Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har svært lite tillit til min fastlege, da jeg lenge har strevd med å bli gravid, og han ikke tok det på alvor. Han mente jeg hadde god tid siden jeg var ung, så han ville ikke gi meg utredning etter 1,5 år med «prøving» uten at jeg i det hele tatt fikk menstruasjon. Har dermed svært liten tillit til han og har bedt om å bytte fastlege.

Om jeg skulle blitt gravid i ventetiden, må jeg til noen kontroller hos fastlegen? Eller kan jeg bruke jordmor, evt privat lege?

Anonymkode: 5638b...6b6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan bare bruke jordmor, om du ønsker det :)

Anonymkode: f8c41...2bb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man kan velge helt fritt mellom lege og jordmor eller en kombinasjon, så svaret på spørsmålet ditt er nei. Du må sannsynligvis på legekontoret for blodprøver og evt.glukosebelastningstest, men de er det ikke legen som utfører. Det skjer på skiftestua.

Anonymkode: e0d78...22f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det velger du helt selv. Første kontroll er grei å ta hos legekontoret pga blodprøve, ikke alle jordmødre som tar denne. 

Anonymkode: 374a1...c2d

AnonymBruker
Skrevet

På min helsestasjon så står det at man må ta minst 2 av kontrollene hos fastlegen pga de ikke har kapasitet til at alle gjør alle kontrollene hos dem.. Jeg fikk likevel ekstra kontroller pga angst så vil tro at om din helsestasjon er lik så kan du få alle kontroller der likevel om du spør :)

De gjør ikke glukosebelastningstesten på min helsestasjon så det måtte jeg til legen for, men den var det vel først og fremst de i resepsjonen på legekontoret som ordnet med var bare inne hos legen en veldig kjapp tur for å høre ham si "du har ikke diabetes" 😄 Jeg tok også blodprøver hos legen vet noen helsestasjoner ikke gjør det heller men varierer vel. 

Anonymkode: d8e18...36b

Skrevet

Vil anbefale deg å bytte fastlege! 

AnonymBruker
Skrevet

Å bytte fastlege tar 2 minutter på helsenorge.no og er faktisk enklere enn å bytte profilbilde på fb, til eksempel ❤️ sier det kun fordi dette ikke er greit! Ville i mellomtiden gått til en konsultasjon hos privat gynekolog og fått en medisin med engang, så tar ny lege over videre behandling. Det gjorde jeg, og det å ha betalt den den ene timen der som ga meg medisin fortere enn ellers og da kostet 1500,- for timen, er vell verdt spira som er i magen nå🌸

Anonymkode: 53af2...b25

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får kun til jordmor :)

Anonymkode: 72c25...b58

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går også kun til jordmor, men var hos fastlege på første kontroll pga blodprøver. Jordmor skriver ut henvisning til blodprøver osv så ser i ettertid at jeg kun hadde trengt å dra til henne 😊

Anonymkode: c1d63...91e

AnonymBruker
Skrevet
Frøken I skrev (4 timer siden):

Vil anbefale deg å bytte fastlege! 

Som jeg skrev i innlegget, har søkt om å bytte fastlege, men er lang ventetid.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Å bytte fastlege tar 2 minutter på helsenorge.no og er faktisk enklere enn å bytte profilbilde på fb, til eksempel ❤️ sier det kun fordi dette ikke er greit! Ville i mellomtiden gått til en konsultasjon hos privat gynekolog og fått en medisin med engang, så tar ny lege over videre behandling. Det gjorde jeg, og det å ha betalt den den ene timen der som ga meg medisin fortere enn ellers og da kostet 1500,- for timen, er vell verdt spira som er i magen nå🌸

Anonymkode: 53af2...b25

Har bedt om å bytte fastlege, men er ventetid opptil 1 år.. 

Har også gått til privat gyn og begynt med behandling, det kom ikke fram i innlegget, men er under behandling ☺️ 

AnonymBruker
Skrevet

Første kontrollen var hos lege. Så ble jeg sykemeldt og har hatt jevnlige timer hos lege for oppfølging av svangerskapsplager og sykemelding. Tok glukosebelastningstesten og hos legen. 

Jordmor er god å prate med om fødselsangst og psyke. Legen har vært gull i forhold til det fysiske. 

Finn deg en lege du stoler på, og som tar deg på alvor. Det er viktig i den litt sårbare fasen en er i som gravid. 

Anonymkode: e9ce0...b99

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Har bedt om å bytte fastlege, men er ventetid opptil 1 år.. 

Har også gått til privat gyn og begynt med behandling, det kom ikke fram i innlegget, men er under behandling ☺️ 

Da ville jeg valgt jordmor og resten ved gyn. Ellers er det selvsagt greit å gå til privat lege 

Anonymkode: 714cb...fce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...