Gå til innhold

Hva må jeg passe på ved overtagelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Megler blir ikke med på overtagelse. Kun meg og selger, han er en meget frempå, erfaren og "effektiv" type, jeg er forsiktig, førstegangskjøper og veldig usikker. Er litt redd for å bli "overkjørt" på en måte så jeg ikke får sjekket alt jeg bør sjekke. Så tenkte jeg skulle lage en liste over alt jeg bør sjekke. Hittil har jeg:

Sjekke at det er brannalarm 

Sjekke at det er brannslukkingapparat 

Lese av strømmen 

Sjekke at antall nøkler stemmer 

Se at det er vasket (er det her noen spesielle ting jeg bør være obs på? Steder som fort blir glemt? Ser for meg at jeg vil stresse litt og da bare ta et blikk og si OK). 

Jeg vurderer å ta med meg en venn, har ikke foreldre så jeg kan ikke ta med en "voksen" 😅

Anonymkode: eac00...5e4

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk bodene og hvis du har inkl garasje eller parkering så sørg for å få vite nøyaktig hvor den er hen, kjedelig å måtte styre med i etterkant. Sjekk vann og avløp. Sjekk at det ikke er alvorlige feil eller mangler i fastmonterte skap og skuffer etc. Sjekk at komfyr, platetopp, vifte, oppvaskmaskin, vaskemaskin fungerer (kan skrus på ihvertfall). Sjekk at vinduer fungerer. Sjekk rømningsvei. Se til at det ikke er feil eller mangler på leiligheten utover det du har blitt opplyst i salgsoppgave og på visning. 

Ellers pleier det være greit med info som skal fylles ut og signeres av begge i overtakelsesprotokollen 😊

Lykke til! Og gratulerer med leilighet 👏

Anonymkode: b913c...805

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk at det er vasket skikkelig, og ikke skriv under med mindre det er gjort! Jeg angret som en HUND da jeg tok over stor enebolig som så halvveis OK ut på overflaten, men både tak og vegger og alt på kjøkken var innklint med fett, sluk var fulle av hår, and the list goes on. Brukte ukesvis på å vaske hele huset. Du har ingenting du skulle sagt etter du har signert. Satt igjen en del søppel hadde de også gjort. Sjekk nøye og ikke la deg overkjøre!

Anonymkode: 90f13...418

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Spør hvor stoppekrana for vann er.

Anonymkode: 4521a...efd

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som de over skriver så sjekk at vaskejobben er nøye utført! Vi hadde heldigvis med oss megler, men her var det ikke vasket skikkelig, ingen sluk var tømt, garasjen var full av søppel og rusk. Selgeren mente at de kunne klare å vaske hele huset på nytt på 3 timer. Da satte jeg meg på bakbeina og nærmest tvang dem til å ta inn et vaskebyrå, og det gjorde dem..

Sjekk nøye gjennom kjøkken og bad. Spør om de har tømt alle sluk osv. 

Anonymkode: fddc4...e16

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om eiendomsmeglerfirmaet som er brukt har en app for overtagelsen, så vil ofte de mest vesentlige tingene komme frem der som sjekkpunkter. 

Når det gjelder brannsikkerhet, så skal dette være en del av kontrakten, altså det som skal være der. Men sjekk at alarmen virker, og se til at slukkeutstyret har riktig trykk (pilen på grønt) og at det rasler når du snur det rundt. Hvis ikke, må selger skaffe nytt.

Ta en kontrollrunde på toalett og alle avløp. Renner det skikkelig ned, ingen lekkasjer fra synlige rør? Har betydning både i forhold til tilstanden, og det du utifra salgsoppgaven har grunn til å forvente, men også rengjøringen. Alle sluk skal være rengjort.

Ta en kikk på ventilatoren over komfyren. Skru den på, skjenn etter om den er veldig fettet. Åpne opp stekeovnen og se at det er gjort rent.

Er det vifte på badet som settes i gang manuelt, se at denne virker.

Som du selv nevner, tell nøkler. Hører det også med fjernkontroll til garasjeport? 

Når det gjelder renhold, så har jeg oppdaget gammelt brød langt bak i en skuff, hår i avløp, fettet ventilator osv. Men helt ærlig - rengjøre koster meg bare tid. Det er det som skal fungere du må kontrollere. For det koster penger å fikse.

At selger er hastig lystig skal du ikke bry deg om. Det er en del av hans plikt å bruke den tiden som trengs. Men ta gjerne med en venn med bein i nesen. En annen god ting med  å være to, er at dere er to som hører hva som blir sagt, om det skulle oppstå uenigheter i ettertid.

Anonymkode: 172ff...587

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig i alt over. Men et tips er også at du skal ha god tone med selger. Ikke klag på alt unødvendig og mas, feks om røykvarsleren mangler batteri så koster ikke det mye å fikse selv. Men du skal selvsagt sjekke alt og si ifra om noe ikke er ok. Men ikke vær unødvendig kranglete. Vi har solgt i vinter og hadde grei overtagelse, da er det så mye lettere for alle parter og spesielt kjøper å ta kontakt i ettertid. For å feks spørre om noe, nå sist var det noe med markisen han lurte på og det var bare en hyggelig lavterskel telefonsamtale. 

Anonymkode: 61724...1c3

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Leser i flere og flere boligannonser at boligen ikke blir vasket på nytt etter visning/ ved overtakelse.

Sleipt av selger...

Anonymkode: 7f8bf...a21

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Se at det er vasket (er det her noen spesielle ting jeg bør være obs på? Steder som fort blir glemt?

Vinduene

Inni kjøkkenskap

Oppi ventilator

Komfyren, hvis den følger med

Sluk på badet/vaskerom

Flater er jeg ikke like pirkete på da jeg liker å vaske meg inn. Men punktene over er noe dritt å vaske og ekstra ekle hvis de er tilgriset med andres dritt.

Anonymkode: 22d71...a2f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere skal få en sjekkliste av megler! Ta med deg noen om du har mulighet, en venninne eller noe sånt😊

Anonymkode: 43e52...ea6

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk at varmekabler fungerer og gjør opp felleskostnader for måneden. 

Anonymkode: c247b...59b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vinduene

Inni kjøkkenskap

Oppi ventilator

Komfyren, hvis den følger med

Sluk på badet/vaskerom

Flater er jeg ikke like pirkete på da jeg liker å vaske meg inn. Men punktene over er noe dritt å vaske og ekstra ekle hvis de er tilgriset med andres dritt.

Vil legge til oppå kjøkkenskap, om de ikke går helt opp til taket!

Anonymkode: 46b72...e18

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk loft og hage. Her lå det en blytung dør og annet rask på loftet, og i hagen lå det også avfall rett og slett.

Anonymkode: 2e6a3...5be

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar!  Sikkert rart spørsmål, men hvordan sjekker jeg kjøkkenviften? Må jeg åpne den opp eller kikker jeg bare oppi 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tusen takk for svar!  Sikkert rart spørsmål, men hvordan sjekker jeg kjøkkenviften? Må jeg åpne den opp eller kikker jeg bare oppi 

Alle vifter (iallfall de jeg har vært borti) har disse filterene/plater som kan tas av og vaskes.

Du tar av de og ser opp bak dem. Er det ikke vasket ser du det lett det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde glemt å vaske oppå skapet som inneholdt varmtvannsberederen da jeg solgte en gang. Kjøper var nesten to meter høy, så han sjekket det uten problemer, og jeg har aldri vært så flau 🙈 Heldigvis lo han det bare bort og kunne fikse det selv, men hjelp altså. I ettertid har jeg brukt vaskebyrå 😄 Så høye skap er greit å sjekke 😄

Anonymkode: 50cd1...f36

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg hadde glemt å vaske oppå skapet som inneholdt varmtvannsberederen da jeg solgte en gang. Kjøper var nesten to meter høy, så han sjekket det uten problemer, og jeg har aldri vært så flau 🙈 Heldigvis lo han det bare bort og kunne fikse det selv, men hjelp altså. I ettertid har jeg brukt vaskebyrå 😄 Så høye skap er greit å sjekke 😄

Anonymkode: 50cd1...f36

Vaskebyrået vi brukte vasket ikke høyere enn 180cm. Dette grunnet hms eller noe sånt. 

Anonymkode: 61724...1c3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke giddet å klage på mangelfull rengjøring, så lenge det var (tømt og) noenlunde rent 😅Et brannslukningsapparat som ikke «rasler på riktig måte» eller andre småting hadde jeg sannsynligvis heller ikke brydd meg om, når man bruker flere millioner på boligkjøp utgjør ikke akkurat 349,- for et nytt brannslukningsapparat all verden. Familien som bodde i mitt hus før meg hadde ikke tatt seg bryet med å fjerne «remove before use»-plasten fra batteriet i røykvarsleren i løpet av de seks årene fra huset ble bygget, til jeg overtok... men ellers har de tatt godt vare på det.

Det er mulig jeg stoler for mye på selger, salgsoppgave, takstmann/takst og at ting fungerer som de skal, men jeg leser i alle fall gjennom all dokumentasjon jeg får tak i, så grundig som mulig. Huset mitt var veldig bra vasket, selger opptrådte ryddig både før og ved overtagelsen, og jeg har ikke opplevd noen overraskelser i ettertid. 

Fordelen med å rundvaske når man flytter inn er jo at man da VET at det er helt rent etterpå 😅

Oppdager man store feil/mangler ved overtakelsen må man selvsagt ta tak i det!

Anonymkode: 80e75...463

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk at blandebatteriet på dusjen virker som den skal! Er dyrt å skifte. Pluss sjekk varmtvannsberederen og hør etter hvor lenge siden den er skiftet. Må skiftes hvert 15. år.

Anonymkode: a29b4...274

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar. 

Har skrevet ned ting også hae jeg med en venninne som er litt mer streng enn meg tilfelle han vil kjappe seg eller noe. Når vi skrev kontrakt ble han oppgitt fordi jeg hadde "dumme" spørsmål, så derfor jeg er litt stresset. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...