Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle kosmetiske sykepleiere. Håper dere kan dele litt erfaringer med meg.

Jeg har veldig lyst til å jobbe som kosmetisk sykepleier, men vet at selve veien dit ikke er helt i samme retning hele studieløpet. Vet at sykepleie er bredt og at man skal igjennom mye før man faktisk kan kalle seg en kosmetisk sykepleier. Det jeg lurer på er hvordan dere syntes spesielt bachelorstudiet gikk. Man er jo mye i praksis og denne praksisen er jo ikke særlig rettet mot det man egentlig ønsker å få ut av studiet. Det er jo kanskje interessant, men er jo ikke helt derfor man tar studiet..

Også lurer jeg på hvordan deres syntes året etter endt bachelor gikk. Hva jobbet dere med før dere tok videreutdanningen?

Anonymkode: 46746...da2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må dessverre anbefale deg å ikke snakke så veldig høyt om at du er bestemt på å bli kosmetisk sykepleier. Iallfall ikke når du er i praksis på sykehjem/hjemmesykepleie/psykiatri. Der jobber det mange rare damer som mener at den som ikke synes det er toppen av lykke å pusle med demente dagen lang, heller ikke egner seg som sykepleier. Studiet ellers er ikke så verst, selv om du kanskje ikke lærer så mye som er direkte rettet mot kosmetisk sykepleie. 

Anonymkode: 8c559...32e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må først gå hele utdanningsforløpet som sykepleier. Du har feil motivasjon for utdannelsen når interessen din kun er kosmetikk og du ikke bryr deg om andre helserelaterte ting man lærer 

Anonymkode: ec2b3...d6e

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må først gå hele utdanningsforløpet som sykepleier. Du har feil motivasjon for utdannelsen når interessen din kun er kosmetikk og du ikke bryr deg om andre helserelaterte ting man lærer 

Det er akkurat sånne som deg som jeg advarer TS mot. Kan du forklare hvorfor det er verre å interessere seg for kosmetikk enn å interessere seg for kirurgi, kreft, demens og så videre? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tror det kan bli hardt å komme seg gjennom om det er det som er motivasjonen. Det er jo ingenting som er relevant for akkurat den retningen, og det er mye stell og slit. Men dersom det er drømmen, så go for it :)

Anonymkode: e8e55...a29

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du må først gå hele utdanningsforløpet som sykepleier. Du har feil motivasjon for når interessen din kun er kosmetikk og du ikke bryr deg om andre helserelaterte ting man lærer 

Dette er jo litt tøysete å si. Det er jo mange som har bruk for kosmetisk kirurgi i forbindelse med skader som bilykke, brann og lignende. Det handler ikke alltid om større lepper og rumper i trynet. 

Anonymkode: f7682...c91

• Liker 5
Skrevet

Jeg tror det er et godt valg ts, keg tror ikke vi kommer til å trenge færre kosmetiske sykeplerere fremover for å si det slik…. 
Sykepleie studiet er halvparten praktisk på sykehjem, så da må du bare bite tenna sammen å stå i det. Lykke til 🥰👩‍🏫

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det kan bli tøft for deg når du skal gjennom så mye du ikke føler er relevant, men det er jo bare å gi det et forsøk. For øvrig er ikke akkurat kosmetiske sykepleiere noe det er mangel på eller lett å få jobb som, så det bør du ta med i betrakningen før du velger å bruke tre år på å bli sykepleier. 

Anonymkode: 2b122...ac4

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er akkurat sånne som deg som jeg advarer TS mot. Kan du forklare hvorfor det er verre å interessere seg for kosmetikk enn å interessere seg for kirurgi, kreft, demens og så videre? 

Poenget er vel at de tre første åra man studerer ikke fokuserer på kosmetikk, men heler omsorg og stel for syke mennesker. Det kan være tøft å studere, og enda tøffere om man ikke er interessert i det som studeres. Når TS gruer for det å jobbe et år som sykepleier, så er det jo grunn til å tro at selve studiet ikke vil bli så givene heller. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ekstremt mange som går gjennom studiet med et annet mål i sikte enn å jobbe som sykepleier på sykehjem/sykehus. I min studiegruppe var vi to som gikk der for å bli jordmor, en som ville bli det som den gang het helsesøster, en som hele tiden visste at hun ville jobbe i psykiatrien. Ingen av oss syns praksisen var kjedelig, og studiet gikk helt fint. Jeg trodde jeg IKKE ville være sykepleier, og skulle begynne på jordmor med en gang. Har nå jobbet som sykepleier i 11 år og tatt en helt annen videreutdanning. Det er fordelen med dette yrket her. Det er så mange muligheter, og hvis du er glad i mennesker så kan du nok trives godt gjennom praksisperiode og det du må jobbe før du kan begynne videreutdanningen. 

Anonymkode: b5445...4b9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.3.2022 den 6.11):

Du klarer ikke å forstå det selv?

Anonymkode: fb70a...727

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ekstremt mange som går gjennom studiet med et annet mål i sikte enn å jobbe som sykepleier på sykehjem/sykehus. I min studiegruppe var vi to som gikk der for å bli jordmor, en som ville bli det som den gang het helsesøster, en som hele tiden visste at hun ville jobbe i psykiatrien. Ingen av oss syns praksisen var kjedelig, og studiet gikk helt fint. Jeg trodde jeg IKKE ville være sykepleier, og skulle begynne på jordmor med en gang. Har nå jobbet som sykepleier i 11 år og tatt en helt annen videreutdanning. Det er fordelen med dette yrket her. Det er så mange muligheter, og hvis du er glad i mennesker så kan du nok trives godt gjennom praksisperiode og det du må jobbe før du kan begynne videreutdanningen. 

Nå er kosmetisk sykepleier litt annet enn helsesykepleier eller jordmor.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det skjønner jeg, men poenget er jo likevel det samme? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja det er det, man får ikke jobb og må etterhvert ta seg en vanlig sykepleiejobb for å betale regningene. 

Anonymkode: 2b122...ac4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...