Gå til innhold

Narsissist og psykopat er 2 diagnoser som misbrukes av folk som er missunnelige tapere.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser på de personene som har lett for å rope rundt seg om at han og hun er psykopat/narsissist. Og kanskje de er det, men hva så? Jeg forstår at noen elsker seg selv. Det virker mer som at de er de andre som er missunnelige fordi de ikke oppnår like mye eller er like heldige med enkelte ting. 
Det er jo et typisk trekk for disse å være karismatiske. De andre er sjeldent karismatiske. I tillegg har de lett for å ha en stakkarslig innstilling. «Ta det man får» av jobber, blir så takknemmelige for de minste ting, følger regler fordi de er redd for straff og blir nervøse så fort noen har sagt noe om dem på bygda og helt sånn «hva tror alle om meg nå?». 

Jeg ble mobbet i barn og ungdomsårene mine. Og det forstår jeg. Jeg var så forsiktig, samvittighetsfull, selvhøytidelig. Ettersom jeg har blitt voksen har livet blitt veldig enkelt etter jeg snakket opp meg selv. Jeg tenker også på hvor mye dårlig selvbilde og depresjon ødelegger. Jeg følte meg stygg, men ser på bilder at det ikke stemte i det hele tatt. Hver gang jeg har det litt dårlig nå så tenker jeg hvor mye dårlig humør kan kødde meg selvbildet ditt. Nå som jeg plutselig liker meg selv bedre og driter i hva andre synes så er jeg fri. Livet ble faktisk bedre da jeg lærte å angripe i stedet for å bare forsvare meg. Jeg har vært hjernevasket til å tro at jeg var mindre verdt enn andre men det var jo bare fordi de selv ville holde seg ovenpå. Nå forteller jeg meg selv det som er best for meg, og jeg driter i hva andre synes. Jeg elsker også når folk får frem reaksjoner. 

Anonymkode: c51ea...26b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er sammenhengen mellom avsnitt en og avsnitt to..? Og hvem er "de andre"?

Anonymkode: 89592...f8e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva er sammenhengen mellom avsnitt en og avsnitt to..? Og hvem er "de andre"?

Anonymkode: 89592...f8e

Det er de som hele tiden skal snakke om at andre er psykopater. Så fort noen gjør noe slemt er de psykopater. Jeg synes dette er tema ofte. Og veldig mange her inne som kommer med politisk korrekte meninger. 

Anonymkode: c51ea...26b

AnonymBruker
Skrevet

Psykopat er ikke noen diagnose i Norge,  men"Psykopatiske og narisistiske trekk" en del av bildet når en snakker om cluster B bersonlighetsforstyrrelser. som foreksempel antisosial personlighetsforstyrrelse.

Men du har helt rett i at veldig mange slenger slikt rundt seg, om alt og alle de ikke liker, eller er sure på.

Det er jo i de aller fleste tilfeller ikke riktig. Det er bare slikt folk sier, uten å helt forstå hva som ligger i begrepene. :) 

Men man tror ikke at de som har disse forstyrrelsene,  elsker seg selv så mye.

Man mener tvert imot disse forstyrrelsene oftest vises hos mennesker som f eks har opplevd alvorlig mangel på omsorg,  og positiv bekreftelse, og at mennesker som viser slike trekk, ofte har en dyp usikkerhet og lavt selvbilde.

Mennsker med slike lidelser kan som du sier, kanskje til tider få fordeler av det.

Kanskje får de ofte får igjennom viljen sin, kan være sjarmerende, i alle fall om man ikke har alt for nær kontakt med dem, og alt det der.

Men de misser jo ut på å ha nære og trygge sosiale relasjoner.  Og det finnes jo mange mennesker som både kan få igjennom viljen sin, og være sjarmerende, uten å ha psykopatiske eller narsisistiske trekk.

Det kan også være naturlig å gå igjennom en persode der man har lyst å "hevne seg på verden", uten at det dermed er sagt en har en personlighetsforstyrrelse. 

Positiv selvhevdelse noe helt annet en å være narsisist eller psykopat.

Positiv selvhevdelse er både sunt, og bra. Om man har hatt en vond barndom, er det å utvikle sunn selvhedelse og omsorg for seg selv,  og sette seg selv høyten veldig god ting. Det kan være et godt steg på veien til et mer harmonisk liv der man er tryggere i seg selv, og etter hvert får det bedre sammen med andre også.

Anonymkode: 096d3...4ad

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en av de som poengterer det når noen misbruker disse betegnelsene men at de skulle være misunnelige på narsissister og psykopater har aldri vært en tanke. Det er jeg veldig sikker på at de ikke er, da begge disse diagnosene innebærer så hensynsløs oppførsel at man blir forhatt av mange mennesker som ikke vil ha noe med de å gjøre, mange ender i fengsel gjentatte ganger pga deres empatiløse handlinger, og det er generelt så trist å leve uten empati og evnen til genuin medmenneskelighet at det er absolutt ikke noe å misunne. 

Noen syns synd på narsissister og psykopater pga dette men de aller fleste som kommer nært på dem hater dem. Det ser jeg det er grunner til å gjøre for de som har med deg å gjøre også, som sånn jeg forstår det er en selvutnevnt narsissist/psykopat. 

Anonymkode: 76c6a...ddc

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke sammenhengen i innlegget ditt, men skal love det at for den som lever med en narsissist eller psykopat, så er det ikke «hva så»....

Anonymkode: 5c772...bfc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Psykopat er ikke noen diagnose i Norge,  men"Psykopatiske og narisistiske trekk" en del av bildet når en snakker om cluster B bersonlighetsforstyrrelser. som foreksempel antisosial personlighetsforstyrrelse.

Men du har helt rett i at veldig mange slenger slikt rundt seg, om alt og alle de ikke liker, eller er sure på.

Det er jo i de aller fleste tilfeller ikke riktig. Det er bare slikt folk sier, uten å helt forstå hva som ligger i begrepene. :) 

Men man tror ikke at de som har disse forstyrrelsene,  elsker seg selv så mye.

Man mener tvert imot disse forstyrrelsene oftest vises hos mennesker som f eks har opplevd alvorlig mangel på omsorg,  og positiv bekreftelse, og at mennesker som viser slike trekk, ofte har en dyp usikkerhet og lavt selvbilde.

Mennsker med slike lidelser kan som du sier, kanskje til tider få fordeler av det.

Kanskje får de ofte får igjennom viljen sin, kan være sjarmerende, i alle fall om man ikke har alt for nær kontakt med dem, og alt det der.

Men de misser jo ut på å ha nære og trygge sosiale relasjoner.  Og det finnes jo mange mennesker som både kan få igjennom viljen sin, og være sjarmerende, uten å ha psykopatiske eller narsisistiske trekk.

Det kan også være naturlig å gå igjennom en persode der man har lyst å "hevne seg på verden", uten at det dermed er sagt en har en personlighetsforstyrrelse. 

Positiv selvhevdelse noe helt annet en å være narsisist eller psykopat.

Positiv selvhevdelse er både sunt, og bra. Om man har hatt en vond barndom, er det å utvikle sunn selvhedelse og omsorg for seg selv,  og sette seg selv høyten veldig god ting. Det kan være et godt steg på veien til et mer harmonisk liv der man er tryggere i seg selv, og etter hvert får det bedre sammen med andre også.

Det er en misforståelse at det ikke er noe i psykologien som heter psykopati. Psykopati er fortsatt en diagnose som det var og man er nøye på å skille mellom de 4 cluster B diagnosene for de som har det, men koden i diagnosesettingsboka er i nyere år blitt en sekkebetegnelse som innebærer de fire diagnosene. Så selvom alle går under cluster b er det fortsatt stor forskjell på f eks narsissisisme og psykopati 

• Liker 1
Skrevet

Så mye som 1 % av befolkningen er fullblods psykopater. 10 % har psykopatiske trekk. Tar man med narsissister og narsissistiske trekk er tallene enda høyere. Antagelig kjenner vi alle noen med disse trekkene, bare at vi ofte ikke vet om det før man havner i nær relasjon med en. Gjerne foreldre, søsken eller partner.

AnonymBruker
Skrevet

Hva så? Det er et helvete uten like å måtte forholde seg til folk som faktisk passer inn under disse betegnelsene, særlig de som før ble kalt psykopater. Når noen ikke har empatiske evner overhodet betyr det i praksis at de mangler noe av det mest grunnleggende som gjør at mennesker fungerer sammen med andre.

Noen bruker sikkert uttrykkene for ofte, men som regel kan man merke disse trekkene om man har erfaring med slikt. Bor man sammen med en dyssosial person vil man etterhvert kunne avsløre det med stor sikkerhet, mens enkelttrekk man ser hos andre i liten grad kan benyttes til å fastslå en konkret diagnose.

Anonymkode: a77a4...1be

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er en misforståelse at det ikke er noe i psykologien som heter psykopati. Psykopati er fortsatt en diagnose som det var og man er nøye på å skille mellom de 4 cluster B diagnosene for de som har det, men koden i diagnosesettingsboka er i nyere år blitt en sekkebetegnelse som innebærer de fire diagnosene. Så selvom alle går under cluster b er det fortsatt stor forskjell på f eks narsissisisme og psykopati 

Det finnes noe som heter psykopati i psykiatrien ja, men det er ikke alene en offisiell diagnose, i diagnosemanualen som brukes i Norge pr i dag. :) . Det bruker i den amerikanske da. Det diskuteres vel om det skal være en egen diagnose i den neste utgaven av manualen, tror jeg. 

Men det er flere personlighetsforstyrrelser under cluster B ja. Man kan vel kalle dem sekkediagnoser, da de fleste ekte mennesker vil ha varierende grad av ulike trekk, og det er jo et spørsmål hvor mange diagnoser det er hensiktsmessig å operere med..   Antisosial personlighetsforstyrrelse er den som brukes om psykopatiske trekk dominerer. 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...