Gå til innhold

Gi ukrainerne alt de trenger, det er ikke så farlig med våre egne uføretrygdede

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er supert at vi hjelper ukrainerne! Det er vår plikt og vår oppgave å hjelpe, og de skal selvfølgelig komme til et trygt sted der alle deres basisbehov er dekket. Det er de aller fleste enige om!

Men hva med de som allerede lever i en presset situasjon her? Ingen snakker om økte bidrag til feks de som har uføretrygd. De som allerede er presset økonomisk, og nå opplever økte priser på alt, men ingen mulighet til å øke inntekten og kjøpeevnen. De får bare dårligere råd, barna deres får bare et enda vanskeligere utgangspunkt. 

Jeg jobber med vanskeligstilte barn.. deres situasjon blir nå bare enda vanskeligere, gapet til de som har det de trenger (og mer til) blir enda større. Vi skal selvfølgelig hjelpe de som kommer hit, som har opplevd forferdelig ting! Men vi må ikke glemme å hjelpe de som allerede trenger hjelp her! Det er ufattelig mange barn som faller utenfor allerede, fordi vi ikke klarer å hjelpe her og nå. Vi må få fokus på begge deler!

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hør hør! Klart trygder må økes når infladjonen er så høy.

Det er ulike budsjett, som er greia her tror jeg. Problemstillingen om at flyktningene påvirker trygdeutbetalingene er om/når flyktningene beveger seg over fra flyktningeordningrne til trygdeordninger. Og det da blir snakk om stort antall trygdemottakere.
Forventningene til denne flyktningegruppa er vel at de blir i relativt kort tid, og at yrkesdeltakelse vil bli relativt høy sammenlignet med flyktninge fra andre land.

Staten har penger, og det er selvsagt ikke vannrette skott mellom de ulike budsjettområder, blir det veldig dyrt på et område, vil der jo forplante seg som kutt på andre områder.

Er det ikke 3 år nå i førsteomgang de snakker om da? Ikke lav yrkesdeltagelse i 3 generasjoner som man har sett på andre flyktningegrupper. (Setter det litt på spissen her)
Flyktningene som kom fra Chile på 80 tallet var visst den gruppa som integrerte seg best, og med minst innsats fra oss. Jeg kjenner en slik familie, og har ingen vansker med å tro på det. 

Men det er klart at andre politiske saker ikke må gå i glemmeboken. Det er alt for lite politisk debatt generelt. Regjeringen er helt fraværende i media. Det føles som vi er helt uten styring. Ingen som har interesse av å formidle hva de holdet på med. 

Strøm støtten, forlenges et år, og de vil ikke kutte avgifter på drivstoff, og vi må belage oss på å ta i mot 100.000 flyktninger. 🤯🤯🤯🤯

Strømstøtten har vært godt debattert, Mjøs Persen, ble skubbet frem, og nå er det lite, nesten ingenting. Drivstoff er skjeldent på førstesida.

Nå har jeg akkurat sjekket fremtidene på 3 aviser.
Justisministeren hadteinkaller, for å se om vi alle kan få oss pass til sommeren, var det ene og det andre var at SV var oppgitt over at regjeringen hadde somlet med gratis SFO til alle førsteklassinger.Ingen ting om inflasjon, drivstoff, strøm, uføretrygdede, flyktninger, forsvaret etc. Litt kjendis nytt, Will Smith, reality TV, og Drillo.

Hvor er politikerne henne? De er langt fra oss, oss vanlige folk. Ingen kommunikasjon!

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
Babbla skrev (4 timer siden):

Det er supert at vi hjelper ukrainerne! Det er vår plikt og vår oppgave å hjelpe, og de skal selvfølgelig komme til et trygt sted der alle deres basisbehov er dekket. Det er de aller fleste enige om!

Men hva med de som allerede lever i en presset situasjon her? Ingen snakker om økte bidrag til feks de som har uføretrygd. De som allerede er presset økonomisk, og nå opplever økte priser på alt, men ingen mulighet til å øke inntekten og kjøpeevnen. De får bare dårligere råd, barna deres får bare et enda vanskeligere utgangspunkt. 

Jeg jobber med vanskeligstilte barn.. deres situasjon blir nå bare enda vanskeligere, gapet til de som har det de trenger (og mer til) blir enda større. Vi skal selvfølgelig hjelpe de som kommer hit, som har opplevd forferdelig ting! Men vi må ikke glemme å hjelpe de som allerede trenger hjelp her! Det er ufattelig mange barn som faller utenfor allerede, fordi vi ikke klarer å hjelpe her og nå. Vi må få fokus på begge deler!

Jeg synes folk som flykter fra krigen i Ukraina er i en akutt situasjon. Mest sannsynlig en midlertidig akutt situasjon. De aller fleste vil reise tilbake hjem så fort det er trygt der. 

Samtidig må man ikke glemme de som sliter fra før i Norge, nei. 

Men.

Det Norge bør gjøre er å kutte kraftig i bistand til korrupte regimer i utlandet og bruke en del av pengene på ukrainerne istedet. Nå har Norge gitt milliarder på milliarder til korrupte regimer i utlandet maskert som bistand og dette sirkuset må ta slutt. Norge har ikke råd til å sponse korrupte ledere, men må fokusere på det som skjer i eget land - flyktningene fra Ukraina, egne vanskeligstilte, strømpriser, drivstoffpriser, matpriser, renter, osv. 

Men denne regjeringen kommer ikke til å gjøre det rette. De har bare tatt feil beslutning etter feil beslutning siden oktober. Så jeg ønsker meg en statsminister og en finansminister med ryggrad som ikke kvier seg til å ta tak i og løse problemene.

• Liker 25
  • Nyttig 3
Gjest Lucius
Skrevet
20 minutter siden, Drizzt said:

Nå har Norge gitt milliarder på milliarder til korrupte regimer i utlandet maskert som bistand og dette sirkuset må ta slutt. Norge har ikke råd til å sponse korrupte ledere, men må fokusere på det som skjer i eget land - flyktningene fra Ukraina, egne vanskeligstilte, strømpriser, drivstoffpriser, matpriser, renter, osv. 

Bedre å bruke pengene fornuftig enn å kaste dem bort, med andre ord. 

Skrevet

Ryddet for krenkende innlegg og svar til det. 

_popcorn_, mod

Skrevet

Når det kommer til hjelpepakker til nordmenn pga stadig høyere rente- og prisnivå, kan dette være en dårlig idé. Det er litt mye å forklare, men vil anbefale å høre podcasten til Aftenposten (forklart) som ble publisert den 16. mars. Den gir en god innføring på kun 15 minutter. 

Og forskjellene i Norge har blitt høyere de siste årene, mye pga 8 år med blå regjering. De har såklart ikke skylden for økte priser, pandemi og krig. Men skattelette for de rikeste ble hentet fra et sted, for budsjettet var jo det det var. Feks betalte jeg like mye skatt som før, men måtte betale 6000,- til briller til mitt utviklingshemmede barn (som tidligere var dekket av staten) mens naboen som tjener dobbelt av meg, fikk lavere skatt. Man kan si mye om hvorfor det ble sånn og det hadde nok noen fordeler og. Men 10% økning i utgifter for de som allerede sliter, føles mye verre enn for de som har det bra. 

Så finnes det utrolig mange høyt utdannede personer som er på flukt som vil komme hit og bistå med å øke velstanden. 

Men ja. Her må man ha både to og tre tanker i hodet samtidig. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

.

Endret av Tha_M34
  • Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Drizzt skrev (19 timer siden):

Det Norge bør gjøre er å kutte kraftig i bistand til korrupte regimer i utlandet og bruke en del av pengene på ukrainerne istedet. Nå har Norge gitt milliarder på milliarder til korrupte regimer i utlandet maskert som bistand og dette sirkuset må ta slutt. Norge har ikke råd til å sponse korrupte ledere, men må fokusere på det som skjer i eget land - flyktningene fra Ukraina, egne vanskeligstilte, strømpriser, drivstoffpriser, matpriser, renter, osv. 

Enig! Nettavisen hadde en sak nå nettopp om Norges bistand til Tanzania. Norge har gitt 4,6 milliarder kroner i bistand til Tanzania de siste ti årene. Siden 2018 har nesten 90 millioner gått direkte til Finansdepartementet i landet. 

I 2018 inngikk så Tanzania en handelsavtale om våpen med Russland i tillegg til at landet nå i 2022 avstod fra å stemme for FN-resolusjonen som fordømte Russlands invasjon av Ukraina. Dette i likhet med mange andre afrikanske land. 

Da tenker i allefall jeg at myndighetene i Tanzania kan søke om bistand fra Russland neste gang. Så får heller organisasjoner som Redd Barna, Røde Kors osv sørge for at den uskyldige sivilbefolkningen ikke lider. 

Endret av CrossRoad
  • Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er ikke pengene til flyktningene som er problemet med den økonomiske situasjonen i Norge. Det utgjør en dråpe i havet. Det som er den virkelig store utgiftsposten er trygd. Dette vil vi ganske snart se en kraftig innskjerping på, tom med ap ved rattet. Det er galskap å bruke så mye offentlige penger på dette. Ser fram til innstramninger over hele linja. Nordmenn vil framover få seg en vekker, og bra er det. Det er bare å stramme inn livreima, og belage seg på å jobbe mer

• Liker 7
Skrevet

Uføre har da ingen rett her i landet..skal hjelpe alle andre først, bare høyere lønn til lønnsmottakere og ja, uføre får bare klare seg på det bittelille de har. Sånn kommer det alltid til å være.

• Liker 1
Skrevet

Sånn vil det alltid være dessverre. Flyktninger får et ålreit sted å bo, jobb eller i hvert fall mer penger enn mange nordmenn som er i arbeid. Regner med at flyktningene kommer til å bo bedre enn meg og få mer penger inn på konto, uavhengig av utdanning/jobberfaring. 

• Liker 3
Skrevet
Sgirl skrev (På 30.3.2022 den 21.28):

Det er ikke pengene til flyktningene som er problemet med den økonomiske situasjonen i Norge. Det utgjør en dråpe i havet. Det som er den virkelig store utgiftsposten er trygd. Dette vil vi ganske snart se en kraftig innskjerping på, tom med ap ved rattet. Det er galskap å bruke så mye offentlige penger på dette. Ser fram til innstramninger over hele linja. Nordmenn vil framover få seg en vekker, og bra er det. Det er bare å stramme inn livreima, og belage seg på å jobbe mer

Så da bør man bare gi uføre og gamle et nakkeskudd da?  

Det partiet som lover å ikke redusere uføretrygd og alderstrygd kan brått bli veldig stort, vi snakker om mange hundre tusen stemmer, pluss selvfølgelig partnere til disse, siden de ikke er interessert i å måtte fø på den som ikke kan jobbe... Det er heller ikke nok jobber til alle som i dag er trygdet. 

Jeg jobber 100%, pluss at det blir litt overtid hver eneste uke. Men, jeg er veldig glad for at det finnes et sikkerhetsnett om jeg skulle bli syk, eller utsatt for en ulykke. Som enslig er jeg jo avhengig av en form for inntekt, kan ikke belage meg på at ungene mine skal fø på meg om jeg skulle bli alvorlig skadet i f.eks en bilulykke... 

Og du vet, en ulykke skjer jævlig fort, og kan ramme både deg og meg... 

• Liker 9
Skrevet

Det finnes flere grupper her i landet enn uføre og barnefamilier som sitter nederst ved bordet. Å tiltak for barnefamilier er gjort mtp at priser på barnehager og SFO er reduser + at barnetrygden har fått en kraftig øking.

Nå sier jeg ikke at den uføre og barnefamilier ikke skal få hjelp, men hva med pensjonister og syke personer på AAP? Når man går fra jobb til AAP så reduseres inntekten kraftig, og har man i tillegg hatt et lavtlønnet arbeid, er det ikke mye igjen å leve av. Å man blir ikke friskere av å stadig sloss med systemet samt alltid ha dårlig råd.

Det som burde vært gjort er at minimumsbeløp på alt av trygd i det minste burde være over fattigdomsgrensen. 

Å ja, selvsagt så skal vi hjelpe flyktninger, men de som kommer først er ressurssterke mennesker med god utdanning og jobb. Hvem tror at de vil jobbe som vaskehjelp på hotell eller andre dårlig betalte sliterjobber? 

Skrevet
Knitalong skrev (På 1.4.2022 den 13.47):

Å ja, selvsagt så skal vi hjelpe flyktninger, men de som kommer først er ressurssterke mennesker med god utdanning og jobb. Hvem tror at de vil jobbe som vaskehjelp på hotell eller andre dårlig betalte sliterjobber? 

Problemet for dem i forhold til jobb her vil vel i de fleste tilfeller være språket. Regner med at det er svært få av dem om noen som kan norsk. En del kan nok engelsk, men hvor enkelt vil det være å få noe annet enn jobb som vaskehjelp eller lignende hvis du ikke kan norsk?

• Liker 3
Skrevet
Tha_M34 skrev (På 30.3.2022 den 12.58):

Nå er det slik at din favorittstatsminister Erna, i samarbeid med Siv har slengt ut over 282 milliarder kroner i bistand i tidsrommet oktober 2013 - oktober 2021, eller rettere sagt fra og med 1.januar 2014 og til og med 1.januar 2022, siden ny regjering begynner ikke å styre litt selv før på nyåret. 

Mens Jens Stoltenberg sine tall, er hele 95 milliarder LAVERE sammenlignet med Erna sine tall.

https://www.nettavisen.no/okonomi/erna-solberg-har-flesket-ut-282-milliarder-kroner-i-bistand-virker-ikke/s/12-95-3424117893

Samtidig har både Erna og Siv gitt de aller rikeste en haug med skattelettelser, slik at de aller rikeste kan fortsette å bade i penger.

Krigen som er i Ukraina nå hadde skjedd uansett regjering i Norge og responsen hadde vært den samme fra omtrent alle partier, om å ta inn ukrainske flyktninger. Nå er det heller ikke slik at prisene på bensin øker på grunn av Støre og Vedum, men på grunn av krigen i Ukraina. 

Ja, du ønsker deg altså at Erna og Siv skulle fortsette å gi de aller rikeste enda mer penger altså. Nå ville det har vært Erna og Listhaug som ville ha fortsatt tradisjonen ved å gi de aller rikeste enda mer penger enn de allerede har. Skikklig "ryggrad" det der, ja. 😂

Det er nesten som om du har glemt at de mørkeblå har styrt i 8 år og vi har fasiten over hva de har fått til. De har til og med senket rentefradraget som Jens Stoltenberg hadde helt frem til 2013 / 2014. Under Jens kunne man trekke fra 28% av rentene, nå er det kun 22%.

Like før Erna skulle til å gå av i oktober 2021, foreslå de en ytterliggere økning i bistandsbudsjettet på 3,8 milliarder kroner, noe som er en rekord. 

https://www.nettavisen.no/okonomi/bistandsbudsjettet-okes-med-3-8-milliarder/s/12-95-3424189115

Men så er det slik at det er Støre og Vedum som vedtok å kutte denne Erna-økningen på 3,8 millarder i bistand med ca 750 millioner kroner. Det blir fortsatt en Erna-økning på 3 milliarder, men økningen ble altså LAVERE på grunn av Støre og Vedum. 

Etter forhandlingene med SV, ble det plusset på 207 millioner, men det er fortsatt en nedgang på flere hundre millioner i forhold til Erna og de borgerlige sine forslag.

Støre-regjeringen ville i sitt forslag til endringer i statsbudsjettet i utgangspunktet kutte 750 millioner i bistandsbudsjettet, sammenlignet med Høyre-regjeringens forslag. Store kutt ble gjort innen utdanningsbistand, et forslag som nå også SV vil støtte.

https://www.bistandsaktuelt.no/utviklingspolitikk/budsjettenighet-litt-mer-til-bistand-enn-store-foreslo/100861

De borgerlige med Erna i spissen kan sine saker. Sender ut mer penger til U-land enn det SV får til, samtidig som Erna / Siv og nå Listhaug, hadde fortsatt å gi de rikeste kaksene enda flere skattelettelser. 

Høyre og Frp sin kombinasjon er noe av det dårligste en kan ha - sender ut mer penger i bistand enn venstresiden, samtidig som Høyre og Frp gir de aller rikeste enda mer penger her i landet. 

Nei takk, du, vi har heldigvis en ny regjering, og måtte den vare helt ut 2029, med en enda sterkere SV og Rødt fra høsten 2025. Det er først da folk som sliter her til lands kan håpe på at situasjonen skal bli atskillig bedre for dem.

Nå greier til og med Canada å innføre gratis tannhelse for lavinntektsgruppene innen 2025, og det er kun SV og Rødt som har et fokus på dette, når det gjelder dette temaet, bare for å nevne et viktig tema blant flere, der lavinntektsgrupper i Norge ville hatt mye nytte av. 

Fra Canada:

"It is a matter of dignity," NDP Leader Jagmeet Singh said Tuesday. "This will make a massive difference for health and for people's quality of life."

Anyone making less than $70,000 annually also would NOT have to make co-pays — the flat rate fee which otherwise can be charged each time a person makes a claim.

Dental fees would be fully covered by the government for any person or family with an income under $70,000.

https://www.cbc.ca/news/politics/liberal-ndp-dental-plan-1.6393981

De mørkeblå (Høyre / FrP) skjønner ikke helt dette med "dignity", altså verdighet, helse og bedre "quality of life" for lavinntektsfolk som sliter.

Hos Frp og Høyre er det kun skattelettelser til de aller rikeste som gjelder.

Skulle ønske det fantes ett parti som jobbet for folket i Norge. Jeg synes vi burde sikre vårt eget folk først, istedenfor sende flere milliarder utav landet samtidig som det er folk som ikke har råd til mat i eget land, sykehus som burde vært forbedret (feks har sykehuset i Kristiansand vannlekkasjer i hele kvinne/barneklinikken etter det som kom ut i media) osv. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
norw skrev (På 31.3.2022 den 12.07):

Sånn vil det alltid være dessverre. Flyktninger får et ålreit sted å bo, jobb eller i hvert fall mer penger enn mange nordmenn som er i arbeid. Regner med at flyktningene kommer til å bo bedre enn meg og få mer penger inn på konto, uavhengig av utdanning/jobberfaring. 

Det urimelige er at vi behandler flyktninger fra Ukraina vesentlig bedre enn flyktninger fra Afrika, Afghanistan og Midtøsten. Vi må gi alle flyktninger like gode vilkår og være villige til å ta imot disse, uavhengig av hudfarge, kultur, språk og religion. Det er vel og bra at vi tar godt imot dem fra Ukraina, men vi må motta langt flere fra andre fattige og krigsherjete land. De må alle få tilbud om å lære norsk, men vi kan ikke kreve at de skal lære et nytt fremmedspråk. Vi må også legge til rette for at de kan beholde sin kultur selv om de oppholder seg i Norge. Mangfold er en berikelse også for nordmenn.

• Liker 6
Skrevet
13579 skrev (58 minutter siden):

Det urimelige er at vi behandler flyktninger fra Ukraina vesentlig bedre enn flyktninger fra Afrika, Afghanistan og Midtøsten. Vi må gi alle flyktninger like gode vilkår og være villige til å ta imot disse, uavhengig av hudfarge, kultur, språk og religion. Det er vel og bra at vi tar godt imot dem fra Ukraina, men vi må motta langt flere fra andre fattige og krigsherjete land. De må alle få tilbud om å lære norsk, men vi kan ikke kreve at de skal lære et nytt fremmedspråk. Vi må også legge til rette for at de kan beholde sin kultur selv om de oppholder seg i Norge. Mangfold er en berikelse også for nordmenn.

Nei, det mest urimelige er å behandle flyktninger bedre enn nordmenn. 

Og jo, vi må kunne kreve at de skal lære seg norsk. 

• Liker 8
Skrevet
norw skrev (1 time siden):

Nei, det mest urimelige er å behandle flyktninger bedre enn nordmenn. 

Og jo, vi må kunne kreve at de skal lære seg norsk. 

Nordmenn får da god behandling fra før. Dette er mennesker som lider bunnløs nød.

Flyktningene bør som jeg skrev, tilbys kurs i norsk, men slik det er i dag, legges det alt for stor vekt på slik læring. En burde heller bedre opplæringen i fremmedspråk i den norske skolen. Hva med å gjøre arabisk obligatorisk?

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, 13579 said:

Nordmenn får da god behandling fra før. Dette er mennesker som lider bunnløs nød.

Flyktningene bør som jeg skrev, tilbys kurs i norsk, men slik det er i dag, legges det alt for stor vekt på slik læring. En burde heller bedre opplæringen i fremmedspråk i den norske skolen. Hva med å gjøre arabisk obligatorisk?

Eller hva med ukrainsk? Det skal visst bli mange av dem het. Det er ikke så mange flyktninger her i landet som snakker arabisk. Afrika har jo mange ulike språk.

Kanskje spansk? De mest nedprioriterte av verdens flyktninger her i landet er de som møter Donald sin vegg. De har vi gjort veldig lite for, annet enn å vist på TV. (Hørt rykter om at det er helt krise der borte enda, at Biden/Harris er like ille)

Spansk kan jo være nyttig når vi drar på ferie. Vi gjør alt for lite for flyktningene på andre siden av atlanteren. Hvorfor er det ingen som snakker om dem? 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...