Gå til innhold

Idioter som omplasserer.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.4.2022 den 9.22):

Vi har omplassert en katt. Vi hadde to katter, hund, to barn og livet på stell. Så dør det ene barnet på dramatisk vis. Den ene katten, som var svært knyttet til barnet som døde, ble veldig preget. Han banket opp den andre katten, bråket veldig mye, løp inn og ut hundre ganger i døgnet osv. Vi hadde begge ptsd, vi sov svært dårlig og til slutt tok vi valget om å omplassere den ene katten. Vo beholdt "problemkatten" selv, fordi vi anså at han hadde dårlige forutsetninger for å tåle en omplassering. Han ble etterhvert seg selv igjen, og den andre katten lever livets glade dager hos et voksent par som kan bruke all tid på han.

Men nå tror jeg ikke det er slike som meg TS sikter til, men heller alle disse som ganske kort tid ut i pandemien glemte at det fantes en hverdag hvor hjemmekontor ikke er normalen og hvor sydenturer igjen ble mulig. Hverdagen har nok truffet disse menneskene hardt. Dessuten ser jeg en gjenganger i disse annonsene, nemlig at det er førstegangseiere, hunden har rukket å komme i puberteten og de aner INGEN TING om rasen de har kjøpt. Jada BC er vakre, Husky er billige og Labradoodle/Cobberdog er promotert som perfekte familiehunder. Sannheten er jo bare et googlesøk unna, likevel kommer det som en overraskelse at BC er en arbeidshund, Husky er avlet for store fysiske utfordringer og cobberdog er ustabile og fulle av allergi. Og slett ikke så allergivennlige som D. Hundehotell skal ha det til. Det er jo slike mennesker som er problemet, og som først og fremst flommer markedet med uønskede dyr...

Anonymkode: 9f9be...ea7

Har du sett mange cobberdoger til omplassering? 

Anonymkode: 33c0c...21a

Skrevet

Jeg tenker i grunnen at det i del aller fleste tilfeller er bedre å gi hunden videre til noen som kan ta vare på den når man innser at man selv ikke er i stand til det uansett grunn, en dårlig grunn er god nok om det går ut over dyret hvis det ikke omplasseres.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.3.2022 den 0.22):

Jeg blir altså helt matt av å lese annonser på Finn.no om hunder som må omplasseres. En gjenganger er «krever mer enn vi kan gi». Hvem er disse idiotmenneskene som skaffer jeg hunder uten å tenke gjennom om de har kapasitet til det? Folk som skaffer seg HUSKY og blir overrasket over at det ble litt mye jobb når man ble gravid samme år. Jeg kjenner ingen sånne idioter og lurer oppriktig på hvor disse menneskene befinner seg. Stakkars alle disse hundene som blir kastet hit og dit på grunn av late og ubrukelige mennesker. 

Anonymkode: 1e0f9...ac7

De omplasserer i det minste. Mange avliver. 

De jeg virkelig klikker på er de som truer med avliving hvis de ikke får omplassert. 

Anonymkode: 72085...20c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 3/30/2022 at 4:48 PM, AnonymBruker said:

Dette er heller ikke en god unnskyldning i mine øyne. Tar man på seg ansvaret for et levende vesen tar man høyde for at samlivsbrudd kan skje og legger en plan for hva man gjør med barnet ved evt. brudd, akkurat som man gjør hvis man har barn og gjør det slutt. 

Jeg var i ett voldelig forhold, og min ex ga meg ett dyr så vi kunne ha " en liten familie". Eneste grunnen til at jeg fikk dette dyret var fordi jeg skulle være fanget i dette forholdet og aldri kunne flytte fra han . Da jeg klarte å komme meg bort, ville han ikke ha det, og jeg satt alene med ett dyr jeg ikke hadde verken penger eller tid til å passe på alene. Planen min var også å studere i utlandet, noe min ex visste, og han trodde at jeg kom til å bli i Norge om jeg hadde ett dyr som holdt meg der. 

Heldigvis kunne jeg omplassere og det har det bra nå!

Ingenting av dette sa jeg til de som fikk dette dyret, man skriver ikke slikt på en FINN annonse liksom. 

Anonymkode: a67be...b76

• Hjerte 3
Gjest EmKay
Skrevet

Jeg er i utgangspunktet enig, og har alltid irritert meg over folk som omplasserer dyrene sine kort tid etter de fikk dem. Jeg ser jo mange som velger enkleste utvei med omplassering når ting ikke ble helt som tenkt (korona-hunder som ikke har trent på å være alene, og som ikke takler det nå som folk må tilbake på kontoret, feks). Og jeg har antakeligvis dømt for lett og for hardt.

...Helt til vi sto i situasjonen selv. 

Vi fikk oss hund nr 2 desember 2019. Har hatt mange hunder før, og har ofte hatt andre sine hunder innom for å hjelpe med litt hverdagsdressur. Valpen vi fikk viste tegn til angst fra første stund, og uansett hvor mye vi forsøkte å trygge henne og bygge selvtillit fikk vi det ikke til. 
Vi nærmet oss mai 2021, jeg var høygravid og vi hadde brukt enorme mengder tid og ressurser på å hjelpe hunden vår til å få bukt med angsten, slik at hverdagen kunne bli enklere for både henne og oss. Vi fikk det ikke til, til tross for masse hjelp inkl kurs, privattimer, adferdsterapeut og treningsopphold. Men hun finnes ikke et snev av agressiv, så vi ville ikke gi opp. Men jo nærmere termin jeg kom, jo mørkere så jeg på at vi skulle klare å vie all den tid til hunden som hun trengte for å ha fremgang. 

Så vi vurderte seriøst å omplassere, til en av trenerene vi hadde jobbet med som ønsket å overta. 

Nå klarte vi det ikke og har henne enda. Hun gjør hverdagslogisikken vanskeligere, men vi er fryktelig glade i henne og er ikke klare til å gi opp. Nå tester vi ut medisinering en periode for å se om det kan senke stressnivået nok til at hun kan klare å ta i bruk alt hun har lært. Vi håper virkelig det fungerer, men er også realistiske på at det er mulig dagen kommer der vi må innse at vi ikke har mer å gi, og at hun vil få det bedre hos en med mer tid til fokus på kun henne. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg var i ett voldelig forhold, og min ex ga meg ett dyr så vi kunne ha " en liten familie". Eneste grunnen til at jeg fikk dette dyret var fordi jeg skulle være fanget i dette forholdet og aldri kunne flytte fra han . Da jeg klarte å komme meg bort, ville han ikke ha det, og jeg satt alene med ett dyr jeg ikke hadde verken penger eller tid til å passe på alene. Planen min var også å studere i utlandet, noe min ex visste, og han trodde at jeg kom til å bli i Norge om jeg hadde ett dyr som holdt meg der. 

Heldigvis kunne jeg omplassere og det har det bra nå!

Ingenting av dette sa jeg til de som fikk dette dyret, man skriver ikke slikt på en FINN annonse liksom. 

Anonymkode: a67be...b76

Viktig perspektiv! Trusler mot kjæledyr er et vanlig kontrollgrep overgripere og mishandlere bruker. "Hvis du gjør sånn/går fra meg/etc. så dreper jeg katten din." 

Anonymkode: 950e1...aee

• Liker 2
Skrevet

Men det er jo bare å se på annonsene til dem som sier at de vil ha hund. Jeg blir ganske oppgitt. Det er mange som stiller en haug med krav, for eksempel at hunden må kunne være alene i 8 timer, ikke bjeffe, ikke ditt, ikke datt, men de kan "love en tur om dagen og masse kjærlighet".

De skisserer gjerne en travel hverdag med unger, jobb, gjerne at de går på den og den typer turer i helgene, men ikke den typer turer (og hva med i uka?), osv., så hunden kan ikke være sånn, og ungene er x, så hunden kan ikke være y osv. Det virker som at de ikke skjønner at det er snakk om et levende vesen, ikke en maskin man kan slå av og på ut fra når det passer.

For ikke å snakke om at de kan betale maks så og så mye, mener ikke at man skal måtte være millionær for å ha hund, men hvis de ikke har råd til mer enn 5000, hva gjør de da når hunden må til dyrlegen, trenger vaksiner, kurer osv.?

Synes det er synd, for det kan virke som at mange gir beng i å undersøke rasetypiske trekk, bare satser på at den første og beste hunden som dukker opp, skal på magisk vis funke med deres spesifikke (og ofte ganske smale) behov og livsstil. Det hjelper ikke at dere går på tur i helgene, hunden må ut oftere enn det.

Dette med "masse kjærlighet" går igjen i så mange annonser, men det hjelper jo ikke når folk tydeligvis ikke har tid. Det hadde vært bedre for de fleste å låne en hund av og til eller få seg en katt eller et annet dyr som er mer selvstendig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Har du sett mange cobberdoger til omplassering? 

Anonymkode: 33c0c...21a

Dessverre melder FOD og andre omplasseringsorganisasjoner om en stor økning. Mye på grunn av problemadferd hos hundene, men også på grunn av helt urealistisk promotering. De selges inn som den ultimate familiehunden, ofte til førstegangskjøpere og barnefamilier. Reklamen sier at hundene er avlet for å elske mennesker, særlig barn. Men kortsiktig avl og lite genmateriale gjør at man ikke har grunnlag for å forvente dette. INGEN hunder kan garanteres å elske barn.

Jeg synes faktisk litt synd på de som kjøper disse hundene, og så finner ut at det ikke bare er en helt ordinær hund, men kanskje også ekstra utfordrende med tanke på gemytt, helse, pelsstell osv. Og spør man oppdretter om hjelp, får man bare tilbud om ny hund, og det er jo helt uaktuelt for mange. Det er jo familiemedlemmer, dessuten har eier ofte mistet troen på seg selv som hundeeier. Hvis man ikke takler den "perfekte" hunden, så er man ganske mislykket som hundeeier, eller...?

Jeg legger mye av skylden på oppdretter i disse tilfellene, ikke bare kjøper, for det er jammen ikke lett å danne seg et objektivt inntrykk av hva man kan forvente seg. I tillegg til massiv reklamering, godt hjulpet av kronprinsfamilien, så kveles all kritikk. DB et autosøk på nettet som gjør at de får varsel hver gang noen skriver noe negativt. Bare skriv et innlegg med hele navnet her på KG, og se hvor lang tid det tar før det blir slettet... (derfor forkorter jeg det med DB)

Bak betalingsmur, men absolutt verdt 29 kroner, for de som er interessert: https://www.dagbladet.no/magasinet/valpefabrikken/73088805

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, ti10 said:

Men det er jo bare å se på annonsene til dem som sier at de vil ha hund. Jeg blir ganske oppgitt. Det er mange som stiller en haug med krav, for eksempel at hunden må kunne være alene i 8 timer, ikke bjeffe, ikke ditt, ikke datt, men de kan "love en tur om dagen og masse kjærlighet".

De skisserer gjerne en travel hverdag med unger, jobb, gjerne at de går på den og den typer turer i helgene, men ikke den typer turer (og hva med i uka?), osv., så hunden kan ikke være sånn, og ungene er x, så hunden kan ikke være y osv. Det virker som at de ikke skjønner at det er snakk om et levende vesen, ikke en maskin man kan slå av og på ut fra når det passer.

For ikke å snakke om at de kan betale maks så og så mye, mener ikke at man skal måtte være millionær for å ha hund, men hvis de ikke har råd til mer enn 5000, hva gjør de da når hunden må til dyrlegen, trenger vaksiner, kurer osv.?

Synes det er synd, for det kan virke som at mange gir beng i å undersøke rasetypiske trekk, bare satser på at den første og beste hunden som dukker opp, skal på magisk vis funke med deres spesifikke (og ofte ganske smale) behov og livsstil. Det hjelper ikke at dere går på tur i helgene, hunden må ut oftere enn det.

Dette med "masse kjærlighet" går igjen i så mange annonser, men det hjelper jo ikke når folk tydeligvis ikke har tid. Det hadde vært bedre for de fleste å låne en hund av og til eller få seg en katt eller et annet dyr som er mer selvstendig.

Helt utrolig. Stakkars dyr. En hund trenger da MINIMUM 3 turer dagen (hvorav minst en bør være langtur på over 1 time) og det man ofte glemmer er den sosiale/mentale stimulien som kreves i tillegg til dette. Trening, hundetreff osv bør være på planen. 8 timer alene er alt for mye for en hund. Så ja, om du jobber full tid og er alene så bør du ikke ha hund, sorry. Husk at for deg er hunden en del av livet, men for hunden er du hele livet.

Så glad for at vi bestemte oss for å ikke få baby med hund i hus når jeg leser her inne.

Anonymkode: 2ec04...5db

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Dessverre melder FOD og andre omplasseringsorganisasjoner om en stor økning. Mye på grunn av problemadferd hos hundene, men også på grunn av helt urealistisk promotering. De selges inn som den ultimate familiehunden, ofte til førstegangskjøpere og barnefamilier. Reklamen sier at hundene er avlet for å elske mennesker, særlig barn. Men kortsiktig avl og lite genmateriale gjør at man ikke har grunnlag for å forvente dette. INGEN hunder kan garanteres å elske barn.

Jeg synes faktisk litt synd på de som kjøper disse hundene, og så finner ut at det ikke bare er en helt ordinær hund, men kanskje også ekstra utfordrende med tanke på gemytt, helse, pelsstell osv. Og spør man oppdretter om hjelp, får man bare tilbud om ny hund, og det er jo helt uaktuelt for mange. Det er jo familiemedlemmer, dessuten har eier ofte mistet troen på seg selv som hundeeier. Hvis man ikke takler den "perfekte" hunden, så er man ganske mislykket som hundeeier, eller...?

Jeg legger mye av skylden på oppdretter i disse tilfellene, ikke bare kjøper, for det er jammen ikke lett å danne seg et objektivt inntrykk av hva man kan forvente seg. I tillegg til massiv reklamering, godt hjulpet av kronprinsfamilien, så kveles all kritikk. DB et autosøk på nettet som gjør at de får varsel hver gang noen skriver noe negativt. Bare skriv et innlegg med hele navnet her på KG, og se hvor lang tid det tar før det blir slettet... (derfor forkorter jeg det med DB)

Bak betalingsmur, men absolutt verdt 29 kroner, for de som er interessert: https://www.dagbladet.no/magasinet/valpefabrikken/73088805

Hva er DB? Dyrebeskyttelsen?

Anonymkode: e2b0d...979

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Som sagt, jeg vil ikke skrive hele navnet fordi de har et autosøk, og får KG til å fjerne negative innlegg. Men D står for er tettsted i Frogn og H står for hotell for hunder. Valpefabrikk som omsetter for 90 mill i året. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som sagt, jeg vil ikke skrive hele navnet fordi de har et autosøk, og får KG til å fjerne negative innlegg. Men D står for er tettsted i Frogn og H står for hotell for hunder. Valpefabrikk som omsetter for 90 mill i året. 

Sorry, ser at autocorrect har blandet seg inn. DH, skal det være

AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (14 timer siden):

Det er den mest praktiserte klokskapen. 

Men det betyr ikke at det er greit av den grunn.

Anonymkode: 6f064...722

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at hjertet banker varmt og hett for hunder, men jeg må bare spørre det åpenbare spørsmålet.

Om man er en idiot som omplasserer, med grunnlag i noe som ikke er "bra nok", er ikke det egentlig ekstra bra for hunden?

Anonymkode: 47814...a6a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hjertet mitt brister av hundene som må forlate familien sin av ulike grunner MEN; Hvis du ser at du ikke kan gi hunden alt den trenger, er det  vel mer uselvisk å legge tid i å finne en ny eier som kan gi hunden det den trenger fremfor å fortsette å la hunden vanskjøtsel "litt". Det burde jo være bedre for hunden, enn at den blir mer til bry enn glede?

Anonymkode: 98e17...93b

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg kan godt skrive det. Drøbak Hundehotell. (Norsk versjon av Puppy Mills.) 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg skjønner at hjertet banker varmt og hett for hunder, men jeg må bare spørre det åpenbare spørsmålet.

Om man er en idiot som omplasserer, med grunnlag i noe som ikke er "bra nok", er ikke det egentlig ekstra bra for hunden?

Anonymkode: 47814...a6a

Nei, ikke hvis det går fra vondt til verre. Hvis de er like korttenkte når de omplasserer som da de skaffet seg hunden, skal den stakkars hunden ha rimelig flaks for å komme til en oppegående hundeeier.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvor har du det tallet fra? Står 14 634 000 i salgsinntekter på proff (2020). Galt nok, og du har sikkert rett i mye av det du skriver, men sånne overdrivelser virker litt useriøst og skader "saken". Dette er altså med forbehold om at navnet som nevnes av en annen er riktig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.3.2022 den 9.13):

Det er først når en hun er rundt 2 år den begynner å finne roen litt bedre og alle hormoner fra puberteten avtar betraktelig.

Anonymkode: b04b1...50d

Ofte lengre og, noen raser helt frem til 3-4 års alderen.. og det også er noe man må ta høyde for når man skaffer seg dyr.. 

Syns det er veldig synd når folk skaffer seg feks boxer (bare for å si noe) og er overrasket over at den ikke er rolig som 1 åring.. 

Anonymkode: d9d2f...746

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På en side er det bra at disse idiotene ser sin egne begrensninger. For det er jo verre med de hundene som lider psykisk eller fysisk, fordi de ikke får det de har behov for. Som får adferdsproblemer, stressproblematikk og rett slett lider. Eller enda verre, blir stuet vekk og glemt i mange år til de dør. Som aldri vil få en god dag i sitt liv, fordi eierne blir lei og gir faen i hunden så fort de klemmer ut en unge. 

Samtidig så burde det være noe form for register. Ta Sophie Elise. Sånne som henne burde ikke få lov til å ha dyr. Eier ikke ansvar i det hele tatt, allikevel så får hun skaffe seg hund etter hund etter hund. Kjenner til ei som er slik. Hun hadde 4 voksne katter og en dag gikk hun lei og ville ikke ha dyr lengre. La ut alle på finn med en løgn om at hun hadde blitt allergisk over natten. Året etter ombestemte hun seg å skaffet seg 3 kattunger samtidig. Det er nå 4 år siden, vet ikke om hun har dem enda. Hun har hatt hund to ganger og den ene var voksen omplasseringshund, stakkars hund som ble kastet rundt som ei fille. Han var en fin og rolig hund da han kom dit til tross for at hun var hans 3. hjem, forlot hjemmet hennes med store adferdsvansker og angst. Sånn går det når du tar en voksen hund inn i en sosialklient hvor fest og alkohol er et personlighetstrekk. Hund nr 2 ble hun delvis tvunget til å gi fra seg. For hun tok ikke vare på den, den fikk 1 tur om dagen hvis det var fint vær og den hadde det ikke godt. Allikevel så får dette menneske ta til seg haugevis med katter som ikke har det stort bedre, men katter krever mindre da men allikevel. Å reise i fra dem i 10 dager hadde hun ingen problemer med. Setter ut vann og mat også reiser hun, ingen som kom for å se til dem en gang. Vet ikke om hun gjør det i dag, gjorde det før. Før hun ble truet med anmeldelse for nå er det jo ulovlig å reise fra katter på den måten. 

Anonymkode: c3b53...efe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...