Rhea87 Skrevet 29. mars 2022 #1 Skrevet 29. mars 2022 Jeg lurer på hva dere som er i planleggingsfasen av nybygg tenker om å starte et boligbyggerprosjekt nå når renta øker, byggvare prisene øker, dyr strøm, dyr bensin, dyre matvarepriser, krig osv… generelt usikre tider. Å gå inn i et prosjekt med høyt budsjett føles skummelt, og fornuften sier vi bør vente (har mulighet til det) Men vil det bli «tryggere» eller «billigere»? Hva venter vi på? Alle synspunkt er velkomne!
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #2 Skrevet 30. mars 2022 Vi har vurdert det slik at behovet for hus er absolutt størst nå og i de nærmeste årene. Vi bor svært smått nå og har tomt og alt klart. Vi vet ikke hvor lang tid økonomien vil være usikker, og vi har ikke lyst til å vente i mange år. Vi skulle starte på nyåret i fjor, men valgte å utsette på grunn av økte materialpriser. Situasjonen er bare blitt verre, så vi velger å ikke vente lenger. Anonymkode: 28913...e28
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #3 Skrevet 30. mars 2022 Jeg vet at det er veldig fælt å si det men, jeg er sikker på at norsk økonomi kommer til å ha en gigantisk oppsving nå. For å nevne spesielt, olje- og gassektor, som har vært langt nede i en lengre periode. Det er pga ingen i Europa vil kjøpe russisk olje og gas lengre, så Norge vil kunne selge sin gas mye dyrere, mye mer, på betingelser som ganger Norge. Norge er det landet som kommer til å tjene på denne krigen, så sinnssykt forferdelig å si det høyt. Alle felt som har blitt ulønnsomme pga lave olje- og gaspriser i lengre tider, kommer til å bli igjen lønnsomme, fordi lønnsomhet og pris må nå vike for etiske hensyn. en slik oppsving i økonomi, vil selvsagt resultere i mye høyre boligpriser på sikt, som alltid kommer samtidig med inntektsvekst. Så om jeg skulle "spå", så vil jeg si det er definitivt tiden å bygge et hus nå. Og bygge større og dyrere enn du ville til å begynne med, men innen rimelighets rammer. Altså, bygg så stort som dere trenger for å bo komfortabelt, tenkt på utleiedel hvis det er aktuelt, og bruk mest mulig kvalitetsmaterialer. Anonymkode: 0f9f4...9b7
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #4 Skrevet 30. mars 2022 Vi skulle ha begynt i sommer, men vi velger å vente pga ekstrem usikkerhet og ville prisøkninger. Prosjektet vårt har allerede økt 3 millioner i pris. Det begynner å bli store prisforskjeller på brukt og nytt ( Kristiansand). Vi beholder tomten, men kjøper noe brukt i mellomtiden. Så tar vi en ny vurdering etterhvert. Anonymkode: 2b9da...715
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #5 Skrevet 30. mars 2022 Vi kjøpte tomt sommeren etter korona kom, før prisøkningen. Vi tegnet ferdig huset og så allerede da at prisen ble mye høyere enn forventet. Vi hadde 6,3 mill å bygge for uten tomten, og likevel sprengte vi budsjettet selv om vi droppet flis på badene ect. Vi kunne sløyfet et par dyre valg mtp kledning, solskjerming osv så si at vi kunne klart å skrape av 400 000 kr hvis vi virkelig hadde gått inn for det. Hva var da vitsen med å bygge når vi uansett ikke fikk det som vi ville. Det var snakk om 173 kvm. Vi droppet det og solgte tomten. Like etter gikk trevareprisene opp 60%. Takker gud for den avgjørelsen i dag. Anonymkode: b695f...d2b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå