Gå til innhold

Migrene og uføretrygd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen her som lider av kronisk migrene og er blitt ufør? Har daglige anfall og er på aap som snart tar slutt. Jeg er heller ikke klar til å jobbe, hvordan er muligheten for uføretrygd kun med migrene?

Anonymkode: bf9a5...6a3

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Diagnosen dun spiller jo ikke noen rolle? Hvis du ikke har arbeidsevne, så får du det sannsynligvis..

Migrene daglig høres forresten jævlig ut. Jeg har migrene en tre dager i måneden i forbindelse med mensen. 

Anonymkode: a2832...78a

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke diagnosen som gir uføretrygd, men funksjonnivå. Så om funksjonsnivået ditt er så dårlig med migrene at du ikke kan jobbe så kvalifiserer du til ufør. Har et søskenbarn som er ufør grunnet migrene, hun har et innskrenket liv og dårlig funksjonsnivå. Virker helt grusomt 🥺❤️

Anonymkode: e882e...021

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Regner med at du er godt utredet og prøvd all mulig behandling hos nevrolog? NAV innhenter alle opplysninger og ser om de kan åpne opp for at du kan søke om uføretrygd. Har du ikke kontakt med veilederen din?

Anonymkode: 84bfe...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jo har det, men han nevner ikke det og hører mange får avslag på grunn av migrene. Vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du virkelig hatt det sånn i flere år? Stakkars deg :( Jeg har migrene selv, så jeg vet hvordan det er å ha det. I høst hadde jeg en uvanlig periode; migreneanfall nesten hver eller annenhver dag i tre og en halv måned i strekk. Jeg tenkte kanskje det kunne være en bivirkning en stund etter koronavaksinen, men jeg aner ikke hva det kom av. Det var i alle fall grusom periode som varte noen måneder. Og her har du hatt det sånn i årevis! Huff.

Hvilken medisin bruker du mot migrene? Og synes du den hjelper når anfallene kommer? Har du prøvd flere forskjellige migrenemedisiner for å se hvilken som virker best for akkurat deg? Hos meg er det Maxalt Rapitab som hjelper mest (smeltetabletter som kan tas uten drikke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ingen andre erfaringer?

Hva er galt med svarene du har fått? For det stemmer at man får ikke uføretrygd basert på diagnose.

Anonymkode: 3f19f...9d2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er det på grunn av migrene. De ovenfor har rett. Det handler ikke om diagnose,men om hvor sterkt påvirket du er av sykdommen. Jeg skjønner at du gjerne vil at Nav skal ta første steget, men det gjør de ikke. Det beste er å begynne denne samtalen med behandlerne dine. Få avklart hva som eventuelt er igjen å prøve medisinsk etc, og så kan du be om ett møte med Nav angående det. 

Mens saken blir vurdert, altså fra det første møtet hvor dette blir drøftet med Nav, så burde det ikke være vanskelig å få forlenget AAP. Prosessen etter at du har hatt det møtet trenger ikke å ta forferdelig lang tid. Kneiken er vel egentlig bare å få sagt at det er urealistisk å komme tilbake til jobb.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Noen her som lider av kronisk migrene og er blitt ufør? Har daglige anfall og er på aap som snart tar slutt. Jeg er heller ikke klar til å jobbe, hvordan er muligheten for uføretrygd kun med migrene?

Jeg har kronisk migrene og har brukt 4 år på å bli ufør pga dette. Lykke til, det kommer til å gå bra 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Diagnosen dun spiller jo ikke noen rolle? Hvis du ikke har arbeidsevne, så får du det sannsynligvis..

Migrene daglig høres forresten jævlig ut. Jeg har migrene en tre dager i måneden i forbindelse med mensen. 

Anonymkode: a2832...78a

Jo av og til så har diagnosen noe å si. Dette er standardsvaret i ufør-tråder "Diagnosen har ingenting å si, men arbeidsevnen". Av og til så spiller faktisk diagnosen noen rolle

Anonymkode: fff73...7b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet av to som er uføre pga migrene. Tror det tok mange år for begge, men kjenner dem ikke godt nok til at jeg vet om plagene har vært like store hele voksenlivet.

Hun ene jobber 30% idag, så er 70% ufør. Går på forebyggende medisin+botoxinjeksjoner i panne og langs hårfestet i nakken hver tredje måned. 

Hun andre jobbet lenge 50% etter å ha vært sykemeldt fra sin 100%stilling. Kjempet hardt for å klare 50% fordi hun elsket jobben sin. Til slutt gikk hun etter samråd med lege ned i 20%. Men etterhvert ble det også for hardt fordi hun aldri visste hvilken dagsform hun var i når det var dags for jobb. 

Det er jo absolutt funksjonsnivå som gjelder. Arbeidskollega har kronisk migrene, har prøvd ut mye medisin og klarer med hjelp av riktig medisinering å stå i full jobb. Hun har migrene i over halvparten av månedens dager, ifølge langtidslogging hun gjorde ifbm utredning og medisinplan. 

Jeg håper du får god hjelp og oppfølging av legen din? Skriv opp hvordan plagene arter seg, logg hyppighet. Lag oversikt over alt som er prøvd ut og tidslinje på det. Da tenker jeg både alt av medisinske undersøkelser og preparater/behandlinger OG egne tiltak. Sistnevnte kan være slike ting man rådes til med et regelmessig liv mtp søvn, måltidsrytme, nok hvile, skjerme seg for støy, gode solbriller, unngå visse matvarer. Altså ALT du kommer på du har prøvd! 

Stå på for deg selv så du kan få en best mulig livskvalitet. Det må være utrolig tungt med kronisk migrene. Jeg har selv migreneanfall innimellom, men har aldri hatt noe i nærheten av kronisk migrene. 

Ønsker deg lykke til ❤️

Anonymkode: 2e6a9...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tusen takk for alle fine svar❤️ Synes bare dette er så vanskelig når ikke saksbehandler nevner noe og aap går ut om få måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Tusen takk for alle fine svar❤️ Synes bare dette er så vanskelig når ikke saksbehandler nevner noe og aap går ut om få måneder.

Om saksbehandler ikke åpner opp for at du skal søke uføretrygd er det ganske garantert at du får avslag.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva grunnen for at du svarer slik!!! Ikke vits å bli sint!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Diagnosen er ikke det utløsende. Ene psykologen min hadde migrene og fortalte det flere ganger. Da hun blant annet måtte ha det litt mørkere enn normalt i rommet i perioder. Hun sa bare "Jeg har et migreneanfall og må dimme lyset til medisinen slår inn".  Hun var da i full jobb. 

Søsteren min var langtids sykmeldt og på AAP i nesten 10 år til sammen. Plutselig så gikk det over av seg selv og hun er i dag i full jobb. Hun hadde gode og dårlige perioder i løpet av de 10 årene så klart, men hun var såpass at hun var ustabil med tanke på jobb og til tider sengeliggende. Det er nå snart 7 år siden siste migreneanfall. 

Stesøsteren min var ufør i mange år, på grunn av migrene. Som også ga seg så å si på dagen på grunn av medisiner. Hun er i dag i full jobb og er avhengig av medisiner for å kontrollere episodene på samme måte som psykologen. Hun er i stand til å jobbe til tross for migreneanfall. Det tok hun mange år å finne riktige medisiner som funket for henne. 

Det er ikke forgitt at det går over altså, men det er heller ikke forgitt at de verste periodene varer evig. Og migrene er så mangt og det kan gi seg med årene eller du finner behandling som funker. Det er heller ikke slik at diagnose alene gir automatisk uføretrygd, for det går på arbeidsevne og hvordan man er preget av diagnosen. 

Det er ikke en selvfølge at uføretrygd kommer etter AAP. Nå vet jeg ikke om karensår er en greie lengre, men om det er det så må du ta det året også søke på nytt. Eller søke om forlengelse hvis det er mulig. Det er ikke en selvfølge at du skal søke uføretrygd, bare fordi AAP'en din går ut. 

Anonymkode: e759a...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har mange migrene, men også et par andre kroniske sykdommer. Før jeg ble uføretrygdet hadde jeg helt uutholdelige anfall pga slitenheten jobb kombinert med øvrige sykdommer ga.

Nå er jeg uføretrygdet, men har nylig gått igjennom en ganske tøff avvenning fra migrenemedisiner. Sammen med fysio, akupunktur og daglige øvelser er må migrenen fullt ut å leve med. Har du prøvd ulike former for behandling?

For å si det slik, hadde det ikke vært for de andre sykdommene, hadde jeg prøvd å jobbe ihvertfall noe. Å være 100% uføretrygdet er virkelig ikke et liv å etterstrebe.

Anonymkode: e49d7...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde jeg ikke slitt daglig, hadde jeg ikke stilt spm her! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grønn Frosk skrev (På 30.3.2022 den 20.44):

Jeg er det på grunn av migrene. De ovenfor har rett. Det handler ikke om diagnose,men om hvor sterkt påvirket du er av sykdommen. Jeg skjønner at du gjerne vil at Nav skal ta første steget, men det gjør de ikke. Det beste er å begynne denne samtalen med behandlerne dine. Få avklart hva som eventuelt er igjen å prøve medisinsk etc, og så kan du be om ett møte med Nav angående det. 

Mens saken blir vurdert, altså fra det første møtet hvor dette blir drøftet med Nav, så burde det ikke være vanskelig å få forlenget AAP. Prosessen etter at du har hatt det møtet trenger ikke å ta forferdelig lang tid. Kneiken er vel egentlig bare å få sagt at det er urealistisk å komme tilbake til jobb.

NAV tok første skritt i mitt tilfelle og jeg har hørt om flere andre barna også har tatt det første skrittet, så den påstanden din stemmer ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...