Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært sammen i litt over 2 år nå. Jeg liker å gjøre en liten innsats, overraske litt, og å gi. 

Det er snart påske og jeg har aldri laget noen påskeegg til ham før, men tenkte å kjøpe et lite tomt påskeegg og fylle opp med litt nøtter fra f.eks. Nøtteblanderen. Koster ikke spesielt mye i det hele tatt, men er en koselig gest tenker jeg (vi skal feire påske fra hverandre med hver vår familie). Dette fikk meg til å tenke på at jeg egentlig får svært lite av ham når det kommer til gaver og småting, så nå er jeg usikker på om jeg egentlig bør lage ham et lite påskeegg.

Til jul så drar han f.eks. innom Olivenlunden på lille julaften og kjøper en liten olivenolje eller lignende. Han pakker den ikke inn og legger ikke med kort. Jeg kjøper julegave tidlig (ikke nødvendigvis noe dyrt), pakker inn i julegavepapir, bånd, og skriver en liten til- og fralapp. 

Til bursdag så tar han meg ut og spiser på et sted jeg velger istedenfor å ordne med noen gave. Vi splitter alltid regningen når vi spiser ute, så vi splitter også regningen på bursdagen min. For bursdagene hans så ordner jeg en liten gave (heller ikke nødvendigvis noe dyrt), pakker den inn, og baker noe han liker. 

Til valentines så ordner han ikke i stand noe. Jeg gjør ingen stor greie av det, men baker gjerne noe eller kjøper noe valentines limited bakevarer hjem fra jobb som vi koser oss med. 

Ellers i året så kan jeg ikke huske at han ordner i stand noe. Jeg kjøper engang iblant en flaske vin som vi kan kose oss med til en middag, litt småbakst her og der, og sånne ting. 

Jeg vet at man ikke skal gi for å forvente å få noe tilbake, men nå begynner jeg å føle på en usikkerhet ved å gi ting fordi det begynner å føles så skjevfordelt. Er det noen måte å forklare dette til ham uten å virke gjerrig og grisk? 

(Ellers er han er fantastisk fyr som gir mye av seg selv når det kommer til kroppskontakt og fine ord, men det virker litt som å ordne i stand ting er en ettertanke eller noe som går ham hus forbi) 

Anonymkode: acf68...f5b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Klassisk tilfelle av ulikt kjærlighetsspråk. Du viser kjærlighet ved å gi gaver, han viser kjærlighet på andre måter. Kanskje via komplimenter eller fysisk nærhet? 

Anonymkode: 7e416...02d

• Liker 11
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Les om de fem kjærlighetsspråkene. 

Anonymkode: cd193...ae6

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Noen er dårlige på sånt, jeg er helt håpløs selv. Jeg klarer å kjøpe leker til barn, men utover det har jeg så dårlig fantasi at jeg ikke klarer å finne på noe skikkelig til bursdager engang. Det er ikke hverken vondt ment eller gjerrighet.

Anonymkode: 0e711...206

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Klassisk tilfelle av ulikt kjærlighetsspråk. Du viser kjærlighet ved å gi gaver, han viser kjærlighet på andre måter. Kanskje via komplimenter eller fysisk nærhet? 

Anonymkode: 7e416...02d

Joda, jeg forventer ikke akkurat å bli overrasket med blomster en gang i måned og plutselig finne en smykkeboks ved spisebordet. Er mer det å gjøre en innsats ved små markeringer. Det virker som om jeg er den eneste som prøver å markere disse tingene og ordne i stand ting 

Om han plutselig skulle finne på å kjøpe med seg to kanelboller til oss etter jobb så ville det vært toppers 

ts 

AnonymBruker
Skrevet

Personlig, om jeg kan gi noe uten å pakke inn så gjør jeg det. Mindre forbruk (papir, plast, m.m) ser jeg på som noe utelukkende positivt. Pleier å informere folk om at det er unødvendig å pakke inn eventuelle gaver til meg. Og også å gi meg gaver, egentlig. Unødvendig, kan kjøpe ting jeg vil ha selv i stedet for å risikere å få ting jeg ikke vil ha / trenger som også kan være vanskelig å gi bort / donere etc.

Anonymkode: 9ac9c...6e4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Gode ord er viktigere enn gaver ❤️

Men... Synes han kunne spandert middagen på bursdagen din da😱

Synes du skal gi påske-egget! 

Så kanskje han lærer av deg😊

(Gi ham tid)

Anonymkode: 06fbf...fa0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at man må ikke markere alt men når du har bursdag hadde det jo vært fint med en gave til deg! Og hvis dere skal på restaurant kunne han jo spandert denne ene gangen? 

Anonymkode: ea5a9...f81

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du skal fortsette å være deg selv og gjøre det som er naturlig og fint, for deg. Og så tenker jeg at han også skal få være seg selv, og at du må lære han bedre å kjenne. Om det får deg til å føle deg dårlig, eller du føler at det er noe du ikke kan leve med, så passer dere ikke sammen, men noen kameler må alle svelge, så det er bare å velge hvilke som er så viktig for deg at du ikke kan svelge de... 

Anonymkode: b4514...778

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at man må ikke markere alt men når du har bursdag hadde det jo vært fint med en gave til deg! Og hvis dere skal på restaurant kunne han jo spandert denne ene gangen? 

Anonymkode: ea5a9...f81

Ja, altså jeg forventer ikke at han skal markere alt på noen som helst måte. Som sagt så liker jeg å gi og å ordne i stand ting, men jeg prøvde å gi et helhetsbilde av situasjonen 

Ved å gi et påskeegg til han så vet jeg jo at jeg aldri kommer til å få et påskeegg tilbake. Han kommer sikkert ikke til å overraske meg med noe på et annet tidspunkt heller

ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du skal fortsette å være deg selv og gjøre det som er naturlig og fint, for deg. Og så tenker jeg at han også skal få være seg selv, og at du må lære han bedre å kjenne. Om det får deg til å føle deg dårlig, eller du føler at det er noe du ikke kan leve med, så passer dere ikke sammen, men noen kameler må alle svelge, så det er bare å velge hvilke som er så viktig for deg at du ikke kan svelge de... 

Anonymkode: b4514...778

Joda, men vi er 25 og 27 år. Jeg er vel også den første ordentlige kjæresten han har hatt. Kanskje har jeg et lite håp om at han fremdeles kan lære et triks eller to 

ts

Skrevet

Synes han kunne spandert på bursdagen din. Ellers høres han ut som meg. En person som er dårlig på å gi gaver og egentlig ikke ser poenget med gaver. Jeg skjønner at noen synes det er fint og koselig å både gi og motta gaver, men jeg klarer ikke å få til å engasjere meg i gavegivning selv. Akkurat som jeg ser at noen elsker fotball og å se på fotballkamp og at de elsker laget sitt.. Skjønner ikke bæret av det selv, men det er visst noe som er reellt for noen selv om det er meningsløst i mine øyne.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Joda, men vi er 25 og 27 år. Jeg er vel også den første ordentlige kjæresten han har hatt. Kanskje har jeg et lite håp om at han fremdeles kan lære et triks eller to 

ts

Så lenge du ikke ender opp med å gi han ting og tang kun for å teste og sjekke om han gir noe tilbake. Det at du har laget en tråd om dette viser jo at det er noe som plager deg såpass mye. Kanskje han ikke er den rette for deg.

Anonymkode: 9ac9c...6e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt TS! Jeg føler jeg er ganske lik deg. 

Som de fleste sier over her så handler dette nok mer om kjærlighetsspråk og ikke det at han ikke er glad i deg. 
Han ser kanskje ikke på dette med gaver som en så stor ting, eller som en greie i det hele tatt. 

Jeg er akkurat som deg, jeg elsker å gi gaver, og jeg forventer ikke noe stort eller dyrt i det hele tatt tilbake, men jeg forventer bare noe. Dette er fordi jeg ønsker at partneren min skal tenke "i dag har kjæresten min bursdag og jeg vil gjøre henne glad, jeg lurer på hva hun skulle blitt glad for. Jo - kanskje en kaffe på senga og den boken hun har snakket om en stund" - jeg ønsker at kjæresten min skal vise at det er viktig for han at jeg føler meg sett. Og det krever ikke mye å komme med en kaffe på senga på bursdagen liksom.

Hvis du skal snakke med kjæresten din om dette så tror jeg det er smart å forklare hva du legger i en gave og hvorfor du blir litt lei deg når han ikke gir deg noe på bursdagen din. Et bra eksempel er også når han springer ut på lillejulaften og kjøper en liten olivenolje som han en gang ikke gidder å pakke inn, da kan du jo si at du får følelsen av at han nesten har glemt å fikse en gave til deg, at han kjøper noe helt tilfeldig uten å tenke på hva du hadde blitt glad for og det at han ikke pakker inn den en gang gir deg en følelse av at han ikke bryr seg så mye, men at han bare kjøper en gave på trass fordi han må. 

Kanskje hvis han vet at for deg er det å få en liten kanelbolle på veg hjem fra jobben en stor kjærlighetsforklaring, så kanskje han kommer til å gjøre det når han faktisk vet at det betyr mye for deg. Det er nettopp derfor det er så viktig å snakke om kjærlighetsspråkene slik at man forstår hverandre :)

Jeg tenker at det først og fremst er bursdag og jul som er viktigst, valentines og påske osv er kanskje ikke like vanlig å kjøpe gaver til hverandre. 

Anonymkode: 08b24...852

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Vi har vært sammen i litt over 2 år nå. Jeg liker å gjøre en liten innsats, overraske litt, og å gi. 

Det er snart påske og jeg har aldri laget noen påskeegg til ham før, men tenkte å kjøpe et lite tomt påskeegg og fylle opp med litt nøtter fra f.eks. Nøtteblanderen. Koster ikke spesielt mye i det hele tatt, men er en koselig gest tenker jeg (vi skal feire påske fra hverandre med hver vår familie). Dette fikk meg til å tenke på at jeg egentlig får svært lite av ham når det kommer til gaver og småting, så nå er jeg usikker på om jeg egentlig bør lage ham et lite påskeegg.

Til jul så drar han f.eks. innom Olivenlunden på lille julaften og kjøper en liten olivenolje eller lignende. Han pakker den ikke inn og legger ikke med kort. Jeg kjøper julegave tidlig (ikke nødvendigvis noe dyrt), pakker inn i julegavepapir, bånd, og skriver en liten til- og fralapp. 

Til bursdag så tar han meg ut og spiser på et sted jeg velger istedenfor å ordne med noen gave. Vi splitter alltid regningen når vi spiser ute, så vi splitter også regningen på bursdagen min. For bursdagene hans så ordner jeg en liten gave (heller ikke nødvendigvis noe dyrt), pakker den inn, og baker noe han liker. 

Til valentines så ordner han ikke i stand noe. Jeg gjør ingen stor greie av det, men baker gjerne noe eller kjøper noe valentines limited bakevarer hjem fra jobb som vi koser oss med. 

Ellers i året så kan jeg ikke huske at han ordner i stand noe. Jeg kjøper engang iblant en flaske vin som vi kan kose oss med til en middag, litt småbakst her og der, og sånne ting. 

Jeg vet at man ikke skal gi for å forvente å få noe tilbake, men nå begynner jeg å føle på en usikkerhet ved å gi ting fordi det begynner å føles så skjevfordelt. Er det noen måte å forklare dette til ham uten å virke gjerrig og grisk? 

(Ellers er han er fantastisk fyr som gir mye av seg selv når det kommer til kroppskontakt og fine ord, men det virker litt som å ordne i stand ting er en ettertanke eller noe som går ham hus forbi) 

Dere høres begge gnien ut. Eller har dere veldig dårlig økonomi? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker å gi gaver, men jeg vet at det er min måte å vise omsorg på. Det kan jeg ikke forvente av andre. 

Kanskje du bare skal innse at dere er forskjellige med gaver og leve med det uten å forvente gjengjeldelse 

Anonymkode: 22991...a8b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt TS! Jeg føler jeg er ganske lik deg. 

Som de fleste sier over her så handler dette nok mer om kjærlighetsspråk og ikke det at han ikke er glad i deg. 
Han ser kanskje ikke på dette med gaver som en så stor ting, eller som en greie i det hele tatt. 

Jeg er akkurat som deg, jeg elsker å gi gaver, og jeg forventer ikke noe stort eller dyrt i det hele tatt tilbake, men jeg forventer bare noe. Dette er fordi jeg ønsker at partneren min skal tenke "i dag har kjæresten min bursdag og jeg vil gjøre henne glad, jeg lurer på hva hun skulle blitt glad for. Jo - kanskje en kaffe på senga og den boken hun har snakket om en stund" - jeg ønsker at kjæresten min skal vise at det er viktig for han at jeg føler meg sett. Og det krever ikke mye å komme med en kaffe på senga på bursdagen liksom.

Hvis du skal snakke med kjæresten din om dette så tror jeg det er smart å forklare hva du legger i en gave og hvorfor du blir litt lei deg når han ikke gir deg noe på bursdagen din. Et bra eksempel er også når han springer ut på lillejulaften og kjøper en liten olivenolje som han en gang ikke gidder å pakke inn, da kan du jo si at du får følelsen av at han nesten har glemt å fikse en gave til deg, at han kjøper noe helt tilfeldig uten å tenke på hva du hadde blitt glad for og det at han ikke pakker inn den en gang gir deg en følelse av at han ikke bryr seg så mye, men at han bare kjøper en gave på trass fordi han må. 

Kanskje hvis han vet at for deg er det å få en liten kanelbolle på veg hjem fra jobben en stor kjærlighetsforklaring, så kanskje han kommer til å gjøre det når han faktisk vet at det betyr mye for deg. Det er nettopp derfor det er så viktig å snakke om kjærlighetsspråkene slik at man forstår hverandre :)

Jeg tenker at det først og fremst er bursdag og jul som er viktigst, valentines og påske osv er kanskje ikke like vanlig å kjøpe gaver til hverandre. 

Ja, det er nettopp dette! Det er ikke beløpet det står på, men å vite at han har tenkt litt ekstra på meg. Å kjøpe julegave til meg på lille julaften fra Olivenlunden som ligger en 4 minutters gåtur unna hvor han gir nøyaktig samme gave til både moren og søsteren sin gir meg ikke akkurat følelsen av at han har tenkt spesielt på meg eller stelt i stand noe for meg. 

Valentines og påske er ikke forventet i det hele tatt, men det får det til å føle litt ømt når han ikke legger noe særlig i bursdag eller jul. Selv kompisene hans har jo spurt om hva han stelte i stand på valentines som smalltalk, og da begynner det nesten å bli litt flaut. Mine venninner og foreldre spør jo også om hva jeg fikk fra ham som julegave.

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du gir for mye. 

Anonymkode: b556e...32d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg liker å gi gaver, men jeg vet at det er min måte å vise omsorg på. Det kan jeg ikke forvente av andre. 

Kanskje du bare skal innse at dere er forskjellige med gaver og leve med det uten å forvente gjengjeldelse 

Anonymkode: 22991...a8b

må bare støtte TS her og si at jeg synes at alle fortjener å få en gave på bursdagen sin og på julaften. Ellers som påske, valentines osv er det kanskje ikke noe man kan forvente. Men jeg ville blitt veldig lei meg om kjæresten min ikke kjøpte en bursdagsgave til meg, eller julegave. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han er gjerrig og utnytter deg. Min mening. 

Anonymkode: b556e...32d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...