Gå til innhold

Hvorfor har det seg slik at 50% flere kvinner er uføretrygdede enn menn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Den storyen der er helt motsatt av min erfaring. Tror jeg har hatt 5 egenmeldinger i jobb. Og da var jeg dårlig med høy feber og spysjuka. Før kroppen kollapset og ikke kom meg igjen og endte til slutt opp med spysjuka. Mens mine mannlige kolleger tok titt og ofte en tredagers, for å reise på hytta litt lengre tid. 

Anonymkode: 1f60d...0d9

Statistikken sier det motsatte av din erfaring.

Anonymkode: 18f02...d30

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Fordi kvinner jobber 250% mer enn menn (jobb, barn, hus, hjem, rengjøring, butikkhandling, alt det der) og fordi kvinnehelse forskes på bare 28% av mannesykdommer/sykdommer som rammes jevnt fordelt på begge kjønn). Så derfor blir ikke kvinners helse tatt alvorlig når de blir syke og de blir sykere av å fortsette å leve som om de var friske og etter å undertrykke helsa si i mange år da blir kroppen til slutt så syk at den ikke fungerer i jobb mer. 

Anonymkode: e3ae3...883

Stusser over at "hus, hjem, rengjøring og butikkandling" er i separate kategorier. Hva mener du med hus? Er det kvinnen som kjøper huset? Pusser opp huset? Renser takrenner? Vasker taket?
Hve mener du med hjem? Hvordan er dette annerledes enn hus? Du har rengjøring og butikkhandling separat for hjem, så da må jo hjem bety noe annet.. Men hva da, tro?

Morsomt at så mange kvinner kommer med argumenter som det over her. Dere må jo forstå at det ikke er relevant.

Anonymkode: 9cd7e...39e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mye rart som skjer med kvinners kropper i overgangsalderen...

Anonymkode: 3a98b...498

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

For å oppsummere litt:

1. Skyldes det dobbeltarbeid?

Nei. Tvert om har kvinner uten barn enda høyere sykefravær. Den forklaringen kan legges helt død.

https://forskning.no/partner-helsepolitikk-norges-forskningsrad/barn-gir-ikke-mer-sykefravaer/530300

2. Skyldes det at kvinner har andre jobber?

Delvis, men det forklarer bare en liten del av forskjellen. 70% av forskjellen mellom menn og kvinner kan ikke forklares med hvilken jobb de har:

https://www.ks.no/fagomrader/statistikk-og-analyse/fravar/forskjellen-pa-kvinners-og-menns-sykefravar/

Man kan lure på om menn vli påvirket av kulturen i kvinnneyrker, og at selve yrket ikke har noe som helst med saken å gjøre. 

3. Skyldes det at kvinners helse nedprioriteres?

Umulig å svare entydig på. Det brukes uten tvil mest penger på kvinners helse, men det påstås at det ikke forskes nok på diffuse lidelser.

Det er påfallende ar kvinnelidelser er den typen som sitter mest i hodet.  Være sliten.  Kjenne på vondter. Hvis det dukker opp en ny diffus sykdom kan man ta seg faen på at kvinner vil være sterkt overrepresentert. Før var det whiplash. I dag er det opptil 4x så mange kvinner får "long covid".

https://www.theguardian.com/society/2021/jun/13/why-are-women-more-prone-to-long-covid

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Dette lurer jeg også på. Tenker sånn at jobben er første skiftet, og så er det husarbeid og bane hjemme som er skift to. Og så 3.?? Jobber kvinner på natta også? 

Anonymkode: 55310...9fc

Det første skiftet er jobb
Det andre skiftet er konkret husarbeid og omsorgsarbeid
Det tredje skiftet er de usynlige organisatoriske oppgavene, som logistikk, planlegging av innkjøp, oversikt, og alt det mindre konkrete som må til for å få en hverdag til å fungere

Anonymkode: 4a965...673

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Ironisk nok så må menn betale skatten som kvinner benytter NETTOPP fordi kvinner er mer syk og ufør enn menn, fordi de ikke får adekvat behandling for sine lidelser. Kvinner, og særlig med smerte- og utmattelsestilstander, har blitt neglisjert og trenert i alle år. Dette er allmennkunnskaper. Ta å google kvinnesykdom med ME eller Fibromyalgi, så finner du sykt mange kilder på nettopp dette. 

Kvinner koster samfunnet mer fordi samfunnet ikke tar engangsutgiften med å få kvinner opp og frisk slik at de kan bidra mer inn til samfunnet. Istedenfor tråkker samfunnet på kvinner, samtidig som uføreutbetalingene kommer på bok. 

Det er ironi fra ende til annen. 

Anonymkode: beadf...993

Du påstår dette gjentatte ganger uten å dokumentere påstanden din. Vis meg en kilde som underbygger påstanden om at kvinner får dårligere behandling enn menn i Norge.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jo takk for linken.

Det er ikke akkurat noe å "lese seg opp på" eller noe som trengs å dokumenteres at dette er kvinnesykdommer og at det nedprioriteres. Fordi det er allmennkunnskaper. Alle vet det. 

Som sagt tidligere, i USA i 2016 ble det brukt mer forskningsmidler på skallethet hos menn enn ME/CFS, på tross av at det finnes 2,5 - 3 mill mennesker (der 80% er kvinner) i USA, og på tross av at det finnes 25 - 30 millioner mennesker (der 80% er kvinner) i verdenen med ME/CFS. Og vi snakker om en alvorlig sykdom som koster Norge milliarder av kroner hvert eneste år, og USA flere titalls milliarder. Neida, det er visst mye viktigere å forske på hvorfor menn blir tynn i håret når de skal gå på jobb. 

Anonymkode: beadf...993

Du er åpenbart ikke klar over at nesten all forskning i USA er privatfinansiert. Det vil si at de store medisinske selskapene finansierer forskning. Ingen vil finansiere forskning hvis det ikke er en økonomisk vinning i andre enden. 

Anonymkode: f367e...f31

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tror også noe av grunnen er at kvinner i større grad er hovedansvarlige for barn og sykemeldes fordi de ikke klarer både jobb OG barn.

Anonymkode: 49e13...4a9

Enig, og legg til at det forventes mye mer av kvinner enn menn der

• Liker 1
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Enkelt, fordi de jobber 100% i sin jobb, kommer hjem og jobber ca 100% med barn, husarbeid og familiens hverdagslogistikk. Menn jobber kanskje 120% i sin jobb og kommer hjem til rent hus, vaskede klær, barna har gjort lekser, middag på bordet og mat i kjøleskapet… dette er virkeligheten for mange kvinner, det 3 skiftet. Det er ikke så mye som har endret seg siden kvinner var hjemmeværende husmødre, bortsett fra at nå er kvinner også i jobb! Det får konsekvenser for noen og når man driver rovdrift på seg selv så får det konsekvenser for helsa på sikt! 

Anonymkode: 2964c...ccf

DETTE!  

TS- Du må jo se på alders her.  Mange kvinner blir ufør seinere i livet og dette kan absolutt skyldes på 1- kvinnehelsen er langt ned rangen for utforsking her i Norge og 2- etter å ha jobbet 100%, oppdratt barna, tatt husarbeid og alle stress, samt stell av disse ubrukbar mannfolk sier kroppen SLUTT.  

Vi er også flink å bruke verktøyet som finnes for å beskytte oss, som blir da sykemeldinger osv.  Jeg kan si med hendene på hjertet at helsetjenester dere har her i Norge er grunnet det er så mange ufør her!  I USA er folk sendt til spesialister så fort som mulig og rehab begynner med engang.  Her er du heldig om du kommer inn før 6 måneder har gått etter smerte/problemer oppstår.  Da blir folk mer kroniske, utslitt, som etter tid går over på psyken og til slutt ender folk opp som ufør, da de ikke får tilstrekkelig hjelp. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror de forskjellige utmattelses-diagnosene er helt reelle, og at det er flest kvinner som er rammet av det.

MEN, man kan spørre seg hva de bakenforliggende årsakene er.

Tipper langvarig stress ---> fører til immunologisk reaksjon og/eller kronisk infeksjon ---->som igjen fører til langvarig utmattelse. 

Man må dermed kunne spørre om mange kvinner bør leve livet sitt på en annen måte. Som noen andre her har nevnt, så er det mange kvinner som skal i pose og sekk. De skal ha familie, karriere og i tillegg skal de engasjere seg i tusen andre ting. Kontrollfriker er også mange damer, det er nok ikke sunt i det lange løp det heller. 

Anonymkode: 57504...3d5

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Outlander skrev (6 minutter siden):

DETTE!  

TS- Du må jo se på alders her.  Mange kvinner blir ufør seinere i livet og dette kan absolutt skyldes på 1- kvinnehelsen er langt ned rangen for utforsking her i Norge og 2- etter å ha jobbet 100%, oppdratt barna, tatt husarbeid og alle stress, samt stell av disse ubrukbar mannfolk sier kroppen SLUTT.  

Vi er også flink å bruke verktøyet som finnes for å beskytte oss, som blir da sykemeldinger osv.  Jeg kan si med hendene på hjertet at helsetjenester dere har her i Norge er grunnet det er så mange ufør her!  I USA er folk sendt til spesialister så fort som mulig og rehab begynner med engang.  Her er du heldig om du kommer inn før 6 måneder har gått etter smerte/problemer oppstår.  Da blir folk mer kroniske, utslitt, som etter tid går over på psyken og til slutt ender folk opp som ufør, da de ikke får tilstrekkelig hjelp. 

Helsevesenet fungerer så absolutt IKKE i USA. Uten forsikring får du ingenting. Selv med forsikring kan et legebesøk koste mye. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
herzeleid skrev (3 timer siden):

Har du kilde på noe av dette? Så vidt jeg kan se viser statistikken at kvinner jobber mindre enn menn også når en tar med hjemmearbeid:

Jeg er interessert i å se forskningen og tallene bak her. En avisartikkel (bak betalingsmur) sier jo ikke så mye... Hva har de basert tallene sine på? Kun lønnet arbeid og husarbeid? I så fall kan jeg si meg enig i at forskning viser at menn jobber noen minuttet mer enn kvinner. Men hva med alt annet? Ikke alt arbeid kan så enkelt måles i minutter og timer, for eksempel omsorgsarbeid og det tredje skiftet. 

Mannen min bruker for eksempel like lang tid på det praktiske som meg når vi skal på ferie. Begge er på jobb og tjener penger til ferien, begge pakker bilen, vi bestiller billettene sammen osv. Men JEG er den som kommer på at minstemann ikke har pass enda, og planlegger så vi får tak i det i tide. Begge drar ned og henter passet, så begge bruker like mye tid på det, men jeg bruker likevel mer "energi "på å få løst den oppgaven. Selv om begge er med og pakker til barna, er det jeg som har oversikt i hodet over hva vi trenger og ikke. Det er jeg som kommer på i god tid før vi reiser at minstemann ikke har badetøy enda, og at eldstemann burde prøve på sommerskoene før avreise så vi evt. har tid til å kjøpe nye. Det er jeg som leser om feriedestinasjonen vi skal til, og dermed ser at flere som har reist i samme område har klaget på dårlige barnebilseter. Da er det jeg som leser mer om dette, og kommer frem til en løsning på problemet. Selv om han er med og bestiller billettene, har jeg sitter flere dager i forveien for å finne hvilken destinasjon og hvilket hotell som passer for oss og våre behov. 

Dette er ting som i for seg selv er små ting, men legger du alt sammen så er det likevel en betydelig arbeidsmengde jeg legger ned som ikke kan måles i tid. Det tar på å være "prosjektleder" for Familien AS, og her er det fortsatt kvinner som drar det største lasset. 

Anonymkode: 334ea...504

• Liker 14
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Tror også noe av grunnen er at kvinner i større grad er hovedansvarlige for barn og sykemeldes fordi de ikke klarer både jobb OG barn.

Anonymkode: 49e13...4a9

Og du synes det er riktig? 

Anonymkode: 9ef5e...657

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Helsevesenet fungerer så absolutt IKKE i USA. Uten forsikring får du ingenting. Selv med forsikring kan et legebesøk koste mye. 

Dette er ikke en diskusjon om forsikring - om du ikke har helseforsikring i USA er du FKD uansett. Har du det, så får du tilgang til hjelp, og mye fortere enn her!  Vet om flere som har sittet 2 år i kø nå for å behandle slitasjer i nakke/skuldre.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og du synes det er riktig? 

Anonymkode: 9ef5e...657

Nei mennene bør ta hovedansvaret på hjemmebane!

Anonymkode: 93794...c32

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor har det gått navnet det 3. skiftet? Hva er skifte 1. og 2?

Anonymkode: f43dc...102

Det første skiftet er lønnet arbeid. Her gjør menn mest, men kvinner gjør også mye. 

Det andre skiftet er husarbeid, vedlikehold og annet ulønnet arbeid som man kan måle i minutter/timer. Her gjør kvinner mest, men menn gjør også mye. 

Det tredje skiftet er ting som logistikk, planlegging og omsorg. Alt det som ikke så enkelt kan måles i minutter, men som likevel er veldig viktig for å drifte/administrere en familie, oppdra barn og ta vare på hus og hjem. Her gjør kvinner KLART mer enn menn. Og dette er ikke noe kvinner for så mye "creds" for å gjøre heller, for det er gjerne usynlige oppgaver for de som ikke sitter på ansvaret selv. 

– "Det interessante for å forstå det tredje skiftet, er ikke hvor lang tid mor og far bruker på de forskjellige omsorgsoppgavene, men relasjoner, praksiser og prosesser". 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

En mann som blir ufør, er er ferdig sosialt. Han vil miste venner og aldri få sjansen til å starte familie. Om han allerede har en, vil kona/samboer sannsynligvis gå fra ham (enten pga. situasjonen, eller på sikt - de fleste forhold ender jo), og han vil ikke kunne starte et nytt forhold senere. Derfor vil menn ofte stå i jobben til de stuper, selv om de kanskje burde trappet ned eller blitt uføre.

For en kvinne er det annerledes. Kvinner er flinkere til å knytte identiteten til andre ting enn jobben (som f.eks. hjem, barn, venninner, foreninger), og menn bryr seg LANGT mindre om kvinners sosiale status enn omvendt. Det er selvsagt ingen fordel at hun er ufør og/eller har lav inntekt, men det er ingen total dealbreaker slik det er den andre veien.

Anonymkode: 263fe...cf8

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Outlander skrev (25 minutter siden):

Dette er ikke en diskusjon om forsikring - om du ikke har helseforsikring i USA er du FKD uansett. Har du det, så får du tilgang til hjelp, og mye fortere enn her!  Vet om flere som har sittet 2 år i kø nå for å behandle slitasjer i nakke/skuldre.  

Du får hjelp  i Norge ut ifra hastegraden. Artrose er noe som ikke lar seg kurere. Det må man leve med.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det første skiftet er lønnet arbeid. Her gjør menn mest, men kvinner gjør også mye. 

Det andre skiftet er husarbeid, vedlikehold og annet ulønnet arbeid som man kan måle i minutter/timer. Her gjør kvinner mest, men menn gjør også mye. 

Det tredje skiftet er ting som logistikk, planlegging og omsorg. Alt det som ikke så enkelt kan måles i minutter, men som likevel er veldig viktig for å drifte/administrere en familie, oppdra barn og ta vare på hus og hjem. Her gjør kvinner KLART mer enn menn. Og dette er ikke noe kvinner for så mye "creds" for å gjøre heller, for det er gjerne usynlige oppgaver for de som ikke sitter på ansvaret selv. 

– "Det interessante for å forstå det tredje skiftet, er ikke hvor lang tid mor og far bruker på de forskjellige omsorgsoppgavene, men relasjoner, praksiser og prosesser". 

Joda, men så viser det seg at kvinner med barn er mindre syke enn andre kvinner.

Jeg er sikker på at stress i forbindelse med hovedansvar for Familien AS er helt reelt, men det forklarer altså ikke sykefravær og trygd.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...