AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #101 Skrevet 30. mars 2022 Maleficenta skrev (1 time siden): ingen kvinner med ordinære mensplager blir for dårlige til å jobbe. De som har invalidiserende plager under mensen, har en diagnose Feil, de fleste er udiagnostiserte. Anonymkode: d38ea...1d8 4
Bacteria Skrevet 30. mars 2022 #102 Skrevet 30. mars 2022 Det er vel flest eldre kvinner som er uføre? Mange av de har hatt dobbeltarbeid i mange år, da det på 70-90-tallet var mindre vanlig at menn bidro med husarbeid. Har selv fulltidsarbeidende kolleger som ordner middag klar til mann og barn før de begynner kveldsskift. De lager middag til familien daglig, enten før eller etter jobb. Det krever planlegging osv. Så har du alle de eldre helsearbeiderne som jobber turnus, hadde jeg jobbet nattevakt på demensavdeling der halvparten av brukerne er urolige eller på somatisk sengepost med tunge brukere og pusha 60, skal jeg ærlig innrømme at jeg hadde tenkt tanken om uførepensjon jeg og. Det er ikke snakk om tilrettelagt arbeid, og annen jobb får de ikke. Legg til at kvinner blir dømt på en annen måte. Folk dømmer oss hvis ikke hus og familie er i orden, vi blir ikke dømt på samme måte for å gå hjemme. For menn er det motsatt; identiteten ligger i jobben på en helt annen måte. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #103 Skrevet 30. mars 2022 19 hours ago, AnonymBruker said: Har du prøvd noe så enkelt å google kvinnehelse nedprioritert? Vel, gjør det Anonymkode: beadf...993 Du kom med en påstand som fortsatt bare er en påstand. Det blir ikke mer sant selv om du sier at det er sant når du ikke kan begrunne det. Anonymkode: 7b9f4...a82 1
Gjest Kastanjefrø Skrevet 30. mars 2022 #104 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det har med at flere kvinner jobber i "sliteyrker" som blant annet helsesektor og renhold. Det er direkte feil. Fysisk krevende yrker er gjennomgående dominert av menn. Det er mye mer fysisk belastende å være eks. Tømrer enn sykepleier.
kvinneguide Skrevet 30. mars 2022 #105 Skrevet 30. mars 2022 Bacteria skrev (36 minutter siden): Det er vel flest eldre kvinner som er uføre? Mange av de har hatt dobbeltarbeid i mange år, da det på 70-90-tallet var mindre vanlig at menn bidro med husarbeid. Har selv fulltidsarbeidende kolleger som ordner middag klar til mann og barn før de begynner kveldsskift. De lager middag til familien daglig, enten før eller etter jobb. Det krever planlegging osv. Så har du alle de eldre helsearbeiderne som jobber turnus, hadde jeg jobbet nattevakt på demensavdeling der halvparten av brukerne er urolige eller på somatisk sengepost med tunge brukere og pusha 60, skal jeg ærlig innrømme at jeg hadde tenkt tanken om uførepensjon jeg og. Det er ikke snakk om tilrettelagt arbeid, og annen jobb får de ikke. Legg til at kvinner blir dømt på en annen måte. Folk dømmer oss hvis ikke hus og familie er i orden, vi blir ikke dømt på samme måte for å gå hjemme. For menn er det motsatt; identiteten ligger i jobben på en helt annen måte. Generasjonen utearbeidende mødre på 70-80 tall må ha vært veldig i klemme. Mennene bidro ikke hjemme og de hadde selv mødre og svigermødre som hadde vært husmødre med alt på stell.
Bacteria Skrevet 30. mars 2022 #106 Skrevet 30. mars 2022 kvinneguide skrev (1 minutt siden): Generasjonen utearbeidende mødre på 70-80 tall må ha vært veldig i klemme. Mennene bidro ikke hjemme og de hadde selv mødre og svigermødre som hadde vært husmødre med alt på stell. Ja, det hadde de nok hvis vi tenker på «vanlige» kvinner. Ikke rart de er utslitt. Unntaket var de veldig progressive parene der det var reell likestilling og noen med storfortjenende ektemenn, som gjerne jobba deltid og brukte pengene på seg selv. Jobbet for å «komme seg ut».
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #107 Skrevet 30. mars 2022 Kaptein Klein skrev (21 timer siden): Tall fra SSB i 2020. Også fra SSB "Kvinner rapporterer flere symptomer på sykdom og bruker flere helsetjenester enn det menn gjør. Men er det sykdommer og symptomer som leder til den høyere bruken av helsetjenester blant kvinner? Helse- og levekårsundersøkelsen og pasientstatistikken viser at bildet er mer nyansert enn som så, og at forskjellene mellom kvinners og menns helse i realiteten ikke er så store. Like fullt viser det seg at det er flere kvinner enn menn som helt eller delvis står utenfor arbeidslivet på grunn av «sykdom, skade eller lyte», Kvinner har betydelig høyere levealder enn menn, det er derfor naturlig å anta at de derfor objektivt sett er friskere. Så, hvordan kan dette ha seg folkens? Generelt svar ; menn dør og kvinner blir uføre. Anonymkode: e9e93...27f 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #108 Skrevet 30. mars 2022 Kastanjefrø skrev (32 minutter siden): Det er direkte feil. Fysisk krevende yrker er gjennomgående dominert av menn. Det er mye mer fysisk belastende å være eks. Tømrer enn sykepleier. Hva får deg til å tro at tømreryrket er mer krevende enn å f.eks. jobbe på et sykehjem? Sykepleiere og helsefagarbeidere går langt mer, hvilket sliter på ben og føtter, de har en langt mer stressende arbeidshverdag, gjør ukontrollerte løft og er i langt større grad utsatt for uforutsette hendelser som fall, slag osv. For ikke å snakke om den psykiske belastningen mange møter. Jeg jobber selv med yrkesskader, og forskjellen jeg ser er betydelig mellom de to. Anonymkode: 8901c...798 8 1
Nowayback Skrevet 30. mars 2022 #109 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Enkelt, fordi de jobber 100% i sin jobb, kommer hjem og jobber ca 100% med barn, husarbeid og familiens hverdagslogistikk. Menn jobber kanskje 120% i sin jobb og kommer hjem til rent hus, vaskede klær, barna har gjort lekser, middag på bordet og mat i kjøleskapet… dette er virkeligheten for mange kvinner, det 3 skiftet. Det er ikke så mye som har endret seg siden kvinner var hjemmeværende husmødre, bortsett fra at nå er kvinner også i jobb! Det får konsekvenser for noen og når man driver rovdrift på seg selv så får det konsekvenser for helsa på sikt! Anonymkode: 2964c...ccf Det er altfor satt på spissen. Bildet er mer nyansert enn som så. 1
Gjest Kastanjefrø Skrevet 30. mars 2022 #110 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hva får deg til å tro at tømreryrket er mer krevende enn å f.eks. jobbe på et sykehjem? Sykepleiere og helsefagarbeidere går langt mer, hvilket sliter på ben og føtter, de har en langt mer stressende arbeidshverdag, gjør ukontrollerte løft og er i langt større grad utsatt for uforutsette hendelser som fall, slag osv. For ikke å snakke om den psykiske belastningen mange møter. Jeg jobber selv med yrkesskader, og forskjellen jeg ser er betydelig mellom de to. Anonymkode: 8901c...798 Det har jeg aldri sagt, jeg sa det er mer fysisk krevende. Mennesker er laget for å gå, det sliter absolutt ingenting på noe som helst, om noe er det ekstremt helsefremmende. Menn er også ekstremt overrepresentert når det kommer til fysiske yrkesskader. Sitat physical injury claim rates were 1.4 times higher among men Berecki-Gisolf, Janneke & Smith, Peter & Collie, Alex & McClure, Roderick. (2015). Gender Differences in Occupational Injury Incidence. American Journal of Industrial Medicine. 58. 10.1002/ajim.22414 I tillegg er det 24 ganger høyere sjanse for å dø på jobben som mann, sammenlignet med om du er kvinne. At kvinner er overrepresentert fordi deres yrker "sliter" mer på kroppen er altså beviselig feil, om noe skulle det vært flere uføre menn da menn er overrepresentert i fysiske slitsomme yrker.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #111 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Enkelt, fordi de jobber 100% i sin jobb, kommer hjem og jobber ca 100% med barn, husarbeid og familiens hverdagslogistikk. Menn jobber kanskje 120% i sin jobb og kommer hjem til rent hus, vaskede klær, barna har gjort lekser, middag på bordet og mat i kjøleskapet… dette er virkeligheten for mange kvinner, det 3 skiftet. Det er ikke så mye som har endret seg siden kvinner var hjemmeværende husmødre, bortsett fra at nå er kvinner også i jobb! Det får konsekvenser for noen og når man driver rovdrift på seg selv så får det konsekvenser for helsa på sikt! Anonymkode: 2964c...ccf Det er jo helt vanlig at folk som jobber fullt deler på husarbeidet. Må vel tilbake til 50 tallet for å finne noe annet? Forresten, av alle jeg kjenner er det bare ei som gjør nesten alt. Fordi mannen er lat og uføretrygda og hun skjemte han bort i starten. Så ble alt en vane for late mannen som bruker tiden sin på jakt og fiske og morsomheter. Anonymkode: 196cd...650 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #112 Skrevet 30. mars 2022 1 hour ago, Kastanjefrø said: Det har jeg aldri sagt, jeg sa det er mer fysisk krevende. Mennesker er laget for å gå, det sliter absolutt ingenting på noe som helst, om noe er det ekstremt helsefremmende. Menn er også ekstremt overrepresentert når det kommer til fysiske yrkesskader. Berecki-Gisolf, Janneke & Smith, Peter & Collie, Alex & McClure, Roderick. (2015). Gender Differences in Occupational Injury Incidence. American Journal of Industrial Medicine. 58. 10.1002/ajim.22414 I tillegg er det 24 ganger høyere sjanse for å dø på jobben som mann, sammenlignet med om du er kvinne. At kvinner er overrepresentert fordi deres yrker "sliter" mer på kroppen er altså beviselig feil, om noe skulle det vært flere uføre menn da menn er overrepresentert i fysiske slitsomme yrker. Du må gjerne vise til norske tall. For å få godkjent yrkesskade må man gjennom en vurderingsprosess om skaden kan kategoriseres som yrkesskade. Bias i en sånn statistikk vil for eksempel være er det lettere å sannsynliggjøre at skade og senvirkninger kommer fra en yrkesskade? Om man da fortsatt bruker eksemplene tømrer og og sykepleier, og ryggskade. Tømrer skader ryggen i ett fall, mens sykepleier ved løft. Det vil da være en tydeligere og mer avgrenset skademekanisme hos tømreren, hvorpå en kan anta at skaden har større sansynlighet for å registreres som godkjent yrkesskade. Anonymkode: e2570...ef8 5
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #113 Skrevet 30. mars 2022 Kastanjefrø skrev (1 time siden): Det har jeg aldri sagt, jeg sa det er mer fysisk krevende. Mennesker er laget for å gå, det sliter absolutt ingenting på noe som helst, om noe er det ekstremt helsefremmende. Menn er også ekstremt overrepresentert når det kommer til fysiske yrkesskader. Berecki-Gisolf, Janneke & Smith, Peter & Collie, Alex & McClure, Roderick. (2015). Gender Differences in Occupational Injury Incidence. American Journal of Industrial Medicine. 58. 10.1002/ajim.22414 I tillegg er det 24 ganger høyere sjanse for å dø på jobben som mann, sammenlignet med om du er kvinne. At kvinner er overrepresentert fordi deres yrker "sliter" mer på kroppen er altså beviselig feil, om noe skulle det vært flere uføre menn da menn er overrepresentert i fysiske slitsomme yrker. Og hva legger du da i fysisk krevende? At de løfter tyngre? Et kontrollert tungt løft er mye mindre risikabelt enn et løft av en urolig person under tidspress f.eks. AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du må gjerne vise til norske tall. For å få godkjent yrkesskade må man gjennom en vurderingsprosess om skaden kan kategoriseres som yrkesskade. Bias i en sånn statistikk vil for eksempel være er det lettere å sannsynliggjøre at skade og senvirkninger kommer fra en yrkesskade? Om man da fortsatt bruker eksemplene tømrer og og sykepleier, og ryggskade. Tømrer skader ryggen i ett fall, mens sykepleier ved løft. Det vil da være en tydeligere og mer avgrenset skademekanisme hos tømreren, hvorpå en kan anta at skaden har større sansynlighet for å registreres som godkjent yrkesskade. Anonymkode: e2570...ef8 Dette. Få av skadene som oppstår i forbindelse med pleie godkjennes som yrkesskade. For det første godkjennes ikke skader oppstått over tid, og få oppfyller ulykkesvilkåret om at det har skjedd «en plutselig uventet ytre hendelse eller belastning som er usedvanlig for yrket». Statistikken har lite å si, med andre ord. Anonymkode: 8901c...798 6
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #114 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva får deg til å tro at tømreryrket er mer krevende enn å f.eks. jobbe på et sykehjem? Sykepleiere og helsefagarbeidere går langt mer, hvilket sliter på ben og føtter, de har en langt mer stressende arbeidshverdag, gjør ukontrollerte løft og er i langt større grad utsatt for uforutsette hendelser som fall, slag osv. For ikke å snakke om den psykiske belastningen mange møter. Jeg jobber selv med yrkesskader, og forskjellen jeg ser er betydelig mellom de to. Anonymkode: 8901c...798 Hvor mange kvinner dør under arbeidet de utfører? Anonymkode: 000a5...020 1
Bacteria Skrevet 30. mars 2022 #115 Skrevet 30. mars 2022 Kastanjefrø skrev (4 timer siden): Det har jeg aldri sagt, jeg sa det er mer fysisk krevende. Mennesker er laget for å gå, det sliter absolutt ingenting på noe som helst, om noe er det ekstremt helsefremmende. Menn er også ekstremt overrepresentert når det kommer til fysiske yrkesskader. Berecki-Gisolf, Janneke & Smith, Peter & Collie, Alex & McClure, Roderick. (2015). Gender Differences in Occupational Injury Incidence. American Journal of Industrial Medicine. 58. 10.1002/ajim.22414 I tillegg er det 24 ganger høyere sjanse for å dø på jobben som mann, sammenlignet med om du er kvinne. At kvinner er overrepresentert fordi deres yrker "sliter" mer på kroppen er altså beviselig feil, om noe skulle det vært flere uføre menn da menn er overrepresentert i fysiske slitsomme yrker. Bare en kommentar til at mennesket er skapt til å gå. Ja det stemmer. Vi er født til å gå, løpe, og bevege oss på et ulendt og mykt underlag. Som i naturen. Er vi skapt til å gå titusenvis av skritt innendørs, på et flatt og hardt betonggulv som på en helseinstitusjon? Absolutt ikke. Man fant for noen år siden et kvinneskjelett fra steinalder sør i Sverige. Hun hadde dødd i åttiårene, og hadde vært velnært og frisk. Hun hadde mindre artrose enn en førtiåring av i dag. 4
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #116 Skrevet 30. mars 2022 Jeg tror mange blir utbrent fordi de har mye mer ansvar med barn, hus, holde ting i orden og være sexy attpåtil (dersom du har en partner) Det sier seg selv at ikke alt går opp i opp alltid. Anonymkode: 60dae...04b
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #117 Skrevet 30. mars 2022 Grunner til hvorfor jeg er oftere syk enn min mann: Jeg har den overordnede oversikten over alt i hjemmet og utenfor, vedlikehold, økonomi, oppussing osv Barna er som klistret til meg hele tiden og bryr seg knapt om hvor far befinner seg Jobben min er langt mer mentalt og fysisk krevende enn hans Kroppen min sliter etter flere svangerskap og fødsler Jeg tar nesten alt husarbeidet Når jeg er syk er det ingen pauser, når han er syk pleier han kun seg selv Når jeg går for å gjøre noe blir jeg alltid uten unntak avbrutt av en minst et barn og/eller mann. Hvis han gjør noe legger ingen merke til at han er borte. Hvis han trenger ny jobb må jeg skrive søknader Hvis bilen trenger service, nye dekk el. må jeg ordne det Hvis vi trenger mat må jeg planlegge og handle. Sender jeg ham med liste mangler det alltid noe, og det er brukt en hel del penger på unødvendige ting Han eier ingen kompetanse eller forståelse av økonomi. Han vet ikke hva han tjener eller hvilke kostnader vi har. Han bruker penger når han vil uten å tenke over konsekvenser overhodet Anonymkode: 0be03...33a
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #118 Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Grunner til hvorfor jeg er oftere syk enn min mann: Jeg har den overordnede oversikten over alt i hjemmet og utenfor, vedlikehold, økonomi, oppussing osv Barna er som klistret til meg hele tiden og bryr seg knapt om hvor far befinner seg Jobben min er langt mer mentalt og fysisk krevende enn hans Kroppen min sliter etter flere svangerskap og fødsler Jeg tar nesten alt husarbeidet Når jeg er syk er det ingen pauser, når han er syk pleier han kun seg selv Når jeg går for å gjøre noe blir jeg alltid uten unntak avbrutt av en minst et barn og/eller mann. Hvis han gjør noe legger ingen merke til at han er borte. Hvis han trenger ny jobb må jeg skrive søknader Hvis bilen trenger service, nye dekk el. må jeg ordne det Hvis vi trenger mat må jeg planlegge og handle. Sender jeg ham med liste mangler det alltid noe, og det er brukt en hel del penger på unødvendige ting Han eier ingen kompetanse eller forståelse av økonomi. Han vet ikke hva han tjener eller hvilke kostnader vi har. Han bruker penger når han vil uten å tenke over konsekvenser overhodet Anonymkode: 0be03...33a 1. Sykefravær skal ikke være fordi du skal ta deg av AS Familien 2.Om man er fruktbar, og kan få barn, så velger man selv hvor mange. Om du er et voksent menneske så blir det helt sykt å klage over at barna dine er henvendt til deg, du har selv valgt å få de 3.Du har valgt din mann og å få barn med han, hva med å tenke deg litt om før du valgte å la han sprute sæd inn i deg? Anonymkode: 57504...3d5 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #119 Skrevet 31. mars 2022 Svaret på ts sitt spm er rett og slett enkelt. Kvinner har lettere å akseptere å ha dårlig livstill. Jeg sier ikke at alle som er uføre har/har hatt dårlig livstill, så ikke angrip meg. Et eksempel: Hvis menn er feite er det ganske lett å pusha han og be han gå og trene, men dette kan du ikke si til kvinner. Selv de fleste venninner tør ikke si det til hverandre. Det er TOTALT UAKSEPTABELT og fortelle kvinner at de må få bedre livstill i dagens samfunn. Altså i større grad kvinner enn menn. Anonymkode: 2fad7...2c4 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 #120 Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Svaret på ts sitt spm er rett og slett enkelt. Kvinner har lettere å akseptere å ha dårlig livstill. Jeg sier ikke at alle som er uføre har/har hatt dårlig livstill, så ikke angrip meg. Et eksempel: Hvis menn er feite er det ganske lett å pusha han og be han gå og trene, men dette kan du ikke si til kvinner. Selv de fleste venninner tør ikke si det til hverandre. Det er TOTALT UAKSEPTABELT og fortelle kvinner at de må få bedre livstill i dagens samfunn. Altså i større grad kvinner enn menn. Anonymkode: 2fad7...2c4 Nja, jeg pushet på min feite eks i alle år, han er like feit i dag. Mens jeg som meget slank kvinne, med sunt kosthold og gode treningsvsner, ble den som slet/sliter med sykdom. Og er ufør. Enig med at jeg forteller ikke andre kvinner at de bør slanke seg etc☺️ Anonymkode: 23d4f...7be
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå