Gå til innhold

Mannen mener jeg prioriterte feil?! Husarbeid/baby

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså, er jeg riv ruskende gal?? 

Jeg hadde vært våken annenhver time med babyen gjennom natten. Stod opp og spiste frokost med storebror og mannen før de dro til barnehagen. La babyen til å sove og sov med han i 1,5 time for å hente meg inn.

Så var det amming, bleieskift, stelle babyen, lek i babygym, en kopp kaffe på meg. Babyen skulle sove igjen, la babyen ut på verandaen i vogn, da den sov dusjet jeg.

Så var det våkentid med amming, bleieskift, babygym, jeg ordnet meg lunsj og spiste. Prøvde deretter å legge babyen i en time inne, men funket ikke - så trillet babyen for å sovne. Gikk 1 time og hentet storebror på vei hjem. Lagde middag når pappaen kom hjem.

Han mener at jeg ikke har gjort noen ting i dag?! Og at jeg burde ha tatt ut av oppvaskmaskin, brettet klær, satt på vaskemaskin etc. mens babyen var våken, at jeg bare har sittet på ræva og burde prioritert annerledes. 

altså JA jeg kunne kanskje tatt ut av oppvaskmaskinen eller noe, men babyen har vært klagete i dag og har trengt nærværet mitt mer enn vanlig. I mitt hode har jeg holdt på hele dagen og grunnleggende ting som dusj og søvn må prioriteres! Han mener jeg prioriterte feil?! 

Er jeg helt ute og sykler her? Har han rett??

Anonymkode: e0984...458

• Liker 21
  • Hjerte 20
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg synes ikke at han skal forvente et strøkent rent hus i tillegg. Det blir kanskje overfylt hvis det skal være slik hver dag, men noen dager innimellom må det være lov til å bare gjøre ingenting. Også heller gjør noen små ting hver dag. Kanskje det holder å støvsuge den ene dagen, og brette klær den andre. Håper at han gjør husarbeid han også, for det er jo å forvente.

Anonymkode: 83490...577

• Liker 30
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Å ta ut av en oppvaskmaskin eller sette på en vaskemaskin tar hva... 15min? Sånt småtteri burde gå greit å få skvist inn? :)

Men hva vet jeg? Jeg har aldri hatt barn. Men jeg kan godt se for meg at enkelte dager så er det baby all day long og man kanskje er heldig om man får tatt seg en dusj. Sånt må man kanskje bare ta som det kommer? Hver dag er forskjellig?

Anonymkode: e10d7...669

• Liker 4
Skrevet (endret)

Det var én dag i ditt liv hvor mannen opplevde deg som lite effektiv, thats it. Det kommer en dag i morgen ☺️ Mannen var ikke tilstedet ila dagen, og forstår derfor kanskje mindre av hvor opptatt du var med å være tilstedet for baby. Han vil selv merke i sin permisjonstid hvor altoppslukende enkelte dager fort kan bli. Han mangler bare litt innsikt fra ditt ståsted. Enten kan du si «jaja, tiden gikk litt i ett, jeg prioriterte derfor tiden på andre ting enn du ville gjort» eller du får prøve å få han til å forstå.

Men på generelt grunnlag. Du skriver babyen tok 2 søvnrunder på 1,5 time. Du priorierte en lur på den første og en dusj/egenpleie og velvære på den andre. Syns slike prioriteringer er viktig jeg ☺️ Men 1,5 time på dusj er litt heavy, her kunne du sikkert brukt 30 min på å feie over huset, men igjen. Du er voksen, du bestemmer over din egen tid, lev og nyt ☺️ Tar du en trilletur på 2 timer med iskaffe i hånden i vårsola, og dropper oppvask og klesorg, så fuck it og prioriter det!

Endret av Eevee
  • Liker 9
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er han som er ute og sykler, jobben din er å ta vare på babyen. Husarbeid skal dere dele på utenom. 

Får man tid til husarbeid gjennom dagen i permisjonen - supert! Men det er ikke noe man kan forvente. 

Anonymkode: a1adb...70b

• Liker 20
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du får pumpe deg og ta med deg eldste ungen på tur noen dager og la han uten peiling være hjemme på fulltid med babyen.

Anonymkode: bdb86...6cf

• Liker 23
  • Hjerte 4
  • Nyttig 6
Skrevet

Han er helt urimelig!

Du må prate med ham, ordentlig i fredstid for dette kan potensielt gå på helsen løs!

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Din jobb i disse månedene er ta vare på babyen. Så når mannen kommer hjem fra arbeid, skal dere dele husarbeid og ansvaret for babyen slik dere ville ha gjort hvis babyen gikk i bhg. 

• Liker 19
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Eevee skrev (1 minutt siden):

Å søke bekreftelse fra randoms på et forum om at du ivaretar babyen godt, og prioriterer hen istedet for husarbeid er litt merkelig. Det var én dag i ditt liv hvor mannen opplevde deg som lite effektiv, thats it. Det kommer en dag i morgen ☺️ Mannen var ikke tilstedet ila dagen, og forstår derfor kanskje mindre av hvor opptatt du var med å være tilstedet for baby. Han vil selv merke i sin permisjonstid hvor altoppslukende enkelte dager fort kan bli. Han mangler bare litt innsikt fra ditt ståsted. Enten kan du si «jaja, tiden gikk litt i ett, jeg prioriterte derfor tiden på andre ting enn du ville gjort» eller du får prøve å få han til å forstå.

Men på generelt grunnlag. Du skriver babyen tok 2 søvnrunder på 1,5 time. Du priorierte en lur på den første og en dusj/egenpleie og velvære på den andre. Syns slike prioriteringer er viktig jeg ☺️ Men 1,5 time på dusj er litt heavy, her kunne du sikkert brukt 30 min på å feie over huset, men igjen. Du er voksen, du bestemmer over din egen tid, lev og nyt ☺️ Tar du en trilletur på 2 timer med iskaffe i hånden i vårsola, og dropper oppvask og klesorg, så fuck it og prioriter det!

Babyen sov 30 min på lur nummer to. Ogja, jeg søker svar hos randoms fordi jeg blir så fortvilt og skjønner ikke at han mener jeg har gjort for lite. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Han er helt ute og sykler. Du er i perm for å ta vare på baby, ikke for å gjøre husarbeid. Pleier han vanligvis å gjøre husarbeid i arbeidstiden? Du har tatt vare på baby, hentet storebror og laget middag, fått i deg mat selv og dusjet. Jeg har baby på 5 uker og jeg klarer omtrent kun å ta vare på baby på dette tidspunktet. Hvor gammel er din?

Anonymkode: 624da...80e

3 måneder

• Liker 3
Gjest 96erjente
Skrevet

Han kunne jo prøvd selv og sett hvor mye annet han fikk tid til😊

AnonymBruker
Skrevet

Ha. Han er nok sur for at han også må trå til med husarbeid.

Anonymkode: 119e3...826

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Noen menn er så blåst at de ikke skjønner hvor mye jobb baby er før de står med ansvaret selv. Her fikk jeg knapt gå på toalettet da jeg hadde behov. Hadde blitt rasende om han hadde påpekt at jeg ikke har gjort noe hele dagen. Har heldigvis en mann som vet hvordan det er å ha baby.

Anonymkode: e39ad...867

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Å ta ut av en oppvaskmaskin eller sette på en vaskemaskin tar hva... 15min? Sånt småtteri burde gå greit å få skvist inn? :)

Men hva vet jeg? Jeg har aldri hatt barn. Men jeg kan godt se for meg at enkelte dager så er det baby all day long og man kanskje er heldig om man får tatt seg en dusj. Sånt må man kanskje bare ta som det kommer? Hver dag er forskjellig?

Anonymkode: e10d7...669

Nei, du har tydeligvis aldri hatt barn.

• Liker 38
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Altså, er jeg riv ruskende gal?? 

Jeg hadde vært våken annenhver time med babyen gjennom natten. Stod opp og spiste frokost med storebror og mannen før de dro til barnehagen. La babyen til å sove og sov med han i 1,5 time for å hente meg inn.

Så var det amming, bleieskift, stelle babyen, lek i babygym, en kopp kaffe på meg. Babyen skulle sove igjen, la babyen ut på verandaen i vogn, da den sov dusjet jeg.

Så var det våkentid med amming, bleieskift, babygym, jeg ordnet meg lunsj og spiste. Prøvde deretter å legge babyen i en time inne, men funket ikke - så trillet babyen for å sovne. Gikk 1 time og hentet storebror på vei hjem. Lagde middag når pappaen kom hjem.

Han mener at jeg ikke har gjort noen ting i dag?! Og at jeg burde ha tatt ut av oppvaskmaskin, brettet klær, satt på vaskemaskin etc. mens babyen var våken, at jeg bare har sittet på ræva og burde prioritert annerledes. 

altså JA jeg kunne kanskje tatt ut av oppvaskmaskinen eller noe, men babyen har vært klagete i dag og har trengt nærværet mitt mer enn vanlig. I mitt hode har jeg holdt på hele dagen og grunnleggende ting som dusj og søvn må prioriteres! Han mener jeg prioriterte feil?! 

Er jeg helt ute og sykler her? Har han rett??

Mannen din kan jo komme hjem i lunsjpausen sin å gjøre slikt, om han mener dette ikke kan gjøres på ettermiddagen som normalt. Permisjon er å være hjemme med barnet - ikke å være hjemme å være hushjelp. 

Anonymkode: 45b0e...7f2

• Liker 15
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Babyen sov 30 min på lur nummer to. Ogja, jeg søker svar hos randoms fordi jeg blir så fortvilt og skjønner ikke at han mener jeg har gjort for lite.

Jeg fjernet det med randoms bekreftelser etterpå. Det ble kvasst å skrive. Beklager det! Dere får være enig om å være uenig. Lov å bli fortvilt og frustrert når man føler man gjør en god jobb! Jeg kan godt forstå han, sett utenifra. Men å ha aleneansvar for baby tar nok mye mer tid enn han vet ☺️ 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, 96erjente said:

Han kunne jo prøvd selv og sett hvor mye annet han fikk tid til😊

Hos oss var det motsatt. Da mamma var hjemme lagde jeg middag og ryddet litt da jeg kom hjem fra jobben. Da det ble min tur til å være hjemme og hun kom hjem fra jobb lagde jeg fortsatt middag og ryddet litt.

Det er ikke alltid det hjelper at de får prøve selv, for problemet er ofte ikke at de ikke vet men at de ikke vil.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Isåfall er det jo ingenting i veien for at mannen kan gjøre det når han kommer hjem fra jobb. Det tar jo bare 15 minutter?

• Liker 29
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Gjest 96erjente
Skrevet
nisselue skrev (1 minutt siden):

Hos oss var det motsatt. Da mamma var hjemme lagde jeg middag og ryddet litt da jeg kom hjem fra jobben. Da det ble min tur til å være hjemme og hun kom hjem fra jobb lagde jeg fortsatt middag og ryddet litt.

Det er ikke alltid det hjelper at de får prøve selv, for problemet er ofte ikke at de ikke vet men at de ikke vil.

Vet ikke helt om du skjønte hva jeg mente.

Å ta vare på en needy baby hele dagen kan være både tidskrevende og slitsomt, og da er det fullt forståelig at ting som feks det å ta ut av oppvaskmaskinen blir nedprioritert. Faren kunne jo som nevnt sett hvor mye han selv fikk tid til av andre ting om det var han som skulle vært hjemme med babyen.

Synes med andre ord det er unødvendig av faren her å klage over ugjort husarbeid når TS har prioritert å ta vare på babyen som tydeligvis har krevd litt ekstra den dagen. Barna bør uansett alltid være førsteprioritet. Klesvask, oppvask osv stikker ikke av. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...