Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i permisjon med baby 3 uker. Samboer er tilbake på jobb. Vi har ordner så han leverer storebror i bhg når han drar på jobb, noe som gjør at han får sove 1t lenger enn før mens jeg tar baby. Merker det er veldig slitsomt å stå helt alene med baby hele døgnet. Spurte når han var hjemme den første uka om jeg kunne pumpe så han kunne ta baby én natt men det ville funke dårlig siden han måtte levere I bhg. Da var han hjemme fra jobb og sov når han kom hjem. Storebror sover hele natten ca 11 timer i strekk og samboer sover derfor veldig godt på eget rom borte fra meg og baby. Baby sov helt greit de første 2 ukene men nå er hun mye våken og jeg har sovet ca 4 timer totalt hver natt denne uka og fått en dupp på dagtid før henting av storebror i bhg. Samboer mener dette er rettferdig fordi han skal på jobb hele dagen og ikke kan ta baby om natta. Jeg har fått fødselsdepresjon og er veldig sliten og føler jeg er helt alene med baby. Han har knapt tatt en eneste bleie siden hun ble født.

Samboer har en delvis fysisk krevende jobb og er generelt veldig sliten når han kommer hjem. Han tar det meste av stell med storebror, kanskje mest fordi jeg hat baby limt på puppen hele tiden. Han lager også middag og rydder etter middag. Vi deler på klesvask og annet husarbeid men jeg ender opp med å ta mest fordi jeg er hjemme mer enn han.

Dere som har fått baby 2 eller 3, hvordan fordeler dere nettene? Er jeg storkrevende ?

Anonymkode: 38694...9df

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det der hadde vært fullstendig uakseptabelt her! Jammen skal mannen ta sin del med baby ja. Han kan ikke ta nattevåk fordi han skal levere i barnehagen? Hørt noe så dumt. 

Anonymkode: 85e85...165

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Vil si du er ekstremt storforlangende.

Anonymkode: 92e15...000

• Liker 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

De som jobber skal ikke ta nettene. Det er nå min mening. Han tar seg av storebror og gjør en stor del.

Du går hjemme og får sove mår barnet sover. Har selv 3 barn. Med en mann som har en tung fysisk jobb der trøtthet kan være livsfarlig så sover han på nettene. Han må være klar i hodet og kroppen.

Anonymkode: f7629...b1e

• Liker 15
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva om han tar en natt i helgen? Evt. tar babyen om kvelden så du får sovet litt?

Anonymkode: a858d...e8c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det der hadde vært fullstendig uakseptabelt her! Jammen skal mannen ta sin del med baby ja. Han kan ikke ta nattevåk fordi han skal levere i barnehagen? Hørt noe så dumt. 

Anonymkode: 85e85...165

Har du i det hele tatt lest innlegget?

• Liker 4
Skrevet

Da vi fikk nummer to tok jeg hver eneste natt i ett helt år. Men mannen min stod opp med baby annenhver morgen i 04:30 tiden slik at jeg fikk sovet et par timer før han dro på jobb. Han hentet og leverte eldstemann i bhg og laget middag så og si hver dag.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes egentlig fordelingen høres ok ut, men siden du har en fødselsdepresjon trenger du kanskje mer avlastning.

hva konkret trenger du? Søvn? 

Kan noen andre komme hjem til dere noen timer på dagtid/ettermiddag slik at du får mulighet til å sove litt? Kan du si til din mann at «siden du ikke vil avlaste meg med baby, så har jeg ordnet med at mamma/svigermor/søster/venninne kommer da og da for å avlaste meg. Jeg har fødselsdepresjon og den blir verre med søvnmangel. Om jeg ikke får mer avlastning vil det gå ut over relasjonen og tilknytningen mellom babyen og meg» (hvilket er sant). Fødselsdepresjon skal man ta alvorlig, men din samboer vet kanskje ikke hva det innebærer og hvilke konsekvenser det har, kanskje du kan be han lese seg opp på det?

Anonymkode: 7272f...550

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt lik situasjon her Hi. Ungen begynner snart på skolen og det er fortsatt kun jeg som tar nettene. Du får få han til å hjelpe til på de verste nettene eller i helgene. Skaff hjelp til depresjonen din er du snill. Verste skrikingen her var faktisk at babyen ikke tålte at jeg spiste egg og melk. Da det kom over i morsmelka ble det kolikklingnende smerter. I tillegg kunne jeg ikke ha kunstig søtning og lettbrus, samt erter. Det siste gikk over da babyen ble 1 år.

Min eldste hadde kolikk pga skjevhet i nakke og allergi (egg). Fikk ordnet opp i nakken hos kiropraktor og sluttet med egg i maten mens jeg ammet. Ble bra etter det. Kolikk inntrer gjerne når babyen er 3 uker +. Snakk med helsesøster og få hjelp! Kan like gjerne være umodent tarmsystem, luft m.m.

Du har min medfølelse her, men du må sove når babyen sover, ta alt ned til et minimum og oppfylle mat, søvn og kos. Fint at mannen din hjelper til med husarbeidet og storebror! Du er heldig der, men blir det for ille på natt må du be om hjelp til litt bæring- selv om han skal på jobb dagen etter.

Lykke til!

Anonymkode: e3c24...a81

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

De som jobber skal ikke ta nettene. Det er nå min mening. Han tar seg av storebror og gjør en stor del.

Du går hjemme og får sove mår barnet sover. Har selv 3 barn. Med en mann som har en tung fysisk jobb der trøtthet kan være livsfarlig så sover han på nettene. Han må være klar i hodet og kroppen.

Anonymkode: f7629...b1e

Baby sover ikke mer enn 45 min i strekk om dagen så jeg rekker ikke søvne før hun er oppe igjen. Siden hun driter konstant så kan jeg ikke sove mens hun er rolig heller.

Fysisk krevende er jobb på lager og pakke pakker fra nettbutikk. Så han får ikke mye sittepauser.

Storebror sitter mest foran TV på ettermiddag sammen pappa 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg synes egentlig fordelingen høres ok ut, men siden du har en fødselsdepresjon trenger du kanskje mer avlastning.

hva konkret trenger du? Søvn? 

Kan noen andre komme hjem til dere noen timer på dagtid/ettermiddag slik at du får mulighet til å sove litt? Kan du si til din mann at «siden du ikke vil avlaste meg med baby, så har jeg ordnet med at mamma/svigermor/søster/venninne kommer da og da for å avlaste meg. Jeg har fødselsdepresjon og den blir verre med søvnmangel. Om jeg ikke får mer avlastning vil det gå ut over relasjonen og tilknytningen mellom babyen og meg» (hvilket er sant). Fødselsdepresjon skal man ta alvorlig, men din samboer vet kanskje ikke hva det innebærer og hvilke konsekvenser det har, kanskje du kan be han lese seg opp på det?

Anonymkode: 7272f...550

Jeg skulle gjerne ha sovet ihvertfall en halv natt. Min mor hjelper til og kan ha storebror på overnatting eller noen timer. Vi kjenner begge godt til fødselsdepresjon da jeg sist ble så syk at han måtte ta over permisjonen min.

AnonymBruker
Skrevet

Slutt å få barn når alt skal være så vanskelig..

Anonymkode: 8cc3e...5ad

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Baby sover ikke mer enn 45 min i strekk om dagen så jeg rekker ikke søvne før hun er oppe igjen. Siden hun driter konstant så kan jeg ikke sove mens hun er rolig heller.

Fysisk krevende er jobb på lager og pakke pakker fra nettbutikk. Så han får ikke mye sittepauser.

Storebror sitter mest foran TV på ettermiddag sammen pappa 

Du tuller nå? Du sitter på vakt og følger med på om ungen driter i stedet for å slappe av når den ellers er rolig? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men du ville ha denne ungen ikke sant? Alle vet det er et slit uten like, men det var da selvvalgt. 

Mannen din gjør mer enn nok. Du får vel bare stå i det. 

Anonymkode: 87c3d...b7b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med første barnet vårt var mannen min sånn...siden jeg gikk hjemme med baby så måtte jeg ta nettene. Siden han måtte på jobb...jeg slett også med fødselsdepresjon. Jeg var skikkelig irritert på mannen min. Problemet var også at jeg ammet første 3 mnd og var oppe 4-5 ganger om natten..med 20 minutter på hver Martin...men her kunne sefølglig ikke mannen min hjelpe.

Men når jeg begynte med mme da kunne ha ta noen netter ..men han var forsatt litt sur og irriterte når han måtte ta en kveld.

Men på helgen da sov vi ..det vil si jeg fikk sove på lørdag..han på søndag.

Dette er skikkelig vanskelig da vi er forskjellige..min mann så ikke hvor tøft jeg hadde det og tenkte bare på seg selv at han tre gye søvnen sin.. akkurat som ikke jeg gjorde det.

Men med nr 2 ble ting bedre...da hjalp han mye mer til..selv om han pendlet til Oslo. Ja vi begge like trøtte .men vi tok likt ansvar.

Snakk med mannen min og hvordan dere kan få til dette. Føler med deg

Anonymkode: 799f5...787

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg skulle gjerne ha sovet ihvertfall en halv natt. Min mor hjelper til og kan ha storebror på overnatting eller noen timer. Vi kjenner begge godt til fødselsdepresjon da jeg sist ble så syk at han måtte ta over permisjonen min.

Ok, men da kjenner han jo til hva konsekvensene kan bli. Hva fikk du av hjelp for depresjonen sist?

Anonymkode: a858d...e8c

AnonymBruker
Skrevet

Du er storforlangende. 

Ja, han kan sikkert ta mer av babytingene, men da må jo du faktisk bidra med alt det andre også! Du får faktisk bare hjemme hele dagen. Slitsom med baby ja, men altså!

Anonymkode: a9c1c...fe7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du er storforlangende. 

Ja, han kan sikkert ta mer av babytingene, men da må jo du faktisk bidra med alt det andre også! Du får faktisk bare hjemme hele dagen. Slitsom med baby ja, men altså!

Har du selv baby? Har du har fødselsdepresjon? For det å gå hjemme er jo bare roser og solskinn 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du er storforlangende. 

Som om en nyfødt baby ikke er mer slitsomt enn en vanlig jobb??!

Anonymkode: 52c09...670

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Som om en nyfødt baby ikke er mer slitsomt enn en vanlig jobb??!

Anonymkode: 52c09...670

Egentlig ikke :) Slitsom ja, men har du hatt en fysisk krevende jobb noen gang?

Noen har selvfølgelig ekstra krevende omstendigheter som sykdom, kolikk o.l., men utenom det er det overraskende mange nybakte mødre som får med seg mye av innholdet på God Morgen Norge, Netflix og Kardashians. Det er ikke få barnevogner utenfor kafeene i byen, og barselsgrupper hadde vel ikke vært en ting hvis det var så mye mer slitsom enn en jobb?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...