Gå til innhold

Jukse med avdrag for kjøring til og fra jobb - Skatt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er ei bekjent av meg som tenker å jukse med skatten ved å skrive på kjøring med personlig bil, da de i realiteten har hatt firmabil de har brukt frem og tilbake. Hvor nøye er de med å sjekke dette? 

Hun sier selv at dette sjekker de aldri, og at en venn av henne igjen hadde fått igjen en pen sum på skatten ved å gjøre det samme. 
Har egentlig lyst til å melde henne. 

Anonymkode: 8c079...24f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Har egentlig lyst til å melde henne. 

Do it! Jeg ville gjort det samme, bekjent eller ei. 

Anonymkode: 0c228...589

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Do it! Jeg ville gjort det samme, bekjent eller ei. 

Anonymkode: 0c228...589

Men er det ikke stor sjangse for at skatteetaten selv finner ut av dette? 
Helt ærlig så tror jeg ikke jeg klarer å se henne i øynene igjen uten å få dårlig samvittighet, hvis jeg tipser om henne. Jeg er verdens dårligste løgner også, så er livredd for å avsløre meg selv

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt ærlig så tror jeg ikke jeg klarer å se henne i øynene igjen uten å få dårlig samvittighet

Vel, hun setter jo seg selv i en dårlig situasjon. 

AnonymBruker
Skrevet

Det skal dessverre mye til for at skatteetaten oppdager det, de aller fleste endringer blir godkjent automatisk. 

Anonymkode: 795d1...269

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var det du som hadde den forrige tråden? 

Din bekjente kan lovlig føre opp reisefradrag i skattemeldinga.

Men:   Når en ansatt har firmabil for kjøring til og fra jobb er dette privat fordel som den ansatte skal skatte av. Arbeidsgiver må innrapportere fordelen og den ansatte må påse at dette er komt på skattemeldingen. 

Dersom man har lang reisevei til jobb kan man føre opp fradrag pr km. Hvordan man reiser har ikke noe å si. Visst jeg og to naboer samkjører til jobb, kan alle tre føre opp reisefradrag. Ikke bare den av oss som kjører. 

Men å ikke skatte for firmabil som bli brukt privat er det endel som tar sjansen på. Og den kan smelle hardt om det blir ooppdaget. Reglene kan i mange tilfeller virke urimelig, men det er en annen sak. 

Anonymkode: 5e325...5ac

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...