Gå til innhold

Ulønnet perm og feriepenger i foreldrepermisjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg har to mnd ulønnet perm, en av de er juni. Den mnd vil jeg likevel få utbetalt feriepenger som vanlig ikke sant? Har ferie fire uker, og en mnd til ulønnet hvor jeg selvsagt ikke får lønn. Men jeg tenker riktig når jeg tror at jeg får feriepenger i juni selv om jeg har ulønnet perm? Og at jeg på denne måten da egentlig får 2 mnd uten inntekt og ikke 3 selv om jeg har 4 uker ferie og 2 mnd ulønnet? Er ansatt i kommunen, så får lønn fra arbeidssted som deretter bllr refundert fra nav om dette har noe og si. 

Anonymkode: ed435...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan du ikke bare snakke med lønningsavdelingen? 

Anonymkode: 2cec2...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet ikke helt svaret, men jeg skal også ha ulønnet permisjon i løpet av dette året. Jeg valgte å ta en månede ulønnet nå i vår og en på høsten, slik at jeg ikke hadde ulønnet i juni. Men tror at du får feriepenger uansett. Det er jo noe du har spart opp. :)

Anonymkode: f3070...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når var du sist i jobb? Man får ikke fulle feriepenger av foreldrepenger.

Anonymkode: 92023...f56

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Når var du sist i jobb? Man får ikke fulle feriepenger av foreldrepenger.

Mange arbeidsgivere gir dette selv om NAV ikke gir det. 

Anonymkode: 57890...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mange arbeidsgivere gir dette selv om NAV ikke gir det. 

Anonymkode: 57890...fdb

Ja, men TS er ansatt i kommunen. De gir ikke dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Noe får hun vel? Om det så bli mindre... ?

Anonymkode: 8d4e7...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gikk i permisjon i januar 2022, så jobbet vanlig hele 2021. Derfor går jeg ut i fra at jeg også får feriepenger som normalt i 2022. Men ble plutselig usikker. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Gikk i permisjon i januar 2022, så jobbet vanlig hele 2021. Derfor går jeg ut i fra at jeg også får feriepenger som normalt i 2022. Men ble plutselig usikker. Ts

Du får feriepenger som vanlig da.

Anonymkode: 7cde3...455

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ja du har krav på å få ut feriepengene. 

Anonymkode: 8077d...edb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var i ulønnet permisjon i juni i fjor og fikk feriepenger. Fikk full utbetaling av feriepenger fordi jeg hadde vært i full jobb og lønnet permisjon året før. I år blir det derimot en mindre utbetaling på meg.

Anonymkode: 14375...cfa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får feriepenger i juni men du får ikke lønn i ferien.

Anonymkode: 9a010...1dc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får utbetalt feriepenger som vanlig men du vil bli trukket i lønn for de ukene du tar ferie ellers dette året. Disse tingene henger ikke sammen, feriepenger er penger tjent opp fra i fjor. Ferie er ikke med lønn så man blir alltid trukket x uker for ferie (vanligvis organisert sånn at man ikke får lønn i juni men siden du har perm da blir det trukket når du tar ferien sannsynligvis, det må du høre med eget lønningskontor om hvordan de gjør det)

Neste år får du mindre feriepenger pga mindre grunnlag i år :) 

Anonymkode: ccf6f...3f3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du får utbetalt feriepenger som vanlig men du vil bli trukket i lønn for de ukene du tar ferie ellers dette året. Disse tingene henger ikke sammen, feriepenger er penger tjent opp fra i fjor. Ferie er ikke med lønn så man blir alltid trukket x uker for ferie (vanligvis organisert sånn at man ikke får lønn i juni men siden du har perm da blir det trukket når du tar ferien sannsynligvis, det må du høre med eget lønningskontor om hvordan de gjør det)

Neste år får du mindre feriepenger pga mindre grunnlag i år :) 

Så dette kan faktisk bety at de trekker 5uker ferie fra feriepengene dine. Du har perm, så du har ikke "normal lønn" å trekke ferien fra. 

Så du bør forvente å utbetalt  mellomlegget mellom det lønnen på   25 arbeidsdager og dine feriepenger. Dvs at du sannsynligvis ikke får så veldig mye utbetalt i juni. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber kommunalt og fikk beskjed både på første og nå andre, at både sykemelding og svangerskapspenger i svangerskapet kvalifiserer til feriepenger. Det samme gjør også alle ukene mine i foreldrepermisjon. Det som IKKE kvalifiserer til feriepenger er ulønnet permisjon, men husk at ulønnet permisjon og feriepenger ikke gir utslag før året etter fikk jeg beskjed om, men det kommer jo Ann på når du har ulønnet permisjon og hvor lenge. F eks skal jeg ha ulønnet permisjon i 2023, men for min gir ikke dette utslag på feriepengegrunnlaget før 2024.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, da får du fulle feriepenger i år, opptjent i fjor🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Så dette kan faktisk bety at de trekker 5uker ferie fra feriepengene dine. Du har perm, så du har ikke "normal lønn" å trekke ferien fra. 

Så du bør forvente å utbetalt  mellomlegget mellom det lønnen på   25 arbeidsdager og dine feriepenger. Dvs at du sannsynligvis ikke får så veldig mye utbetalt i juni. 

Min arbeidsgiver trekker fra månedslønnen den måneden man tar ferie men vet at andre arbeidsgivere gjør som du sier her, så det ville jeg bare spurt HR om TS, de vet hvordan det gjøres på din jobb :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 hours ago, AnonymBruker said:

Kommunen er vel faktisk en av de som gir det?

Anonymkode: e79f0...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Kommunen er vel faktisk en av de som gir det?

Anonymkode: e79f0...e20

Min kommune gir det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...