Gå til innhold

Migrene og uføretrygd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Sirisiri10 skrev (38 minutter siden):

Det er forskjellig fra person til person hva som kan trigge migrene, selv om det ikke fungerer for deg, kan det fungere for andre. Mange får hyppigere migreneanfall ved mye stress. Det er ikke akkurat nytt. 

Og jo, jeg snakker om migrene. Ikke vanlig hodepine. Det er stor forskjell. 

"Psykososialt stress er den klart vanligste utløsende faktoren ved migreneanfall" https://tidsskriftet.no/2004/09/oversiktsartikkel/migrene-og-psykiske-lidelser#:~:text=Utløsende faktorer-,Utløsende faktorer,alle svære anfall (2).

Den eksakte årsaken er ikke kjent, men migrene kan utløses av for eksempel stress, hormonforandringer eller visse typer mat og drikke. https://nhi.no/sykdommer/hjernenervesystem/hodepiner/migrene-oversikt/

https://nhi.no/sykdommer/hjernenervesystem/migrene/migrene-arsaker/

Men det er ikke en mirakelkur, mange som unngår dette og allikevel får mye migrene.

Anonymkode: fe47a...e4e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Egne erfaringer hjelper ingenting når det kommer til nav. I det øyeblikket man skal søke uføretrygd så skal man skrive en egenerklæring hvor man greier ut om situasjonen, funksjonsnivå og egen helse. Denne skal da samsvare med papirer fra lege og andre behandlere.

Alt må dokumenteres. Å si "jeg har migrene hver dag, jeg klarer ikke å jobbe" holder ikke til noe som helst.

Anonymkode: efbc8...cfb

Jo. Logg mens man er i tiltak legger de selvfølgelig vekt på. Med usynlig sykdom er logg ofte grunnlaget til funksjon i hverdagen uavhengig av diagnose. Selvfølgelig sammen med dokumenter fra lege/ spesialist, men folk med lik diagnose har forskjellige utfordringer så derfor er logg også viktig. 

Anonymkode: 6b029...a04

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jo. Logg mens man er i tiltak legger de selvfølgelig vekt på. Med usynlig sykdom er logg ofte grunnlaget til funksjon i hverdagen uavhengig av diagnose. Selvfølgelig sammen med dokumenter fra lege/ spesialist, men folk med lik diagnose har forskjellige utfordringer så derfor er logg også viktig. 

Jeg har vært gjennom hele prosessen. Ikke en eneste gang har noen på nav spurt meg om hodepinedagboken min, eller en logg over formen generelt. Det eneste som har blitt vektlagt er legeerklæring, spesialisterklæring og egenerklæring som ble skrevet i forbindelse med selve søknaden.

Det sagt, å ha kronisk migrene uten å skrive hodepinedagbok er veldig dumt. Både for egen del, men også for de som skal hjelpe deg. For å kvalifisere for enkelte medisiner så er man nødt til å føre hodepinedagbok i minst tre måneder. I tillegg skal den føres for å se etter mønster og effekt av ulike medisiner.

Nav driter i hodepinedagboken og formen til brukerene sine. De er bare interessert i dokumenterbare resultater og uttalelser fra behandlere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har kronisk migrene, og diverse forebyggende hjalp lite eller ingenting. Til slutt fikk jeg prøve en av de nye medisinene;  cgrp-hemmere (aimovig, Ajovy og emgality). Det ble redningen. Nå har jeg «bare» mellom 5 og 10 anfall i måneden og disse anfallene er mildere enn de jeg hadde før. Klarer fint å stå i full jobb, og følge opp egne barn i tillegg. Har du prøvd en av disse medisinene? Hvis ikke håper jeg nevrologen din er på saken. Lykke til videre, uansett hva som skjer! 

Anonymkode: 37a29...6d5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 31.3.2022 den 21.26):

Hadde jeg ikke slitt daglig, hadde jeg ikke stilt spm her! 

Anonymkode: bf9a5...6a3

Om du sliter daglig, er kanskje ikke uføretrygd svaret. Da må du utredes slik at ulike former for behandling kan prøves. 

Jeg har hatt migrene i 30 år. Og som nevnt tidligere, jeg er uføretrygdet bl a pga migrene. Men livet blir ikke bedre av å bli ufør.

Så da tenker jeg det kunne være interessant å vite hvilken utredning for selve diagnosen du har hatt. 

Anonymkode: e49d7...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 31.3.2022 den 20.59):

Hva grunnen for at du svarer slik!!! Ikke vits å bli sint!!

Når ble det å svare på et spørsmål med fakta det samme som å være sint??Når ble det å svare på et spørsmål med fakta det samme som å være sint??

Anonymkode: 3f19f...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.3.2022 den 23.06):

Noen her som lider av kronisk migrene og er blitt ufør? Har daglige anfall og er på aap som snart tar slutt. Jeg er heller ikke klar til å jobbe, hvordan er muligheten for uføretrygd kun med migrene?

Dytter. 

Jeg har hatt kronisk migrene i mange år, og er snart ferdig med sykepengeperioden (delvis sykemeldt). Skal snart over på AAP, og håper det skal gå greit. Lurer på det samme som deg. 

Anonymkode: 898ad...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dytter. 

Jeg har hatt kronisk migrene i mange år, og er snart ferdig med sykepengeperioden (delvis sykemeldt). Skal snart over på AAP, og håper det skal gå greit. Lurer på det samme som deg. 

Det har jo kommet mange svar i tråden hva med å lese de? Og om du skal over på AAP nå så veien lang mot en eventuell vurdering av uføretrygd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det har jo kommet mange svar i tråden hva med å lese de? Og om du skal over på AAP nå så veien lang mot en eventuell vurdering av uføretrygd.

Jeg har selvsagt lest de andre svarene, men det kan være fint med flere svar, ikke sant? Jeg skjønner at veien er lang, og det er absolutt ikke et mål å bli ufør i seg selv. Det jeg aller helst ønsker er et friskt liv uten daglige smerter. Men når ting er slik de er så blir man bekymret for hvordan det vil bli i framtiden. Derfor dyttet jeg på tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har selvsagt lest de andre svarene, men det kan være fint med flere svar, ikke sant? Jeg skjønner at veien er lang, og det er absolutt ikke et mål å bli ufør i seg selv. Det jeg aller helst ønsker er et friskt liv uten daglige smerter. Men når ting er slik de er så blir man bekymret for hvordan det vil bli i framtiden. Derfor dyttet jeg på tråden. 

Umulig å svare når vi ikke vet hva du har prøvd.

Fører du hodepinedagbok? Får du oppfølging hos spesialist/nevrolog? Hva har du prøvd av forebyggende? Kvalifiserer du til botox? Kvalifiserer du til de nyeste CGRP hemmerene? Har du forsøkt tilrettelegging på jobben? Kan det vurderes annen tilrettelegging enn det som allerede eventuelt er gjort? 

Funksjonsnivået/arbeidsevnen er det som avgjør om det er aktuelt med uføretrygd eller ikke, ikke diagnosen din. 

Før uføretrygd kan vurderes må du ha gjennomført ALT av behandling og prøvd ALT av medisiner. I tillegg må du gjennom en arbeidsevnevurdering. Etter dette er gjennomført skal legen skrive en ærklring til nav. Så skal nav lokalt vurdere saken. Så skal rådgivende lege vurdere saken. Så kan du søke og så skal det videre til nav sentralt og flere leger og andre skal vurdere. Etter søknaden er behandlet får du svar.

Hvis du ikke har prøvd noe behandling eller noen forebyggende medisiner eller annet vil jeg si du har ganske dårlig tid allerede nå da alle medisiner skal prøves i minst tre måneder for å vurdere effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.4.2022 den 12.54):

Jeg har vært gjennom hele prosessen. Ikke en eneste gang har noen på nav spurt meg om hodepinedagboken min, eller en logg over formen generelt. Det eneste som har blitt vektlagt er legeerklæring, spesialisterklæring og egenerklæring som ble skrevet i forbindelse med selve søknaden.

Det sagt, å ha kronisk migrene uten å skrive hodepinedagbok er veldig dumt. Både for egen del, men også for de som skal hjelpe deg. For å kvalifisere for enkelte medisiner så er man nødt til å føre hodepinedagbok i minst tre måneder. I tillegg skal den føres for å se etter mønster og effekt av ulike medisiner.

Nav driter i hodepinedagboken og formen til brukerene sine. De er bare interessert i dokumenterbare resultater og uttalelser fra behandlere.

Jeg har også vært gjennom hele prosessen, dog ikke med migrene som hoveddiagnose selv om jeg har det i tillegg. Når jeg sier logg mener jeg logg om dagsform generelt, ikke bare hodepinedagbok. Hos meg veide loggen tungt fordi samme diagnose har forskjellige bivirkninger og senskader fra person til person, det er noe som må dokumenteres fra pasienten og deretter bekreftes av spesialister om slike «plager» er vanlige med den diagnosen. Spesialister kan ikke se hvem som sliter med hva.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.4.2022 den 20.30):

Umulig å svare når vi ikke vet hva du har prøvd.

Fører du hodepinedagbok? Får du oppfølging hos spesialist/nevrolog? Hva har du prøvd av forebyggende? Kvalifiserer du til botox? Kvalifiserer du til de nyeste CGRP hemmerene? Har du forsøkt tilrettelegging på jobben? Kan det vurderes annen tilrettelegging enn det som allerede eventuelt er gjort? 

Funksjonsnivået/arbeidsevnen er det som avgjør om det er aktuelt med uføretrygd eller ikke, ikke diagnosen din. 

Før uføretrygd kan vurderes må du ha gjennomført ALT av behandling og prøvd ALT av medisiner. I tillegg må du gjennom en arbeidsevnevurdering. Etter dette er gjennomført skal legen skrive en ærklring til nav. Så skal nav lokalt vurdere saken. Så skal rådgivende lege vurdere saken. Så kan du søke og så skal det videre til nav sentralt og flere leger og andre skal vurdere. Etter søknaden er behandlet får du svar.

Hvis du ikke har prøvd noe behandling eller noen forebyggende medisiner eller annet vil jeg si du har ganske dårlig tid allerede nå da alle medisiner skal prøves i minst tre måneder for å vurdere effekt.

Har ført hodepinedagbok i mange år. Jeg har prøvd alt du ramser opp, dessverre uten effekt. Går fast til nevrolog, har fått Botox i 3-4 år og har gått på Aimovig i 8 mnd. uten effekt. Går fortsatt på blodtrykksmedisin. Har tidligere prøvd Topimax og Sarotex. Jobber 50%, det er det jeg greier å presse meg til. Har prøvd å øke stillingsprosenten, med kraftigere anfall som resultat. Det er fortvilende, for jeg ønsker å jobbe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Har ført hodepinedagbok i mange år. Jeg har prøvd alt du ramser opp, dessverre uten effekt. Går fast til nevrolog, har fått Botox i 3-4 år og har gått på Aimovig i 8 mnd. uten effekt. Går fortsatt på blodtrykksmedisin. Har tidligere prøvd Topimax og Sarotex. Jobber 50%, det er det jeg greier å presse meg til. Har prøvd å øke stillingsprosenten, med kraftigere anfall som resultat. Det er fortvilende, for jeg ønsker å jobbe. 

Da høres det egentlig ikke ut som det er så mye igjen. Ikke sikkert du trenger alle tre årene på aap heller da. Har du prøvd Neurontin/nevrontin også? Litt usikker på hvordan det skrives. Det var den siste jeg hadde på lista. Tålte den ikke, men nevrologen sier mange har god effekt av den. (Det sier han om alt jeg skal prøve da, uten at noe har virket for meg).

Ville tatt en prat med saksbehandler i nav for veien videre. Arbeidsevnevurdering må du uansett igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Chroma
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du prøvd Ajovy og Emgality også? 
Kan jo hende en av de har bedr effekt for deg. Man kan også kombinere en av de med boroxbehandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...
AnonymBruker
Jøyemeg skrev (På 30.3.2022 den 20.47):

Jeg har kronisk migrene og har brukt 4 år på å bli ufør pga dette. Lykke til, det kommer til å gå bra 😊

Hvordan gikk du fram?

Anonymkode: 898b9...f00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
AnonymBruker
Jøyemeg skrev (På 30.3.2022 den 20.47):

Jeg har kronisk migrene og har brukt 4 år på å bli ufør pga dette. Lykke til, det kommer til å gå bra 😊

Hva måtte du gjennom av behandling? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 31.3.2022 den 22.01):

Ikke alle veiledere er like gode. Du må spørre og så må du mase om hva som skal til og veien videre. Du har krav på å få hjelp til veien videre. Snakk også med fastlege. Regner med du har vært i arbeidsutprøving? 

Nei, hva vil det si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 3/30/2022 at 4:06 AM, AnonymBruker said:

Noen her som lider av kronisk migrene og er blitt ufør? Har daglige anfall og er på aap som snart tar slutt. Jeg er heller ikke klar til å jobbe, hvordan er muligheten for uføretrygd kun med migrene?

Litt off topic, men nå kan du ta operasjon mot migrene. Det har jeg gjort med min kroniske migrene. Sjekk volvat, aleris etc. Da kanskje du kan bli helt frisk, få god funksjonsevne og begynne i jobb 🥳🥳

Anonymkode: 59fb5...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 31.3.2022 den 20.59):

Hva grunnen for at du svarer slik!!! Ikke vits å bli sint!!

AnonymBruker skrev (På 31.3.2022 den 21.26):

Hadde jeg ikke slitt daglig, hadde jeg ikke stilt spm her! 

😂😂😂

Anonymkode: d7051...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Nei, hva vil det si?

At du prøver deg ut i forskjellige jobber med ulik arbeidsmengde for og få klarhet i hva du kan jobbe med og hvor mye 

Anonymkode: b60c0...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...