Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva i alle dager mener du? Har dere fordelt rentene på boliglånet i skattemeldingene siden dere tok opp lånet eller ikke?

Anonymkode: 55c3a...e3b

Huff, her er jeg tydeligvis dårlig på å forklare. Han får hele beløpet inn på sin konto. Vi ser så på hvor mye vi har betalt i renter, og han overfører min del til meg. På skattemeldingen har vi ikke gjort en drit, idioter, jeg vet. 

Problemet i år er vel at han har fått en så stor smell at mine penger for lånet har forsvunnet/han kan ikke overføre dem til meg. 

Anonymkode: b64ba...353

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Huff, her er jeg tydeligvis dårlig på å forklare. Han får hele beløpet inn på sin konto. Vi ser så på hvor mye vi har betalt i renter, og han overfører min del til meg. På skattemeldingen har vi ikke gjort en drit, idioter, jeg vet. 

Problemet i år er vel at han har fått en så stor smell at mine penger for lånet har forsvunnet/han kan ikke overføre dem til meg. 

At han ikke har betalt nok skatt/satt av penger til restskatt er jo ikke ditt problem.

Gå nå inn begge to og rett opp i begge skattemeldingene så slipper dere diskutere dette mere.

Anonymkode: 55c3a...e3b

• Liker 4
Skrevet

Hvis alt av rente fradrag på hus lånet (eller alle lån som er felles egentlig)står på en person er det helt naturlig at halve denne "fordelen" tilbake betales til den som det ikke står på.

Om de blir baksmell eller ikke er egentlig irrelevant.

Det er tydelig at dere ikke praktiserer komplett felles økonomi så om 1300 NOK ikke er nok til å dekke en tilbakebetaling spiller ingen rolle, uten full fradrag av lånet hadde det være baksmell uansett. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja jeg må skjerpe meg. Men spørsmålet er egentlig bare dette: Han mener at jeg sikkert får alle disse pengene på meg plutselig, til tross for at vi ikke har endret på noe. Altså at jeg skylder ham penger. Er det realistisk? Med tanke på at pengene i alle år har gått inn til ham? Eller er dette en smell fra hans side? 

Nei han tar feil eller prøver å lure deg.

Jeg er også samboer med felles lån hvor alt blir lignet på han. Vi gjør da følgende hvert år, jeg legger til lånekontonr under bank og fører opp halve lånet og halve rentene på meg samtidig som han halverer på sin selvangivelse. 
Det må du også gjøre, det kan jo være mange årsaker til hans baksmell og du skal ikke være med på å dekke inn den. 

Anonymkode: cb02d...30f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Dine penger for lånet/rentefradraget skal ikke dekke hans baksmell.

Som samboere er dere selv ansvarlige for å fordele gjeld og renter på selvangivelsen. Du legger til lånekontonr og din halvdel av gjeld og renter, det finner du på hans selvangivelse og sørger for at han også deler lån og renter på to. Som grunn legger du til overført fra samboer felles lån. 
Du er veldig naiv og taper penger om du velger ikke å gjøre dette. Vet du hvor stort lån dere har? Eks 2 500 000 lån og betalt renter ca 45 000 ( dvs du har rett på fradrag for 22 500 rentefradraget er på 22% du skal ha tilgode 4950 på skatten) Og de 4950 er dine uavhengig av hans baksmell.
Hvis du betaler formueskatt er det jo også veldig viktig og føre opp gjelden for å slippe den. 

Anonymkode: cb02d...30f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...