Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg jobber i staten men forstår meg ikke på hva jeg kan forvente i fremtidig lønnsutvikling. Er det sånn at lønnen min årlig automatisk stiger med det som er forhandlet frem som generell lønnsstigning? Må man ha jobbet et sted en gitt stund før man har rett til lønnsutvikling? Har man samme rettigheter selv om man er i permisjon?

Jeg hater å snakke om lønn, og i hvertfall å forhandle om det, så håper jeg kan forvente en viss lønnsutvikling selv om jeg sitter stille i båten……

Anonymkode: 1ab20...5ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Når det er forhandlet fram et generelt tillegg får alle som tilhører den aktuelle hovedtariffavtalen det tillegget automatisk. P.t. er det to hovedtariffavtaler i staten, en som gjelder de som er organisert i Akademikerne, og en som gjelder alle de andre inkludert de uorganiserte.

I tillegg settes det vanligvis av en andel til lokale forhandlinger, som gjerne foregår på høsten. Disse pengene går ofte til personlige lønnstillegg til enkeltpersoner, men det kan også avtales et lokalt generelt tillegg for eksempel. Dette varierer nok en del fra sted til sted. 

Hvis du er uorganisert står du ikke så sterkt i de lokale forhandlingene, for de foregår mellom arbeidsgiver og fagforeningene. Da må arbeidsgiver ensidig foreslå høyere lønn  for deg, og motparten er neppe interessert i å støtte kravet uten at de får noe igjen for det for sine medlemmer.

Hvis du ikke har jobbet i staten så lenge kan det vær nyttig å vite at arbeidsgiver kan justere lønna di en gang i løpet av det første året du er ansatt uten at det skal forhandles.

Her er det en del lokale forskjeller, så hør med kolleger, fagforeninga di hvis du er organisert og arbeidsgiver.

Endret av Viktualia
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hei! Jeg jobber i staten men forstår meg ikke på hva jeg kan forvente i fremtidig lønnsutvikling. Er det sånn at lønnen min årlig automatisk stiger med det som er forhandlet frem som generell lønnsstigning? Må man ha jobbet et sted en gitt stund før man har rett til lønnsutvikling? Har man samme rettigheter selv om man er i permisjon?

Jeg hater å snakke om lønn, og i hvertfall å forhandle om det, så håper jeg kan forvente en viss lønnsutvikling selv om jeg sitter stille i båten……

Du reguleres utifra lønnsoppgjøret for statlig sektor fra mai av. Automatisk, uten å gjøre noe. Dette skjer hos alle, og kalles eksterne lønnsoppgjør.

På høsten har dere noe som heter interne lønnsoppgjør. Her kan du sende inn spesielle lønnskrav og/eller la fagforeningene framforhandle for dere. Dette kalles interne lønnsoppgjør. Ofte trenger du ikke gjøre noe, det bare skjer. Plutselig øker du i lønnstrinn, bytter lønnsramme, får ekstra tillegg osv. 

Du har samme rettigheter som alle andre selv i permisjon, bortsett fra ved interne lønnsoppgjør hvis du ikke har søkt om ekstra. Du trenger ikke å ha jobbet "en stund" for å få dette. 

I Staten trenger du ikke snakke om lønn, lønnen økes automatisk 1-2 ganger i året hvert eneste år uten at du gjør noe. Staten er priviligert sånn sett, ettersom dem gjerne øker både under eksterne og interne lønnsforhandlinger, som igjen skaper større lønnsgap ned til privat sektor som kun øker under eksterne lønnsforhandlinger, og knapt nok det. 

Anonymkode: 00dc1...dd0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I tillegg øker du i lønnstrinn hvert eneste 1-2 år opp til 15 år pga ansiennitet. Automatisk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

@Viktualia sitt svar er veldig godt!

Jeg anbefaler deg å sette deg inn i de lønnspolitikken retningslinjene du har hos din arbeidsgiver. Det heter ikke eksterne og interne lønnsoppgjør som anonym over meg skriver, og det er ikke automatikk at du går opp i lønn 1-2 ganger i året. Du må selv sende inn lønnskrav til din fagforening for at de skal forhandle for deg i det lokale oppgjøret. Det dummeste du gjør er å sitte stille i båten. Er du med i Akademikerne er det kun lokalt lønnsoppgjør, altså får du ingen justering om du ikke sender inn lønnskrav. Husk også at lønnen til alle offentlige ansatte er offentlig, altså kan du be om å få en oversikt over lønnen til alle dine kollegaer. Greit å ha som sammenlikningsgrunnlag om dere er flere ansatte med like arbeidsoppgaver og bakgrunn. 

Hilsen tillitsvalgt i staten

Anonymkode: 0f5de...f5a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

@Viktualia sitt svar er veldig godt!

Jeg anbefaler deg å sette deg inn i de lønnspolitikken retningslinjene du har hos din arbeidsgiver. Det heter ikke eksterne og interne lønnsoppgjør som anonym over meg skriver, og det er ikke automatikk at du går opp i lønn 1-2 ganger i året. Du må selv sende inn lønnskrav til din fagforening for at de skal forhandle for deg i det lokale oppgjøret. Det dummeste du gjør er å sitte stille i båten. Er du med i Akademikerne er det kun lokalt lønnsoppgjør, altså får du ingen justering om du ikke sender inn lønnskrav. Husk også at lønnen til alle offentlige ansatte er offentlig, altså kan du be om å få en oversikt over lønnen til alle dine kollegaer. Greit å ha som sammenlikningsgrunnlag om dere er flere ansatte med like arbeidsoppgaver og bakgrunn. 

Hilsen tillitsvalgt i staten

Anonymkode: 0f5de...f5a

Utrolig rart. Jeg vet ikke hvor du jobber, men hos oss heter det eksterne og interne lønnsoppgjør, og jo, du får ansiennitetsøkning hvert 2. år opp mot 15 år. 

Det er ikke smart å "sitte stille i båten", men å gjøre det er absolutt ingen krise. Du øker i takt med eksterne lønnsoppgjør, og får ofte godene av interne lønnsoppgjør også på gruppenivå når fagforeningene sender inn krav samlet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Utrolig rart. Jeg vet ikke hvor du jobber, men hos oss heter det eksterne og interne lønnsoppgjør, og jo, du får ansiennitetsøkning hvert 2. år opp mot 15 år. 

Det er ikke smart å "sitte stille i båten", men å gjøre det er absolutt ingen krise. Du øker i takt med eksterne lønnsoppgjør, og får ofte godene av interne lønnsoppgjør også på gruppenivå når fagforeningene sender inn krav samlet. 

Dette er kanskje sant hos deg, og i den stillingen du innehar. Men det er ikke sånn at det er alle stillinger som har automatiske ansiennitetsoppykk, det er mange som ikke har det. Og for noen er det faktisk hvert år. 

Og det heter sentralt og lolkalt oppgjør. Ikke eksternt, selv om dere kaller det det.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Viktualia skrev (Akkurat nå):

Dette er kanskje sant hos deg, og i den stillingen du innehar. Men det er ikke sånn at det er alle stillinger som har automatiske ansiennitetsoppykk, det er mange som ikke har det. Og for noen er det faktisk hvert år. 

Og det heter sentralt og lolkalt oppgjør. Ikke eksternt, selv om dere kaller det det.

Jeg har jobbet både i kommune og forsvar, og der hadde de begge automatiske ansiennitetsopprykk. Men "alle" har kanskje ikke det, selv om mange har det. "Alle" har definitivt heller ikke ikke det. 

Sentralt/lokalt vs eksternt/internt... Flisespikkeri. Potato potato. Feil var det ikke, slik en annen først forespeilet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i staten og har ikke noe automatisk ansiennitetsopprykk. 

Fikk 0,5 % lønnsøkning første året jeg jobba, og 1 % andre året. Jeg håper virkelig på litt mer i år 😅

Anonymkode: 850bb...877

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du reguleres utifra lønnsoppgjøret for statlig sektor fra mai av. Automatisk, uten å gjøre noe. Dette skjer hos alle, og kalles eksterne lønnsoppgjør.

På høsten har dere noe som heter interne lønnsoppgjør. Her kan du sende inn spesielle lønnskrav og/eller la fagforeningene framforhandle for dere. Dette kalles interne lønnsoppgjør. Ofte trenger du ikke gjøre noe, det bare skjer. Plutselig øker du i lønnstrinn, bytter lønnsramme, får ekstra tillegg osv. 

Du har samme rettigheter som alle andre selv i permisjon, bortsett fra ved interne lønnsoppgjør hvis du ikke har søkt om ekstra. Du trenger ikke å ha jobbet "en stund" for å få dette. 

I Staten trenger du ikke snakke om lønn, lønnen økes automatisk 1-2 ganger i året hvert eneste år uten at du gjør noe. Staten er priviligert sånn sett, ettersom dem gjerne øker både under eksterne og interne lønnsforhandlinger, som igjen skaper større lønnsgap ned til privat sektor som kun øker under eksterne lønnsforhandlinger, og knapt nok det. 

TS, mye av dette er feil. I tillegg er det forskjell mellom ulike fagforeninger/avtaler og arbeidsplasser.

I tillegg er det staten som sakker akterut lønnsmessig, ikke det private. Lønnsgapet er OPP til privat sektor.  

Anonymkode: 9398a...b5d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg har jobbet både i kommune og forsvar, og der hadde de begge automatiske ansiennitetsopprykk. Men "alle" har kanskje ikke det, selv om mange har det. "Alle" har definitivt heller ikke ikke det. 

Sentralt/lokalt vs eksternt/internt... Flisespikkeri. Potato potato. Feil var det ikke, slik en annen først forespeilet. 

Noen arbeidsplasser og stillingskoder har automatiske opprykk, andre har ikke det. Jeg har f.eks en stillingskode hvor jeg får lønnsopprykk (1,1%) hvert år i ti år, mens jeg har kolleger i andre stillingskoder som ikke har dette. Slike automatiske opprykk har ikke noe med sentrale eller lokale lønnsforhandlinger å gjøre, de kommer i tillegg. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange gode svar, jeg ble mye klokere selv om litt forskjellig blir nevnt. Forstår jeg det rett at sentralt lønnsoppgjør får man uansett (ved å sitte stille i båten), mens lokalt lønnsoppgjør stort sett krever at man enten sender lønnskrav eller forhandler selv (hvis ikke fagforening sender lønnskrav på gruppenivå - hvordan kan man finne ut av dette?). 

Hvis jeg så skal ta en litt mer aktiv tilnærming til min egen lønnsutvikling: hva er et lønnskrav og hvordan skriver jeg det (feks hva inngår)? Min fagforening vet jo ingenting om mine prestasjoner på jobb (og det er vel noe som heter lokale lønnsforhandlinger på særskilt grunnlag som skal ta hånd om dette - er det ikke?). 

AnonymBruker
Skrevet

Søk på din fagforening og lønnsforhandlinger, så har de kanskje laget noen gode forklaringer på hva som er hva. I min fagforening har vi ofte medlemsmøter som handler om lønn, slik at medlemmene våre forstår de ulike forhandlingene og kan skrive gode lønnskrav.

Anonymkode: 97ccc...ee4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Takk for mange gode svar, jeg ble mye klokere selv om litt forskjellig blir nevnt. Forstår jeg det rett at sentralt lønnsoppgjør får man uansett (ved å sitte stille i båten), mens lokalt lønnsoppgjør stort sett krever at man enten sender lønnskrav eller forhandler selv (hvis ikke fagforening sender lønnskrav på gruppenivå - hvordan kan man finne ut av dette?). 

Hvis jeg så skal ta en litt mer aktiv tilnærming til min egen lønnsutvikling: hva er et lønnskrav og hvordan skriver jeg det (feks hva inngår)? Min fagforening vet jo ingenting om mine prestasjoner på jobb (og det er vel noe som heter lokale lønnsforhandlinger på særskilt grunnlag som skal ta hånd om dette - er det ikke?). 

Jeg pleier å få tilsendt et skjema hvor jeg skal skrive hvor mye mer jeg ønsker i lønn, og hvorfor. Så tar tillitsvalgt med seg dette til lønnsforhandlingene. Jeg ville snakket med tillitsvalgt om hvordan det gjøres på din arbeidsplass :)

Anonymkode: 850bb...877

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere er helt gull, og jeg beklager at jeg trenger dette inn med teskje…. Men jeg er medlem av en fagorganisasjon som er medlem i Akademikerne. Det er kanskje dumt hvis jeg ønsker at ting skal skje mens jeg «sitter stille i båten», ettersom de kun har lokalt lønnsoppgjør?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere er helt gull, og jeg beklager at jeg trenger dette inn med teskje…. Men jeg er medlem av en fagorganisasjon som er medlem i Akademikerne. Det er kanskje dumt hvis jeg ønsker at ting skal skje mens jeg «sitter stille i båten», ettersom de kun har lokalt lønnsoppgjør?

Ja, da lønner det seg å sende inn kravskjema hver eneste gang. Jeg er for eksempel medlem i Samfunnsviterne, og bruker denne siden som utgangspunkt når jeg leverer krav: https://www.samfunnsviterne.no/Arbeidsliv-og-karriere/Arbeidsliv-2021/Arbeidsliv/Lonnsforhandlinger/Hvordan-skrive-et-godt-lonnskrav Har gått opp 80k siden jeg startet i staten for 6 år siden.

Anonymkode: 97ccc...ee4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

I tillegg øker du i lønnstrinn hvert eneste 1-2 år opp til 15 år pga ansiennitet. Automatisk.

Nei, ikke nødvendigvis. Det avhenger av at man er i en stilling i lønnstige. Mange stillinger er i lønnspenn og da har man ikke automatisk opprykk pga ansiennitet.

Hvilke stillinger som er på stige og hvilke som er i spenn står i Hovedtariffavtalene i staten.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er tillitsvalgt i en akademikerne-forening. Jeg mener alle burde sende inn lønnskrav til hver lokale lønnsforhandling uansett (med noen få unntak), men det blir ekstra viktig hvis man er medlem i en Akademikerne-forening. Men også blant Akademikerne-foreninger kan man bli enige om flate tillegg til alle, tillegg til spesielle grupper etc, så det er ingen automatikk i at du ikke får noe som helst hvis du ikke leverer inn krav. 
Men snakk med din tillitsvalgte, så får du info om lønnsforhandlingene på din arbeidsplass. 

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Her var det mye rart som generelt ikke stemmer. Jeg gikk ned i reallønn i min forrige jobb de første to årene fordi den sentrale økningen var elendig. Gikk vel opp 1% på to år. 😂 Så jo, du bør absolutt være frampå. Det er ikke hvert år man har individuelle forhandlinger, så noen år kan man sitte stille i båten, men du bør absolutt sjekke. Og alltid sende inn krav når det er mulig. 

Ikke vær redd for å spørre arbeidsgiver og tillitsvalgt! Jeg fikk også en lang og god samtale med fagforeninga sentralt for å få noen gode råd før individuelle forhandlinger. 

Anonymkode: 03f50...a62

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...