Gå til innhold

Kan jeg forvente gaver av kjæresten?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Raven.Writingdesk skrev (6 minutter siden):

Dere høres begge gnien ut. Eller har dere veldig dårlig økonomi? 

Jeg vil ikke si at jeg er gnien, mer at det er tanken som teller. Jeg har helt grei økonomi og han har veldig god økonomi. Han er en veldig flott fyr ellers, så det er nok bare det at han ikke tenker noe særlig over det.

ts

Anonymkode: acf68...f5b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

må bare støtte TS her og si at jeg synes at alle fortjener å få en gave på bursdagen sin og på julaften. Ellers som påske, valentines osv er det kanskje ikke noe man kan forvente. Men jeg ville blitt veldig lei meg om kjæresten min ikke kjøpte en bursdagsgave til meg, eller julegave. 

Anonymkode: 08b24...852

Hvis "kjæreste" ikke gir deg noe som helst på bursdagen din er det vel et godt tegn på at han ikke bryr seg. Jeg ville dumpet han der og da. 

Anonymkode: b556e...32d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det er nettopp dette! Det er ikke beløpet det står på, men å vite at han har tenkt litt ekstra på meg. Å kjøpe julegave til meg på lille julaften fra Olivenlunden som ligger en 4 minutters gåtur unna hvor han gir nøyaktig samme gave til både moren og søsteren sin gir meg ikke akkurat følelsen av at han har tenkt spesielt på meg eller stelt i stand noe for meg. 

Valentines og påske er ikke forventet i det hele tatt, men det får det til å føle litt ømt når han ikke legger noe særlig i bursdag eller jul. Selv kompisene hans har jo spurt om hva han stelte i stand på valentines som smalltalk, og da begynner det nesten å bli litt flaut. Mine venninner og foreldre spør jo også om hva jeg fikk fra ham som julegave.

ts

Jeg skjønner deg så godt! 
Men har du snakket med ham om det? 
Det er i hvert fall første steget. 
For dette kan være noe han egentlig ikke tenker så mye over og ikke forstår at betyr så mye for deg, at dette faktisk er en måte å vise at han bryr seg på. Typisk gutter å tenke at "ja men jeg har jo sagt at jeg elsker henne i 2019 så da vet hun det" og ikke tenke mer på det haha... 

Om du derimot uttrykker dette for ham på en mild og fin måte og bestkriver dine følelser, og han ikke gjør den minste forandring og ikke bryr seg, da ville jeg sett det som et litt dårlig tegn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du gir for mye. 

Dersom jeg ga gaver for veldig høye beløp og planla et påskeegg på størrelse med en basketball så ville jeg vært enig, men tingene jeg gir er for det meste symbolske. Bake favorittkaken hans, bollene han liker, gi noe småtterier i jule- og bursdagsgave som han har hatt lyst på og trengt, osv. 

ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil ikke si at jeg er gnien, mer at det er tanken som teller. Jeg har helt grei økonomi og han har veldig god økonomi. Han er en veldig flott fyr ellers, så det er nok bare det at han ikke tenker noe særlig over det.

ts

Du finner på unnskyldninger for han. 

"Han tenker ikke noe særlig over det"...Nei, han bryr seg ikke om deg. 

Tro meg. Jeg hadde en sånn "kjæreste" før. På bursdagen min fikk jeg ingenting fordi han "Ikke hadde penger", han som jobber som ingeniør...🤦‍♀️ Noen dager senere hadde kompisen hans bursdag og da kjøpte eksen min en gave, tenk! Ganske tydelig signal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom jeg ga gaver for veldig høye beløp og planla et påskeegg på størrelse med en basketball så ville jeg vært enig, men tingene jeg gir er for det meste symbolske. Bake favorittkaken hans, bollene han liker, gi noe småtterier i jule- og bursdagsgave som han har hatt lyst på og trengt, osv. 

ts

Jeg snakker ikke om penger, men om følelser, oppmerksomhet, tanker...Du får ingenting av det i respons. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

ts

japp jeg synes TS bare høres veldig omtenksom og gavmild ut. Du er nok en fin kjæreste ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner deg så godt! 
Men har du snakket med ham om det? 
Det er i hvert fall første steget. 
For dette kan være noe han egentlig ikke tenker så mye over og ikke forstår at betyr så mye for deg, at dette faktisk er en måte å vise at han bryr seg på. Typisk gutter å tenke at "ja men jeg har jo sagt at jeg elsker henne i 2019 så da vet hun det" og ikke tenke mer på det haha... 

Om du derimot uttrykker dette for ham på en mild og fin måte og bestkriver dine følelser, og han ikke gjør den minste forandring og ikke bryr seg, da ville jeg sett det som et litt dårlig tegn.

Jeg har ikke pratet med ham om det fordi jeg er redd for å oppfattes som gjerrig og grisk. Opplært til at man ikke prater om penger og smiler og takker om man får noe. 

Føler meg jo selvsagt elsket av fyren for han er fantastisk på veldig mange andre måter, men det er alltid litt sårt rundt markeringer eller når jeg får høre om andre som blir overrasket av kjæresten. Da sitter jeg jo med følelsen av at jeg betaler for min egen bursdagsmiddag (skjedd to år på rad) og får samme julegave som moren og søsteren hans (skjedd to år på rad, samme gave begge gangene)

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du finner på unnskyldninger for han. 

"Han tenker ikke noe særlig over det"...Nei, han bryr seg ikke om deg. 

Tro meg. Jeg hadde en sånn "kjæreste" før. På bursdagen min fikk jeg ingenting fordi han "Ikke hadde penger", han som jobber som ingeniør...🤦‍♀️ Noen dager senere hadde kompisen hans bursdag og da kjøpte eksen min en gave, tenk! Ganske tydelig signal. 

Eh jo, han bryr seg masse om meg. Han er nærmest som en (søt) klegg når det kommer til kroppskontakt og jeg får vel opp mot 50+ komplimenter og fine ord daglig. Gaver er bare noe han ikke kommer på om det så er innflytningsfest hos kompiser eller f.eks. jul (utsetter det til lille julaften og kjøper samme gave til alle kvinnelige "familiemedlemmer")

Faren min er relativt lik, men barnet i meg kan jo sånn sett gi han spesifikke gaveønsker og velge og vrake i prisklasser. Føler at jeg ikke kan være så brå med kjæresten min enda + jeg ønsker at kjæresten min skal legge litt mer i ting han ordner for meg

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg snakker ikke om penger, men om følelser, oppmerksomhet, tanker...Du får ingenting av det i respons. 

Jeg får masse tilbake i form av hverdagslig oppmerksomhet, men ikke i form av at han tenker ut egne gaver til meg eller prøver å overraske meg. 

Han er som sagt ellers en veldig flott kjæreste, men det virker litt som om wifi'en er konstant nede i markeringer-rommet i hodet hans 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke pratet med ham om det fordi jeg er redd for å oppfattes som gjerrig og grisk. Opplært til at man ikke prater om penger og smiler og takker om man får noe. 

Føler meg jo selvsagt elsket av fyren for han er fantastisk på veldig mange andre måter, men det er alltid litt sårt rundt markeringer eller når jeg får høre om andre som blir overrasket av kjæresten. Da sitter jeg jo med følelsen av at jeg betaler for min egen bursdagsmiddag (skjedd to år på rad) og får samme julegave som moren og søsteren hans (skjedd to år på rad, samme gave begge gangene)

ts

Jeg skjønner. 
En dag når dere sitter i sofaen og ser på tv, gjerne når dere har det koselig, så kan du jo åpne med "du, har du hørt om det der med de fem kjærlighetsspråkene?" ..... videre "for jeg har lest litt om dette med hvordan man uttrykker og opplever kjærlighet og det er tydeligvis veldig forskjellig fra person til person. Og jeg kjente meg igjen i *ditt og datt* og det fikk meg til å tenke litt på oss"...... kanskje kan du spørre videre "hvordan føler du at du viser kjærlighet?" og "hvordan føler du at jeg viser kjærlighet?". 

Så kan du etter hvert komme inn på dette med gaver og jeg skulle helt ærlig sagt rett ut at "jeg er veldig redd for at dette skal oppfattes feil eller at jeg skal virke gjerrig og grisk..... forklar om gavesituasjonen."

Han må jo høre det selv når du nevner at du to år på rad ikke har fått bursdagsgave (du har betalt for deg selv på resturant) = du føler at han ikke bryr seg og du blir litt lei deg og skuffet, og at du får samme gave som moren og søstren hans = du føler at du ikke er spesiell, at han ikke bryr seg om å tenke gjennom hva du faktisk ønsker deg eller skulle blitt glad for.

Påpek også at dette IKKE handler om at det må være noe dyrt eller fancy, men at det handler om å føle seg sett og elsket, at han bryr seg. 

Jeg vet ikke hvor mye dere bruker å snakke om følelser osv, men dette er egentlig den eneste løsningen jeg ser - å snakke om det. Ellers fortsetter det nok slik det er nå. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Eh jo, han bryr seg masse om meg. Han er nærmest som en (søt) klegg når det kommer til kroppskontakt og jeg får vel opp mot 50+ komplimenter og fine ord daglig. Gaver er bare noe han ikke kommer på om det så er innflytningsfest hos kompiser eller f.eks. jul (utsetter det til lille julaften og kjøper samme gave til alle kvinnelige "familiemedlemmer")

Faren min er relativt lik, men barnet i meg kan jo sånn sett gi han spesifikke gaveønsker og velge og vrake i prisklasser. Føler at jeg ikke kan være så brå med kjæresten min enda + jeg ønsker at kjæresten min skal legge litt mer i ting han ordner for meg

ts

Jo, så han gjør alt som er gratis, men gidder ikke å bruke penger. Gjerrig it is. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er enig i det andre her skriver om kjærlighetsspråkene. Jeg er selv en giver, elsker å gi gaver, spandere og gjøre mye ut av høytider. Nå som det går mot påske har jeg ordnet et påskeegg med masse forskjellig til kjæresten, jeg har også kjøpt et eget påskeegg til meg selv ( 34 år og litt barnslig ja :fnise: ) som vi to skal dele. Jeg har sagt han ikke skal gi meg noe påskeegg tilbake. Kjæresten min har i tillegg dårlig råd, så da skjønner jeg jo godt hvorfor han ikke bruker mye penger på meg tilbake. Han gir meg kjærlighet tilbake på andre måter og jeg får ofte massasje. :) 

Anonymkode: 9c0f0...8ec

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg skjønner. 
En dag når dere sitter i sofaen og ser på tv, gjerne når dere har det koselig, så kan du jo åpne med "du, har du hørt om det der med de fem kjærlighetsspråkene?" ..... videre "for jeg har lest litt om dette med hvordan man uttrykker og opplever kjærlighet og det er tydeligvis veldig forskjellig fra person til person. Og jeg kjente meg igjen i *ditt og datt* og det fikk meg til å tenke litt på oss"...... kanskje kan du spørre videre "hvordan føler du at du viser kjærlighet?" og "hvordan føler du at jeg viser kjærlighet?". 

Så kan du etter hvert komme inn på dette med gaver og jeg skulle helt ærlig sagt rett ut at "jeg er veldig redd for at dette skal oppfattes feil eller at jeg skal virke gjerrig og grisk..... forklar om gavesituasjonen."

Han må jo høre det selv når du nevner at du to år på rad ikke har fått bursdagsgave (du har betalt for deg selv på resturant) = du føler at han ikke bryr seg og du blir litt lei deg og skuffet, og at du får samme gave som moren og søstren hans = du føler at du ikke er spesiell, at han ikke bryr seg om å tenke gjennom hva du faktisk ønsker deg eller skulle blitt glad for.

Påpek også at dette IKKE handler om at det må være noe dyrt eller fancy, men at det handler om å føle seg sett og elsket, at han bryr seg. 

Jeg vet ikke hvor mye dere bruker å snakke om følelser osv, men dette er egentlig den eneste løsningen jeg ser - å snakke om det. Ellers fortsetter det nok slik det er nå. 

Dette TS.

Anonymkode: 9c0f0...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Poenget med de 5 kjærlighetsspråkene er jo at folk er forskjellige. Ikke argumenter for at den andre skal endre seg.. 

Gavene betyr kanskje nada for han, og han hadde foretrukket fysisk nærhet eller komplimenter...men hi må da være seg selv? 

Anonymkode: 22991...a8b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

ts

Men det er jo her du og kjæresten er akkurat lik. Han tar deg med ut på restaurant, du betaler selv, det er jo «tanken som teller». Han kjøper matolje og legger under treet til jul; «tanken som teller».

Du er usikker på om du skal «spandere» et påskeegg med litt nøtter i. Sorry, men det høres smålig ut, at du overhodet er «usikker», det koster hva da.. 100-200kr..? 
Typen din skjønner at du er knipen selv og antar vel at det er en usagt enighet om at ingen av dere spanderer noe på hverandre.

For meg høres både du og typen sykt gnien ut. Nøtter er helt hverdagslig, at du putter det i et påskeegg til noen tikroner gjør det liksom ikke mer luksuriøst. 

Hvis du vil ha endring bør du starte med deg selv. Hvorfor forventer du at han er den som skal være den som bryter «gnien» avtalen deres? Hvorfor skal han plutselig ta spanderbuksene på, når du heller aldri ser ut til å gjøre dette selv..?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Poenget med de 5 kjærlighetsspråkene er jo at folk er forskjellige. Ikke argumenter for at den andre skal endre seg.. 

Gavene betyr kanskje nada for han, og han hadde foretrukket fysisk nærhet eller komplimenter...men hi må da være seg selv? 

Joda, men jeg kjenner noen menn som sa at "gaver betydde nada" da de var i et forhold med ei, men som plutselig ble super gavmilde i et forhold med en annen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg og mannen min har vært sammen i 15 år, og det nærmeste vi har kommet å utveksle gaver er når han sier "Jeg bestilte X til meg selv idag siden jeg har bursdag om en uke, så takk skal du ha. 😘" eller jeg viser ham jakka jeg kjøpte og sier "den var ikke akkurat billig, men da kan det være julegaven min i år. 😝

Ingen av oss har gaver som kjærlighetsspråk rett og slett, og ser ikke poenget med denslags i det hele tatt.

Jeg har ord som mitt språk, og forteller ham gjerne 40 ganger om dagen hvor høyt jeg elsker ham, hvor fin han er, hvor mye jeg sette pris på ting han gjør osv. 

Han har fysisk nærhet som språk, og kysser meg ofte, koser meg, er fantastisk god i senga og liker å ta på meg på en kjærlig måte jevnlig gjennom dagen.

Vi må snakke hverandres språk, så for meg inkluderer det å legge meg inntil ham på kvelden selv om jeg er trøtt, ikke bli irritert når han klemmer meg bakfra midt i oppvasken, eller å huske å kysse ham før jeg går på jobb.

For han er det å svare når jeg sier jeg elsker ham, gi meg komplimenter når jeg har en ny genser, eller skrive en søt mld til meg som jeg kan lese i lunsjen.

Det er ikke nødvendigvis naturlig for oss å snakke hverandres språk, men vi har begge lest boka (Kjærlighetens fem språk), og har snakket mye om hva vi trenger fra den andre.

Hvis han trengte gaver, måtte jeg ha steppet up gamet mitt, ikke fordi jeg ser poenget med gaver selv, men fordi han hadde fortalt meg at det var viktig for ham og jeg vil gjøre ham glad. Du må snakke med kjæresten din og forklare HVORFOR gaver og små oppmerksomheter er så viktig for deg, og gi ham klare retningslinjer på når og hvordan du trenger at han snakker språket ditt. Det er muligens ikke like romantisk som hvis han kommer opp med dette på eget initiativ, men alternativet er jo ingenting. Og etterhvert vil han se hvor glad du blir, og kanskje begynne å komme opp med egne ideer.

Du må få ham til å forstå at dette er nødvendig for at du skal føle deg elsket. Og så bør du finne ut hva hans språk er, og begynne å snakke det. Han får sannsynligvis ingenting ut av gavene du kjøper til ham (jeg liker ikke å få gaver i det hele tatt). 

K.O.M.M.U.N.I.K.A.S.J.O.N.

Anonymkode: e5194...abc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må sortere poteter og epler, ts. Når du velger å gi folk gaver er det for din egen del. Det er (det kan du være helt trygg på!) du, og ikke mottaker, som får mest ut av å gi.

Å forvente gjengjeld for noe du gjør for deg selv er irrasjonelt. At du forteller deg selv at "jeg gir fordi mottaker elsker å få" er ikke relevant, fordi dette er din rasjonalisering, ikke mottakers virkelighet. 

Sånn ellers - dersom du ønsker noe så må du si dette i klartekst. Dersom du er misfornøyd så må du si dette i (høflig) klartekst. Dersom du forventer noe? Du forstår tegningen. Du må si fra. Høflig og i klartekst.

Når det kommer til gaver er normen at man avtaler dette. Dere setter dere altså ned, og du sier feks "jeg ønsker ta vi gir hverandre gaver. En sum rundt kr x ville passet meg, men her må du komme med innspill" Så kan det hende han sier "jeg ser ikke verdien av gaver, og ønsker at vi lar være" Og da må dere finne felles grunn. For begge deler er en ok løsning.

Anonymkode: 3f6bc...1f2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ikke helt enig i dette. Poenget med de 5 kjærlighesspråkene er vel å forstå hverandre - og om man virkelig elsker sin partner vil man nok komprimisse litt! 

Om jeg fikk høre at min mann så gaver som sitt hovedkjærlighetsspråk, og jeg bruker ord som kjærlighetsspråk, så hadde jeg jo kjøpt en liten gave et par ganger i året da bare for å gjøre han glad. 
Man skal ikke forandre hverandre, men man burde være litt inetressert i å tilpasse seg og kompromisse for hverandre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...