AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #21 Del Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hadde jeg ikke slitt daglig, hadde jeg ikke stilt spm her! Anonymkode: bf9a5...6a3 Og du har fått svar! Anonymkode: 3f19f...9d2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #22 Del Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hadde jeg ikke slitt daglig, hadde jeg ikke stilt spm her! Anonymkode: bf9a5...6a3 Det handler ikke om du har migrene daglig eller ikke. NAV tar en vurdering på hva som er best videre når AAP gått ut. Når de ikke en gang har nevnt uføretrygd, så sier det seg selv at du har en svak sak så langt. Alle kan søke uføretrygd når som helst, men det er bortkastet tid og energi når saksbehandler ikke har gitt deg grønt lys. Anonymkode: e759a...352 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #23 Del Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Tusen takk for alle fine svar❤️ Synes bare dette er så vanskelig når ikke saksbehandler nevner noe og aap går ut om få måneder. Anonymkode: bf9a5...6a3 Ikke alle veiledere er like gode. Du må spørre og så må du mase om hva som skal til og veien videre. Du har krav på å få hjelp til veien videre. Snakk også med fastlege. Regner med du har vært i arbeidsutprøving? Anonymkode: 6b029...a04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #24 Del Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva grunnen for at du svarer slik!!! Ikke vits å bli sint!! Anonymkode: bf9a5...6a3 Hva i alle dager? Det er jo ingen av de svarene du har fått som kan tolkes som sint? De svarer jo bare på det du lurer på. Snakk om å sette seg selv i offerposisjon. Anonymkode: 02660...591 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #25 Del Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva grunnen for at du svarer slik!!! Ikke vits å bli sint!! Anonymkode: bf9a5...6a3 Var vel du som ble sint når du ble realitetsorientert. Det er jo sant, hvis saksbehandler ikke nevner uføretrygd så er saken svak. Anonymkode: fff73...7b0 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #26 Del Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det handler ikke om du har migrene daglig eller ikke. NAV tar en vurdering på hva som er best videre når AAP gått ut. Når de ikke en gang har nevnt uføretrygd, så sier det seg selv at du har en svak sak så langt. Alle kan søke uføretrygd når som helst, men det er bortkastet tid og energi når saksbehandler ikke har gitt deg grønt lys. Anonymkode: e759a...352 Det kan ikke saksbehandler mene noe om før hun har vært ute i arbeidsevnevurdering, og det høres det ikke ut som hun har. Hvis aap snart går ut burde hun vært i gang med en form for uttesting av arbeidsevne. Men nav følger ikke akkurat alle opp så godt som de bør. Hun må nok ta kontakt med saksbehandler og mase om å få starte utprøving. Anonymkode: fe47a...e4e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #27 Del Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Var vel du som ble sint når du ble realitetsorientert. Det er jo sant, hvis saksbehandler ikke nevner uføretrygd så er saken svak. Anonymkode: fff73...7b0 Eller så har saksbehandler glemt henne og unnlatt å sette i gang arbeidsevnevurderingen hun burde hatt, som er beslutningsgrunnlaget for om folk skal tilbake i jobb eller ut i ufør. Typisk nav å aldri få ut fingeren i tide. Det er mange som ikke rekker å bli ferdig avklart før makstiden går ut fordi de venter på at nav skal gjennomføre avklaring. Anonymkode: fe47a...e4e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #28 Del Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Eller så har saksbehandler glemt henne og unnlatt å sette i gang arbeidsevnevurderingen hun burde hatt, som er beslutningsgrunnlaget for om folk skal tilbake i jobb eller ut i ufør. Typisk nav å aldri få ut fingeren i tide. Det er mange som ikke rekker å bli ferdig avklart før makstiden går ut fordi de venter på at nav skal gjennomføre avklaring. Anonymkode: fe47a...e4e Dette er nok spot on. Det er helt tydelig at mange veiledere i nav mener den syke skal ta alt initiativ. Av de 10 veilederne jeg fikk gjennom 3 år så var det kun 3 stykker som tok kontakt. Enkelte svarte verken på meldinger eller møtte opp. Man må vite hvordan saksgangen er for å mase på at man kommer igang før ytelsen stoppes, og det blir for dumt. Ikke alle er like ressurssterke og vet at man må ut i arbeidsavklaringstiltak, det er nav-veileders plikt å opplyse om og passe på at skjer innenfor tiden. Dessverre så skjer ikke dette alltid. Anonymkode: 6b029...a04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #29 Del Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dette er nok spot on. Det er helt tydelig at mange veiledere i nav mener den syke skal ta alt initiativ. Av de 10 veilederne jeg fikk gjennom 3 år så var det kun 3 stykker som tok kontakt. Enkelte svarte verken på meldinger eller møtte opp. Man må vite hvordan saksgangen er for å mase på at man kommer igang før ytelsen stoppes, og det blir for dumt. Ikke alle er like ressurssterke og vet at man må ut i arbeidsavklaringstiltak, det er nav-veileders plikt å opplyse om og passe på at skjer innenfor tiden. Dessverre så skjer ikke dette alltid. Anonymkode: 6b029...a04 Ja, og selv når folk er på og har fått satt i gang prosessen med avklaring (gjerne etter lengre tids masing), så går de i måneder eller til og med år og venter på at nav skal finne et tiltak de kan prøve. Anonymkode: fe47a...e4e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #30 Del Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, og selv når folk er på og har fått satt i gang prosessen med avklaring (gjerne etter lengre tids masing), så går de i måneder eller til og med år og venter på at nav skal finne et tiltak de kan prøve. Anonymkode: fe47a...e4e Spesielt nå under pandemien og permittering har det vært mye venting. Håper at dette har løsnet litt nå. Anonymkode: 6b029...a04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #31 Del Skrevet 1. april 2022 On 3/29/2022 at 11:06 PM, AnonymBruker said: Noen her som lider av kronisk migrene og er blitt ufør? Har daglige anfall og er på aap som snart tar slutt. Jeg er heller ikke klar til å jobbe, hvordan er muligheten for uføretrygd kun med migrene? Anonymkode: bf9a5...6a3 Veninnen min har fått avslag på uføretrygd 3 ganger nå med samme grunnlag som deg. Anonymkode: e404d...610 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #32 Del Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (På 3/30/2022 den 22.06): Tusen takk for alle fine svar❤️ Synes bare dette er så vanskelig når ikke saksbehandler nevner noe og aap går ut om få måneder. Anonymkode: bf9a5...6a3 Har du gjennomgått alt som må til for å kunne søke? ALT av behandling? Da snakker vi ALT av medisiner som er tilgjengelig, CPRG hemmere(eller hva det heter) (Ajovy, Aimovig og Emgality), blodtrykksmedisiner (ja i flertall), epilepsimedisiner, depresjonsmedisiner, nevrontin, botox, osv osv kunne fortsatt i evigheter egentlig. Fysioterapi, kiropraktor, smertemestringskurs, friskvernsentralen, rehabiliteringsopphold, psykomotorisk Fysioterapi og sikkert noe mer også er det jeg har gjennomført. I tillegg, og kanskje blant det viktigste, så må man gjennom en arbeidsevnevurdering. Har du gjennomført dette? Hvis ikke har du vel dårlig tid? Hvis ikke alt er forsøkt så vil du mest sannsynlig få avslag, selv med en legeerklæring som er god. Hele prosessen tok 5,5 år for meg og jeg forsøkte flere ting parallelt. Ellers hadde jeg rett og slett ikke rukket gjennom alt. Anonymkode: efbc8...cfb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chroma Skrevet 1. april 2022 #33 Del Skrevet 1. april 2022 Migrene er en slitsom sykdom å ha. Hva har du prøvd av behandling? Får du god hjelp hos nevrolog? Hadde selv daglige anfall helt til jeg begynte på Ajovy. Men selv veien dit er lang da man må prøve mye annet først. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #34 Del Skrevet 1. april 2022 Anbefaler at du skriver logg et par uker og viser til saksbehandler. Det kan være vanskelig å bli møtt med forståelse når man lider av en usynlig sykdom uten biomarkør. Mange opplever å bli møtt med mistro. Da kan det hjelpe å vise til en logg/dagbok der du fører opp alle plager og symptomer samt intensitet og hvordan de hindrer deg i det daglige. Skriv ned alle typer oppgaver du ikke får gjort eller som du må bruke uvanlig lang tid på. Få frem hvor hemmet du er i ditt hverdagsliv. Anbefaler også at du lager en oversikt over alle behandlinger du har forsøkt, og skriver et par setninger om hvilken effekt du hadde. Kombinér gjerne en sånn oversikt med tidslinje over hele symdomsperioden din, da kan det være lettere å se sammenhenger over tid. Anonymkode: 7a48f...122 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #35 Del Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Anbefaler at du skriver logg et par uker og viser til saksbehandler. Det kan være vanskelig å bli møtt med forståelse når man lider av en usynlig sykdom uten biomarkør. Mange opplever å bli møtt med mistro. Da kan det hjelpe å vise til en logg/dagbok der du fører opp alle plager og symptomer samt intensitet og hvordan de hindrer deg i det daglige. Skriv ned alle typer oppgaver du ikke får gjort eller som du må bruke uvanlig lang tid på. Få frem hvor hemmet du er i ditt hverdagsliv. Anbefaler også at du lager en oversikt over alle behandlinger du har forsøkt, og skriver et par setninger om hvilken effekt du hadde. Kombinér gjerne en sånn oversikt med tidslinje over hele symdomsperioden din, da kan det være lettere å se sammenhenger over tid. Anonymkode: 7a48f...122 Egne erfaringer hjelper ingenting når det kommer til nav. I det øyeblikket man skal søke uføretrygd så skal man skrive en egenerklæring hvor man greier ut om situasjonen, funksjonsnivå og egen helse. Denne skal da samsvare med papirer fra lege og andre behandlere. Alt må dokumenteres. Å si "jeg har migrene hver dag, jeg klarer ikke å jobbe" holder ikke til noe som helst. Anonymkode: efbc8...cfb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #36 Del Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (På 30.3.2022 den 22.06): Tusen takk for alle fine svar❤️ Synes bare dette er så vanskelig når ikke saksbehandler nevner noe og aap går ut om få måneder. Anonymkode: bf9a5...6a3 Angående AAP så er det ditt eget ansvar å følge opp veien til dette. Snakk med veileder - spør hva h*n tenker nå som det er få måneder igjen. Og hva som mangler for å komme videre i en prosess. Det som jo gjerne kreves på helt generell basis for at veileder skal vurdere noe som helst er jo at du har vært gjennom en hel rekke ting som tilsier at det er svært lite sannsynlig at du kommer tilbake i jobb. For migrene antar jeg medisiner og diverse mulig behandling er først på lista. Så kanskje et slags mesteingskurs om det tilbys (?) eller annen for *noe* - uttalelser fra sykehus/spesialist osv. Og så må de aller fleste på utprøving/tiltak for å kartlegge arbeidsevne. Jeg er selv på AAP grunnet kraftig og døgnkontinuerlig svimmelhet - er helvetesdårlig. Går til behandling jevnlig, tar de medikamenter man kan forsøke. Dette har ikke hatt effekt. Så har jeg søkt meg til et opptrenignsopphold som vil være ferdig når jeg har 6 mnd igjen på AAP. Så har jeg søkt utredninger som kan være relevante for meg, disse vil også være fullført innen AAP er ferdig. Så skal jeg møte veileder for første gang nå etter 1,5 år på AAP. Da har jeg skrevet at jeg vil ta opp dette med hvordan kartlegge arbeidsevne når jeg er for syk for ordinært opplegg - og jeg forsøker få veileder til å tilrettelegge for meg slik at jet faktisk kan få en reell vurdering som kan brukes enten for å søke ufør, eller, om videre AAP er mer aktuelt. Poenget er: jeg venter ikke på NAV - man må følge opp selv såfremt man ikke er dau som ei sild. Bokstavelig talt. Anonymkode: 36a8e...7fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #37 Del Skrevet 1. april 2022 Glemte å legge til at jeg også har relevant fysikalsk behandling og psykomotorisk fysioterapeut på lista. Alt dette gjør jeg primært for meg selv, i et desperat forsøk på p bli bedre. Men det vil også telle som dokumentasjon ovenfor NAV om det ender slik jeg frykter. Anonymkode: 36a8e...7fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 1. april 2022 #38 Del Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har du gjennomgått alt som må til for å kunne søke? ALT av behandling? Da snakker vi ALT av medisiner som er tilgjengelig, CPRG hemmere(eller hva det heter) (Ajovy, Aimovig og Emgality), blodtrykksmedisiner (ja i flertall), epilepsimedisiner, depresjonsmedisiner, nevrontin, botox, osv osv kunne fortsatt i evigheter egentlig. Fysioterapi, kiropraktor, smertemestringskurs, friskvernsentralen, rehabiliteringsopphold, psykomotorisk Fysioterapi og sikkert noe mer også er det jeg har gjennomført. I tillegg, og kanskje blant det viktigste, så må man gjennom en arbeidsevnevurdering. Har du gjennomført dette? Hvis ikke har du vel dårlig tid? Hvis ikke alt er forsøkt så vil du mest sannsynlig få avslag, selv med en legeerklæring som er god. Hele prosessen tok 5,5 år for meg og jeg forsøkte flere ting parallelt. Ellers hadde jeg rett og slett ikke rukket gjennom alt. Anonymkode: efbc8...cfb Og kosthold og stress. Ble kvitt migrene ved omlegging av kostholdet og redusert stress. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #39 Del Skrevet 1. april 2022 Sirisiri10 skrev (5 minutter siden): Og kosthold og stress. Ble kvitt migrene ved omlegging av kostholdet og redusert stress. Fint at det fungerte for deg, men migrene er en nevrologisk hodepinesykdom som kommer med anfall i hytt og vær, ofte uten noen kjent trigger. Det hjelper så klart på å kvitte seg med stress (mulig legge om kosthold også for noen), men det blir litt som å spørre "har du husket å drikke nok vann da?" Jeg har kvittet meg med alt stress, uten at det hjalp på migrenen. Hverken i antall anfall eller hyppighet. Jeg har også ved flere anledninger lagt om kostholdet, det også uten hell. Selv med veiledning fra flere, såkalte, eksperter. Sorry for det krasse svaret, det er ikke sikkert du mente det sånn, men jeg oppfattet det som "gjør dette, dette funker, gjør du ikke sånn så kan du skylde deg selv", og på lik linje med andre velmenende råd som egentlig bare er piss vi med kronisk migrene hører altfor ofte. Spesielt fra de som ikke har migrene selv og bare får vondt i hodet når de har sovet litt lite eller drukket for lite vann. Anonymkode: efbc8...cfb 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 2. april 2022 #40 Del Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Fint at det fungerte for deg, men migrene er en nevrologisk hodepinesykdom som kommer med anfall i hytt og vær, ofte uten noen kjent trigger. Det hjelper så klart på å kvitte seg med stress (mulig legge om kosthold også for noen), men det blir litt som å spørre "har du husket å drikke nok vann da?" Jeg har kvittet meg med alt stress, uten at det hjalp på migrenen. Hverken i antall anfall eller hyppighet. Jeg har også ved flere anledninger lagt om kostholdet, det også uten hell. Selv med veiledning fra flere, såkalte, eksperter. Sorry for det krasse svaret, det er ikke sikkert du mente det sånn, men jeg oppfattet det som "gjør dette, dette funker, gjør du ikke sånn så kan du skylde deg selv", og på lik linje med andre velmenende råd som egentlig bare er piss vi med kronisk migrene hører altfor ofte. Spesielt fra de som ikke har migrene selv og bare får vondt i hodet når de har sovet litt lite eller drukket for lite vann. Anonymkode: efbc8...cfb Det er forskjellig fra person til person hva som kan trigge migrene, selv om det ikke fungerer for deg, kan det fungere for andre. Mange får hyppigere migreneanfall ved mye stress. Det er ikke akkurat nytt. Og jo, jeg snakker om migrene. Ikke vanlig hodepine. Det er stor forskjell. "Psykososialt stress er den klart vanligste utløsende faktoren ved migreneanfall" https://tidsskriftet.no/2004/09/oversiktsartikkel/migrene-og-psykiske-lidelser#:~:text=Utløsende faktorer-,Utløsende faktorer,alle svære anfall (2). Den eksakte årsaken er ikke kjent, men migrene kan utløses av for eksempel stress, hormonforandringer eller visse typer mat og drikke. https://nhi.no/sykdommer/hjernenervesystem/hodepiner/migrene-oversikt/ https://nhi.no/sykdommer/hjernenervesystem/migrene/migrene-arsaker/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå