AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #41 Del Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Du må sortere poteter og epler, ts. Når du velger å gi folk gaver er det for din egen del. Det er (det kan du være helt trygg på!) du, og ikke mottaker, som får mest ut av å gi. Å forvente gjengjeld for noe du gjør for deg selv er irrasjonelt. At du forteller deg selv at "jeg gir fordi mottaker elsker å få" er ikke relevant, fordi dette er din rasjonalisering, ikke mottakers virkelighet. Sånn ellers - dersom du ønsker noe så må du si dette i klartekst. Dersom du er misfornøyd så må du si dette i (høflig) klartekst. Dersom du forventer noe? Du forstår tegningen. Du må si fra. Høflig og i klartekst. Når det kommer til gaver er normen at man avtaler dette. Dere setter dere altså ned, og du sier feks "jeg ønsker ta vi gir hverandre gaver. En sum rundt kr x ville passet meg, men her må du komme med innspill" Så kan det hende han sier "jeg ser ikke verdien av gaver, og ønsker at vi lar være" Og da må dere finne felles grunn. For begge deler er en ok løsning. Anonymkode: 3f6bc...1f2 Normen er å avtale dette?? Nei, det er en SELVFØLGE å gi gaver på bursdag selv uten å avtale noe. Anonymkode: b556e...32d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #42 Del Skrevet 30. mars 2022 Ikke gi gaver, dette er bare tull. Voksne klarer seg uten slikt. Jeg er voksen mann, hater å få ting jeg ikke trenger. Til bursdag kan jeg godt spandere en opplevelse, men kjøper aldri ting. Materialismen er det største problemet vi har i verden. Anonymkode: 88c93...721 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #43 Del Skrevet 30. mars 2022 Folk er forskjellige men en kjæreste som ikke er romantisk og gjør litt ekstra er hvertfall ikke noe for meg. Fikk masse gaver av ex men jeg ga han mer gaver og penger tilbake. Handler uansett ikke om hvem som gir mest men at man viser partner man verdsetter den Anonymkode: 69858...7a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smurfii Skrevet 30. mars 2022 #44 Del Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi splitter alltid regningen når vi spiser ute, så vi splitter også regningen på bursdagen min 🤨 Han virker jævlig gjerrig. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #45 Del Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Folk er forskjellige men en kjæreste som ikke er romantisk og gjør litt ekstra er hvertfall ikke noe for meg. Fikk masse gaver av ex men jeg ga han mer gaver og penger tilbake. Handler uansett ikke om hvem som gir mest men at man viser partner man verdsetter den Anonymkode: 69858...7a4 Og det handler om at ditt kjærlughetsspråk er gaver. Jeg hater å både få og gi gaver, og mannen min er helt lik. Så vi har helt andre måter å vise at vi verdsetter hverandre på, som åpenbart fungerer for oss, da vi er like forelsket og lykkelige sammen etter 15 år og 2 barn. Uten å ha utvekslet en eneste gave. Anonymkode: e5194...abc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #46 Del Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Normen er å avtale dette?? Nei, det er en SELVFØLGE å gi gaver på bursdag selv uten å avtale noe. Anonymkode: b556e...32d Ikke for meg? Jeg kan ikke fordra gaver. Det er ting, og jeg liker A) å velge selv hva jeg kjøper, B) å beholde min minimalistiske stil, og C) å slippe forventinger om å gi gave tilbake. Heldigvis har jeg aldri fått en eneste gave på 15 år av mannen min. Anonymkode: e5194...abc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #47 Del Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ikke for meg? Jeg kan ikke fordra gaver. Det er ting, og jeg liker A) å velge selv hva jeg kjøper, B) å beholde min minimalistiske stil, og C) å slippe forventinger om å gi gave tilbake. Heldigvis har jeg aldri fått en eneste gave på 15 år av mannen min. Anonymkode: e5194...abc Ikke en eneste gave på 15 år? "Gratulerer"! Anonymkode: b556e...32d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #48 Del Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ikke en eneste gave på 15 år? "Gratulerer"! Anonymkode: b556e...32d Han har ikke fått noen av meg heller, og vi er begge fornøyde med det. Hvorfor er det negativt når vi begge er tilfreds med situasjonen? Vi er veldig lite materialistiske, og bruker heller penger på opplevelser, god mat og reiser. Alle er ikke som deg. 🤷♀️ Anonymkode: e5194...abc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #49 Del Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Og det handler om at ditt kjærlughetsspråk er gaver. Jeg hater å både få og gi gaver, og mannen min er helt lik. Så vi har helt andre måter å vise at vi verdsetter hverandre på, som åpenbart fungerer for oss, da vi er like forelsket og lykkelige sammen etter 15 år og 2 barn. Uten å ha utvekslet en eneste gave. Anonymkode: e5194...abc Ja jeg sa at folk er forskjellige så det er ikke nødvendig å sitere meg i innlegget ditt som om det jeg skrev var galt. Jeg har venninner som har levd i forhold uten gaver og dulling og som først når de får ny kjæreste innser at de tok til takke med en latsabb og utakknemlig type Anonymkode: 69858...7a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NewStart87 Skrevet 30. mars 2022 #50 Del Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Normen er å avtale dette?? Nei, det er en SELVFØLGE å gi gaver på bursdag selv uten å avtale noe. Anonymkode: b556e...32d Enig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #51 Del Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Ikke gi gaver, dette er bare tull. Voksne klarer seg uten slikt. Jeg er voksen mann, hater å få ting jeg ikke trenger. Til bursdag kan jeg godt spandere en opplevelse, men kjøper aldri ting. Materialismen er det største problemet vi har i verden. Anonymkode: 88c93...721 Men hva om du får ting du trenger? Anonymkode: 9c0f0...8ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #52 Del Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Men hva om du får ting du trenger? Anonymkode: 9c0f0...8ec Nei, det er bedre å late som null gaver er normen. Anonymkode: b556e...32d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #53 Del Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, det er bedre å late som null gaver er normen. Anonymkode: b556e...32d Jeg har ei venninne med dårlig råd. Hun blir kjempeglad hvis hun f.eks får gavekort på rema1000, så kan hun handle seg mat. Gaver kan være nyttige også. Anonymkode: 9c0f0...8ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #54 Del Skrevet 30. mars 2022 Det eneste jeg reagerer på er at han ikkd spanderer middag på bursdagen din 😮 Ellers er jeg enig med flere andre her, det handler om forskjellig kjærlighetsspråk. Jeg er ikke en sånn som pakker inn gaver fint, skriver kort, lager til noe på valentine/farsdag/bursdag etc. Det faller meg ikke inn, og jeg synes heller ikke det er så stas å få billige smågaver fra andre - jeg setter pris på intensjonen, men for min del kunne de gjerne droppet det. Anonymkode: 50256...12c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #55 Del Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har ei venninne med dårlig råd. Hun blir kjempeglad hvis hun f.eks får gavekort på rema1000, så kan hun handle seg mat. Gaver kan være nyttige også. Anonymkode: 9c0f0...8ec Herregud, det hadde jeg syntes var kjempekleint samme hvor dårlig råd jeg hadde. Almisser… Anonymkode: 50256...12c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #56 Del Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Joda, men vi er 25 og 27 år. Jeg er vel også den første ordentlige kjæresten han har hatt. Kanskje har jeg et lite håp om at han fremdeles kan lære et triks eller to ts Anonymkode: acf68...f5b Har du vært helt konkret med han og sagt alt dette? Du kan ikke gi hint og forvente han skjønner det (gjelder alle mennesker). Har du sagt rett ut "jeg ble lei meg når du ikke betalte bursdagsmiddagen. Gaver viser meg at du elsker meg, og når jeg ikke får noen blir jeg i tvil om følelsene dine". Og så bør du spørre han hvordan han føler deg elsket. Gaver? Tid sammen? Komplimenter? Anonymkode: cd193...ae6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #57 Del Skrevet 30. mars 2022 Jeg er som deg. Synes det er fint å vise oppmerksomhet i form av å gi - ting og tid, gjøre klart til frokost selv om jeg drar hjemmefra tidlig, slik at han bare kan sette seg ned og forsyne seg, rydder skrivebordet hans, kjøper med en liten sjokolade til han selv om det er ukedag, gjemmer små lapper som han finner i løpet av dagen osv. Kjæresten min er som din. Har riktignok fått en og annen bursdagsgave, men aldri noe uten at det er en merkedag. Jeg hater å få blomster, så det har aldri vært et problem. Han spanderer ofte, men jeg insisterer like ofte på å betale min del av mat og drikke. Ja, jeg skjønner absolutt at det kan være frustrerende å gi av seg selv hver eneste dag og føle at man ikke får det samme igjen eller at innsatsen ikke blir verdsatt eller gjengjelt, men når du ikke ser hans måte å gi oppmerksomhet på så føler han mest sannsynlig på den samme frustrasjonen. Anonymkode: 7e416...02d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #58 Del Skrevet 30. mars 2022 Just now, AnonymBruker said: Jeg er som deg. Synes det er fint å vise oppmerksomhet i form av å gi - ting og tid, gjøre klart til frokost selv om jeg drar hjemmefra tidlig, slik at han bare kan sette seg ned og forsyne seg, rydder skrivebordet hans, kjøper med en liten sjokolade til han selv om det er ukedag, gjemmer små lapper som han finner i løpet av dagen osv. Kjæresten min er som din. Har riktignok fått en og annen bursdagsgave, men aldri noe uten at det er en merkedag. Jeg hater å få blomster, så det har aldri vært et problem. Han spanderer ofte, men jeg insisterer like ofte på å betale min del av mat og drikke. Ja, jeg skjønner absolutt at det kan være frustrerende å gi av seg selv hver eneste dag og føle at man ikke får det samme igjen eller at innsatsen ikke blir verdsatt eller gjengjelt, men når du ikke ser hans måte å gi oppmerksomhet på så føler han mest sannsynlig på den samme frustrasjonen. Anonymkode: 7e416...02d Vi har forresten være sammen i snart 6 år og han har ikke "lært seg noen triks" (som du kaller det) ennå. Om jeg ønsker meg noe i gave forteller jeg det til han, da kjøper han det. Om jeg vil ha det pakket inn forteller jeg han det, da pakker han det inn. Det kommer ikke intuitivt til han på noen måte, som både er litt søtt - og på samme tid virker veldig tafatt og uoppmerksomt dersom man ikke forstår måten han foretrekker å vise oppmerksomhet og kjærlighet på. Anonymkode: 7e416...02d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #59 Del Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du finner på unnskyldninger for han. "Han tenker ikke noe særlig over det"...Nei, han bryr seg ikke om deg. Tro meg. Jeg hadde en sånn "kjæreste" før. På bursdagen min fikk jeg ingenting fordi han "Ikke hadde penger", han som jobber som ingeniør...🤦♀️ Noen dager senere hadde kompisen hans bursdag og da kjøpte eksen min en gave, tenk! Ganske tydelig signal. Anonymkode: b556e...32d Eh, nei. Selv om det var sånn i din situasjon, er det ikke alltid sånn. Jeg (er dame) liker ikke konseptet gaver så godt. Jeg gir jo, fordi det forventes. Men kun derfor. Selv liker jeg å kjøpe ting jeg ønsker/trenger selv, så jeg vet at jeg får det jeg vil ha. Jeg må bevisst fokusere på å tenke at det ligger omsorg bak gaver jeg får, og ikke "bare" tingen. Heldigvis er mannen lik. Vi gir vansligvis noe på bursdag og jul (ikke alltid, men avtaler hver gang. Noen ganger gir vi felles gave til begge), men aldri ellers. Og gavene er som regel aldri ting, det er opplevelser vi deler. Noe vi vet den andre vil sette pris på. Konserbilletter osv. Sånne ting er det sjelden vi gjør ellers. Snakk med kjæresten din. Dersom han vet hva du ønsker av sånne ting, så vil han nok legge seg i selen for å få det til. Ikke nødvendigvis påskeegg, men iallefall julegave/bursdag. Fortell at det at gaven er planlagt og gjennomtenkt, faktisk er viktigere for deg enn tingen som er gave. Fortell hvor glad du blir av ting som at han kjøper med kanelsnurrer hjem. De fleste vil jo gjøre partneren sin glad. Samtidig må du kanskje legge litt jobb i å også formidle kjærlighet på hans foretrukne språk også, ikke bare ditt. Kanskje vil det føles litt unaturlig i starten, for eksempel å fortelle med ord hver dag hva du setter pris på med ham, eller at du gjør små tjenester for ham. Har man forskjellige språk er det kjempeviktig at begge er oppmerksomme på det, så man prøver å vise kjærlighet på den andres språk og at man passer på å tolke den andre når den viser på sitt språk. Anonymkode: 317a4...a07 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #60 Del Skrevet 30. mars 2022 Burde virkelig spandert hele middag på bursdagen din…. Anonymkode: a1921...693 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå