AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #1 Skrevet 29. mars 2022 baby er snart to uker og vi har enda ikke lykkes med godt sugetak. har fått mye hjelp, men det blir vondere og vondere under amming, og brystvorten blir flat etter amming. har dermed brukt brystskjold, problemet da er at baby ikke klarer å suge ut melken og produksjonen har ikke økt noe særlig. fikk beskjed fra hs om å gi mme etter amming. så får jeg brystbetennelse😫 var ekstremt dårlig og smertepåvirket, og la baby lite til brystet. fikk for det meste mme over 2-3 dager, men nå har jeg begynt å legge baby til brystet til omtrent alle måltid, selvom hun ikke drikker noe særlig. på en god runde får hun ut 10ml-15ml med skjold 🙄 pumper 15min på hvert bryst 5-6 ganger daglig, og får til nå ut ca 30ml til sammen. begynte forresten med pumping i går, så har ikke forventet å se så mye fremgang enda! men så lurer jeg på, virker denne metoden helt håpløs? vil baby etterhvert få mer melk ut fra brystskjoldet, og vil pumpingen ha noen effekt? er så enormt sliten, og fortsatt slakk etter brystbetennelsen. men så ønsker jeg så sårt å amme barnet mitt 🤍 Anonymkode: 4b1d6...d31
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #2 Skrevet 29. mars 2022 Jeg kan ikke nok om dette til å svare, men vil bare tipse deg om «Ammehjelpsgruppen» på fb. Der finnes det masse dyktige, erfarne brukere og kursede ammehjelpere som gir gode råd. Anonymkode: b284b...47b 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #3 Skrevet 29. mars 2022 Jeg fikk baby i januar og fikk også i gang melkeproduksjon sent. Det er et slit i begynnelsen for mange. Du er kjempeflink! Jeg fikk mine første dråper en uke etter fødsel, kanskje. La først baby til brystet, så gav pappaen flaske mens jeg pumpet. Vi leide en fancy dobbel elektrisk pumpe fra apoteket. Produksjonen min tok seg kjapt opp. Tror jeg fullammet etter ca 3 uker. Håper det ordner seg for deg! Tror ikke ammeskjold har så mye å si. Kanskje babyen får ut mer når produksjonen tar seg opp? Anonymkode: 62d85...6a1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #4 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Jeg fikk baby i januar og fikk også i gang melkeproduksjon sent. Det er et slit i begynnelsen for mange. Du er kjempeflink! Jeg fikk mine første dråper en uke etter fødsel, kanskje. La først baby til brystet, så gav pappaen flaske mens jeg pumpet. Vi leide en fancy dobbel elektrisk pumpe fra apoteket. Produksjonen min tok seg kjapt opp. Tror jeg fullammet etter ca 3 uker. Håper det ordner seg for deg! Tror ikke ammeskjold har så mye å si. Kanskje babyen får ut mer når produksjonen tar seg opp? Anonymkode: 62d85...6a1 åhh denne var motiverende!! å ingen sugeforvirring med flaske? hvor ofte pumpet du, å pumpet du på nettene? ts Anonymkode: 4b1d6...d31 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #5 Skrevet 29. mars 2022 Mine brystvorter er også flate utenom under amming. Brukte skjold i starten - kanskje to- tre uker. Baby fikk best tak på ene brystet så sluttet med skjold på det ene litt før. Har du rett størrelse på skjoldet og setter du det riktig på? Jeg satte det på feil og det ble ikke skikkelig vakuum, men en jordmor på barsel viste meg hvordan jeg skulle få det skikkelig på. Anonymkode: e0cf6...8a5
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #6 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mine brystvorter er også flate utenom under amming. Brukte skjold i starten - kanskje to- tre uker. Baby fikk best tak på ene brystet så sluttet med skjold på det ene litt før. Har du rett størrelse på skjoldet og setter du det riktig på? Jeg satte det på feil og det ble ikke skikkelig vakuum, men en jordmor på barsel viste meg hvordan jeg skulle få det skikkelig på. Anonymkode: e0cf6...8a5 håper også å kunne kaste skjoldet etterhvert 🤞🏼 får fylt ca halve skjoldet med bryst, men når jeg håndmelker må jeg litt lenger inn mot brystet for å få melk. ikke sikker på om jeg setter det på rett, men vrenger det nesten helt før jeg legger det på og drar ut. har riktig størrelse ja! hvordan merket du forskjell på om du fikk sikkelig vakuum eller ikke? Anonymkode: 4b1d6...d31
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #8 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): håper også å kunne kaste skjoldet etterhvert 🤞🏼 får fylt ca halve skjoldet med bryst, men når jeg håndmelker må jeg litt lenger inn mot brystet for å få melk. ikke sikker på om jeg setter det på rett, men vrenger det nesten helt før jeg legger det på og drar ut. har riktig størrelse ja! hvordan merket du forskjell på om du fikk sikkelig vakuum eller ikke? Anonymkode: 4b1d6...d31 Sjekk ut denne videoen fra ammehjelpen om du ikke allerede har sett den: Når du har fått det på riktig trekker skjoldet ut brystknoppen. Anonymkode: e0cf6...8a5 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #9 Skrevet 29. mars 2022 Dette ordner seg! Fortsett å amme/pumpe. Du er råflink ❤️ Kan du ta litt Paracet hvis du har veldig vondt når du ammer? Ta det ca 30 min før. Paracet er godkjent til bruk ved amming (jeg tenker bare som nød en kort periode for å få produksjonen opp). . Jeg brukte forøvrig skjold i 6 uker, det gikk fint det etterpå! Babyen min ble heller ikke sugeforvirret av flaske. Anonymkode: aed92...25d
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #10 Skrevet 29. mars 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: baby er snart to uker og vi har enda ikke lykkes med godt sugetak. har fått mye hjelp, men det blir vondere og vondere under amming, og brystvorten blir flat etter amming. har dermed brukt brystskjold, problemet da er at baby ikke klarer å suge ut melken og produksjonen har ikke økt noe særlig. fikk beskjed fra hs om å gi mme etter amming. så får jeg brystbetennelse😫 var ekstremt dårlig og smertepåvirket, og la baby lite til brystet. fikk for det meste mme over 2-3 dager, men nå har jeg begynt å legge baby til brystet til omtrent alle måltid, selvom hun ikke drikker noe særlig. på en god runde får hun ut 10ml-15ml med skjold 🙄 pumper 15min på hvert bryst 5-6 ganger daglig, og får til nå ut ca 30ml til sammen. begynte forresten med pumping i går, så har ikke forventet å se så mye fremgang enda! men så lurer jeg på, virker denne metoden helt håpløs? vil baby etterhvert få mer melk ut fra brystskjoldet, og vil pumpingen ha noen effekt? er så enormt sliten, og fortsatt slakk etter brystbetennelsen. men så ønsker jeg så sårt å amme barnet mitt 🤍 Anonymkode: 4b1d6...d31 Jeg pumpa de første 6 ukene med første før vi endelig klarte å få til ammingen, men ville ikke gått gjennom det samme igjen. Desverre fikk jeg tidlig overproduksjon og klarte ikke få melkeproduksjonen ned, og hadde store problemer med brystbetennelse og tettemelkeganger. Det som er ekstremt viktig er å få kyndig hjelp, og det er desverre ikke sikkert helsestasjon har nok kompetanse. I mitt tilfelle ble jeg gitt opp av både barselhotell og ammepoliklinikk, men fikk tilslutt hjelp på privatklinikk (idag Bambus familieklinikk, bærum) av en fantastisk ammeveleder. Anonymkode: cef4a...3a0
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #11 Skrevet 29. mars 2022 9 minutter siden, AnonymBruker said: åhh denne var motiverende!! å ingen sugeforvirring med flaske? hvor ofte pumpet du, å pumpet du på nettene? ts Anonymkode: 4b1d6...d31 Ingen sugeforvirring. Babyen tok både smokk og flaske på barsel. Pleierne der kommenterte hvor sterk sugetrang han hadde. I begynnelsen matet vi ham hver 3. time. Etterhvert tok vi det ettersom han ble sulten. Pumpet ikke på natt. Anonymkode: 62d85...6a1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #12 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette ordner seg! Fortsett å amme/pumpe. Du er råflink ❤️ Kan du ta litt Paracet hvis du har veldig vondt når du ammer? Ta det ca 30 min før. Paracet er godkjent til bruk ved amming (jeg tenker bare som nød en kort periode for å få produksjonen opp). . Jeg brukte forøvrig skjold i 6 uker, det gikk fint det etterpå! Babyen min ble heller ikke sugeforvirret av flaske. Anonymkode: aed92...25d tusen takk ❤️ selv om det «forventes» av samfunnet å få ammingen til å gå, er det jaggu meg krevende jobb! tar allerede døgndosen med paracet pga betennelsen 🙊 så godt å høre om dine erfaringer! Anonymkode: 4b1d6...d31
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #13 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg pumpa de første 6 ukene med første før vi endelig klarte å få til ammingen, men ville ikke gått gjennom det samme igjen. Desverre fikk jeg tidlig overproduksjon og klarte ikke få melkeproduksjonen ned, og hadde store problemer med brystbetennelse og tettemelkeganger. Det som er ekstremt viktig er å få kyndig hjelp, og det er desverre ikke sikkert helsestasjon har nok kompetanse. I mitt tilfelle ble jeg gitt opp av både barselhotell og ammepoliklinikk, men fikk tilslutt hjelp på privatklinikk (idag Bambus familieklinikk, bærum) av en fantastisk ammeveleder. Anonymkode: cef4a...3a0 huff, den følelsen jeg er redd for å sitte igjen med selv, for akkurat nå er det lite kos.. fikk god hjelp av barsel, nå helsestasjonen og har i tillegg kontakt med ammehjelper. så bra du fikk god hjelp til slutt ❤️ Anonymkode: 4b1d6...d31
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #14 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Ingen sugeforvirring. Babyen tok både smokk og flaske på barsel. Pleierne der kommenterte hvor sterk sugetrang han hadde. I begynnelsen matet vi ham hver 3. time. Etterhvert tok vi det ettersom han ble sulten. Pumpet ikke på natt. Anonymkode: 62d85...6a1 godt å høre! du har gitt meg en god dose håp og motivasjon, tusen takk ❤️ Anonymkode: 4b1d6...d31
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #15 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): baby er snart to uker og vi har enda ikke lykkes med godt sugetak. har fått mye hjelp, men det blir vondere og vondere under amming, og brystvorten blir flat etter amming. har dermed brukt brystskjold, problemet da er at baby ikke klarer å suge ut melken og produksjonen har ikke økt noe særlig. fikk beskjed fra hs om å gi mme etter amming. så får jeg brystbetennelse😫 var ekstremt dårlig og smertepåvirket, og la baby lite til brystet. fikk for det meste mme over 2-3 dager, men nå har jeg begynt å legge baby til brystet til omtrent alle måltid, selvom hun ikke drikker noe særlig. på en god runde får hun ut 10ml-15ml med skjold 🙄 pumper 15min på hvert bryst 5-6 ganger daglig, og får til nå ut ca 30ml til sammen. begynte forresten med pumping i går, så har ikke forventet å se så mye fremgang enda! men så lurer jeg på, virker denne metoden helt håpløs? vil baby etterhvert få mer melk ut fra brystskjoldet, og vil pumpingen ha noen effekt? er så enormt sliten, og fortsatt slakk etter brystbetennelsen. men så ønsker jeg så sårt å amme barnet mitt 🤍 Anonymkode: 4b1d6...d31 Jeg lot baby suge direkte på brystvorten selv om den var sår og det var sinnsykt smertefullt. Det var bare den første tiden med første barnet og tro det eller ei selv om det kjennes grusomt ut så slutter det å gjøre vondt og brystene blir herdet og tåler mer. De der brystskjola var bare waiste of money her iallefall. Men det var en periode der som var litt tortur for min del i 1-2uker men jeg kjempa meg gjennom det med gråten i halsen og tårene i øyekrokene men det gikk og etterpå så var det ikke problem og brystene ble hele og fine igjen og melka rant og alt gikk bra. (amma 3 barn) Anonymkode: 64910...760
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #16 Skrevet 29. mars 2022 Når brystene mine ble sprengte så tok jeg hånda og strøk over brysta der de var harde mens baby lå til brystet så baby fikk masse melk. Hvis det var vanskelig å få melka til å renne så var det bare å tenke på mannen min og dagdrømme litt og da fossa melka som en foss. Anonymkode: 64910...760 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #17 Skrevet 29. mars 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: godt å høre! du har gitt meg en god dose håp og motivasjon, tusen takk ❤️ Anonymkode: 4b1d6...d31 Så bra! Tror det hjelper veldig med hvile og godt med mat og drikke for mor. Kroppen må ha overskudd til å produsere melken. Dette klarer du! ❤️ Anonymkode: 62d85...6a1 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #18 Skrevet 29. mars 2022 Hvis melka ikke kommer ut så blir det betennelse, hvis man fryser på brystene, på hendene og på føttene blir det betennelse, hvis man sitter på steiner blir det betennelse. Så i ammefasen er det viktig og holde seg jevnt over varm, bruk ammeinnlegg av ull og når du kjenner harde områder så stryk fra der brystet starter og ut til brystvorta og så begynn på ny, igjen og igjen mens barnet ligger til brystet. Da får du ut melka og du slipper med høyere sannsynslighet å få noe unødvendige opplevelser. Arbeidet med dette hele tiden det var stor jobb å amme men det var også mye kos ❤️❤️❤️ Anonymkode: 64910...760
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #19 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg lot baby suge direkte på brystvorten selv om den var sår og det var sinnsykt smertefullt. Det var bare den første tiden med første barnet og tro det eller ei selv om det kjennes grusomt ut så slutter det å gjøre vondt og brystene blir herdet og tåler mer. De der brystskjola var bare waiste of money her iallefall. Men det var en periode der som var litt tortur for min del i 1-2uker men jeg kjempa meg gjennom det med gråten i halsen og tårene i øyekrokene men det gikk og etterpå så var det ikke problem og brystene ble hele og fine igjen og melka rant og alt gikk bra. (amma 3 barn) Anonymkode: 64910...760 Ammeskjoldene beskytter ikke egentlig brystvortene noe særlig, men de hjelper en liten baby med liten munn å få riktig sugetak på flate brystvorter. Ts, jeg hadde et salig strev med ammingen med min første, så du har min dypeste sympati. Du er kjempeflink! Og det er bare du som kan bestemme om du vil og orker å fortsette eller ikke. Jeg brukte ammeskjoldene til han var fem måneder og så avvente vi. Jeg fullpumpet noen uker og delpumpet fram til han var seks uker. Da løsnet det. Anbefaler deg å Google litt på engelsk. Amerikanske mødre må ofte tilbake på jobb etter seks uker og jeg fikk masse nyttige tips til pumping, utdrivningsrefleks o.l. Vi leide også en kraftig dobbeltpumpe på apoteket på sykehuset. Jeg pumpet først hver andre time, deretter hver tredje, og så hver fjerde time. Hele døgnet, også om natten. Fikk overproduksjon, fulgte Ammehjelpens program for å fikse det, det funket heldigvis. Fullammet så uten problemer fra han var seks uker og til han var 15 mnd., så det var heldigvis verdt det. ❤ Heier på deg! Anonymkode: 41627...86b
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #20 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvis melka ikke kommer ut så blir det betennelse, hvis man fryser på brystene, på hendene og på føttene blir det betennelse, hvis man sitter på steiner blir det betennelse. Så i ammefasen er det viktig og holde seg jevnt over varm, bruk ammeinnlegg av ull og når du kjenner harde områder så stryk fra der brystet starter og ut til brystvorta og så begynn på ny, igjen og igjen mens barnet ligger til brystet. Da får du ut melka og du slipper med høyere sannsynslighet å få noe unødvendige opplevelser. Arbeidet med dette hele tiden det var stor jobb å amme men det var også mye kos ❤️❤️❤️ Anonymkode: 64910...760 det ble betennelse 🥴 takk for tips! Anonymkode: 4b1d6...d31
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå