Gå til innhold

Migrene og uføretrygd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dere sier at alt av behandling skal prøves. Hva når fastlege ikke foreslår noe, ikke henviser meg til noe(n), og heller ikke vil skrive ut resept på medisiner som jeg forslår selv? Føler meg overlatt til meg selv. Fastlegen bare trekker på skuldrene og håper at plagene mine skal gå over av seg selv. 

Jeg har jo ikke medisinsk kompetanse eller evne til å lese meg opp på hva som kan være aktuelt å prøve, det er jo nettopp derfor vi har leger.

Bytte fastlege er uaktuelt, pga fastlegekrise. Alle legene i kommunen har årelange ventelister eller stengt venteliste.

Har ikke migrene, forresten, men andre usynlige og diffuse plager. Er på AAP, men har ikke fått noe hjelp fra fastlegen annet enn sykemelding.

Vil NAV komme på banen og komme med forslag til behandling? Hvem definerer hva "alt" er, og hvor kan jeg henvende meg for å få en liste over hva "alt" er?

Anonymkode: 56a51...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.4.2022 den 22.05):

Egne erfaringer hjelper ingenting når det kommer til nav. I det øyeblikket man skal søke uføretrygd så skal man skrive en egenerklæring hvor man greier ut om situasjonen, funksjonsnivå og egen helse. Denne skal da samsvare med papirer fra lege og andre behandlere.

Alt må dokumenteres. Å si "jeg har migrene hver dag, jeg klarer ikke å jobbe" holder ikke til noe som helst.

Anonymkode: efbc8...cfb

Skrev ikke noe egenerklæring. Var lege og overlege på sykhus som skrev erklæring også veilederen min skrev. Fylte kun ut personlig i søknaden jeg.

Anonymkode: 8e7b4...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skrev ikke noe egenerklæring. Var lege og overlege på sykhus som skrev erklæring også veilederen min skrev. Fylte kun ut personlig i søknaden jeg.

Personlia 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
AnonymBruker
Jøyemeg skrev (På 30.3.2022 den 20.47):

Jeg har kronisk migrene og har brukt 4 år på å bli ufør pga dette. Lykke til, det kommer til å gå bra 😊

Hei, før du fikk ufør grunnet migrene,  prøvde du da alt av medisiner først og botox, hjalp det ikke i så fall? Håper det går greit jeg spør. Jeg har selv mange migrene anfall I måneden, men ikke funnet noen medisiner som fungerer for meg enda.

Anonymkode: ec501...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars deg, det er et mareritt!

jeg har også migrene 5-8 dager hver mnd, og det øker på. Jeg har god hjelp i medisin så jeg lever greit med det. Men er livredd for at det skal bli kronisk

jeg vil absolutt ikke bli ufør

Endret av Rucula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Venter på svar på innvilgelse av uføretrygd etter å ha sendt søknad i februar. Har kronisk migrene og forsøkt alt (alle 3 cgrp-hemmere, blodtrykksmedisiner, antidepressiva, betablokker, endring av livsstil, matvarer osv) uten at det har hjulpet noe på hyppigheten av anfall eller arbeidsevnen. Derfor har jeg en veldig begrenset mulighet i arbeidslivet, og NAV lokalt ga meg varig tilpasset innsats etter 3 år med aap. Har ikke vært i arbeid siden 2019, og gikk på dagpenger da jeg ble syk. Går nå på vedlikeholdsbehandling med Vyepti og Botox. Spent på om jeg får innvilget, men forsøker å ikke tenke for mye på det da jeg takler stress og uro dårlig. 

Anonymkode: ea260...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Venter på svar på innvilgelse av uføretrygd etter å ha sendt søknad i februar. Har kronisk migrene og forsøkt alt (alle 3 cgrp-hemmere, blodtrykksmedisiner, antidepressiva, betablokker, endring av livsstil, matvarer osv) uten at det har hjulpet noe på hyppigheten av anfall eller arbeidsevnen. Derfor har jeg en veldig begrenset mulighet i arbeidslivet, og NAV lokalt ga meg varig tilpasset innsats etter 3 år med aap. Har ikke vært i arbeid siden 2019, og gikk på dagpenger da jeg ble syk. Går nå på vedlikeholdsbehandling med Vyepti og Botox. Spent på om jeg får innvilget, men forsøker å ikke tenke for mye på det da jeg takler stress og uro dårlig. 

Synes du botox hjelper mot migrenen? Jeg har vel det man kan kalle kronisk migrene, da det er så mange anfall pr mnd. Men denne botoxen, hjelper den, og hvor på hodet settes denne sprøyten? Hvor ofte må man ta sprøyte med botox for å vedlikeholde? Og gjør sprøyten vondt når den settes?

Jeg har aldri blitt tilbudt noe annet enn vanlige migrenemedisiner, og bruker en som funker sånn noenlunde (Maxalt rapitab) men jeg skulle ønske jeg kunne brukt noe FOREBYGGENDE... som botox? Lurer bare på effekten av det, kostnaden og om det er noe vits. Kostnaden er jo også et viktig spørsmål.

Noen som vet, noen andre enn den jeg siterer også?

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (3 timer siden):

Synes du botox hjelper mot migrenen? Jeg har vel det man kan kalle kronisk migrene, da det er så mange anfall pr mnd. Men denne botoxen, hjelper den, og hvor på hodet settes denne sprøyten? Hvor ofte må man ta sprøyte med botox for å vedlikeholde? Og gjør sprøyten vondt når den settes?

Jeg har aldri blitt tilbudt noe annet enn vanlige migrenemedisiner, og bruker en som funker sånn noenlunde (Maxalt rapitab) men jeg skulle ønske jeg kunne brukt noe FOREBYGGENDE... som botox? Lurer bare på effekten av det, kostnaden og om det er noe vits. Kostnaden er jo også et viktig spørsmål.

Har du fått henvisning til nevrolog? Eller er det kun fastlegen som hjelper deg i fht. migrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matas skrev (24 minutter siden):

Har du fått henvisning til nevrolog? Eller er det kun fastlegen som hjelper deg i fht. migrene?

Jeg var hos nevrolog for mange år siden. Sikkert over 20. Han var gammel og irritabel og konkluderte ikke med noe som helst. Gikk derfra like klok som da jeg kom. 

Er det nevrologer som setter botox-sprøyter som forebyggende mot migrene, mener du? Hvis det er det, skal jeg be om henvisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (1 minutt siden):

Jeg var hos nevrolog for mange år siden. Sikkert over 20. Han var gammel og irritabel og konkluderte ikke med noe som helst. Gikk derfra like klok som da jeg kom. 

Er det nevrologer som setter botox-sprøyter som forebyggende mot migrene, mener du? Hvis det er det, skal jeg be om henvisning.

Ja, men en nevrolog har også vanligvis mer erfaring og kunnskap om migrene enn det fastlegen har. De kan også søke om medisiner som krever ulike vedtak som f.eks. CRGP-hemmere dersom de tenker at det er den riktige forebyggende medisinen for deg, og fastlegen har ikke lov til å skrive ut blå resept på disse. Derfor er nevrolog lurt uansett. Jeg anbefaler deg å føre hodepinedagbok hvis du ikke allerede gjør dette, for det er ofte noe nevrolog ønsker at en skal starte med. Man kan heller ikke bare be om å få prøve botox dersom man skal få det dekket, les mer hos Hodepinenorge vedrørende dette her.

Det finnes mange ulike forebyggende medisiner, og ved at du registrerer antall hodepinedager og dager med anfall får nevrologen en bedre innsikt i hva slags type medisiner som kan fungere for deg. Så jeg hadde bedt om henvisning ja, slik at du får på plass bedre medisiner som forhåpentligvis kan gi deg en bedre hverdag.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (4 timer siden):

Den hjelper ikke så mye på selve migrenen, men jeg får kjevesmerter og nakkesmerter før og under anfall, og det hjelper det på. Går til nevrolog på poliklinikken på sykehus, så jeg betaler ikke noe mer enn egenandel og ingenting når jeg har fått frikort. Får sprøyter i kjeve, tinning, skuldre, hårfeste, hodebunn, panne og mellom øyenbryna. Hun setter etter en protokoll som er standardisert for migrenebehandlig. Det gjør litt vondt når sprøyten settes inn, men syns ikke det er så ille i forhold til mye annet. Det er over på et lite minutt. Må som oftest innom toalettet for å tørke vekk litt blod før jeg forlater sykehuset, for ser ofte litt herjet ut 😅  Du må få henvisning fra lege, ja. Start med hodepinedagbok så du får vist at du ofte har anfall og kvalifiserer til forebyggende. Men fastlege bør også gi deg resept på noen av de andre forebyggende man ikke trenger spesialist for. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Datteren min fikk 100% ufør kun pga migrene diagnose etter ca 1 år  i nav når hun var21 år. Hadde da vært syk i flere år. Hun gikk på videregående og hadde tilpasset opplæring og klarte å gjennomføre men klarte ikke å stå i jobb etter det. Prøvde alle medisiner og behandlinger. Nevrologen anbefalte 100% ufør og det var ikke noe problem for nav. Var vel på to møter og en arbeidsutprøving. Jeg fulgte henne på møtene.

Anonymkode: f092d...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Går hver 12. uke, forresten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Datteren min fikk 100% ufør kun pga migrene diagnose etter ca 1 år  i nav når hun var21 år. Hadde da vært syk i flere år. Hun gikk på videregående og hadde tilpasset opplæring og klarte å gjennomføre men klarte ikke å stå i jobb etter det. Prøvde alle medisiner og behandlinger. Nevrologen anbefalte 100% ufør og det var ikke noe problem for nav. Var vel på to møter og en arbeidsutprøving. Jeg fulgte henne på møtene.

Anonymkode: f092d...6a7

Datteren fikk uføretrygd "kun" pga. arbeids- eller inntektsevne, ikke grunnet diagnose. Det er en viktig grunn til at det skilles på det, da en "migrenediagnose" kan påvirke arbeidsevne på svært ulike måter.

Anonymkode: ec93f...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matas skrev (7 timer siden):

Ja, men en nevrolog har også vanligvis mer erfaring og kunnskap om migrene enn det fastlegen har. De kan også søke om medisiner som krever ulike vedtak som f.eks. CRGP-hemmere dersom de tenker at det er den riktige forebyggende medisinen for deg, og fastlegen har ikke lov til å skrive ut blå resept på disse. Derfor er nevrolog lurt uansett. Jeg anbefaler deg å føre hodepinedagbok hvis du ikke allerede gjør dette, for det er ofte noe nevrolog ønsker at en skal starte med. Man kan heller ikke bare be om å få prøve botox dersom man skal få det dekket, les mer hos Hodepinenorge vedrørende dette her.

Det finnes mange ulike forebyggende medisiner, og ved at du registrerer antall hodepinedager og dager med anfall får nevrologen en bedre innsikt i hva slags type medisiner som kan fungere for deg. Så jeg hadde bedt om henvisning ja, slik at du får på plass bedre medisiner som forhåpentligvis kan gi deg en bedre hverdag.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Den hjelper ikke så mye på selve migrenen, men jeg får kjevesmerter og nakkesmerter før og under anfall, og det hjelper det på. Går til nevrolog på poliklinikken på sykehus, så jeg betaler ikke noe mer enn egenandel og ingenting når jeg har fått frikort. Får sprøyter i kjeve, tinning, skuldre, hårfeste, hodebunn, panne og mellom øyenbryna. Hun setter etter en protokoll som er standardisert for migrenebehandlig. Det gjør litt vondt når sprøyten settes inn, men syns ikke det er så ille i forhold til mye annet. Det er over på et lite minutt. Må som oftest innom toalettet for å tørke vekk litt blod før jeg forlater sykehuset, for ser ofte litt herjet ut 😅  Du må få henvisning fra lege, ja. Start med hodepinedagbok så du får vist at du ofte har anfall og kvalifiserer til forebyggende. Men fastlege bør også gi deg resept på noen av de andre forebyggende man ikke trenger spesialist for. 

Takk for tips, begge to. Skal se om jeg får kjøpt en skrivebok jeg kan lage migrenedagbok av i morgen allerede! 

Vil det holde med f.eks. 3 måneders dagbok for nevrologen, eller foretrekker de oversikt/dagbok over et lengre forløp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (10 minutter siden):

Takk for tips, begge to. Skal se om jeg får kjøpt en skrivebok jeg kan lage migrenedagbok av i morgen allerede! 

Vil det holde med f.eks. 3 måneders dagbok for nevrologen, eller foretrekker de oversikt/dagbok over et lengre forløp?

Min nevrolog foretrekker at jeg bruker appen Hodepinedagboken. En annen app er også utbredt, tror den heter BrainTwin.

Anonymkode: af4fb...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Min nevrolog foretrekker at jeg bruker appen Hodepinedagboken. En annen app er også utbredt, tror den heter BrainTwin.

Anonymkode: af4fb...1db

Fant den! Har lastet ned appen nå. Takk for tipset.

Hadde følt meg dum om jeg kom til nevrologen med en papirdagbok og de er vant til at folk har det på en app 😛  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (6 timer siden):

Fant den! Har lastet ned appen nå. Takk for tipset.

Hadde følt meg dum om jeg kom til nevrologen med en papirdagbok og de er vant til at folk har det på en app 😛  

Og jeg hadde gitt blaffen i om jeg kom med en papirdagbok i stedet for en app. Hvorfor hadde du følt deg dum? 

Resultatet er det samme, man har oversikt over anfallene sine. 

Anonymkode: e93cf...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...