AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #1 Skrevet 29. mars 2022 Min kone er ekstremt krevende å leve sammen med. Jeg har lest meg opp, og er svært sikkert på at hun har en eller annen form for personlighetsforstyrrelse, Eller hvertfall trenger hjelp på noe vis. Hun er så aggresiv og vanskelig å snakke med at jeg er redd for foreslå at hun bør søke hjelp. Jeg har prøvd, men det feiler henne ingenting og hun bare angriper meg tilbake på en sånn måte at jeg skremmes eller viker unna. Alt er bare min feil. Jeg klarer snart ikke mer, og vil at hun skal søke hjelp, men jeg vet ikke hvordan jeg skal gå frem. Er det noen som har noe erfaring rundt dette? Anonymkode: 467e3...5ca
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #2 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Min kone er ekstremt krevende å leve sammen med. Jeg har lest meg opp, og er svært sikkert på at hun har en eller annen form for personlighetsforstyrrelse, Eller hvertfall trenger hjelp på noe vis. Hun er så aggresiv og vanskelig å snakke med at jeg er redd for foreslå at hun bør søke hjelp. Jeg har prøvd, men det feiler henne ingenting og hun bare angriper meg tilbake på en sånn måte at jeg skremmes eller viker unna. Alt er bare min feil. Jeg klarer snart ikke mer, og vil at hun skal søke hjelp, men jeg vet ikke hvordan jeg skal gå frem. Er det noen som har noe erfaring rundt dette? Anonymkode: 467e3...5ca Har hun alltid vært sånn eller blitt sånn? På hvilken måte skal det hjelpe forholdet at du kaller henne personlighetsforstyrret? Hvis du ikke ønsker å leve med henne så har du din frie vilje til å forlate henne. Anonymkode: ae2e3...946 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #3 Skrevet 29. mars 2022 Ja har erfaring med det og ingen kan presse noen til å utredes for et problem de ikke innser selv. Da vil de uansett ikke ta utredning og behandling seriøst. Det eneste du kan gjøre er å selv sette grense for hva du tolererer, du kan slå opp og vise at du ikke kan leve sånn eller du kan si at hvis hun ikke søker behandling kan du ikke jobbe mere for forholdet når hun ikke gjør det. Da har hun et valg om å søke behandling og jobbe for forholdet og om hun ikke ønsker det så vet du hva du bør gjøre Anonymkode: 0c49e...51c 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #4 Skrevet 29. mars 2022 Ja, du kan prøve, men det vil sannsynligvis feile. Du kan kanskje prøve å få henne med til parterapi og ta det derfra. Men, har det noe å si om hun har en personlighetsforstyrrelse? Du kan nok ikke endre henne selv om hun får en diagnose. Det du kan tenke på om er har du det bra i forholdet? Du kan sette grenser for deg selv over hva du kan akseptere. Anonymkode: 1a06c...257 2
Virrevirrevapp Skrevet 29. mars 2022 #5 Skrevet 29. mars 2022 Du kan si at du ønsker hun skal få hjelp med sinnet sitt.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #6 Skrevet 29. mars 2022 Si det som det er. Vil hun ikke, så kan du vurdere å bli singel. Anonymkode: 366e2...875 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #7 Skrevet 29. mars 2022 Sitter i samme båt som deg. Har en kone som sliter med psyken i perioder og har forsøkt å si det til henne. Har bare blitt møtt med agressivitet og fornektelse (ikke noe feil med henne men med alle andre inkludert meg). Ikke lett dette. Vi har nå kommet oss til familievernkontoret og faktisk under første time var terapeuten inne på depresjon når vi snakket en episode i livet vårt. Nå skal vi ha en oppfølgende samtale med terapeuten hver for oss og skal da ta opp dette med han. Håper han kan hjelpe til med å få henne til å innse at hun sliter, men hverken jeg eller han kan jo tvinge henne.... Anonymkode: 7d7bf...994
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #8 Skrevet 29. mars 2022 Jeg tenker at når man kommer dit at man tror kjæresten er så forstyrret at det dreier seg om personlighetsforstyrrelse. Da skal man gjøre det slutt! Så gjør heller det. Anonymkode: 49431...e2d 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #9 Skrevet 29. mars 2022 En med personlighetsforstyrrelse kan nok få Behandling for å få det bedre med seg selv. Men de vil nok aldri bli "frisk" nok til å bli å leve med... Dette er, som du sier, i personligheten. Det er slik hun er. Hvis du skal være med henne, så er dette slik du vil ha det i forholdet. + at hun har ikke selvinnsikt, så hun vil nekte utredning. For det er jo deg som er problemet i følge henne Anonymkode: 03077...020 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #10 Skrevet 29. mars 2022 Jeg må legge til at jeg har vært sammen med en med mange narsissistiske trekk. Det endte i brudd. Jeg ser i etterkant at det var nok den eneste grunnen. Han er nå 50 år gammel, og fortsatt samme "personligheten" 10 år etter med nåværende kone. Anonymkode: 03077...020
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #11 Skrevet 29. mars 2022 Rettelse Eneste grunnen = eneste løsningen Anonymkode: 03077...020
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #12 Skrevet 30. mars 2022 Dette er en historie jeg har hørt før. Mange ganger. Det er nesten ofte mer regelen enn unntaket. Du lurer altså på her hvordan du kan få kona til å erverve høy nok grad av selvinnsikt til å innse at hun har et problem. Og at det problemet er ganske slitsomt for andre å leve i. Det kommer nok aldri til å skje. Dette har to løsninger; enten eskalerer hun galskapet til du ikke gidder mer og stikker (anbefales!) eller så eskalerer hun galskapet helt til HUN stikker, og så deretter skylder alt på deg og fortsetter å terrorisere deg etter det er slutt. Spesielt om dere har barn. Dette er en tap/tap situasjon for deg. Og du taper minst på å bare komme deg ut asap. Anonymkode: a5616...11a 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #13 Skrevet 30. mars 2022 Jeg er trådstarter og vil bare takke for innspill. Det er skremmende å se det siste innspillet hvor det er tap / tap uansett Jeg begynner å bli sliten og samtidig jobber jeg med meg selv for å kunne stå i mot så forholdet presset ytterligere av at jeg ikke godtar hva som helst lenger. Anonymkode: 467e3...5ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå