Gå til innhold

Når betales styrehonorar vanligvis ut?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp blitt valgt inn i styret i et selskap, det vil føre et honorar på ca 100.000kr. Min normale inntekt er ca 600.000 så honoraret har noe skattemessig konsekvens, jeg tiltrer i Mai. Utbetales slikt ofte etter et år (altså til neste generalforsamling) eller per møte (ca 5 per år)?

Om det ikke utbetales til neste år er det ikke nødvendig å endre skattekort, men om det utbetales per møte må jeg nesten oppdatere for å slippe baksmell.

Anonymkode: 134e2...66c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
mordi9 skrev (28 minutter siden):

Gratulerer som medlem i et styre! Utbetalingsdato har du nok fått skriv om. 

Har ikke fått noe enda, men generalforsamlingen endte for en dag siden så om det er noe som kommer i posten er det kanskje bare å vente.

AnonymBruker
Skrevet

Det var høyt styrehonorar for å vite så lite om det du går til.

Men, et styrehonorar legges frem som et forslag til vedtak på GF året etter. Hvis GF vedtar honoraret, er det som hovedregel styret som bestemmer fordelingen. Her jeg bor, har f eks styreleder 50%, øvrige har 5% - 15%. Honoraret utbetales hos oss i april året det vedtas (altså året etter valg).

Anonymkode: 26608...ed3

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Du får nok ikke de pengene før neste år da styrehonoraret vedtas formelt på årsmøte/generalforsamling.

AnonymBruker
Skrevet

Er også valgt inn til et styre, men i et nasjonalt foretak. De utbetaler det månedlig. Ser de har henta skattekortet mitt nå. 

Anonymkode: 57efd...33e

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du blir innvalgt i et styret for et borettslag så får du ikke honoraret før neste år i en engangssum. Bedrifter har vel andre ordninger. Du får jo ikke forhåndsbetalt. Rart du etterlyser dette dagen etter møtet.

Anonymkode: 19a1a...ae7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det var høyt styrehonorar for å vite så lite om det du går til.

Men, et styrehonorar legges frem som et forslag til vedtak på GF året etter. Hvis GF vedtar honoraret, er det som hovedregel styret som bestemmer fordelingen. Her jeg bor, har f eks styreleder 50%, øvrige har 5% - 15%. Honoraret utbetales hos oss i april året det vedtas (altså året etter valg).

Jeg er fullstendig klar over når og hvordan det vedtas, hva honoraret var fikk jeg bare så vidt høre etterpå, det er ikke grunnen til at jeg stilte. Det jeg lurer på er om jeg kommer til å måtte føre det på skattekortet for 2022, som du ser endrer det inntekten nok til at jeg vil måtte oppdatere skattekortet om det utbetales i år og har lite lyst til at første spørsmål til styreleder skal være «når får jeg penger da???» det blir litt feil inntrykk.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er fullstendig klar over når og hvordan det vedtas, hva honoraret var fikk jeg bare så vidt høre etterpå, det er ikke grunnen til at jeg stilte. Det jeg lurer på er om jeg kommer til å måtte føre det på skattekortet for 2022, som du ser endrer det inntekten nok til at jeg vil måtte oppdatere skattekortet om det utbetales i år og har lite lyst til at første spørsmål til styreleder skal være «når får jeg penger da???» det blir litt feil inntrykk.

Du trenger ikke endre skattekortet for i år. Når honoraret betales ut neste vår så henter de som har med økonomien ut skattekortet ditt. Dette blir da din bi-arbeidsgiver så du må nok betale i prosent på ca 34/36%. Du må bare være obs i etterkant av utbetalingen at du sjekker skattekortet ditt om du må gjøre endringer der. Styrehonorar blir aldri gitt ut som forskudd. Det er på generalforsamlingen neste år det blir vedtatt hvor mye styret skal få i honorar. 

Anonymkode: 19a1a...ae7

Skrevet

Det vanlige er at styrehonorar betales etterskuddsvis, og èn gang pr år.  Det er når årsregnskap og styrerapporter for siste regnskapsår er levert.  F.eks. mottok jeg nylig styrehonorar fra et AS for år 2021.  

Det vil si at ditt styrehonorar ikke berører inntekten din for år 2022.  Fra år 2023 må du ta det inn i skatteberegningen din.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Og jeg svarer deg på det du lurer på: hovedregel er året etter at du er valgt inn.

Et styrehonorar er ikke fastspikret. Det kan stemmes ned, det kan legges frem forslag om annet budsjett. Et styre representerer de som har valgt dem, men til syvende og sist er styret underlagt generalforsamlingen/årsmøtet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...