Gå til innhold

Vanskelig situasjon som trener av datterens håndball lag.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke snakke med noen om dette og jeg synes det er vanskelig å i det hele tatt ta opp dette. 
Jeg er 40 år og trener 18-20 åringene i håndball. 

Synes det er utrolig morsomt og givende å trene disse jentene og har vært en del av laget siden de var 16 år. Utviklingen har vært fantastisk og føler at vi har skapt noe bra, men så er det noe som plager meg noe enormt og som gjør at jeg vurderer å slutte som trener. 

Har overhørt flere samtaler i ulike settinger hvor lagvenninner har sagt at det hadde vært digg å ligge med treneren og at de synes det og det er ''hot''...  Jeg tror dette plager datteren min og jeg skjønner at det gjør det. 

Det kan virke som det eneste jeg kan gjøre for å la henne slippe denne situasjonen er å faktisk gå. Slutte som trener, selv om det vil føles kjipt å gi slipp på noe som jeg har vært med på å bygge opp.

Eller bør jeg ta tak i dette på et annet vis? 

Anonymkode: bce80...2b7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du legger dette under "seksualitet"? 

-Du bør unngå alle situasjoner der du kan "overhøre" slike samtaler. Hvis jentene gjør det med vilje, må du sette grenser og bli sur gammel gubbe. "Ulike settinger" høres meget rart ut. Hvis du overhører jenter på 19 år man kjenner som snakker om hva de syns er  hot, så lytter man ikke, da forlater man stedet!!! Alle tenåringer fantaserer om sex, det betyr ikke at du er spesielt hot eller noe de i virkeligheten ønsker seg. (Jeg husker da at alt av vikarlærere var interessante i teorien/fantasien da jeg var litt yngre enn det, i virkeligheten var de det ikke). Det er meget barnslig oppførsel av dem, høres mer ut som 15-åringer. Hvis noen seriøst var interessert i deg, ville de være mye mer diskret når de er 20, og de ville forstått at både din datter, laget og din posisjon burde tas hensyn til, så det der høres ut som fjasing og tullsnakk dere bare kan si at er uønsket.

Datteren din kan da vel si klart i fra selv at slikt snakk er uakseptabelt, det skjønner enhver "venninne". Trenere kan vel være interessante å fantasere og tulle om, andres fedre er det definitivt ikke. Både du og hun kan si klart ifra når dere overhører noe slikt. 

https://www.idrettsforbundet.no/tema/retningslinjer/seksuell-trakassering-og-overgrep/

Anonymkode: f8f89...2ce

• Liker 14
Gjest Philomena
Skrevet

Du legger dette under seksualitet? Har du lyst til å ligge med de eller? 

En voksen trener skal lukke ørene for slikt. Dattra di driter i dem.  Hun ser hva du er, en gammel og teit pappa på 40 år. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg kan ikke snakke med noen om dette og jeg synes det er vanskelig å i det hele tatt ta opp dette. 

Synes det er utrolig morsomt og givende å trene disse jentene og har vært en del av laget siden de var 16 år. Utviklingen har vært fantastisk og føler at vi har skapt noe bra, men så er det noe som plager meg noe enormt og som gjør at jeg vurderer å slutte som trener. 

Har overhørt flere samtaler i ulike settinger hvor lagvenninner har sagt at det hadde vært digg å ligge med treneren og at de synes det og det er ''hot''...  Jeg tror dette plager datteren min og jeg skjønner at det gjør det. 

Det kan virke som det eneste jeg kan gjøre for å la henne slippe denne situasjonen er å faktisk gå. Slutte som trener, selv om det vil føles kjipt å gi slipp på noe som jeg har vært med på å bygge opp.

Du kan si at du ikke liker at de snakker slik om deg. Evt kan du jo gå, som du sier, siden det plager jenta di. Det er respektløst av de andre jentene å snakke sånn om hennes far. De er ikke greie venninner ihvertfall. Hun bør jo også si ifra at de skal slutte å snakke sånn, for ellers så vil du slutte. Feks. 

Anonymkode: 6da17...3ad

AnonymBruker
Skrevet

ellers synes jeg det er egentlig er normal men udannet oppførsel av barnslige ungdommer. De er 18, knapt voksne, så merkelig at dette ligger inne på "seksualitet" da det har med umodne hjerner å gjøre. 

Anonymkode: 6da17...3ad

Skrevet
Philomena skrev (9 minutter siden):

En voksen trener skal lukke ørene for slikt. Dattra di driter i dem.  Hun ser hva du er, en gammel og teit pappa på 40 år. 

Da hun var 13 var han sikkert skikkelig teit, men du er vel ikke teit lenger når hun er 20? 

• Liker 2
Gjest Philomena
Skrevet
Hr. Aktiv skrev (Akkurat nå):

Da hun var 13 var han sikkert skikkelig teit, men du er vel ikke teit lenger når hun er 20? 

Joda. Det er han, for de alle fleste 18-20-åringer. Det finnes selvsagt unntak. 

AnonymBruker
Skrevet
Philomena skrev (4 minutter siden):

Joda. Det er han, for de alle fleste 18-20-åringer. Det finnes selvsagt unntak. 

Bare tull. Gjelder nok bare deg og dine barn. 

Anonymkode: bbc5b...eea

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Trekk deg som trener. Før det dukker opp falske anklager.

• Liker 2
Skrevet (endret)
On 3/30/2022 at 9:53 AM, AnonymBruker said:

Ikke ta det som et tegn på at de venter på deg for å oppfylle "fantasien" dems: Det er ikke det som foregår her!

Unge jenter oppdager deler av sin seksualitet gjennom hvem de kan tiltrekke og gjør seg litt til med vilje i denne utforskelsen: 

"Åh gutter liker meg?  Spennende, jeg lurer på om menn synes det også... hva med treneren min?"

Dette er hva som egentlig foregår!

-

Hvis du vil forsette å være en håndball trener og være der for din datter, så tar du dette opp som en voksen far, litt "tilfeldig" når dere er på vei tilbake fra treningen og sier:

"Du min datter, jeg tenkte bare å nevne noe her... Jeg tar sikkert feil og det er bare jeg som er skikkelig dum nå... "

Du gir en utvei for henne til å se deg "misforstå" situasjonen, og ikke krisemaksimerer det neste du sier: 

"... Jeg har hørt at noen tror de har en sjans på meg, meg av alle ting! Kommer aldri til å skje! Du er min datter og jeg er her for å spille og trene deg og dine venninner i håndball fordi det er min lidenskap. Å se dere bli dyktig gjør meg stolt, og aldri i verden om det er noe jeg kommer til å kaste det bort! Anyways, vet du hva mamsen og jeg har planlagt kommende helg?"

Avslutt temaet en gang for alle der og da: Du trenger ikke en pinlig bekreftelse fra din datter om at noen venninner av henne som snakker om deg seksuelt. 

Det viktigste er å  etablerer at du har ingen intensjoner om å bli forført av jenter. Du er der kun for en ting; trene i håndball, og din datter skal føle seg trygg på deg som en mann som kan kontrollere sine handlinger og en mann som setter sin ustoppelige lidenskap foran alt annet. 

All fremtidig "garderobesnakk" er ikke lenger ukomfortabelt for din datter, fordi nå vet hvor hun har deg.

Tenk på det større bildet hva signaler du sender til din datter og de andre jentene:

Enten er du en mann som drives av din lidenskap for sporten og er urørlig i din ambisjon. Din datter kan føle seg trygg i din lederskap som en trener og en farsfigur. Ja til og med maskulint forbildet når hun selv skal ut å date.

Eller så slutter du, og både hun og de andre unge jentene ser på deg som en mann som lar seg bli styrt av deres seksualitet. Du sluttet fordi du var redd for at "ting kan skje", en beskjed om at du har ikke kontroll over dine egne handlinger. Hvis de klarere å gjøre det med en trener, en autoritærfigur, så klarer de det sikkert med andre menn også.  Dette er ikke den meldingen du skal etterlate unge jenter og spesielt ikke din egen datter.

Endret av umAxa
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gitt meg, ja.

Anonymkode: 15e74...9da

AnonymBruker
Skrevet
Philomena skrev (1 time siden):

Herregud, les hva han skriver da. Han har ikke skrevet noe om at han vil ligge med de. 

Anonymkode: 40e61...67f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Hr. Aktiv skrev (1 time siden):

Eh, jo, da er han enda mer gammel gubbe. Man en dame blir ikke akkurat kamerat med sin far når man fyller 18, far blir bare eldre og mer utdatert, og man er like glad i ham, men noen kul kompis er han ikke. 

Anonymkode: f8f89...2ce

Gjest Philomena
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bare tull. Gjelder nok bare deg og dine barn. 

Anonymkode: bbc5b...eea

For det første. Handler denne tråden om meg? Tror du det? 

Og for det andre? Vet du om jeg har barn eller ikke? Om jeg har barn, hva har de med dette å gjøre? 

Ta deg sammen. 

Gjest Philomena
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Herregud, les hva han skriver da. Han har ikke skrevet noe om at han vil ligge med de. 

Han skriver i forumet for penisstørrelser og analsex. Så jeg lurer jo litt. HI burde jo ha ligget under Barn og familie. Så hvorfor gjør det ikke det? Derfor spør jeg han. 

AnonymBruker
Skrevet
Philomena skrev (3 minutter siden):

Han skriver i forumet for penisstørrelser og analsex. Så jeg lurer jo litt. HI burde jo ha ligget under Barn og familie. Så hvorfor gjør det ikke det? Derfor spør jeg han. 

Du spør ikke, du anklager han. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dummeste jeg har hørt!!

For det første så snakker ikke ungdom sånn om gamlinger. For det andre, så er dette ett ikke tema. Noen eldre er kjekke, ja, men  vi snakker ikke sånn om de åpent fordi. 40 år er kjempe gammelt altså. 

Hilsen hun med en pappa som alle vennene synes er kjekk. 

Anonymkode: d55da...92a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Dette er helt normalt. Jenter i den alderen fantaserer om treneren sin. Har vært trener for jenter selv og var litt sjokkert over hva jeg overhørte. 

Anonymkode: bd835...6fc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

La dette under seksualitet da jeg ikke visste helt hvor jeg skulle plassere det. 

Jeg kommer til å trekke meg og sier bare at tiden ikke strekker til. Orker ikke dette. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Philomena skrev (5 timer siden):

Og nei, selvfølgelig har jeg IKKE lyst til det. 

Men det er vel slike svar man kan forvente når man skriver her. Har jeg noen gang gitt utrykk for at jeg vil ligge med noen? NEI!  Jeg stiller spørsmålet av den årsak at jeg lurer på hva andre ville gjort. 

Jeg skrev i sta at jeg trekker meg, men har revurdert det hele da jeg leste svaret til @umAxa. Et veldig godt og reflektert svar. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...