Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/mr4dQl/norges-bank-bremser-renteoppgangen?referer=https%3A%2F%2Fwww.aftenposten.no

Jeg må si at jeg måtte lese den et par ganger for å være sikker på at jeg leste riktig.

Så renten økes for å dempe prisveksten. Hvilken prisvekst akkurat? Det er jo drivstoffer og strøm som øker mest nå. De påvirker hele næringslivet, noe som resulterer til høyere priser fordi kostnadene for produksjon og levering av tjenester har økt tilsvarende. Det er ikke grådighet for å tjene mer, det er reelle økte kostnader som fører til økte priser på sluttproduktet eller tjenesten. Regjeringen forteller oss at drivstoffprisene og strømprisene i dag skyldes forhold i utlandet. På hvilken måte vil økt boligrente for nordmenn ha noe effekt for forholdene i utlandet?

Hva hjelper det å øke renten da? Det gjør ting bare verre. Økt rente demper ikke drivstoffpriser og strømpriser. Det er regjeringens politikk som i stor grad kan påvirke dem og dempe dem. 

Og sitat fra artikkelen: Bache vil se an virkningen økt rente har på norske lånekunder. 

OK. Jeg kan fortelle henne allerede nå at virkningen blir katastrofal med mindre noe veldig positivt skjer med drivstoffpriser, strømpriser og matpriser.

Men hvis det er noen smarte hoder her som kan forklare meg hvordan økte boligrente for nordmenn vil løse drivstoffpriskrisen og strømpriskrisen, vil jeg gjerne lære.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er enda mer koko enn det. Størstedelen av prisstigningen (ca. 60% av inflasjonen på 5%) skyldes økte strømpriser. Økte strømpriser er i realiteten en ren ekstraskatt folk flest betaler til staten. At dette da skal føre til økte renter er helt absurd. Det er jo bare for staten å innføre makspris på strøm og så vil inflasjonen reduseres kraftig, og det vil da ikke være nødvendig med kraftige renteøkninger. Politikere lyver. Merkelig at folk finner seg i det.

• Liker 5
Gjest Ole41
Skrevet
Drizzt skrev (3 timer siden):

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/mr4dQl/norges-bank-bremser-renteoppgangen?referer=https%3A%2F%2Fwww.aftenposten.no

Jeg må si at jeg måtte lese den et par ganger for å være sikker på at jeg leste riktig.

Så renten økes for å dempe prisveksten. Hvilken prisvekst akkurat? Det er jo drivstoffer og strøm som øker mest nå. De påvirker hele næringslivet, noe som resulterer til høyere priser fordi kostnadene for produksjon og levering av tjenester har økt tilsvarende. Det er ikke grådighet for å tjene mer, det er reelle økte kostnader som fører til økte priser på sluttproduktet eller tjenesten. Regjeringen forteller oss at drivstoffprisene og strømprisene i dag skyldes forhold i utlandet. På hvilken måte vil økt boligrente for nordmenn ha noe effekt for forholdene i utlandet?

Hva hjelper det å øke renten da? Det gjør ting bare verre. Økt rente demper ikke drivstoffpriser og strømpriser. Det er regjeringens politikk som i stor grad kan påvirke dem og dempe dem. 

Og sitat fra artikkelen: Bache vil se an virkningen økt rente har på norske lånekunder. 

OK. Jeg kan fortelle henne allerede nå at virkningen blir katastrofal med mindre noe veldig positivt skjer med drivstoffpriser, strømpriser og matpriser.

Men hvis det er noen smarte hoder her som kan forklare meg hvordan økte boligrente for nordmenn vil løse drivstoffpriskrisen og strømpriskrisen, vil jeg gjerne lære.

Kan det være dem mener prisvekst at folk sparer? Har ikke peiling bare spør 😂

Skrevet (endret)
matsats skrev (2 timer siden):

Det er enda mer koko enn det. Størstedelen av prisstigningen (ca. 60% av inflasjonen på 5%) skyldes økte strømpriser. Økte strømpriser er i realiteten en ren ekstraskatt folk flest betaler til staten. At dette da skal føre til økte renter er helt absurd. Det er jo bare for staten å innføre makspris på strøm og så vil inflasjonen reduseres kraftig, og det vil da ikke være nødvendig med kraftige renteøkninger. Politikere lyver. Merkelig at folk finner seg i det.

Ja, strømprisene i dag er virkelig en ren ekstraskatt folk flest betaler til staten. Samme stat som eksporterer strømmen svindyrt og tjener grovt på det. Samme strøm som koster noen øre å produsere i Norge, men som norske forbrukere betaler kroner for. Det er virkelig koko og politikerne virkelig lyver til oss. De alternative forklaringene deres er det ingen vanlig person som kjøper. 

At Støre fortsatt nekter å innføre makspris på strøm og å fjerne drivstoffavgiften er en av de største politiske skandalene i Norges historie. Han håper at folk har glemt til neste valg, men jeg tror folk vil huske. Først kommer det lokalvalg og der får Ap og Sp svi så det suser. Da blir det vanlig folk sin tur å si ifra og sparke dem ut døra.

Ole41 skrev (59 minutter siden):

Kan det være dem mener prisvekst at folk sparer? Har ikke peiling bare spør 😂

Hæ? Hva sparer folk? Folk kutter på forbruket på grunn av økte priser, de sparer ikke ... 

P.S. Jeg håper Støre og Vedum og alle andre som mener det går kjempebra med nordmenn og Norges økonomi så på Debatten i kveld.

Endret av Drizzt
  • Liker 1
Skrevet

En liten kommentar til.

Merker dere at DnB ligger veldig lavt og stille nå og ikke er første bank som hever renta? 😂 Jeg merker meg at det er veldig stille derfra i det siste etter Sbanken-oppkjøpet. PR?

• Liker 1
Gjest Ole41
Skrevet
Drizzt skrev (10 timer siden):

Ja, strømprisene i dag er virkelig en ren ekstraskatt folk flest betaler til staten. Samme stat som eksporterer strømmen svindyrt og tjener grovt på det. Samme strøm som koster noen øre å produsere i Norge, men som norske forbrukere betaler kroner for. Det er virkelig koko og politikerne virkelig lyver til oss. De alternative forklaringene deres er det ingen vanlig person som kjøper. 

At Støre fortsatt nekter å innføre makspris på strøm og å fjerne drivstoffavgiften er en av de største politiske skandalene i Norges historie. Han håper at folk har glemt til neste valg, men jeg tror folk vil huske. Først kommer det lokalvalg og der får Ap og Sp svi så det suser. Da blir det vanlig folk sin tur å si ifra og sparke dem ut døra.

Hæ? Hva sparer folk? Folk kutter på forbruket på grunn av økte priser, de sparer ikke ... 

P.S. Jeg håper Støre og Vedum og alle andre som mener det går kjempebra med nordmenn og Norges økonomi så på Debatten i kveld.

https://www.ssb.no/nasjonalregnskap-og-konjunkturer/finansregnskap/artikler/endret-spareadferd-under-pandemien

Skrevet

Har ikke e24, så jeg har jo itte lest artikkelen, men det er vel neppe noen der som hevder at en renteøkning i Norge vil ha noen effekt energiprisene i utlandet? :klo: 

Verden (iaf. deler) har levd over evne leEeeenge nå, korthuset har begynt å rase, og prisen kommer alle til å betale i lang tid fremover. (ikke pga. av rentene altså, men alle de underliggende årsakene til at de settes opp)

Heldigvis er vi (enda) ganske godt stilt i Norge (og Norge AS  tjener jo veldig bra på disse høye prisene) , men dette kommer til å svi skikkelig uansett hvordan man vrir og vender på det, er jeg redd... 

Skrevet (endret)
Beeblebrox skrev (12 timer siden):

Har ikke e24, så jeg har jo itte lest artikkelen, men det er vel neppe noen der som hevder at en renteøkning i Norge vil ha noen effekt energiprisene i utlandet? :klo: 

Diskusjonen handler om underliggende og etterspørselsdrevet inflasjon : går økonomien dårlig eller bra.

Renteøkningen vi ser nå, er begrunnet i at økonomien går bra,  vi skal ha et lønnsoppgjør som dekker prisøkningen på energi, sysselsettingen skal øke (og er allerede problematisk høy) og Ukraina krisen forventer ikke å ha prisdrivende konsekvenser utover dette.

Renteøkninger i seg selv , er ikke primært inflasjonsdrivende  i det scenarioet; konsekvensen av høyere kost og høyere inntjeningskrav ved renteøkninger, er mindre enn de andre inflasjonsdrivende mekanismene. 

Men dette er bare en halv analyse om problemet, vi forutsetter at energi problemet vi har nå er bærekraftig. Vi forutsetter at alt løser seg på kort sikt. at vi er ferdig med krigen i løpet av de neste par ukene , slik at vi ikke har en matkrise i andre halvår og 2023. At leveransene av fosfat og malm og stål og alt vi trenger for å holde industrien og matproduksjonen gående, plutselig kommer tilbake som ingenting har hendt, så vi ikke går inn i en periode med lav sysselsetting igjen.

Får vi inflasjon basert på dette, altså prisene øker basert på at det er mindre tilgjengelighet av ressurser som IKKE kommer fra Norge, og følgelig tilfører økonomisk verdiskapning i Norge, så er renteøkningene inflasjonsdrivende;  det er ikke verdiskapning nok til å kompensere renteøkningen, da får vi en perfekt storm av inflasjon og kollaps av verdiskapningen, som vi kjenner som stagflasjon. 

Det store problemet vårt, er at vi har en del måltall som ser veldig bra ut; når energi prisene går i taket og matprisene går i taket, så ser det ut som vi tjener veldig mye penger. Problemet er at disse inntektene ikke nødvendigvis kommer ut til folks lommebok i form av penger som før økonomien og samfunnet : de ender i det offentlige regnskapet og kunstig blåser opp økonomien på en måte som ytterligere svekker systemet. 

Jeg bekymrer meg ikke over den første renteøkningen her, men underkjennelse av betydningen av ukrainakrisen for rentebanen videre i løpet av året.   Alle vet at renta i dag er problematisk lav.  

Endret av Druid
  • Liker 2
Skrevet

Prisene øker til en viss grad fordi folk har penger til å betale økte priser. Det blir det mindre av når renten økes, og inflasjonen faller følgelig. 

Skrevet
PetterKanin skrev (9 timer siden):

Prisene øker til en viss grad fordi folk har penger til å betale økte priser. Det blir det mindre av når renten økes, og inflasjonen faller følgelig. 

Hva blir det mindre av? Økte priser eller folk sine penger?

Skrevet
Drizzt skrev (54 minutter siden):

Hva blir det mindre av? Økte priser eller folk sine penger?

Begge deler. 

Skrevet (endret)
PetterKanin skrev (1 time siden):

Begge deler. 

Folk sine penger blir det klart mindre av når de må bruke mer penger for å kjøpe samme vare og tjeneste som før. 

Men prisene blir ikke lavere av den grunn. Det er mange faktorer som holder dem og kommer til å holde dem høyere med mindre regjeringen setter i gang mottiltak.

Endret av Drizzt
Skrevet
Drizzt skrev (18 minutter siden):

Folk sine penger blir det klart mindre av når de må bruke mer penger for å kjøpe samme vare og tjeneste som før. 

Men prisene blir ikke lavere av den grunn. Det er mange faktorer som holder dem og kommer til å holde dem høyere med mindre regjeringen setter i gang mottiltak.

Når rentene øker blir det mindre penger i markedet. Følgelig må prisene ned for å opprettholde salg av produksjonen.

Skrevet
PetterKanin skrev (7 minutter siden):

Når rentene øker blir det mindre penger i markedet. Følgelig må prisene ned for å opprettholde salg av produksjonen.

Hvordan kan det være bærekraftig å selge med tap? Husk at strømpriser og drivstoffpriser er veldig viktige faktorer når sluttprisen beregnes. 

Skrevet
Drizzt skrev (2 minutter siden):

Hvordan kan det være bærekraftig å selge med tap? Husk at strømpriser og drivstoffpriser er veldig viktige faktorer når sluttprisen beregnes. 

Å selge med tap vil ikke være bærekraftig. Det er defor viktig å forstå at ikke all prisøkning kommer av økte kostnader. Noe av den kommer fordi det er betalingsvilje. 

Skrevet
PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Å selge med tap vil ikke være bærekraftig. Det er defor viktig å forstå at ikke all prisøkning kommer av økte kostnader. Noe av den kommer fordi det er betalingsvilje. 

Selv om man fjerner den lille delen som skyldes betalingsvilje (siden betalingsviljen erstattes av manglende betalingsevne snart), så er det fortsatt drivstoff og strøm som påvirker i størst grad prisen av de eksterne faktorene. Økte boliglånsrenter hjelper jo ingenting på å løse problemet.

Skrevet
Drizzt skrev (1 minutt siden):

Selv om man fjerner den lille delen som skyldes betalingsvilje (siden betalingsviljen erstattes av manglende betalingsevne snart), så er det fortsatt drivstoff og strøm som påvirker i størst grad prisen av de eksterne faktorene. Økte boliglånsrenter hjelper jo ingenting på å løse problemet.

Den lille delen som skyldes betalingvilje og -evne er nok større enn du tror. Spesielt nå som mange har forbrukt mindre de siste par årene.

De økte energikostnadene i det siste er selvsagt ikke uten betydning, men energi er langt fra det eneste folk bruker penger på.

Skrevet
PetterKanin skrev (22 timer siden):

De økte energikostnadene i det siste er selvsagt ikke uten betydning, men energi er langt fra det eneste folk bruker penger på.

Nei, men det er hoveddelen av inflasjonen.

Sett vekk fra energiprisen, er det lite som forsvarer den rentebanen som er fremlagt.

Forutsetningen fra NB er at dette er bærekraftig, hvilket jeg er enig i, og at det ikke er kostdrivende, hvilket jeg ikke forstår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...