AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #1 Skrevet 30. mars 2022 Jeg er for tiden sengeliggende og får ikke skrevet kontrakt, men huseier maser om at jeg overfører leie og depositum. Det blir vel for dumt? Ikke har jeg kontonummeret heller. Anonymkode: 3d67e...a50
Guppy88 Skrevet 30. mars 2022 #2 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er for tiden sengeliggende og får ikke skrevet kontrakt, men huseier maser om at jeg overfører leie og depositum. Det blir vel for dumt? Ikke har jeg kontonummeret heller. Anonymkode: 3d67e...a50 Dere skal møte opp i banken sammen for å sette inn depositumet. Bor utleier i samme bolig? Hvis ja, kan ikke han/hun komme ned med kontrakten? 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #3 Skrevet 30. mars 2022 Nei, det bør man selvsagt ikke gjøre. Hvor lenge regner du med å være sengeliggende? Dere må skrive kontrakt og huseier må deretter opprette depositumskonto i banken, som dere begge to må signere på. Anonymkode: c76e1...4e0 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #4 Skrevet 30. mars 2022 Er det mulig med elektronisk signering via posten.no? Anonymkode: dd562...dca
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #5 Skrevet 30. mars 2022 Guppy88 skrev (47 minutter siden): Dere skal møte opp i banken sammen for å sette inn depositumet. Bor utleier i samme bolig? Hvis ja, kan ikke han/hun komme ned med kontrakten? Utleier bor i samme bolig, men er i utlandet nå. ts Anonymkode: 3d67e...a50
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #7 Skrevet 30. mars 2022 Kontrakten kan han signere, scanne inn og sende til deg for signering. Så er det problemet løst. Anonymkode: 26ddf...747 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #8 Skrevet 30. mars 2022 Ja. Ikke overfør noe som helst før kontrakt er underskrevet. Anonymkode: 97a96...979 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #9 Skrevet 30. mars 2022 Depositumskonto SKAL stå i leietakeren navn, alt annet et ulovlig. Det er også husverten som skal betale for opprettelsen av denne. Uten kontrakt skal du ikke overføre 5 øre. Så enkelt er det. Anonymkode: 901fe...3ba 4
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #10 Skrevet 30. mars 2022 30 minutter siden, AnonymBruker said: Utleier bor i samme bolig, men er i utlandet nå. ts Anonymkode: 3d67e...a50 Jeg ble en gang scammet for 20.000 kroner etter å ha takket ja til den perfekte leiligheten og var så naiv at jeg trodde på huseieren når han sa han var på ferie. Jeg skulle få nøklene samme dag som jeg overførte leie og depositum. Viste seg selvsagt at det aldri skjedde, så jeg ga bort disse pengene og politiet kunne ikke gjøre noe 😡 Har du sett leiligheten personlig TS? Anonymkode: c76e1...4e0 1
Guppy88 Skrevet 30. mars 2022 #11 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Utleier bor i samme bolig, men er i utlandet nå. ts Anonymkode: 3d67e...a50 Da er det jo hans/hennes problem at vedkommende ikke sørget for signert kontrakt før man forlot landet.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #12 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg ble en gang scammet for 20.000 kroner etter å ha takket ja til den perfekte leiligheten og var så naiv at jeg trodde på huseieren når han sa han var på ferie. Jeg skulle få nøklene samme dag som jeg overførte leie og depositum. Viste seg selvsagt at det aldri skjedde, så jeg ga bort disse pengene og politiet kunne ikke gjøre noe 😡 Har du sett leiligheten personlig TS? Anonymkode: c76e1...4e0 Synd å høre. Ja, var på visning som ble holdt av en annen leietaker som jobber som jurist, og hans kone er psykolog. Om det stemmer vet jeg ikke. De skal i alle fall flytte om to mnd. ts Anonymkode: 3d67e...a50
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #14 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Depositumskonto SKAL stå i leietakeren navn, alt annet et ulovlig. Det er også husverten som skal betale for opprettelsen av denne. Uten kontrakt skal du ikke overføre 5 øre. Så enkelt er det. Anonymkode: 901fe...3ba Det er riktig at depositumet skal på egen depositumkonto i leietagers navn, alt for mange utleiere prøver seg på å få depositumet overført til deres egen private konto. Har man derimot betalt f.eks. 3 måneders husleie i "depositum" direkte til utleier så regnes det som forskudd på husleie, da trenger man ikke betale husleie i de 3 siste månedene av leieforholdet. Det kan bli problematisk både for utleier og leietager hvis det oppstår skade på boligen, ingen av de har sikkerhet i depositum og utleier må gå til rettslige skritt for å få dekket skadene. Leietager kan risikere å måtte betale for saksomkostninger i tillegg til skadene. Anonymkode: 42e6c...176
Gjest AprilRyan Skrevet 30. mars 2022 #15 Skrevet 30. mars 2022 Alt det der kan gjøres elektronisk. Flyttet i fjor og da var jeg ikke i samme by som utleier, men hun ordnet kontrakt på nett der jeg signerte elektronisk. Depositumkonto kan man også ordne på nett og det er nok mer vanlig nå enn å møte opp i banken sammen så her synes jeg at utleier kan ordne dette elektronisk. Det er ingen grunn til at utleier skal ha depositum på egen konto og det er heller ingen grunn til at man ikke skal kunne klare å ordne dette over nett. Ville aldri i livet ha betalt inn noe av det uten kontrakt eller depositumkonto. Noen utleiere prøver seg, men jeg har vært klar på at jeg ikke overfører depositum inn på deres konto. Så ikke vær godtroende når du skal leie.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #16 Skrevet 30. mars 2022 Det går an å lage en digital husleiekontrakt, denne kan du signere i senga om det er det som er problemet. Depositumskonto er det du selv som må opprette (i alle fall om det er Nordea husleien skal inn hos). Du oppretter, huseier godkjenner med bankid og avgiften trekkes fra huseiers konto. Anonymkode: b4de6...35e 1
Gjest AprilRyan Skrevet 30. mars 2022 #17 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det går an å lage en digital husleiekontrakt, denne kan du signere i senga om det er det som er problemet. Depositumskonto er det du selv som må opprette (i alle fall om det er Nordea husleien skal inn hos). Du oppretter, huseier godkjenner med bankid og avgiften trekkes fra huseiers konto. Anonymkode: b4de6...35e Nei, depositumkonto er det utleier som skal opprette for det er de som skal betale for å opprette denne. Man må være kunde i samme bank, men det er jo ikke noe problem. Alt det der kan man gjøre på telefonen.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #18 Skrevet 30. mars 2022 Signer digitalt. Trenger ikke møte opp fysisk noe sted. Vil anbefale deg å få kontrakt først. Det beskytter deg som leier mot gale utleiere som trur de har kronisk rett på tilgang til boligen de leier ut. Anonymkode: 1602b...b13 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #19 Skrevet 30. mars 2022 Du betaler ikke en krone før det formelle er i orden. Når skal du overta boligen? Anonymkode: ced5d...092
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #20 Skrevet 30. mars 2022 AprilRyan skrev (9 minutter siden): Nei, depositumkonto er det utleier som skal opprette for det er de som skal betale for å opprette denne. Man må være kunde i samme bank, men det er jo ikke noe problem. Alt det der kan man gjøre på telefonen. Men les hva jeg skriver da. I Nordea er det leietaker som må opprette, huseier signerer med bankid og avgiften trekkes fra huseiers konto. Jeg er leier ut, så dette vet jeg. Hvordan andre banker gjør det vet jeg ikke. Anonymkode: b4de6...35e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå