Gå til innhold

Hvordan vet du om kroppen er klar for nytt svangerskap?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vurderte du at kroppen var klar for et nytt svangerskap? Og hvor lenge etter forrige fødsel var det?

Eller bare kjørte dere på tross av litt resterende vondter og babykilo?

Anonymkode: 8f58c...03b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor haster det? Ville vært mer opptatt av om kroppen mentalt var klar for det. Og ikke minst om partner var mentalt klar for det.

Anonymkode: d2edc...4ab

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor haster det? Ville vært mer opptatt av om kroppen mentalt var klar for det. Og ikke minst om partner var mentalt klar for det.

Det haster ikke for meg, men partneren min som er ivrig på å planlegge neste. Så jeg lurer på hvordan andre vurderer om kroppen er klar. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er jo det TS spør om hvordan man vet. Hun har aldri sagt at de skal dundre på, hun spør etter erfaringer. Jeeez.

Anonymkode: 81c91...5d8

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke peke på noe konkret, bare følte at kroppen var klar. Det tok over et år før jeg kjente at kroppen var "tilbake" og "på plass igjen. Det har ikke noe med vekt å gjøre, men andre ting som jeg ikke helt klarer å sette ord på.

Vår første var veldig krevende, og vi begynte prøvingen når ting var enklere og vi følte oss mentalt klare for en til, og at vi hadde overskudd til det. Begynte prøving etter nesten to år, og jeg ble raskt gravid.

Anonymkode: 8bec0...4b3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er det forsket på, så egentlig ikke så mye å spekulere i. 
Det optimale er at det går minst 18 måneder mellom svangerskap. 
Både for din helse, fosterets helse og den psykiske helsen til førstefødte. Jeg ville i allefall ventet minst et år. Synes det er sykt å bli gravid igjen før førstefødte er et år gammel. Det er ikke bra for noen og forferdelig slitsomt. 

Anonymkode: 64e53...ece

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Helt konkret,... Eggløsning. 

Men også at man faktisk vil det sjøl. 

Anonymkode: 074b1...6b5

AnonymBruker
Skrevet

Husker jeg ble litt babysyk pga noen nyfødte i omgangskretsen da eldste var ett år. Så for meg å gå på badet og begynne å ta folat igjen for å forberede meg, og kastet nesten opp ved tanken 😂 så jeg var veldig lite klar på det tidspunktet.

Ble gravid når eldste var 20 mnd. Da føltes det helt ok.

Anonymkode: 290cf...14b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette er det forsket på, så egentlig ikke så mye å spekulere i. 
Det optimale er at det går minst 18 måneder mellom svangerskap. 
Både for din helse, fosterets helse og den psykiske helsen til førstefødte. Jeg ville i allefall ventet minst et år. Synes det er sykt å bli gravid igjen før førstefødte er et år gammel. Det er ikke bra for noen og forferdelig slitsomt. 

Anonymkode: 64e53...ece

Aha, det visste jeg ikke. Minimum 18mnd altså. Men man trenger jo ikke føle seg klar da heller, så spørsmålet mitt står fortsatt. 

AnonymBruker
Skrevet

Fikk barn 14 mnd etter den første, verste fødselen jeg har hatt. Kroppen var absolutt ikke klar, det sa de på føden også siden fødselen var så ekstrem.

Anonymkode: 09d37...4fd

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Resterende babykilo ville jeg ikke brydd meg om, men hvis du fremdeles har plager etter forrige fødsel ville jeg nok forhørt meg med lege før du starter prøving igjen, særlig om det ikke er lenge siden forrige barn. Utover det tenker jeg at det rett og slett bare handler om at du føler deg bra og fungerer normalt.

Vi har tre barn med to års mellomrom, så jeg ble da gravid ca 15 mnd etter hver fødsel og det fungerte helt fint. Jeg var helt som før igjen, og både svangerskapene og fødslene forløp problemfritt.

Endret av Arkana
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fikk barn 14 mnd etter den første, verste fødselen jeg har hatt. Kroppen var absolutt ikke klar, det sa de på føden også siden fødselen var så ekstrem.

Anonymkode: 09d37...4fd

Hva betyr det at fødselen var ekstrem, kan du utdype hvordan den gikk for seg?

Anonymkode: 54db3...288

AnonymBruker
Skrevet

Første var vel 15 mnd da jeg ble gravid med nr 2 og da husker jeg at jeg følte meg ikke så veldig klar for å legge på meg igjen. Var liksom akkurat blitt kvitt babykiloene. Men den tanken gikk fort over da. Men syns det var slitsomt å gå gravid og ha en såpass liten unge. Men gud så glede de har av hverandre nå og har hatt gjennom barndommen. 

Anonymkode: b8500...dce

AnonymBruker
Skrevet

Var ca normal etter vel et år. Var helt klar til å prøve da første var 2.5, helt ferdig med amming etc. 

Første satt på første forsøk, så følte ikke vi kunne prøve før vi var helt klare til at det faktisk klaffet med en gang. Og det gjorde det også. Men om det hadde tatt tid med første hadde vi nok begynt like før første ble 2 år. 

Anonymkode: ec044...f56

AnonymBruker
Skrevet
Arkana skrev (10 timer siden):

Resterende babykilo ville jeg ikke brydd meg om, men hvis du fremdeles har plager etter forrige fødsel ville jeg nok forhørt meg med lege før du starter prøving igjen, særlig om det ikke er lenge siden forrige barn. Utover det tenker jeg at det rett og slett bare handler om at du føler deg bra og fungerer normalt.

Vi har tre barn med to års mellomrom, så jeg ble da gravid ca 15 mnd etter hver fødsel og det fungerte helt fint. Jeg var helt som før igjen, og både svangerskapene og fødslene forløp problemfritt.

Ja, har litt underlivsplager og vondt i korsryggen fortsatt. Så er usikker, veldig redd for et tungt svangerskap og forverring av underlivsplagene. Er litt over 1 år siden forrige. Blir nok å drøye den en stund til da.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, har litt underlivsplager og vondt i korsryggen fortsatt. Så er usikker, veldig redd for et tungt svangerskap og forverring av underlivsplagene. Er litt over 1 år siden forrige. Blir nok å drøye den en stund til da.

Det høres lurt ut å vente. Gå gjerne til legen for å få hjelp med underlivsplagene, og fysioterapeut med korsryggen. Jordmødrenr på min helsestasjon vet om noen fysioterapeuter med offentlig avtale som er gode på svangerskapsrelaterte plager. Kanskje er det slik også på din helsestasjon. 

Anonymkode: 8bec0...4b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da minste var 8 mnd bestemte jeg meg bare plutselig. Kan ikke forklare det, men hadde så mye overskudd og energi, og var generelt i et lykkerus. Koste meg masse med datteren min og gledet meg til flere. Så da bare bestemte vi oss for å kjøre på. Ble gravid på 1PP. Jeg angrer ikke 😊 Det var det beste valget for meg.

Hadde gått ned det meste, så det brydde jeg meg ikke om. Hadde fortsatt litt vondt i ryggen men til tross for det hadde jeg et fantastisk svangerskap. Tror egentlig det bare handler om ditt tankesett. Kvinner er sterke. Så om du mentalt føler deg klar så tenker jeg du er klar, så lenge du ikke har alvorlige skader etter første fødsel og er anbefalt å vente. 
Men ikke få barn fordi mannen din mener du er klar. Og ikke bry deg om at andre sier det er for tidlig. Om du selv innerst inne tenker at jeg er klar psykisk og du føler deg vel og sterk så kjør på 😊

Anonymkode: bccf8...db9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Da minste var 8 mnd bestemte jeg meg bare plutselig. Kan ikke forklare det, men hadde så mye overskudd og energi, og var generelt i et lykkerus. Koste meg masse med datteren min og gledet meg til flere. Så da bare bestemte vi oss for å kjøre på. Ble gravid på 1PP. Jeg angrer ikke 😊 Det var det beste valget for meg.

Hadde gått ned det meste, så det brydde jeg meg ikke om. Hadde fortsatt litt vondt i ryggen men til tross for det hadde jeg et fantastisk svangerskap. Tror egentlig det bare handler om ditt tankesett. Kvinner er sterke. Så om du mentalt føler deg klar så tenker jeg du er klar, så lenge du ikke har alvorlige skader etter første fødsel og er anbefalt å vente. 
Men ikke få barn fordi mannen din mener du er klar. Og ikke bry deg om at andre sier det er for tidlig. Om du selv innerst inne tenker at jeg er klar psykisk og du føler deg vel og sterk så kjør på 😊

Ja, det er vel det at jeg absolutt ikke kjenner meg klar psykisk eller fysisk på nåværende tidspunkt 😅 Må kjenne mer på det tror jeg. 

AnonymBruker
Skrevet

Kroppen var nok klar lenge før hodet. Først når eldste hadde fylt to år klarte jeg å tenke på å gå gravid igjen uten å bli kvalm..

Anonymkode: 1b564...414

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det handler virkelig IKKE bare om «tankesett». Kroppen blir så avsolutt fysisk påvirket/svekkey av en graviditet og trenger tid til å komme tilbake før en ny graviditet. Dette viser den økte risikoen for komplikasjoner i neste graviditet om det er for kort tid mellom svangerskapene. Selvfølgelig kan det likevel gå bra, men da er det ikke «tankesettet» det kommer an på.

Anonymkode: ec044...f56

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...