Gå til innhold

Bryllup uten å kunne være i samme rom

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er kommet i den situasjonen at forloveden min er blitt svært, svært syk og alt av bryllupsplaner er naturligvis måttet bli forkastet. Vi sto igjen med normale penklær, vigsler og en blomsterbukett i vestibylen på sykehuset, men så måtte vestibylen vrakes til fordel for sykerommet, deretter måtte blomstene vrakes og til slutt alt av normale klær. Og nå, nå er vi endt i den situasjonen at jeg og vigsleren trolig ikke engang kan være i samme rom som ham.  Er det i såfall mulig å i det hele tatt gjennomføre et bryllup, sånn rent juridisk? Jeg har prøvd å spørre rundt, men ingen vet, alle bare synser 🙁 Er det noen her som har vært i samme situasjon og faktisk vet svaret?

Anonymkode: 331a0...ca9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, trodde jeg trykket meg inn på en tråd med noen skilte, dramatiske foreldre som ikke kunne være i samme rom :klem:

Er det sånn at han ikke kommer til å bli frisk igjen, så dere ikke kan vente? Det høres ut som et form for isolat, er det sikkert at dere ikke får komme inn? Vet desverre ikke svaret på akkurat det du spør om, får bare bumpe tråden.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
os Maxilla skrev (Akkurat nå):

Huff, trodde jeg trykket meg inn på en tråd med noen skilte, dramatiske foreldre som ikke kunne være i samme rom :klem:

Er det sånn at han ikke kommer til å bli frisk igjen, så dere ikke kan vente? Det høres ut som et form for isolat, er det sikkert at dere ikke får komme inn? Vet desverre ikke svaret på akkurat det du spør om, får bare bumpe tråden.

Takk for svar. Vi vet ikke hvordan dette ender, men det ser dessverre ut til å gå feil vei, så å vente blir både risikabelt og øker sjansen for at muligheten går fra oss. Han ligger ikke offisielt på isolat, men i praksis er det jo det. Og ja, det er helt sikkert at ingen andre enn de ansatte får komme inn på rommet. 

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mamajune11 skrev (3 minutter siden):

Ring sykehuset å forhør deg ♥️

Det har jeg gjort og de kan dessverre ikke svare. Heller ikke vigsler eller folkeregisteret vet. Vet ikke helt hvem flere jeg skal spørre, så håpte noen her inne kanskje hadde funnet et svar allerede i forhold til egen eller partners sykdom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er for et bryllup vil jeg tro at sykehuset vil legge til rette for at dere kan vies med nødvendig utstyr på dere for å sikre pasienten. En vielse kan neppe gjennomføres når vigsleren kun ser den ene parten. Jfr ekteskapsloven må begge være til stede under vielsen.

Endret av Ulven
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hør med sykehuspresten? Selv om du vil ha borgerlig vigsel tipper jeg presten kan være en god støtte i en sånn situasjon, og helt sikkert vil bidra for å finne en måte å løse det på. Og vil du ha kirkelig vigsel bør det også gå an og ordne. 

:klem: 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje det går an å streame fra sykehuset? Slik at dere på den måten begge er 'til stede'? :klem:

Anonymkode: a02ce...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja det er mulig snakk med presten. Lykke til ❤️

Anonymkode: 104de...d5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har man ikke sykehusprester som kan vie folk (og døpe barn) i hui og hast? 

Anonymkode: 76df0...53c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Utrolig merkelig at dere ikke kan kle på dere smittevernsutstyr? 

Anonymkode: dc816...77b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Finnes vel sånne prester som får lov til å være på sykehus, ellers kan dere bruke online kamera slik at det er mulig.

Anonymkode: 82611...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har jeg gjort og de kan dessverre ikke svare. Heller ikke vigsler eller folkeregisteret vet. Vet ikke helt hvem flere jeg skal spørre, så håpte noen her inne kanskje hadde funnet et svar allerede i forhold til egen eller partners sykdom. 

Da hadde jeg tatt med meg vigsler og bare stilt opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Har man ikke sykehusprester som kan vie folk (og døpe barn) i hui og hast? 

Anonymkode: 76df0...53c

Jo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det som står i loven ang gjennomføring av vigsel. Hva med et vindu slik at alle tre kan se hverandre, og en telefon slik at alle tre kan høre hverandre? Jeg tolker det som innafor. Jeg synes dere skal høre mes sykehuspresten, hun har kanskje vært borti problemstillingen tidligere.

Kapittel 3. Inngåelse av ekteskap – vigsel.

§ 11.Fremgangsmåten ved vigsel.

Ekteskap inngås ved at brudefolkene møter for en vigsler. Mens begge er til stede, skal de erklære at de ønsker å inngå ekteskap med hverandre. Deretter skal vigsleren erklære dem for ektefolk.

Minst to vitner skal være til stede under vigselen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ring Statsforvalteren og spør der, mulig juristene der kan svare?

Anonymkode: e7392...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hvordan går det, ts? Tenker på deg. Håper dere har fått dette til på et vis ❤❤. Klemmer sendes. 

Anonymkode: 06bc7...b18

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...