Gå til innhold

Tolvon/Mianserin for søvn: vektøkning og evt nedgang ved slutt??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har for noen år tilbake fått resept på Tolvon for å hjelpe med søvn- denne har blitt erstattet med Mianserin da Tolvon har gått ut av produksjon. I starten tok jeg den bare sporadisk når jeg virkelig ville sove ut, som i helgene. Men gradvis har det blitt slik at jeg har tatt en tablett, eller ofte bare en halv, om kveldene for søvn. 

Jeg har siden våren 2019 gått opp 10 kg, som egentlig er veldig ulikt meg som hele livet har hatt høy forbrenning og kunnet spise akkurat hva jeg vil uten å legge på meg. Jeg tenkte at det var fordi jeg hadde bikka 40 og forbrenningen hadde gått ned, men så begynte jeg å lese om potensiell vektøkning pga Tolvon/Mianserin. Jeg trodde da jeg begynte med dette at man bare ville gå opp i vekt om man gikk på større doser, dvs når medisinen brukes mot depresjon.. men så har jeg funnet mange tråder der folk skriver om vektoppgang også etter mindre doser for søvn!😨

Spørsmålet mitt er om noen har opplevd dette; vil man gå ned igjen av seg selv om man slutter helt med preparatet eller må man jobbe for å komme ned igjen? Det rare med vekta de siste få årene er at det har virket som om ingenting har noen effekt, har prøvd meg på lavkarbo mm (jeg som aldri før har slanka meg!)men kiloene er liksom som støpt. Har ikke brukt det de siste dagene og er spent på å se om noe skjer. Noen som vil dele erfaringer?🌺

Anonymkode: 55e3e...d37

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dosen må være minste, 10mg. Ta den 2t før soving..

Anonymkode: 556ac...251

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Var det overhodet noe sånt hun spurte om?

TS;

jeg har tatt flere ulike medisiner for depresjoner og angst, og felles for alle er vektøkning. Jeg har gått ned igjen vekten av seg selv uten slanking, når jeg har sluttet på medisinen. Dette gjelder flere. Jeg brukte Miansering også for noen år tilbake.

Vektnedgangen har gått sakte, men sikkert, ca en kg pr mnd.

Anonymkode: 5ca05...017

• Liker 3
Skrevet

Man går ikke opp i fettprosent av medisinen i seg selv. De skulle virkelig formulert det annerledes. På min medisin står det: "økt apetitt", noe som er mer korrekt. Du har nok begynt å spise mer, eller mer kaloririk mat, uten at du kanskje har vært helt klar over det. Så dersom du slutter på medisinen så er det ingen automatikk at du vil gå ned i vekt igjen. Det kan hende den økte apetitten forsvinner og at du ender opp med å spise mindre uten å være bevisst over det, men jeg opplevde selv at det nye matinntaket etter økt apetitt hadde blitt en vanesak, så jeg måtte legge inn arbeid for å gå ned i vekt igjen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Opplevde akkurat det som du beskriver TS. Gikk opp 10 kg over 2 år. Tok en halv tablett i ny og ne. Enkelte perioder hver dag.

Nå har jeg tatt de et par uker igjen etter 2 års opphold og jeg fikk voldsomt til appetitt! Merket det faktisk veldig godt denne gangen. Så jeg droppet de ganske raskt.

Anonymkode: 173bb...641

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Opplevde akkurat det som du beskriver TS. Gikk opp 10 kg over 2 år. Tok en halv tablett i ny og ne. Enkelte perioder hver dag.

Nå har jeg tatt de et par uker igjen etter 2 års opphold og jeg fikk voldsomt til appetitt! Merket det faktisk veldig godt denne gangen. Så jeg droppet de ganske raskt.

Anonymkode: 173bb...641

Takk for svar, dere! Og du som gikk opp 10 kg over 2 år, hvordan ble det med vektnedgangen når du sluttet å ta disse? Regner med det ikke renner av, men går sakte men sikkert, som en over skriver.. må finne noe annet for søvn som ikke påvirker vekta.. 😕

AnonymBruker
Skrevet

flere..?

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg går opp 5 kg hver gang jeg tar Tolvon over en lengre periode. Det handler mye om ulvehunger, men også om det jeg opplever er vann i kroppen. Jeg går ned ca 1 kg i måneden når jeg slutter å ta dem, så jeg tar jevnlige pauser fra dem så ikke vekten øker ukontrollert.

Anonymkode: f093d...f37

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.3.2022 den 13.08):

🤦‍♂️

Anonymkode: 06882...1e1

AnonymBruker
Skrevet

Det må være individuelt. Jeg har tatt Mianserin eller Remeron for å få sove i 5 år, og har gått ned i vekt i den perioden. Men jeg hadde skikkelig insomnia, og spiste en del på nettene når jeg ikke fikk sove. Nå sover jeg tungt i 7-8 timer, så har bare positive erfaringer med medikamentet. 

Anonymkode: 6d499...0e2

• Liker 1
  • 7 måneder senere...
Skrevet

Hei! 

Ser det er en stund siden det ble postet her. Prøver meg likevel.

Jeg har som trådstarter brukt Tolvon/Minaserin for søvn. Siden i sommer har jeg brukt det fast. Jeg har trent regelmessig, og levd relativt sunt. Jeg har alltid vært relativt fit, om ikke ripped så ihvertfall synlinge magemuskler. Men, har gått opp en hel del i vekt siden i våres, især siste halvannen måned. Jeg har fått bilringer og "lovehandles" som kan gripes når jeg står oppreist. Dette er jo heldigvis det sunne fettet, og ikke like farlig som det som ligger bak magemusklene rundt innvollene. Likevel, har jeg sluttet å ta medisinen for to dager siden. Lurer på hva som vil skje framover. Tolvonen sitter vel i fettet, og er ikke vannløselig, så denne vektøkningen kan vel fortsette en stund selv om jeg har sluttet å ta medisinen? Noen som har erfaring her? Jeg lurer også på om det må intensiv jobbing til for å gå ned igjen, eller om jeg kan trene som nå, og gradvis gå tilbake? Noen skrev en kilo i måneden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...