AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #1 Skrevet 29. mars 2022 Jeg har jobbet på min arbeidsplass siden 2020. Jeg ble ansatt i en helgestilling, fordi jeg var student (helsefagarbeider) i ukedagene. I fjor vinter ble jeg ferdig med skolen, men fordi jeg er voksen student (over 30), så hadde jeg ikke råd til å være lærling og derfor lever jeg nå av å "plukke vakter". Foreløpig har det gått greit, på det meste har jeg jobbet ca. 120t/mnd. Men ingen måned er lik. Jeg plukker alle ledige vakter. Men de gangene jeg ikke får vakter, og ser hvem som er på jobb istedet, stusser jeg over at de har gitt vakter til folk som har ingen utdanning/mindre utdanning enn meg. Noen studerer ikke i det hele tatt, og har like lav stilling som meg. Mens andre studerer helt andre ting, og dette er bare en ventejobb for dem. Og et par ganger har de til og med lånt ansatte fra en annen avdeling, fremfor meg. Hvordan fungerer disse tingene? Jeg har fullført skole, gjort det bra på eksamen, og skal jobbe i dette yrket, og gjerne på denne arbeidsplassen om mulig, når jeg er ferdig med fagbrev. Men jeg trenger å jobbe inn et visst antall timer for å kunne ta fagbrevet, og jeg blir hindret av deltids-mentaliteten og folk som ikke har interesse av å jobbe der, annet enn for å tjene penger. Er det ikke noe regler på dette?? Anonymkode: 9be20...e15
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #2 Skrevet 29. mars 2022 De må fordele vaktene mellom vikarene for å holde på vikarene. Hypotetisk sett : Hvis du hadde fått alle vaktene hadde te hatt kjempetrøbbel med å skaffe vikar hvis du sluttet som vikar hos de. Fordi de som aldri fikk vakter hadde jo funnet seg andre steder å være vikar. Litt enkelt forklart 🙂 Anonymkode: f57dd...777 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #3 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): De må fordele vaktene mellom vikarene for å holde på vikarene. Hypotetisk sett : Hvis du hadde fått alle vaktene hadde te hatt kjempetrøbbel med å skaffe vikar hvis du sluttet som vikar hos de. Fordi de som aldri fikk vakter hadde jo funnet seg andre steder å være vikar. Litt enkelt forklart 🙂 Anonymkode: f57dd...777 Ja, jeg har tenkt på det og. Men hvis alle skal få LITT vakter nå og da, blir det jo lite igjen til de som faktisk kan jobbe 100%, som meg. Jeg forstår bare ikke logikken. Til slutt må vi alle få oss to jobber for å tjene nok.. Og da blir vi bare mer utilgjengelig. Anonymkode: 9be20...e15
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #4 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, jeg har tenkt på det og. Men hvis alle skal få LITT vakter nå og da, blir det jo lite igjen til de som faktisk kan jobbe 100%, som meg. Jeg forstår bare ikke logikken. Til slutt må vi alle få oss to jobber for å tjene nok.. Og da blir vi bare mer utilgjengelig. Anonymkode: 9be20...e15 Ja. Det er helt jævlig. Anonymkode: 43277...cb9
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #5 Skrevet 29. mars 2022 Du er ikke ferdig utdannet før du har fagbrevet, og har derfor ingen fortrinnsrett. Men lånekassen gir jo ekstra støtte til studenter over 30 nettopp for å forebygge f.eks lav lærlinglønn, så mest sannsynlig hadde du tjent på låne opp ekstra fra lånekassen og være læring, for raskere å kunne ta fagbrev. Det tar veldig lang tid å få nok timer sånn som du gjør det nå. Grunnen til at de gir vakter til flere er for å ha flere å spille på ved sykdom, det er helt vanlig. Anonymkode: 23da6...523
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #6 Skrevet 29. mars 2022 For å si det enkelt: Velkommen til helsevesenet. Den eneste bransjen der man IKKE prissetter utdanning, eller headhunter de aller beste kandidatene. Sad, but true. Det er økonomi som råder - INGENTING annet. Anonymkode: e7df6...839 1 2
Anonym-bruker Skrevet 29. mars 2022 #7 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For å si det enkelt: Velkommen til helsevesenet. Den eneste bransjen der man IKKE prissetter utdanning, eller headhunter de aller beste kandidatene. Sad, but true. Det er økonomi som råder - INGENTING annet. Anonymkode: e7df6...839 Støtter denne. Jobber selv i helsevesenet, alt handler desverre om å spare inn der man kan. 4
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #8 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har jobbet på min arbeidsplass siden 2020. Jeg ble ansatt i en helgestilling, fordi jeg var student (helsefagarbeider) i ukedagene. I fjor vinter ble jeg ferdig med skolen, men fordi jeg er voksen student (over 30), så hadde jeg ikke råd til å være lærling og derfor lever jeg nå av å "plukke vakter". Foreløpig har det gått greit, på det meste har jeg jobbet ca. 120t/mnd. Men ingen måned er lik. Jeg plukker alle ledige vakter. Men de gangene jeg ikke får vakter, og ser hvem som er på jobb istedet, stusser jeg over at de har gitt vakter til folk som har ingen utdanning/mindre utdanning enn meg. Noen studerer ikke i det hele tatt, og har like lav stilling som meg. Mens andre studerer helt andre ting, og dette er bare en ventejobb for dem. Og et par ganger har de til og med lånt ansatte fra en annen avdeling, fremfor meg. Hvordan fungerer disse tingene? Jeg har fullført skole, gjort det bra på eksamen, og skal jobbe i dette yrket, og gjerne på denne arbeidsplassen om mulig, når jeg er ferdig med fagbrev. Men jeg trenger å jobbe inn et visst antall timer for å kunne ta fagbrevet, og jeg blir hindret av deltids-mentaliteten og folk som ikke har interesse av å jobbe der, annet enn for å tjene penger. Er det ikke noe regler på dette?? Anonymkode: 9be20...e15 De andre trenger vel penger de og. Er da ikke dem sin feil at du trenger å jobbe inn timer for å ta fagbrev? Da kunne du jobbet der en stund før du startet på fagbrevet. Anonymkode: 7b7dd...66c
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #9 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De andre trenger vel penger de og. Er da ikke dem sin feil at du trenger å jobbe inn timer for å ta fagbrev? Da kunne du jobbet der en stund før du startet på fagbrevet. Anonymkode: 7b7dd...66c Skjønner det. Bare lurte på hva som er normalen, når man er en av få som faktisk kunne jobbet 100% fremfor å plukke vakter hver dag. Jeg begynte på skolen og på den jobben samme uke i 2020, så jeg har vært der gjennom hele skoleløpet. Og jeg har planer om å bli på den jobben/i det yrket, mens mange av de andre som tar vakter, bare er der midlertidig, til de er ferdig med sine utdannelser eller får bedre jobber i andre yrker. Jeg tror ikke jeg er "special", jeg bare prøver å forstå logikken i dette, hvorfor de ikke vil beholde de som de faktisk har nytte av om et par år😅 Anonymkode: 9be20...e15
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #10 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har jobbet på min arbeidsplass siden 2020. Jeg ble ansatt i en helgestilling, fordi jeg var student (helsefagarbeider) i ukedagene. I fjor vinter ble jeg ferdig med skolen, men fordi jeg er voksen student (over 30), så hadde jeg ikke råd til å være lærling og derfor lever jeg nå av å "plukke vakter". Foreløpig har det gått greit, på det meste har jeg jobbet ca. 120t/mnd. Men ingen måned er lik. Jeg plukker alle ledige vakter. Men de gangene jeg ikke får vakter, og ser hvem som er på jobb istedet, stusser jeg over at de har gitt vakter til folk som har ingen utdanning/mindre utdanning enn meg. Noen studerer ikke i det hele tatt, og har like lav stilling som meg. Mens andre studerer helt andre ting, og dette er bare en ventejobb for dem. Og et par ganger har de til og med lånt ansatte fra en annen avdeling, fremfor meg. Hvordan fungerer disse tingene? Jeg har fullført skole, gjort det bra på eksamen, og skal jobbe i dette yrket, og gjerne på denne arbeidsplassen om mulig, når jeg er ferdig med fagbrev. Men jeg trenger å jobbe inn et visst antall timer for å kunne ta fagbrevet, og jeg blir hindret av deltids-mentaliteten og folk som ikke har interesse av å jobbe der, annet enn for å tjene penger. Er det ikke noe regler på dette?? Anonymkode: 9be20...e15 de tenker penger fremfor kompetanse mange ganger Anonymkode: 59a69...778 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #11 Skrevet 29. mars 2022 Før du har fagbrev er du ufaglært arbeidskraft på lik linje med alle andre vikarer. Arbeidsplassen er avhengig av tilgang på vikarer og må holde alle på gress, dermed kan de ikke prioritere deg foran andre. Å gi deg fulle uker ville fått flere til å slutte, dermed går ikke kabalen opp. I motsetning til mange andre bransjer kan man ikke senke produksjonen, fru Hansen må på do i dag, fru Andersen må ha mat i dag, herr Pedersen må ha sårstellet i dag. Man kan ikke ta igjen etterslepet i morgen. Altså må man ha mange vikarer å ringe til når det brenner på dass. Noe særlig mer enn halve uker i snitt kan ingen tilkallevikarer og helgevakter regne med. Derfor er de fleste vikarene stundenter, som lever av studielån og deltidsjobb. Eller pensjonister. Ev forsørgede husmødre som liker å komme seg litt ut av huset. Anonymkode: 95eca...2c3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå