Gå til innhold

Få hjelp til å håndtere vanskelige følelser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vokst opp i et hjem der vi ikke fikk lov til å vise følelser. Vi ble hysjet på om vi ble sinte og sendt på rommet f.eks.

Nå som jeg selv er forelder, så mister jeg det helt om jeg kommer i stressende situasjoner. Om barnet blir sint pga bagateller eller den andre forelderen tar kampen for de små tingene(feks å be barnet om å ta opp dolokket selv, selv om han ikke gidder).

Da kan jeg slamre dører, kaste ting og sånt. Ikke rettet mot barnet selvsagt! Men han får det jo med seg.

Vet at barnevernet tilbyr kurs, men usikker på om det er rette plassen. Er også nervøs for å ta kontakt med de isåfall.

Kan familievernkontor tilby noe sånt?

Eller er det rett og slett psykolog som blir riktig for meg?

Og jeg trenger ingen leksjoner om hvor skadelig det er for barnet osv. Er fullt klar over det! Derfor jeg ønsker å endre min atferd.

Anonymkode: 24fc9...f9a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så fint at du ønsker hjelp for dette! Ikke rart det er vanskelig for deg mtp hvordan det var da du vokste opp. Vi tar gjerne med oss slik vi selv ble oppdratt ubevisst inn i foreldreskapet.

Anbefaler deg boken «sinte barn og sinte voksne» av Anne Hilde Vassbø Hagen. Den er lettlest og forståelig 😊

Anonymkode: 5b9de...12e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Familievernkontoret tilbyr kurs. Helsestasjon og. Både cos, icdp og tibir er veldig bra. Ikke pga din historie, men å lære hvordan man skal feks snakke til barna. De blir påvirker av oss og våres stressnivå. 

Men så klart er psykolog et veldig bra alternativ. Man klarer ikke være en god forelder som er mentalt tilstede, når man ikke har det bra med seg selv. Du må bearbeide dine traumer og behandle de. Du må lære å gå inn i følelsene dine, kjenne på de, akseptere de og la de gå. Når du klarer det, da klarer du håndtere egen frykt og triggere til din barndom og du klarer å stå i de tøffe kampene med barna og ikke leve tilbake i fortiden.

Anbefaler på det sterkeste å ta imot slik hjelp eller jobbe beinhardt med deg selv, for du overfører bare dine erfaringer til dine barn uten å bryte det mønsteret. Dine foreldre har oppdratt deg, fordi de selv har hatt en «tøff» oppvekst selv. Den pedagogiske delen er mer tilstede i våres barns generasjon, men vi må og lære det for vi er stort sett vant med noe annet fra vår oppvekst. Sier ikke at våre foreldre ikke var og er bra, men man vet mer og forstår mer. 

Dette klarer du, jeg heier på deg og du er en god mor. Ikke straff deg selv, du gjør bare ditt beste, du ser «feilene» og du vil gjøre noe med det. Og det er fantastisk det!! Creds til deg❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Så fint at du ønsker hjelp for dette! Ikke rart det er vanskelig for deg mtp hvordan det var da du vokste opp. Vi tar gjerne med oss slik vi selv ble oppdratt ubevisst inn i foreldreskapet.

Anbefaler deg boken «sinte barn og sinte voksne» av Anne Hilde Vassbø Hagen. Den er lettlest og forståelig 😊

Anonymkode: 5b9de...12e

Takk for svar💚 skal lese den!

Hjertestein skrev (14 timer siden):

Familievernkontoret tilbyr kurs. Helsestasjon og. Både cos, icdp og tibir er veldig bra. Ikke pga din historie, men å lære hvordan man skal feks snakke til barna. De blir påvirker av oss og våres stressnivå. 

Men så klart er psykolog et veldig bra alternativ. Man klarer ikke være en god forelder som er mentalt tilstede, når man ikke har det bra med seg selv. Du må bearbeide dine traumer og behandle de. Du må lære å gå inn i følelsene dine, kjenne på de, akseptere de og la de gå. Når du klarer det, da klarer du håndtere egen frykt og triggere til din barndom og du klarer å stå i de tøffe kampene med barna og ikke leve tilbake i fortiden.

Anbefaler på det sterkeste å ta imot slik hjelp eller jobbe beinhardt med deg selv, for du overfører bare dine erfaringer til dine barn uten å bryte det mønsteret. Dine foreldre har oppdratt deg, fordi de selv har hatt en «tøff» oppvekst selv. Den pedagogiske delen er mer tilstede i våres barns generasjon, men vi må og lære det for vi er stort sett vant med noe annet fra vår oppvekst. Sier ikke at våre foreldre ikke var og er bra, men man vet mer og forstår mer. 

Dette klarer du, jeg heier på deg og du er en god mor. Ikke straff deg selv, du gjør bare ditt beste, du ser «feilene» og du vil gjøre noe med det. Og det er fantastisk det!! Creds til deg❤️

Takk for svar og fine ord💙

det siste jeg vil er å føre dette videre. Har prøvd å forklare at det ikke er hans feil, og at det er noe jeg må jobbe med. Men ser jo at han blir utrygg. 😞 

Skal høre med helsestasjon om de har noe tilbud. De vet sikkert hva jeg kan gjøre også. 🤞🏼

-ts

Anonymkode: 24fc9...f9a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...