Gå til innhold

Hvorfor har det seg slik at 50% flere kvinner er uføretrygdede enn menn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nja, jeg pushet på min feite eks i alle år, han er like feit i dag. Mens jeg som meget slank kvinne, med sunt kosthold og gode treningsvsner, ble den som slet/sliter med sykdom. Og er ufør.

Enig med at jeg forteller ikke andre kvinner at de bør slanke seg etc☺️

exceptions don't make the rule. 

Vi vet alle at dårlig livstil forebygger mye. 

Anonymkode: 2fad7...2c4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

dårlig

Bra mene eg

Anonymkode: 2fad7...2c4

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det først i de høye aldersgruppene at kjønnsfordelingen er så stor. Kvinner blir oftere rammet av sykdom i 40-50 årene enn menn, spesielt knyttet mot tunge dårlig betalte jobber (typiske kvinneyrker). Som noen også nevner er kvinnehelse også nedprioritert og derfor har flere sykdommer som kommer i denne alderen ingen kur. Menn har større andel unge uføre med psykiske lidelser, mens kvinner i hovedsak er uføretrygdet pga kroniske sykdommer/ smerter.  

Anonymkode: 21f03...074

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi er rett og slett svakere stilte enn menn. Det er ikke gøy å innrømme det, men sånn er det bare. 

Anonymkode: d737a...7a2

AnonymBruker
Skrevet
On 3/29/2022 at 8:26 PM, Kaptein Klein said:

Tall fra SSB i 2020. Også fra SSB "Kvinner rapporterer flere symptomer på sykdom og bruker flere helsetjenester enn det menn gjør. Men er det sykdommer og symptomer som leder til den høyere bruken av helsetjenester blant kvinner? Helse- og levekårsundersøkelsen og pasientstatistikken viser at bildet er mer nyansert enn som så, og at forskjellene mellom kvinners og menns helse i realiteten ikke er så store. Like fullt viser det seg at det er flere kvinner enn menn som helt eller delvis står utenfor arbeidslivet på grunn av «sykdom, skade eller lyte»,

Kvinner har betydelig høyere levealder enn menn, det er derfor naturlig å anta at de derfor objektivt sett er friskere.

Så, hvordan kan dette ha seg folkens?

ssb.PNG

Temmelig håpløs uttalelse. Man lever ikke friskere selv om man lever lenger, hvordan kan du konkludere med noe sånt? 

Hvorfor det er fler kvinner som er uføre enn menn, har flere andre før meg oppsummert ganske greit. 

Anonymkode: 7ae14...0a1

AnonymBruker
Skrevet

Samfunnet bruker mer penger på helsehjelp til kvinner enn menn

Det finnes mange flere helseinstitusjoner rettet mot å hjelpe kvinner, enn det er for menn

Kvinner har i gjennomsnitt mer fritid enn menn, hvis vi legger sammen betalt og ubetalt arbeid

Menn har oftere fysisk tungt arbeid, har flere yrkesskader og dør oftere på jobb

Kvinner er oftere uføre.

Anonymkode: 7a585...b1e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det forskes for lite på en rekke sykdommer som utelukkende eller i hovedsak rammer kvinner (…) Disse sykdommene går ut over helsen og livskvaliteten til hundretusener av norske kvinner i alle aldre.

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/XqQ8Mg/slik-faar-vi-bedre-forskning-paa-kvinnehelse?fbclid=IwAR0AfbqjYOuez9HbUk1H3ln1oZ6WzW61uXiNhPbIuMLLW2EpgnI5KREVuhg

Anonymkode: 5a093...b4c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.3.2022 den 9.23):

Jeg er interessert i å se forskningen og tallene bak her. En avisartikkel (bak betalingsmur) sier jo ikke så mye... Hva har de basert tallene sine på? Kun lønnet arbeid og husarbeid? I så fall kan jeg si meg enig i at forskning viser at menn jobber noen minuttet mer enn kvinner. Men hva med alt annet? Ikke alt arbeid kan så enkelt måles i minutter og timer, for eksempel omsorgsarbeid og det tredje skiftet. 

Kilden er så om jeg ikke tar feil SSB:

https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/tids-og-mediebruk/statistikk/tidsbruksundersokelsen

Sitat

Mannen min bruker for eksempel like lang tid på det praktiske som meg når vi skal på ferie. Begge er på jobb og tjener penger til ferien, begge pakker bilen, vi bestiller billettene sammen osv. Men JEG er den som kommer på at minstemann ikke har pass enda, og planlegger så vi får tak i det i tide. Begge drar ned og henter passet, så begge bruker like mye tid på det, men jeg bruker likevel mer "energi "på å få løst den oppgaven. Selv om begge er med og pakker til barna, er det jeg som har oversikt i hodet over hva vi trenger og ikke. Det er jeg som kommer på i god tid før vi reiser at minstemann ikke har badetøy enda, og at eldstemann burde prøve på sommerskoene før avreise så vi evt. har tid til å kjøpe nye. Det er jeg som leser om feriedestinasjonen vi skal til, og dermed ser at flere som har reist i samme område har klaget på dårlige barnebilseter. Da er det jeg som leser mer om dette, og kommer frem til en løsning på problemet. Selv om han er med og bestiller billettene, har jeg sitter flere dager i forveien for å finne hvilken destinasjon og hvilket hotell som passer for oss og våre behov. 

Dette er ting som i for seg selv er små ting, men legger du alt sammen så er det likevel en betydelig arbeidsmengde jeg legger ned som ikke kan måles i tid. Det tar på å være "prosjektleder" for Familien AS, og her er det fortsatt kvinner som drar det største lasset. 

Anonymkode: 334ea...504

En kan helt "forme" utvalget for å komme best/verst ut totalt når deg gjelder tidsbruk, og de fleste er nok seg selv nærmest når det gjelder å se hva en selv bidrar med kontra andre. Poenget er at det er lite grunnlag for å hevde at kvinner jobber mer enn menn, slik personen jeg siterte hevdet, og at det skulle være dette som fører til det høye sykefraværet hos kvinner. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns det virker logisk at kvinner har mer grunner til å være borte fra jobb.. Livet med barn er veldig uforutsigbart. Fedre har mye større frihet

Anonymkode: 774f3...672

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det vil jeg tro blant annet er på grunn av at kvinner ofte har et mye mer stressfullt liv enn menn, som igjen øker sjansen for sykdom, samt at det er flere kvinnesykdommer å bli rammet av. 

Anonymkode: d4639...a73

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.3.2022 den 9.57):

Du får hjelp  i Norge ut ifra hastegraden. Artrose er noe som ikke lar seg kurere. Det må man leve med.

Anonymkode: f367e...f31

Det kan fortsatt likevel ta lang tid. For legene ønsker visstnok å jobbe tregest mulig og mot pasienten ved å kun utrede en ting av gangen. Ofte må det flere undersøkelser til for å ev utelukke og avkrefte. Selv om det egentlig er en høy hastegrad er inntrykket mitt at det likevel tar måneder. Ofte disse såkallt haste tilfeller tar 2-3 mnd om ikke mer så sier det seg selv at det tar tid å få hjelp og eventuelt behandling. Samtidig synes jeg mange fastleger gir et inntrykk av å være lite behjelpelig, også egentlig med de enkleste og åpenbare saker.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det vil jeg tro blant annet er på grunn av at kvinner ofte har et mye mer stressfullt liv enn menn, som igjen øker sjansen for sykdom, samt at det er flere kvinnesykdommer å bli rammet av. 

Hva bygger du denne oppfatningen på? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.4.2022 den 21.34):

Det forskes for lite på en rekke sykdommer som utelukkende eller i hovedsak rammer kvinner (…) Disse sykdommene går ut over helsen og livskvaliteten til hundretusener av norske kvinner i alle aldre.

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/XqQ8Mg/slik-faar-vi-bedre-forskning-paa-kvinnehelse?fbclid=IwAR0AfbqjYOuez9HbUk1H3ln1oZ6WzW61uXiNhPbIuMLLW2EpgnI5KREVuhg

Det er lite forskning ja, altså ta feks p-piller som er mye i media for tiden. De hadde en p-pille for menn i 2016 som gav samme bivirkninger som p-piller for kvinner, likevel ble ikke pillene levert ut til salgs fordi de regnet ikke med p-piller med bivirkninger ville selge.

Anonymkode: c7341...bd7

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.3.2022 den 20.36):

Enkelt, fordi de jobber 100% i sin jobb, kommer hjem og jobber ca 100% med barn, husarbeid og familiens hverdagslogistikk. Menn jobber kanskje 120% i sin jobb og kommer hjem til rent hus, vaskede klær, barna har gjort lekser, middag på bordet og mat i kjøleskapet… dette er virkeligheten for mange kvinner, det 3 skiftet. Det er ikke så mye som har endret seg siden kvinner var hjemmeværende husmødre, bortsett fra at nå er kvinner også i jobb! Det får konsekvenser for noen og når man driver rovdrift på seg selv så får det konsekvenser for helsa på sikt! 

Anonymkode: 2964c...ccf

Sorry men det er det populære svaret. Indirekte er det menn sin skyld?? 

Men det stemmer ikke.

Problemet er at kvinner er sykere uansett yrke, singel, gift, student, har barn eller barnløs.

Det finnes ingen grupper eller alder hvor menn er sykere enn kvinner.

Når det gjelder trippel arbeid som ofte pekes på så fikk karita bekkemellom en rapport når hun var statsråd. Det viste seg at når man legger sammen antall timer med "hjemme arbeid" og timer brukt på jobben så hadde norske kvinner MER fritid enn menn. Faktisk har norske kvinner mer fritid enn de aller fleste kvinner i hele den vestlige verden.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/2007/12/16/57578/gifte-kvinner-har-mer-fritid-enn-sine-menn

Norske kvinner har mer enn en og en halv time mer fritid enn franske kvinner har. Norge er også det landet hvor tiden til fritidsaktiviteter er likest fordelt mellom kjønnene. Den mest ulike fordelingen finner vi i Slovenia, der kvinnene har 45 prosent av den tiden menn og kvinner har til sammen

Der kan virke som å ta en 3 dagers, unne seg en sykmelding er populært. Fordi jeg fortjener det?? Uføretrygd er i tillegg smittsomt. Har man 2-3 venninner som "koser seg på kafe" er veien lettere å ta for andre.

Anonymkode: 4dfca...683

AnonymBruker
Skrevet
On 3/30/2022 at 7:06 PM, Kastanjefrø said:

Det har jeg aldri sagt, jeg sa det er mer fysisk krevende. Mennesker er laget for å gå, det sliter absolutt ingenting på noe som helst, om noe er det ekstremt helsefremmende. Menn er også ekstremt overrepresentert når det kommer til fysiske yrkesskader.

Berecki-Gisolf, Janneke & Smith, Peter & Collie, Alex & McClure, Roderick. (2015). Gender Differences in Occupational Injury Incidence. American Journal of Industrial Medicine. 58. 10.1002/ajim.22414

I tillegg er det 24 ganger høyere sjanse for å dø på jobben som mann, sammenlignet med om du er kvinne.

At kvinner er overrepresentert fordi deres yrker "sliter" mer på kroppen er altså beviselig feil, om noe skulle det vært flere uføre menn da menn er overrepresentert i fysiske slitsomme yrker.  

Det er helt ubrukelig å vise en artikkel fra et annet land her. Du kunne heller sjekka hva NAV skriver. 

Innunder yrkesskadebegrepet skilles det på yrkesskade og yrkessykdom. Det første skyldes ikke slitasje på kroppen, men en plutselig uventet hendelse. Yrkessykdom kan skyldes skadelig påvirkning over tid, men det er typisk mye vanskeligere å bevise på individnivå at man er blitt syk f.eks pga mange tunge løft.

Anonymkode: 457c2...a02

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.4.2022 den 21.34):

Litt av spørsmålet blir kanskje om det forskes noe mer på sykdommer som utellukkende eller i hovedsak rammer menn. Nå ser vi "kvinnehelse" få veldig stort fokus og relativt lite fokus på menns helse, og skal en bruke lite forskning på kvinners helse som forklaring må en nødvendigvis også vise at det forskes mindre på dette enn menns helse relativt til kjønnsspesifikke helseproblemer. 

Sitat

Er det riktig at kvinnehelse får mindre oppmerksomhet i forskningen og av mediene?

Et søk i Mediearkivet Atekst tyder på det motsatte:

Mens det er en rekke nyhetsartikler om kvinnehelse, er uttrykket «menns helse» langt mindre brukt, og som regel i forbindelse med Movember, en årlig kampanje for bevisstgjøring om menns helse med fokus på prostatakreft, testikkelkreft og psykisk helse.

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/fem-myter-om-likestilling-1.14542055

AnonymBruker
Skrevet
Elysion skrev (På 29.3.2022 den 20.34):

Hva har det med uføretrygd å gjøre?

Det varierer veldig hvor dårlig kvinner blir av mensen, men noen av oss blir så dårlige at det påvirker jobben. Når man allerede er «syk» en gang i måneden skal det trolig mindre sykdom til for  å nå ufør en om man starter helt frisk. I tillegg til at mensen i seg selv kan gjøre arbeidslivet vanskelig finnes det flere sykdommer som er relatert til mensen som kan føre til ufør. 

Anonymkode: 92592...e46

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi likestillingen i hjemmet ikke er kommet langt nok. Kvinnene har 100% jobb, og veldig ifte hovedansvar for AS Hjem. Det ser man av alle innleggene her hvor mødre er irritert på fedre som ikke bidrar hjemme.

Ikke rart kvinnene blir utslitt

Anonymkode: 623a3...73f

AnonymBruker
Skrevet

"De samfunnsøkonomiske konsekvensene av vold mot kvinner i Norge er beregnet til mellom 4,5 til 6 milliarder kroner. Dette er kostnader knyttet til blant annet rettsvesen, krisesenter og barnevern. I tillegg kommer kostnadene for hver enkelt kvinne som blir rammet."

https://fagbladet.no/nyheter/vold-mot-kvinner-koster-fem-milliarder-6.91.198240.ba16824404

I løpet av 36 dager har 4 kvinner blitt drept av sin mannlige partner i Norge. 

Anonymkode: 62968...1fd

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.3.2022 den 9.18):

1. Sykefravær skal ikke være fordi du skal ta deg av AS Familien

2.Om man er fruktbar, og kan få barn, så velger man selv hvor mange. Om du er et voksent menneske så blir det helt sykt å klage over at barna dine er henvendt til deg, du har selv valgt å få de

3.Du har valgt din mann og å få barn med han, hva med å tenke deg litt om før du valgte å la han sprute sæd inn i deg?

Anonymkode: 57504...3d5

1. Men hovedansvaret for AS Familien ligger svært ofte hos kvinnen, som må ta seg av dette i tillegg til full jobb. Hadde menn tattt mer av dette ansvaret, hadde det kanskje stilt seg annerledes. 

2. og 3. Hvorfor i all verden skal ikke mannen stilles til ansvar? Han bør jo innse sine begrensninger og ikke spre sæden sin når han ikke er villig til å ta ansvar for avkommet sitt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...