AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #1 Del Skrevet 29. mars 2022 Jeg ønsker å fortsette å trene styrke, samtidig som jeg vil gå ned i fettprosent, spesielt føler jeg at jeg har mye fett på magen. Dette er viktigere enn nødvendigvis å øke kondisjonen, som jeg tror er grei nok i utgangspunktet. Jeg vet at man ikke bør trene kondisjon dagen etter styrke (pga kroppen må restituere), men hva med å f.eks. sykle eller løpe dagen FØR styrke? Bør jeg ha en forholdsvis lett kondisjonsøkt for at det ikke skal gå utover styrkeøkten dagen etter? Eller bør man aller helst ha fridager mellom alle øktene? Så jeg lurer på om jeg kan få de beste av alt samtiidg - få fjernet magefett, få mer muskulsemasse, bli sterkere 😄 Alternativet er å sette seg delmål, priroritere å minke fettprosent først, deretter gjenoppta styrke senere. Anonymkode: 89eaa...7db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 30. mars 2022 #2 Del Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg ønsker å fortsette å trene styrke, samtidig som jeg vil gå ned i fettprosent, spesielt føler jeg at jeg har mye fett på magen. Dette er viktigere enn nødvendigvis å øke kondisjonen, som jeg tror er grei nok i utgangspunktet. Jeg vet at man ikke bør trene kondisjon dagen etter styrke (pga kroppen må restituere), men hva med å f.eks. sykle eller løpe dagen FØR styrke? Bør jeg ha en forholdsvis lett kondisjonsøkt for at det ikke skal gå utover styrkeøkten dagen etter? Eller bør man aller helst ha fridager mellom alle øktene? Så jeg lurer på om jeg kan få de beste av alt samtiidg - få fjernet magefett, få mer muskulsemasse, bli sterkere 😄 Alternativet er å sette seg delmål, priroritere å minke fettprosent først, deretter gjenoppta styrke senere. Anonymkode: 89eaa...7db For å sette det litt i perspektiv: Du vil aldri bli verdensmester i styrkeløft og verdensmester i maraton samtidig. Men jeg kommer på mange idretter der både kondisjon og styrke er veldig viktig, og der utøverne ser utrolig bra ut 😊 Det viktigste om styrke er hovedmålet er at du ikke kommer på en stryketreningsøkt preget av sentral tretthet etter en utholdenhetsøkt. Det dummeste du i så måte kan gjøre er å løpe 2 timer på mølla rett før en beinøkt. Jo lenger en aktivitet varer, jo mer sentral tretthet kan du regne med at den skaper. Korte og intensive utholdenhetensøkter plassert så langt unna neste styrkeøkt på samme muskelgrupper som mulig vil være det mest fornuftige. Så tren gjerne styrke på bein før du følger opp med 20 minutter kortintervaller på mølle. Eller utfør kondisjonstrening på romaskin hvis du vet du har en tung beinøkt dagen etter osv. 😊 Og for å peke litt på det siste du skriver: Det virker som du sidestiller kondisjonstrening og reduksjon i fettprosent. Du kan fint bare trene styrke og gå ned i fettprosent så lenge du kontrollerer kostholdet. Det tar bare noe lenger tid om du har et mindre totalt energiforbruk. Personlig er jeg uansett stor fan av høy energifluks. Altså mye energi inn og mye energi ut. Det er bedre å gå ned i vekt med 500 kcal underskudd daglig på 2500 kalorier om dagen enn 1500 kalorier om dagen. Mer aktivitet, mer mat, mer muskelmasse, bedre prestasjon etc. etc. 😊 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #3 Del Skrevet 30. mars 2022 Jeg trener spinning ca annenhver dag, 1-3 timer. Så styrke ca annenhver dag, og oppvarming alt fra 10-30 min. Styrketrening i ca 1,5 time. Har ca en treningsfri dag i uka. Trener og yoga ca 2 timer i uka, det er deiligst å gjøre etter annen treningsøkt. Anonymkode: f1903...fc6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2022 #4 Del Skrevet 7. april 2022 Dette syns jeg er veldig vanskelig. Trener ben 4 ganger i uka, og da vil en løpetur alltid bli dagen etter og dagen før en benøkt. Ikke optimalt, men jeg kjører korte intervalløkter, og føler det går ok. Lengre løpeturer dagen før styrke ødelegger økten dagen etter. Derfor er det blitt litt sånn at jeg i perioder - spes iløpet av vinteren prioriterer styrke, og deretter prioriterer løping på sommeren. På sommeren blir det da mest vedlikeholdstrening for å ikke miste styrke. Anonymkode: 54be2...34d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #5 Del Skrevet 23. april 2022 Kombiner styrketrening med HIIT 👍🏼 Bare ikke på samme dag da Anonymkode: 8a483...69f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #6 Del Skrevet 23. april 2022 Du må være i et kaloriunderskudd samtidig som du trener styrke om du vil ned i fettprosent og vil ha mere definerte muskler. Det er enklere å kutte litt kalorier i kostholdet, enn å skal løpe de av etterpå. Men det må bli opp til deg hvordan du vil oppnå det😊 Anonymkode: 785fc...ed9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #7 Del Skrevet 23. april 2022 AnonymBruker skrev (På 29.3.2022 den 23.37): Jeg ønsker å fortsette å trene styrke, samtidig som jeg vil gå ned i fettprosent, spesielt føler jeg at jeg har mye fett på magen. Dette er viktigere enn nødvendigvis å øke kondisjonen, som jeg tror er grei nok i utgangspunktet. Jeg vet at man ikke bør trene kondisjon dagen etter styrke (pga kroppen må restituere), men hva med å f.eks. sykle eller løpe dagen FØR styrke? Bør jeg ha en forholdsvis lett kondisjonsøkt for at det ikke skal gå utover styrkeøkten dagen etter? Eller bør man aller helst ha fridager mellom alle øktene? Så jeg lurer på om jeg kan få de beste av alt samtiidg - få fjernet magefett, få mer muskulsemasse, bli sterkere 😄 Alternativet er å sette seg delmål, priroritere å minke fettprosent først, deretter gjenoppta styrke senere. Anonymkode: 89eaa...7db Du kan godt trene styrke og cardio på samme dag. Tren styrke først og vent noen timer- cardio på kvelden. Ellers har det ikke så mye å si om du trener styrke og cardio. Du kan Fex trene styrke dag 1, cardio dag 2. Eller trene styrke, vile, cardio, styrke dager. Anonymkode: fca43...9bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2022 #8 Del Skrevet 23. april 2022 Sandum.PT skrev (På 30.3.2022 den 5.54): For å sette det litt i perspektiv: Du vil aldri bli verdensmester i styrkeløft og verdensmester i maraton samtidig. Men jeg kommer på mange idretter der både kondisjon og styrke er veldig viktig, og der utøverne ser utrolig bra ut 😊 Det viktigste om styrke er hovedmålet er at du ikke kommer på en stryketreningsøkt preget av sentral tretthet etter en utholdenhetsøkt. Det dummeste du i så måte kan gjøre er å løpe 2 timer på mølla rett før en beinøkt. Jo lenger en aktivitet varer, jo mer sentral tretthet kan du regne med at den skaper. Korte og intensive utholdenhetensøkter plassert så langt unna neste styrkeøkt på samme muskelgrupper som mulig vil være det mest fornuftige. Så tren gjerne styrke på bein før du følger opp med 20 minutter kortintervaller på mølle. Eller utfør kondisjonstrening på romaskin hvis du vet du har en tung beinøkt dagen etter osv. 😊 Og for å peke litt på det siste du skriver: Det virker som du sidestiller kondisjonstrening og reduksjon i fettprosent. Du kan fint bare trene styrke og gå ned i fettprosent så lenge du kontrollerer kostholdet. Det tar bare noe lenger tid om du har et mindre totalt energiforbruk. Personlig er jeg uansett stor fan av høy energifluks. Altså mye energi inn og mye energi ut. Det er bedre å gå ned i vekt med 500 kcal underskudd daglig på 2500 kalorier om dagen enn 1500 kalorier om dagen. Mer aktivitet, mer mat, mer muskelmasse, bedre prestasjon etc. etc. 😊 Vet du om advokado er dårligt å spise når en trener og ska ned i vekt? Anonymkode: fca43...9bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #9 Del Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Vet du om advokado er dårligt å spise når en trener og ska ned i vekt? Anonymkode: fca43...9bf Avokado er supert, men ganske kaloririkt så pass på at mengden passer inn i kaloribudsjettet ditt, så er du golden Anonymkode: 1958f...191 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 24. april 2022 #10 Del Skrevet 24. april 2022 Etter en beinøkt kan du hvile noen timer og ta rolig spinning på sykkelen, mølla eller romaskinen på 60-70% av makspuls. Fungerer forsåvidt rett etter og, men da må du være enda mer forsiktig. Du kan løpe intervaller etter å ha trent overkroppen om målet ikke er å bygge størst mulig muskler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 24. april 2022 #11 Del Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Du kan godt trene styrke og cardio på samme dag. Tren styrke først og vent noen timer- cardio på kvelden. Ellers har det ikke så mye å si om du trener styrke og cardio. Du kan Fex trene styrke dag 1, cardio dag 2. Eller trene styrke, vile, cardio, styrke dager. Anonymkode: fca43...9bf Bør man ikke trene cardio før styrke? Har jeg alltid hørt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hottentått Skrevet 24. april 2022 #12 Del Skrevet 24. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (23 timer siden): Du må være i et kaloriunderskudd samtidig som du trener styrke om du vil ned i fettprosent og vil ha mere definerte muskler. Det er enklere å kutte litt kalorier i kostholdet, enn å skal løpe de av etterpå. Men det må bli opp til deg hvordan du vil oppnå det😊 Anonymkode: 785fc...ed9 Dette! Må ikke gjøre det så innmari komplisert. Gå i kaloriunderskudd og tren styrke. Kiloene går bort på kjøkkenet, grammene går bort på treningssenteret 😉 Endret 24. april 2022 av Hottentått Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 24. april 2022 #13 Del Skrevet 24. april 2022 Adrenalina1 skrev (2 timer siden): Bør man ikke trene cardio før styrke? Har jeg alltid hørt. Helst omvendt, se svaret mitt over 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 24. april 2022 #14 Del Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (På 23.4.2022 den 18.59): Vet du om advokado er dårligt å spise når en trener og ska ned i vekt? Anonymkode: fca43...9bf Henger meg på ...191 her 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 24. april 2022 #15 Del Skrevet 24. april 2022 Sandum.PT skrev (2 timer siden): Helst omvendt, se svaret mitt over 😊 Ok. Hvis jeg trener cardio ca 2 timer etter styrke, går det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 25. april 2022 #16 Del Skrevet 25. april 2022 Adrenalina1 skrev (8 timer siden): Ok. Hvis jeg trener cardio ca 2 timer etter styrke, går det? Det går fint Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 25. april 2022 #17 Del Skrevet 25. april 2022 Sandum.PT skrev (1 minutt siden): Det går fint En ting til jeg glemte, samboeren min er med i en studie etter kreftbehandling og påfølgende fatigue. Han er på opptrening med styrke og kondisjon hos fysioterapeuter, og de sier at man skal trene kondisjon før styrke. Tror de lærde strides om hva som er det riktige☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 25. april 2022 #18 Del Skrevet 25. april 2022 Adrenalina1 skrev (39 minutter siden): En ting til jeg glemte, samboeren min er med i en studie etter kreftbehandling og påfølgende fatigue. Han er på opptrening med styrke og kondisjon hos fysioterapeuter, og de sier at man skal trene kondisjon før styrke. Tror de lærde strides om hva som er det riktige☺️ Da er jeg veldig spent på grunnen til dette. Det spørs jo hva man ønsker å oppnå. Kan det ha noe med fatigue å gjøre? Man bør som regel trene det som er hovedmålet med treningen først, men som mosjonist vil man potensielt legge styrketreningsresultater igjen på bordet om man kjører utholdenhetstreningen først. Motsatt vei vil man ikke legge spesielt mye utholdenhetsresultater igjen på bordet ved å kjøre styrketrening først. Så for å få maks ut av begge treningsformene burde man ta styrken først Men dette går på teorien om at sentral tretthet påvirker aktiveringsgraden i muskulaturen og dermed sperrer for muskelvekst. Løping vil gi mye sentral tretthet i beina, og vil derfor kunne sperre muskelvekst om man trener styrke når man fortsatt har sentral tretthet i kroppen. En metaanalyse publisert i 2021 fant egentlig at så lenge du gjør utholdenhetstreningen 2 timer eller mer før eller etter styrketrening, så var det ingen effekt på maksimal styrke oppnådd gjennom et treningsprogram: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33751469/ Kun når man trente begge deler i samme økt så man påvirkning. Og det var stort sett bare i trente personer at man klarte å se det. Så mosjonister og de som ikke har veldig høye mål på begge treningsformene kan vel egentlig velge å gjøre det litt som man selv vil Jeg vil legge til at en svakhet med studien over var at de grupperte treningsøkter som var mange timer fra hverandre i samme gruppe som treningsøkter som var akkurat 2 timer fra hverandre. Dette kan ha påvirket resultatene, og det kan være at 2 timer ikke alltid er nok hvis man trener utholdenhet før en styrkeøkt. Mer om vitenskapen her: https://sandcresearch.medium.com/how-might-aerobic-exercise-reduce-gains-in-muscle-size-eb2b0c23581b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå