AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #1 Skrevet 30. mars 2022 Hva har du som er bhglærer i brutto lønn? Hvor lenge har du jobbet, jobber du privat eller offentlig, og hvor i landet jobber du? Jeg vurderer å studere til å bli barnehagelærer men ønsker å jobbe deltid. Er det vanskelig å få til eventuelt? Takk for svar 🌞 Anonymkode: ae3c9...3e6
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #2 Skrevet 30. mars 2022 Privat, 4 års ansiennitet. Pedleder, 473000. Hadde hatt 453000 om jeg var barnehagelærer Anonymkode: 73920...98d 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #3 Skrevet 30. mars 2022 Har du jobbet i barnehage tidligere og vet hva du eventuelt går til? Man velger ikke dette yrket ut i fra lønn. Lønna er dårlig, det er ekstremt mye ansvar og vanskelig å legge fra seg jobben da man må planlegge mye. Tror nok de fleste ønsker en barnehagelærer som kan jobbe 100%. Anonymkode: 08753...8ed 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #4 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har du jobbet i barnehage tidligere og vet hva du eventuelt går til? Man velger ikke dette yrket ut i fra lønn. Lønna er dårlig, det er ekstremt mye ansvar og vanskelig å legge fra seg jobben da man må planlegge mye. Tror nok de fleste ønsker en barnehagelærer som kan jobbe 100%. Anonymkode: 08753...8ed Har aldri jobbet i bhg nei.. Har lyst til å bli lærer men fem års skolegang er fryktelig lenge. Anonymkode: ae3c9...3e6
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #5 Skrevet 30. mars 2022 Spørs hvor du bor. I Oslo er det veldig lite faste deltidsstillinger. Bare noen få små private som utlyser 50% av det jeg har sett. Anonymkode: f688c...616 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #6 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Har aldri jobbet i bhg nei.. Har lyst til å bli lærer men fem års skolegang er fryktelig lenge. Anonymkode: ae3c9...3e6 Anbefaler å prøve deg som vikar først. Det er mye mer stell med de små enn med skolebarn. Og det får man prøve seg på som vikar. Som vikar er det nok lettere å få deltidsjobb også. Anonymkode: f688c...616 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #7 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hva har du som er bhglærer i brutto lønn? Hvor lenge har du jobbet, jobber du privat eller offentlig, og hvor i landet jobber du? Jeg vurderer å studere til å bli barnehagelærer men ønsker å jobbe deltid. Er det vanskelig å få til eventuelt? Takk for svar 🌞 Anonymkode: ae3c9...3e6 Jeg har 554 000 i bruttolønn, maks ansiennitet, og jobber i privat barnehage i Ullensaker kommune. Du tenker å jobbe deltid mens du studerer, eller mener du deltid etter endt studie? Om det er vanskelig å få til, kommer an på arbeidsgiver og hvilket behov de har for pedagoger. Om det er noen som kan dele stilling med deg, for eksempel. Hvis du skal jobbe som pedagogisk leder, er det lite sannsynlig at du får jobbe noe særlig mindre enn 60-80%, tenker jeg. Det er en ugunstig stilling å dele mellom flere personer. Anonymkode: 529b7...2f1 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #8 Skrevet 30. mars 2022 Pedagogisk leder i Lillestrøm kommune, max ansiennitet, over 16 år. Årslønnn på 568 000,- i året. Jobbe deltid som pedagogisk leder er ikke gunstig, pga mangel på kontinuteten i gruppa. Å jobbe som barnehagelærer eller støttepersonell passer bedre i deltid, og da er lønna endel lavere pga mangel av lederansvar. https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/tariffavtaler/ks/lonnstabell-ks/ Anonymkode: a91c3...7f4 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #9 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har aldri jobbet i bhg nei.. Har lyst til å bli lærer men fem års skolegang er fryktelig lenge. Anonymkode: ae3c9...3e6 Barnehagelærer er vel omtrent den ene utdannelsen det ikke lønner seg (økonomisk) å ta. Slitsom jobb! Jeg hadde heller tatt fagbrev og jobbet i barnehage med den morsomme delen. Anonymkode: 78837...fd7
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #10 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barnehagelærer er vel omtrent den ene utdannelsen det ikke lønner seg (økonomisk) å ta. Slitsom jobb! Jeg hadde heller tatt fagbrev og jobbet i barnehage med den morsomme delen. Anonymkode: 78837...fd7 Samme lønn som sykepleiere. Anonymkode: 45322...658
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #11 Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Samme lønn som sykepleiere. Anonymkode: 45322...658 Grunnlønn ja, men uten mulighet til å jobbe overtid i faser av livet hvor man makter det. Til og med vanskelig å ta ut avspasering som er opparbeidet. Anonymkode: a91c3...7f4
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #12 Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Grunnlønn ja, men uten mulighet til å jobbe overtid i faser av livet hvor man makter det. Til og med vanskelig å ta ut avspasering som er opparbeidet. Anonymkode: a91c3...7f4 Man er pålagt å jobbe noe overtid på grunn av kveldsmøter, og ved sykdom. Det utgjør ikke noen stor forskjell på lønnsslippen. De fleste som jobber 100% i barnehage synes det er slitsomt nok, tror ikke de drømmer om overtid. Anonymkode: f688c...616
Gjest Hottentått Skrevet 31. mars 2022 #13 Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Har aldri jobbet i bhg nei.. Har lyst til å bli lærer men fem års skolegang er fryktelig lenge. Anonymkode: ae3c9...3e6 Men fem år er det verdt å legge innsats i for å bli lærer hvis det er det du virkelig vil. Kjedelig å ha en jobb du ikke trives med fordi du ikke gadd å gå lenge nok på skolen til å gjøre det du faktisk ønsker.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #14 Skrevet 31. mars 2022 https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2012/02/29/mest-attraktiv-darligst-lonnet/ Fra 2012, men gadd ikke lete etter noe nyere. Tror ikke lønna har gått så voldsomt opp de siste årene. Som lærer har du også en mye mindre slitsom hverdag. Faren min jobbet som pedleder i barnehage i mange år før han tok ny utdanning og jobber nå som barneskolelærer. På skolen har de det "slitsomt" mellom halv ni og ett, med en del pauser unntatt de dagene de har inspeksjon. Resten av dagen kan han egentlig bruke som han vil. Noe møter selvfølgelig, men som han sier, han er vant til å jobbe i barnehage, å få gjort all den jobben de får avspasere alle feriene for, koster ham ingenting å gjøre før halv fire. Det er mye kaffedrikking. I barnehagen har man 30 min pause og kaaaanskje tid til å gå på do utenom. Anonymkode: 78837...fd7 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #15 Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2012/02/29/mest-attraktiv-darligst-lonnet/ Fra 2012, men gadd ikke lete etter noe nyere. Tror ikke lønna har gått så voldsomt opp de siste årene. Som lærer har du også en mye mindre slitsom hverdag. Faren min jobbet som pedleder i barnehage i mange år før han tok ny utdanning og jobber nå som barneskolelærer. På skolen har de det "slitsomt" mellom halv ni og ett, med en del pauser unntatt de dagene de har inspeksjon. Resten av dagen kan han egentlig bruke som han vil. Noe møter selvfølgelig, men som han sier, han er vant til å jobbe i barnehage, å få gjort all den jobben de får avspasere alle feriene for, koster ham ingenting å gjøre før halv fire. Det er mye kaffedrikking. I barnehagen har man 30 min pause og kaaaanskje tid til å gå på do utenom. Anonymkode: 78837...fd7 Dette var et skikkelig godt innlegg, tusen takk! Har bestemt meg for å prøve lærerstudie på nett (håper bare at jeg kommer inn på studiet) 🤞 Det var en periode jeg vurderte meg vekk fra lærerutdanningen, har hørt så mye negativt fra andre. Men etter å ha lest her virker det som at det kan være et bedre valg enn førskolelærer. Hilsen ts. Anonymkode: ae3c9...3e6
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #16 Skrevet 31. mars 2022 du bør også sjekke ut sosionom / sosialt arbeid og vernepleier. Det er 3 årig og mange flere umuligheter enn lærer. Du kan også få masse stillinger med barn og unge. Da kan du få stillinger som miljøterapeut i skoler, på bolig (da også med unge), oppfølgingstjenesten, institusjon, nav og masse annet. Ellers hvis du ønsker deltidsstilling under studier anbefaler jeg deg å sjekke ut om det er noen som søker BPA 😊 Anonymkode: c3fe5...1ec
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #17 Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): du bør også sjekke ut sosionom / sosialt arbeid og vernepleier. Det er 3 årig og mange flere umuligheter enn lærer. Du kan også få masse stillinger med barn og unge. Da kan du få stillinger som miljøterapeut i skoler, på bolig (da også med unge), oppfølgingstjenesten, institusjon, nav og masse annet. Ellers hvis du ønsker deltidsstilling under studier anbefaler jeg deg å sjekke ut om det er noen som søker BPA 😊 Anonymkode: c3fe5...1ec Tusen takk! Anonymkode: ae3c9...3e6
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #18 Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 30.3.2022 den 8.42): Hva har du som er bhglærer i brutto lønn? Hvor lenge har du jobbet, jobber du privat eller offentlig, og hvor i landet jobber du? Jeg vurderer å studere til å bli barnehagelærer men ønsker å jobbe deltid. Er det vanskelig å få til eventuelt? Takk for svar 🌞 Anonymkode: ae3c9...3e6 567000 brutto. Jobbet i 20 år, full 16 års ansiennitet. Har 20.000 ekstra i året pga videreutdanning. Kommunalt, østlandet. Anonymkode: 34431...579 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #19 Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): du bør også sjekke ut sosionom / sosialt arbeid og vernepleier. Det er 3 årig og mange flere umuligheter enn lærer. Du kan også få masse stillinger med barn og unge. Da kan du få stillinger som miljøterapeut i skoler, på bolig (da også med unge), oppfølgingstjenesten, institusjon, nav og masse annet. Ellers hvis du ønsker deltidsstilling under studier anbefaler jeg deg å sjekke ut om det er noen som søker BPA 😊 Anonymkode: c3fe5...1ec Enig! På min skole søker vi nå etter 2 miljøterapeuter med 3-årig utdannelse som vernepleier, barnevernkonsulent etc. Jobber på skole og SFO, så blir annerledes avvikling av ferie og avspasering enn lærere. Har jobbet over 20 år i barnehage, kommer aldri til å gjøre det igjen. Elsker jobben, men rammebetingelsene er uttolig dårlige, man sliter seg ut. Nesten «umulig» å avvikle avspasering og feriedager. Anonymkode: a91c3...7f4
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #20 Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2012/02/29/mest-attraktiv-darligst-lonnet/ Fra 2012, men gadd ikke lete etter noe nyere. Tror ikke lønna har gått så voldsomt opp de siste årene. Som lærer har du også en mye mindre slitsom hverdag. Faren min jobbet som pedleder i barnehage i mange år før han tok ny utdanning og jobber nå som barneskolelærer. På skolen har de det "slitsomt" mellom halv ni og ett, med en del pauser unntatt de dagene de har inspeksjon. Resten av dagen kan han egentlig bruke som han vil. Noe møter selvfølgelig, men som han sier, han er vant til å jobbe i barnehage, å få gjort all den jobben de får avspasere alle feriene for, koster ham ingenting å gjøre før halv fire. Det er mye kaffedrikking. I barnehagen har man 30 min pause og kaaaanskje tid til å gå på do utenom. Anonymkode: 78837...fd7 Jøsses, han er virkelig heldig om han har det sånn som barneskolelærer. Jeg har 1. klasse i år, og har det ikke bare slitsomt mellom halv ni og ett. Meldingene kommer allerede kl halv 8 om morraen. Er i klasserommet kl 8 for å lage til dagen. Står mye alene og har av og til en pause på 15 min for å spise, ellers er jeg med elevene hele dagen. De har to langdager til 14.00, da har jeg kun en assistent med meg. Mye uro og adferd i klassen min. Barn som til tider krangler og slåst, uhell i form av å tisse på seg og andre ting. Skulle mange ganger ønsket jeg var blekksprut, for skolesystemet og økonomien er lagt opp til at jeg er mye alene pedagog på over 20 elever. Etter arbeidstid er det mye møter med både ppt og andre instanser, planlegging av ny dag gjøres ofte på kveldene. Tett oppfølging av foreldre er også en del av hverdagen vår. Noen ganger har jeg ikke fått gått på do før jeg kommer hjem. Jeg liker godt jobben min, for ellers hadde jeg ikke giddet dette. Men jeg syns det er viktig å få frem at det ikke er en dans på rosen og vere barneskolelærer, da tror jeg at praksissjokket blir stort altså. det er nok en grunn til at så mange lærere faller ut eller av. Dette er ikke er yrke for "pingler". Ellers så trenger vi mange gode lærere, så er en klar for hva en går til og at det ikke er innforstått med at det ikke er hver dag en rekker å drikke kaffi, så ønsker vi dere hjertelig velkommen som kollegaer etter endt utdanning. Anonymkode: c0e16...a71
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå