AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #41 Skrevet 29. mars 2022 20 minutter siden, AnonymBruker said: Forkning på kvinnehelse er nedprioritert. Det er ikke feil å hevde. Det er fakta og ingenting å argumentere over, det er sånn det er. Anonymkode: 11114...3c5 Kom med noen tall som dokumenterer det du skriver så skal jeg tro deg. Anonymkode: 7b9f4...a82 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #42 Skrevet 29. mars 2022 (endret) Ironisk nok så må menn betale skatten som kvinner benytter NETTOPP fordi kvinner er mer syk og ufør enn menn, fordi de ikke får adekvat behandling for sine lidelser. Kvinner, og særlig med smerte- og utmattelsestilstander, har blitt neglisjert og trenert i alle år. Dette er allmennkunnskaper. Ta å google kvinnesykdom med ME eller Fibromyalgi, så finner du sykt mange kilder på nettopp dette. Kvinner koster samfunnet mer fordi samfunnet ikke tar engangsutgiften med å få kvinner opp og frisk slik at de kan bidra mer inn til samfunnet. Istedenfor tråkker samfunnet på kvinner, samtidig som uføreutbetalingene kommer på bok. Det er ironi fra ende til annen. Anonymkode: beadf...993 Endret 10. april 2022 av Rhodiola for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, mod. 11
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #43 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jo takk for linken. Det er ikke akkurat noe å "lese seg opp på" eller noe som trengs å dokumenteres at dette er kvinnesykdommer og at det nedprioriteres. Fordi det er allmennkunnskaper. Alle vet det. Som sagt tidligere, i USA i 2016 ble det brukt mer forskningsmidler på skallethet hos menn enn ME/CFS, på tross av at det finnes 2,5 - 3 mill mennesker (der 80% er kvinner) i USA, og på tross av at det finnes 25 - 30 millioner mennesker (der 80% er kvinner) i verdenen med ME/CFS. Og vi snakker om en alvorlig sykdom som koster Norge milliarder av kroner hvert eneste år, og USA flere titalls milliarder. Neida, det er visst mye viktigere å forske på hvorfor menn blir tynn i håret når de skal gå på jobb. Anonymkode: beadf...993 Jepp jeg skrev det til hun som motsa deg Anonymkode: 9cda6...b0d 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #44 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kom med noen tall som dokumenterer det du skriver så skal jeg tro deg. Anonymkode: 7b9f4...a82 Har du prøvd noe så enkelt å google kvinnehelse nedprioritert? Vel, gjør det Anonymkode: beadf...993 5
Silva Pluvialis Skrevet 29. mars 2022 #45 Skrevet 29. mars 2022 Kaptein Klein skrev (1 time siden): Tall fra SSB i 2020. Også fra SSB "Kvinner rapporterer flere symptomer på sykdom og bruker flere helsetjenester enn det menn gjør. Men er det sykdommer og symptomer som leder til den høyere bruken av helsetjenester blant kvinner? Helse- og levekårsundersøkelsen og pasientstatistikken viser at bildet er mer nyansert enn som så, og at forskjellene mellom kvinners og menns helse i realiteten ikke er så store. Like fullt viser det seg at det er flere kvinner enn menn som helt eller delvis står utenfor arbeidslivet på grunn av «sykdom, skade eller lyte», Kvinner har betydelig høyere levealder enn menn, det er derfor naturlig å anta at de derfor objektivt sett er friskere. Så, hvordan kan dette ha seg folkens? Kvinner dør med sykdommer. Menn dør av sykdommer. Veldig forenklet. 9
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #46 Skrevet 29. mars 2022 Fordi selv om staten prøver å likestille oss så skjer det ikke. Svært få menn bidrar nok hjemme. De er så flinke og iherdige på jobben sin, deres store lidenskap, men uten ei kjerring i heimen hadde det sett ut som en svinesti hos mange av dem. All statistikk viser at kvinnfolka fremdeles tar så og si alt husarbeidet. De har påprakket familier at far SKAL i permisjon, som har endt opp med at bortimot 50% kvinner nå må ta ulønnet perm, og kommer ut som tapere der også. Det er rett og slett en illusjon at vi skal få likestilling. Det går ikke. Etter min mening fungerte det bedre før i tiden. Kvinner var hjemme med unger eller jobbet 50%. Mange kvinner trivdes med det, og unger + vedlikehold av hus og hjem er faktisk en heltidsjobb. Så det sitter i dag mange kvinner i 60+ årene som er minstepensjonister, men de har bidratt minst like mye som mannen sin. Uten kjerringa hadde ungene deres og hjemmet deres forfalt og de kunne ikke dratt på arbeid. Så staten har bare driti på draget med den såkalte likestillingen sin. I stede blir flerfoldige kvinner syke og føler på skam over å ikke mestre unger, alt husarbeid, middagslaging og fulltidsjobb. I stede ender de opp med å til slutt nesten ikke klare noe. Kvinner skal få ha karriere og burde ha like muligheter. Men karriere, + hus, + barn er en utopi. Men i dag stikker jo så mange menn fra familiene sine, så da må jo nesten dama ha en jobb og inntekt. Så de har låst kvinner fast i stress i alle bauer og fronter. De har ødelagt kjernefamilien. Knust den. Vi vil se konsekvensene i årene fremover på de som har vokst opp i disse kaos-hjemmene. Anonymkode: 0ef1b...332 9 1 1
herzeleid Skrevet 29. mars 2022 #47 Skrevet 29. mars 2022 (endret) Jeg tror nok det handler mye om at arbeid er mye mindre viktig for kvinner for å lykkes på andre områder i livet, og kanskje også at kvinner rett og slett får mindre glede/tilfredsstillelse av arbeid, eventuelt at å ikke arbeide plager kvinner mindre. Som andre påpeker er det lite som tyder på at kvinner generelt har dårligere helse enn menn, og det er verdt å merke seg at kvinner i veldig mye større grad enn menn velger vekk arbeid. Interessant nok er barnløse kvinner og kvinner med barn over 16 de som jobber aller mest deltid, og en kan jo tenke seg at det (delvis) rett og slett handler om prioriteringer når vi ser sammenhengen mellom kvinners arbeidsmengde og sykefravær. Spørsmålet kunne kanskje like gjerne vært hvorfor menn har så mye lavere sykefravær og jobber så mye mer, og det korte svaret er kanskje kvinner og det litt lengre fordi det gjennom tiden evolusjonen har virket på mennesket har gitt tilgang til kvinner. https://www.faktisk.no/artikler/0vde0/kvinner-som-ikke-har-barn-eller-som-har-barn-over-16-ar-jobber-mer-deltid-enn-smabarnsmodre https://www.bufdir.no/Statistikk_og_analyse/Kjonnslikestilling/Arbeidsliv_og_kjonn/Deltakelse_arbeidsmarkedet/ Endret 29. mars 2022 av herzeleid 3
totti_1 Skrevet 29. mars 2022 #48 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): For eksempel fordi det forskes mindre på typiske kvinnesykdommer. Anonymkode: ff199...44b Det er sikkert sant! Men dere lever 4 år lengre enn oss. Noe bittert. 2
Fru Solsikke Skrevet 29. mars 2022 #49 Skrevet 29. mars 2022 Kvinner rammes oftere av kroniske sykdommer enn det menn gjør. Menn er friskere, men dør oftere brått. Er ikke mer hokkus pokkus enn det. Feks har kvinner et sterkere immunforsvar enn menn (pga kvinner føder), prisen for det er at immunforsvaret oftere angriper seg selv. Derfor har kvinner oftere autoimmune sykdommer. 10
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #50 Skrevet 29. mars 2022 Tror mange menn har større terskel for å søke hjelp til fysisk og psykisk helse. Og heller står i det. Anonymkode: 40c00...a39 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #51 Skrevet 29. mars 2022 Fordi kvinner jobber 250% mer enn menn (jobb, barn, hus, hjem, rengjøring, butikkhandling, alt det der) og fordi kvinnehelse forskes på bare 28% av mannesykdommer/sykdommer som rammes jevnt fordelt på begge kjønn). Så derfor blir ikke kvinners helse tatt alvorlig når de blir syke og de blir sykere av å fortsette å leve som om de var friske og etter å undertrykke helsa si i mange år da blir kroppen til slutt så syk at den ikke fungerer i jobb mer. Anonymkode: e3ae3...883 3
herzeleid Skrevet 30. mars 2022 #52 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Fordi kvinner jobber 250% mer enn menn (jobb, barn, hus, hjem, rengjøring, butikkhandling, alt det der) og fordi kvinnehelse forskes på bare 28% av mannesykdommer/sykdommer som rammes jevnt fordelt på begge kjønn). Så derfor blir ikke kvinners helse tatt alvorlig når de blir syke og de blir sykere av å fortsette å leve som om de var friske og etter å undertrykke helsa si i mange år da blir kroppen til slutt så syk at den ikke fungerer i jobb mer. Anonymkode: e3ae3...883 Har du kilde på noe av dette? Så vidt jeg kan se viser statistikken at kvinner jobber mindre enn menn også når en tar med hjemmearbeid: Sitat Menn har størst arbeidsbyrde, også når hjem og barn tas med. https://www.dagbladet.no/kultur/menn-jobber-mest-kvinner-klager-mest/60226379 3 1
Molly85 Skrevet 30. mars 2022 #53 Skrevet 30. mars 2022 (endret) Dette er min synsing: Flere kvinner er i omsorgsyrker, og de yrkene krever mye, og sliter en ned over tid. Særlig når de i tillegg har mye av de samme oppgavene i hjemmet. De tar også større ansvar for annen familie, som sine foreldre. De går altså fra å ha ansvar for små barn, til gamle og/eller syke foreldre. Kvinner tar som hovedregel det meste hjemme og med barna. Det er bl.a forsket på at kvinner tar det tredje skiftet. Unntak finnes, men i samfunnet er det fortsatt slik at en mann er spesielt flink om han gjør det vi tar for gitt at en kvinne gjør, selv om de begge jobber 100%. Menn får dermed med fri til å fokusere på jobb, og bruke all energi på den, dersom det skorter på overskudd. Kvinner kan sjelden legge det samme over på en mann. Flere menn enn kvinner tar livet av seg når de ikke mestrer livet med jobb og familie. Kvinner har lettere for å se sin begrensning og be om hjelp, og de har mer av sin identitet i hjemmet og med barna, og klarer således å fortsatt føle at de har et verdig liv selv om de ikke mestrer jobb. For en mann kan det føles som å kutte ballene av seg å måtte gå hjemme, så han jobber på, men han blir deprimert, selvmedisinerer med alkohol og ender med å ende alt, heller enn å gå til lege. Om det tredje skiftet: https://forskning.no/likestilling-barn-og-ungdom-kjonn-og-samfunn/mor-tar-mer-ansvar-for-barna-enn-far-selv-i-likestilte-par/317816 Endret 30. mars 2022 av Molly85 9 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #54 Skrevet 30. mars 2022 Fordi kvinner heier på hverandres sykdommer og forteller hverandre at lønnet arbeid er det første som må nedprioriteres i en presset situasjon, mens hos menn er uføretrygd sosialt selvmord og derfor klamrer de seg til en jobb de ikke er i stand til å utføre ordentlig lenger til stor ergrelse for kollegaer og en unnvikende ledelse. Anonymkode: 15dcf...dbc 5 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #55 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Enkelt, fordi de jobber 100% i sin jobb, kommer hjem og jobber ca 100% med barn, husarbeid og familiens hverdagslogistikk. Menn jobber kanskje 120% i sin jobb og kommer hjem til rent hus, vaskede klær, barna har gjort lekser, middag på bordet og mat i kjøleskapet… dette er virkeligheten for mange kvinner, det 3 skiftet. Det er ikke så mye som har endret seg siden kvinner var hjemmeværende husmødre, bortsett fra at nå er kvinner også i jobb! Det får konsekvenser for noen og når man driver rovdrift på seg selv så får det konsekvenser for helsa på sikt! Anonymkode: 2964c...ccf Hvorfor har det gått navnet det 3. skiftet? Hva er skifte 1. og 2? Anonymkode: f43dc...102 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #56 Skrevet 30. mars 2022 Tenker det er mange grunner til det. Har selv jobbet i både mannsdominerte og kvinnedominerte yrker. Og vil vel si at i de mannsdominerte mye mindre arbeids stress og press. Noen litt tyngre løft innimellom. Men alt i alt mye mindre belastende enn yrke med mye stress. Bare noen få yrker som er mannsdominerte som er mer daglig belastende. Når jeg ser privat, iht egen erfaring og i eget hjem. Har det vært mest på kvinnene hjemme. Mens mannen klager på å være sliten, og slenger seg på sofaen. Og da står kona med husvask, klesvask, middag rydding kjøring til treninger ol. Mens mannen etter en hvil stikker bort til en kompis, slår på en film, trener ol. Så fra de kommer hjem, så slapper de stort sett av frem til leggetid. Joda mannfolka tar gjerne litt snømåking gress klipp ol. Men dette er jo ukentlige oppgaver og ikke daglige. Så på hjemmebane har de også lettere oppgaver. Som kvinne er det lite forskning på kvinnehelse. Og mange plager har de. Feks vet om noen som sliter såpass med endometrise. Og som nesten blør ihjel en gang pr.mnd. Og av og til må få blodoverføring. Men som alikevel går på jobb med slike plager. Kvinner strekker seg ekstra langt iht å fortsette med sykdom eller lyter i kroppen. Fordi når de ikke klarer mer, så stopper jo alt opp. Når menn blir syke så tar de seg en tredagers. Vet til og med om flere kvinner som opplever at mennene deres blir sure når de blir syke, og ikke har middag på bordet. Mens mennene får pleie. Jeg ser også en stor forskjell på hvordan min mann og jeg blir behandlet i helsevesenet. Jeg måtte gå 16 år for å få utredning på mine helse plager. Noe som førte meg til ufør. Min mann får høre hvor synd det er på han fordi jeg ikke fungerer 100%. Men min gjør heller ikke så mye hjemme utover de vanlige mannetingene. Når han ble alvorlig syk, da fikk han beskjeder om at det var synd på han og de regnet med at jeg stilte opp for han. Merkelig han ikke fikk beskjed om det når jeg ikke fungerte. Det er veldig belastende å gå på en stressfull jobb, med en kropp som svikter. Og foruten noen kaffepauser ila dagen, så får du ikke satt deg ned før kl 21:00/22:00 på kvelden. Og i tillegg skal du på jobb med feber, forkjølelse osv. Mange kvinne yrker blir ikke gitt 100% stilling. Det er ofte de får mellom 20 og 50%fast max. Dvs feks 20% av jobben din vet du når du skal jobbe og kan planlegge hverdagen ut fra. Og de neste 130% får du helt vilkårlig. For ja, mange av de som bare får 20%/50% fast stilling jobber ofte mye mer enn 100%. Blir du sykmeldt. Da får du bare 20%inntekt. Så da kan man ikke bli hjemme. Da må man på jobb uansett hvordan formen er. Så hvis du tror at likestillingen er kommet langt, så må jeg vel si at det er jammen langt igjen. Men ser en endring på yngre gutter. De bidrar mye mer enn forrige generasjon, i hjemmet og involverer seg mye mer i barna sine Anonymkode: 1f60d...0d9 7 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #57 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Fordi kvinner heier på hverandres sykdommer og forteller hverandre at lønnet arbeid er det første som må nedprioriteres i en presset situasjon, mens hos menn er uføretrygd sosialt selvmord og derfor klamrer de seg til en jobb de ikke er i stand til å utføre ordentlig lenger til stor ergrelse for kollegaer og en unnvikende ledelse. Anonymkode: 15dcf...dbc Den storyen der er helt motsatt av min erfaring. Tror jeg har hatt 5 egenmeldinger i jobb. Og da var jeg dårlig med høy feber og spysjuka. Før kroppen kollapset og ikke kom meg igjen og endte til slutt opp med spysjuka. Mens mine mannlige kolleger tok titt og ofte en tredagers, for å reise på hytta litt lengre tid. Anonymkode: 1f60d...0d9 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #58 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Hvorfor har det gått navnet det 3. skiftet? Hva er skifte 1. og 2? Anonymkode: f43dc...102 Dette lurer jeg også på. Tenker sånn at jobben er første skiftet, og så er det husarbeid og bane hjemme som er skift to. Og så 3.?? Jobber kvinner på natta også? Anonymkode: 55310...9fc 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #59 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Enkelt, fordi de jobber 100% i sin jobb, kommer hjem og jobber ca 100% med barn, husarbeid og familiens hverdagslogistikk. Menn jobber kanskje 120% i sin jobb og kommer hjem til rent hus, vaskede klær, barna har gjort lekser, middag på bordet og mat i kjøleskapet… dette er virkeligheten for mange kvinner, det 3 skiftet. Det er ikke så mye som har endret seg siden kvinner var hjemmeværende husmødre, bortsett fra at nå er kvinner også i jobb! Det får konsekvenser for noen og når man driver rovdrift på seg selv så får det konsekvenser for helsa på sikt! Anonymkode: 2964c...ccf Det er frivillig å få barn.. trenger ikke å få fordi det er noe som forventes når man blir voksen. Eller man tror selv at det er en selvfølge at det må man få. Hilsen kvinne. Anonymkode: 3a98b...498 3
Ost Skrevet 30. mars 2022 #60 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har du prøvd noe så enkelt å google kvinnehelse nedprioritert? Vel, gjør det Anonymkode: beadf...993 Jeg finner da stort sett bare meningsartikler og avisartikler uten særlig god henvisning til kilder. Kan du ikke bare legge ved dokumentasjon til påstanden dine? Hvorfor er det vår jobb å undersøke dine påstander? Vi aner jo ikke hvor du har fått informasjonen din fra når du bare sier "google it". 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå