Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg har relativt lite erfaringer med babyer og småbarn, og fikk nylig vite at jeg venter mitt første barn, er 21 år gammel.

Jeg lurer på "basic stuff" ila det første leveåret deres, hvor ofte de skal spise og sove, evt hva de skal spise når de først blir introdusert til fast føde. Litt dumt spørsmål, men går det an å amme når man har små pupper? Snakker mindre enn A-cup, jeg har veldig mild grad av tuberøse bryster, og jeg har søkt litt omkring ang. det, og det står at man gjerne kan få til amming men at mange sliter med det da man har lite melkeproduksjon o.l. Så hvis jeg heller må bruke MME, burde jeg da gå til innkjøp av en slags maskin som "lager" flaskene for meg, eller er dette unødvendig kjøp? Hvor ofte skal baby sove / hvile når de får litt mer rutine når de er et par mnd gamle, og er det nødvendig å vekke de om natta for å gi dem melk når de er nyfødte, eller trenger man ikke det før de selv viser at de er sultne? 

Også lurer jeg på hva dere bruker i vogn og krybbe, på både sommeren og vinteren. Har hørt at man ikke skal ha pute til baby og ikke burde ha dyne, burde man da heller kle på baby mer når de skal sove eller burde de bruke sånn sovepose eller et teppe? Vognpose eller dyne i vogn? 

Anonymkode: eb7e9...f5a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har inntrykk av at det med små bryster og amming er veldig individuelt. Både moren min og jeg har alltid hatt mindre enn A-cup. Moren min fullammet fire barn og hadde aldri problemer med melkeproduksjonen, mens jeg gikk fra å ha overproduksjon de første 2 ukene til å omtrent ikke produsere noe melk ved 8 uker.

Anonymkode: 12c48...ae9

AnonymBruker
Skrevet

Www.babyverden.no

her finner du mye informasjon

Anonymkode: 98496...72b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nesten ikke pupper før melka kom 2-3 dager etter fødsel, da var de store og vekta til babyen gikk langt over snittet 😂 så det går nok fint! 

Anonymkode: 5ce2f...86a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å tenke at du nå har hele tiden fram til fødsel å finne ut av dette. Det med fast føde kan du tenke på etter fødsel. Mange av disse spørsmålene kan du stille til jordmor. 

Ellers så ligger det også masse på forum.babyverden.no, mye større gravid forum enn her på kvinneguiden. Der kan du være med i termingruppe som er mye større enn her og lage masse tråder om alt du kan tenke. kanskje lettere å ha en tråd til hvert emne :) du kan også bare lese rundt omkring i trådene på andres erfaringer. 

Anonymkode: a5d15...ba6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Prøv å tenke at du nå har hele tiden fram til fødsel å finne ut av dette. Det med fast føde kan du tenke på etter fødsel. Mange av disse spørsmålene kan du stille til jordmor. 

Ellers så ligger det også masse på forum.babyverden.no, mye større gravid forum enn her på kvinneguiden. Der kan du være med i termingruppe som er mye større enn her og lage masse tråder om alt du kan tenke. kanskje lettere å ha en tråd til hvert emne :) du kan også bare lese rundt omkring i trådene på andres erfaringer. 

babyen viser også endel signaler. i starten så er det ikke rutine og de styrer søvn stort sett selv. På natta vekker man ikke babyen med lindre babyen våkner selv 😊

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer med graviditeten! Nå har du de neste månedene til å finne ut alt dette på! Anbefaler deg å snakke med jordmor, og lese bøkene til Gro Nylander. Der er det mye god info!

Og så glemmer man halvparten av det man har lest når babyen først kommer, for da er omveltningen så stor. Husk at du er biologisk programmert til å ta vare på babyen din, og den gir signaler på hva den trenger. Og de første tre-fire månedene er bare kaos. Men veldig koselig😁🥰

Anonymkode: 7fc73...0c0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Babyer er så forskjellige. Jeg kunne ingenting om babyer før jeg fikk min. Forberedte meg en del, men mye kunne jeg aldri ha forberedt meg til. Jeg måtte ta utfordringer ettersom de kom og søke råd hos familie, google og på helsestasjonen. Det eneste jeg kan si er nyt tiden. Min er nå ett år. Gråt da jeg pakket ned det minste tøyet i en eske. Det gikk så fort. Nå er det snart barnehage og en magisk tid er snart over. Håper du klarer å kose deg, nyte det og får god støtte og hjelp av partner, familie og ellers folk rundt deg. Mye er tøft, går litt i berg og dalbane. Men prøv å sett pris på tiden. Du blir eksperten på barnet ditt, så du finner ut av ting. Lykke til. ❤️

Anonymkode: b0da0...5d8

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei,

Jeg har relativt lite erfaringer med babyer og småbarn, og fikk nylig vite at jeg venter mitt første barn, er 21 år gammel.

Jeg lurer på "basic stuff" ila det første leveåret deres, hvor ofte de skal spise og sove, evt hva de skal spise når de først blir introdusert til fast føde. Litt dumt spørsmål, men går det an å amme når man har små pupper? Snakker mindre enn A-cup, jeg har veldig mild grad av tuberøse bryster, og jeg har søkt litt omkring ang. det, og det står at man gjerne kan få til amming men at mange sliter med det da man har lite melkeproduksjon o.l. Så hvis jeg heller må bruke MME, burde jeg da gå til innkjøp av en slags maskin som "lager" flaskene for meg, eller er dette unødvendig kjøp? Hvor ofte skal baby sove / hvile når de får litt mer rutine når de er et par mnd gamle, og er det nødvendig å vekke de om natta for å gi dem melk når de er nyfødte, eller trenger man ikke det før de selv viser at de er sultne? 

Også lurer jeg på hva dere bruker i vogn og krybbe, på både sommeren og vinteren. Har hørt at man ikke skal ha pute til baby og ikke burde ha dyne, burde man da heller kle på baby mer når de skal sove eller burde de bruke sånn sovepose eller et teppe? Vognpose eller dyne i vogn? 

Svigerinnen min har mindre enn A-cupp men hennes bryster flomma over av næringsrik brystmelk som rant og rant i strie strømmer så ikke tenk på det.

Anonymkode: 6ffc5...812

AnonymBruker
Skrevet

Hei❤️gratulerer så mye 😍 jeg tenkte ikke engang å spørre om ting jeg ikke visste. Kunne heller ingenting. Hadde aldri løftet opp en nyfødt engang.. 

På sykehuset hadde de faktisk et ammekurs for førstegangsfødende, der lærte vi å bade babyen. Jeg hadde mindre en a cup, og fullammet i 6 mnd og hun var god og rund. 

Spurte mamma for det meste egentlig, men du kan fint spørre helsesøster, lese på babyverden eller et mammaforum 😊 

Ingen rutiner de første 3, 4 månedene. Det kommer rutine etterhvert. De spiser og sover i hytt og pine. Du trenger ikke vekke baby, med mindre den må mates pga lav vekt ELLER bæsj. 

De første tre månedene er kalt fjerde trimester, så gjør alt for å trygge babyen. 

Ingen babyer er født automatisk trygge, logisk nok, hele livet de kjenner blir forandra, fra magen og ut i den ukjente verden. Din jobb er å trygge babyen på at han eller hun er i trygge hender og at du er der og elsker ham eller henne. Kos, prat, dulling og kjærlighet. Du trenger ikke lære babyen til noe som helst. Vil babyen sove sammen med deg, og du vil det, så gjør dere det. 

Anonymkode: f999e...994

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Emmaljunga kombivogn var fantastisk når jeg hadde bare et barn og den var lun og god og trygg for baby. I vogna brukte jeg andedun vognpose av typen voksi urban og med andre hadde jeg easygrow nature. VELDIG fornøyd med begge. Jeg samsov med mine barn så lenge som overhodet mulig og baby lå aldri ytterst i senga. Jeg har ammet mye i sengen og vi har hatt gode netter både jeg og barnet og baby har fått masse trygghet og kunnet få puppeservering ved det minste klynk så søvnet min har ikke blitt spolert og heller ikke babyens. Av babydyne har jeg brukt Drøm dundyne andungen str. 80x100 og denne har blitt brukt i seng og ikke i vogn da jeg brukte vognpose i vogn.

AnonymBruker
Skrevet

Informasjon om amming finner du her:
ammehjelpen

Husk å søke på nyfødte og spedbarn da det er forskjell når de blir litt eldre.

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Hvor jobber du og hvor stor stilling?

AnonymBruker
Skrevet

For meg så kom veldig mye naturlig og litt av seg selv. Det er så individuelt hvordan sove og spise rutiner er for hvert barn, men man blir fort kjent med babyen sin og lærer å tolke signaler. Jeg hadde ikke holdt en baby før første kom da jeg var 23, men det gikk av seg selv egentlig. Er nok umulig å planlegge på forhånd, ting blir sjeldent som man tror og det løser seg fint det også

Anonymkode: fafb7...a40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...