AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #1 Skrevet 30. mars 2022 Hei. Vi har vært samboere i 6 år. Hvert år er det samboeren min som har fått pengene man får igjen pga renter på boligen, til seg. I år har han kun fått igjen 1300 kr. Vil det si at de pengene på boligen har gått med i en kjempesmell fra hans side? Eller har det vært en endring i reglene vi ikke har fått med oss, som gjør at pengene kommer på min skatt? 🤔 Håper spørsmålet er forståelig... 😅 Anonymkode: b64ba...353
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #2 Skrevet 30. mars 2022 Er det kun han som betaler på boliglånet? Anonymkode: 55c3a...e3b
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #3 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det kun han som betaler på boliglånet? Anonymkode: 55c3a...e3b Nei det gjør vi begge, og lånet står også på begge 😊 halve hver Anonymkode: b64ba...353
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #4 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei det gjør vi begge, og lånet står også på begge 😊 halve hver Anonymkode: b64ba...353 Hvorfor setter dere da fradraget kun på han. Fradraget skal fordeles etter hvordan man faktisk betaler på lånet. Anonymkode: 55c3a...e3b 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #5 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor setter dere da fradraget kun på han. Fradraget skal fordeles etter hvordan man faktisk betaler på lånet. Anonymkode: 55c3a...e3b Vi har ikke endret noen ting. Det har bare vært sånn siden starten. Dumt gjort sikkert. Kan vi da regne med at mine penger er forsvunnet i hans smell? Siden han fikk kun 1300 tilbake? Takk for svar forresten 😊 Anonymkode: b64ba...353
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #6 Skrevet 30. mars 2022 Kan ikke svare på spørsmålet, men det er jo veldig dumt for din del at dere ikke deler boliglånet mellom dere på selvangivelsen. Les mer her: https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-okonomi/samboer-unnga-at-den-ene-sitter-igjen-med-alle-fradragene-i-sin-skattemeldingen Anonymkode: 69d8d...505 1
Gjest Philomena Skrevet 30. mars 2022 #7 Skrevet 30. mars 2022 Dette må du (og han) regne ut. F.eks (for å gjøre det enkelt) om rentekostnaden på lånet er 10 000 får dere 2200 i fradrag delt på to. Du får da 1100 i fradrag. Å går dere bakover i tid er fradraget større. Ja, det er dumt. Du må ta ansvar for egen økonomi.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #8 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Vi har ikke endret noen ting. Det har bare vært sånn siden starten. Dumt gjort sikkert. Kan vi da regne med at mine penger er forsvunnet i hans smell? Siden han fikk kun 1300 tilbake? Takk for svar forresten 😊 Anonymkode: b64ba...353 Bankene klarer bare å rapportere inn på den personen som står som hovedlånetaker, typisk mannen de setter opp der. Du skal ha din del av rentefradaget da du faktisk også betaler den delen. Om dere har latt det stå uendret gjennom alle årene, så har du tapt stor sum hvert eneste år. Så lenge dere 'kun' er samboere og ikke gifte, så liknes dere hver for dere. Om dere var gifte, hadde dere blitt liknet under ett. Anonymkode: 506b2...765 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #9 Skrevet 30. mars 2022 Dere kan korrigere skattemeldingene 3 år tilbake i tid. Anonymkode: 55c3a...e3b 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #10 Skrevet 30. mars 2022 Philomena skrev (20 minutter siden): Dette må du (og han) regne ut. F.eks (for å gjøre det enkelt) om rentekostnaden på lånet er 10 000 får dere 2200 i fradrag delt på to. Du får da 1100 i fradrag. Å går dere bakover i tid er fradraget større. Ja, det er dumt. Du må ta ansvar for egen økonomi. Ja jeg må skjerpe meg. Men spørsmålet er egentlig bare dette: Han mener at jeg sikkert får alle disse pengene på meg plutselig, til tross for at vi ikke har endret på noe. Altså at jeg skylder ham penger. Er det realistisk? Med tanke på at pengene i alle år har gått inn til ham? Eller er dette en smell fra hans side? Anonymkode: b64ba...353
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #11 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Ja jeg må skjerpe meg. Men spørsmålet er egentlig bare dette: Han mener at jeg sikkert får alle disse pengene på meg plutselig, til tross for at vi ikke har endret på noe. Altså at jeg skylder ham penger. Er det realistisk? Med tanke på at pengene i alle år har gått inn til ham? Eller er dette en smell fra hans side? Anonymkode: b64ba...353 Hvis dere ikke har refinansiert slik at det nye lånet står å deg så skjer ikke det nei. Det ser du jo også selv i skattemeldingen din. Anonymkode: 55c3a...e3b
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #12 Skrevet 30. mars 2022 Du må åpne skattemeldingen din og se om det står gjeld på deg. Dere må begge endre før dere sender inn. Anonymkode: f0ee9...a37 5
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #13 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei. Vi har vært samboere i 6 år. Hvert år er det samboeren min som har fått pengene man får igjen pga renter på boligen, til seg. I år har han kun fått igjen 1300 kr. Vil det si at de pengene på boligen har gått med i en kjempesmell fra hans side? Eller har det vært en endring i reglene vi ikke har fått med oss, som gjør at pengene kommer på min skatt? 🤔 Håper spørsmålet er forståelig... 😅 Anonymkode: b64ba...353 Litt vanskelig å forstå hva du mener når du skriver om hva han har fått igjen på skatten og eventuell smell. Har dere tidligere regnet ut hva rentefradraget skal være per år og fordelt det mellom dere, eller har dere fordelt det beløpet han har fått tilbake på skatten? Hvis dere har gjort det siste - som blir helt feil, så er det sannsynligvis han som har fått baksmell, det skal ikke påvirke det beløpet som du rettmessig skal ha som rentefradrag. Dere kan begge sjekke hvilke rentekostnader dere har hatt for året i skattemeldingen, hvis han står som hovedlåntaker så vil rentebeløpet automatisk komme på han og ikke deg. Rentefradraget var for 22 % for 2021. Anonymkode: 8214d...835 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #14 Skrevet 30. mars 2022 Som samboere er dere faktisk pålagt å endre lån og renter etter eierbrøken. Så hvis du eier halve boligen og har betalt halvparten av rentene skal du ha halve fradraget hvert år. Han skylder deg derfor mye penger hvis lånet har stått på han alle år og dere ikke har gjort noe. Du ser enkelt om lånet nå står på deg, da er lånet og betalte renter på din skattemelding. Anonymkode: 01dc3...e61 4
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #15 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Litt vanskelig å forstå hva du mener når du skriver om hva han har fått igjen på skatten og eventuell smell. Har dere tidligere regnet ut hva rentefradraget skal være per år og fordelt det mellom dere, eller har dere fordelt det beløpet han har fått tilbake på skatten? Hvis dere har gjort det siste - som blir helt feil, så er det sannsynligvis han som har fått baksmell, det skal ikke påvirke det beløpet som du rettmessig skal ha som rentefradrag. Dere kan begge sjekke hvilke rentekostnader dere har hatt for året i skattemeldingen, hvis han står som hovedlåntaker så vil rentebeløpet automatisk komme på han og ikke deg. Rentefradraget var for 22 % for 2021. Anonymkode: 8214d...835 Han har fått disse pengene på seg tidligere. Han har så betalt meg halvparten av dem. Dette året fikk han bare igjen 1300. Da må jo pengene fra lånet ha blitt "slukt" av at han har betalt for lite skatt? Rentene står ikke på meg, der står bare billånet mitt oppført.. Anonymkode: b64ba...353
Gjest Philomena Skrevet 30. mars 2022 #16 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja jeg må skjerpe meg. Men spørsmålet er egentlig bare dette: Han mener at jeg sikkert får alle disse pengene på meg plutselig, til tross for at vi ikke har endret på noe. Altså at jeg skylder ham penger. Er det realistisk? Med tanke på at pengene i alle år har gått inn til ham? Eller er dette en smell fra hans side? Anonymkode: b64ba...353 Nei. Det gjør du ikke. Du får ikke plutselig pengene på deg. Enten fantaserer han eller så lyver han. Han skylder deg penger, og de må han betale deg. Det er dine. Og det kan dreie seg om en god del. Hvor stort lån har dere og hva er renta på? Vet du hvor mye rente dere betaler i året? Han skylder deg, du skylder IKKE han. Hvis du synes skatt er vanskelig kan du dra på skattekontoret og ha et fysisk møte. De kan hjelpe deg og lære deg om skatt.
Gjest Philomena Skrevet 30. mars 2022 #17 Skrevet 30. mars 2022 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Han har fått disse pengene på seg tidligere. Han har så betalt meg halvparten av dem. Dette året fikk han bare igjen 1300. Da må jo pengene fra lånet ha blitt "slukt" av at han har betalt for lite skatt? Rentene står ikke på meg, der står bare billånet mitt oppført.. Anonymkode: b64ba...353 Har han delt det han har fått igjen på skatten med deg? Er det slik dere gjør det? Og ja, han har fått baksmell. Og den er det du som betaler nå. Endret 30. mars 2022 av Philomena
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #18 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Han har fått disse pengene på seg tidligere. Han har så betalt meg halvparten av dem. Dette året fikk han bare igjen 1300. Da må jo pengene fra lånet ha blitt "slukt" av at han har betalt for lite skatt? Rentene står ikke på meg, der står bare billånet mitt oppført.. Anonymkode: b64ba...353 Du må endret din skattemelding (og han sin) slik at det blir rett. Du skal ha din halvdel av lånet og innbetalte renter. Han vil nok havne på en skattesmell, men det er ikke ditt ansvar. Han er selv ansvarlig for å passe på sitt skattetrekk. Forstår ikke hva du mener med 'han har betalt halvparten av dem til deg'. Anonymkode: 506b2...765 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #19 Skrevet 30. mars 2022 Philomena skrev (3 minutter siden): Har han delt det han har fått igjen på skatten med deg? Er det slik dere gjør det? Og ja, han har fått baksmell. Og den er det du som betaler nå. Jepp, det stemmer 😊 Han har delt den delen som omhandler rentene på huset. Takk for svar! Anonymkode: b64ba...353
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #20 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jepp, det stemmer 😊 Han har delt den delen som omhandler rentene på huset. Takk for svar! Anonymkode: b64ba...353 Hva i alle dager mener du? Har dere fordelt rentene på boliglånet i skattemeldingene siden dere tok opp lånet eller ikke? Anonymkode: 55c3a...e3b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå