AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #1 Skrevet 29. mars 2022 Vi leier en enebolig, han har bygd eget hus i hagen til boligen vi leier. Greit nok det, men han vil ikke spandere på seg en container, og brenner søppel, tre, plast, glava, all mulig drit rett utenfor vinduene til soverommet vårt og barnas. Vi kunne ikke sitte ute i sola på terrassen i hele fjor sommer fordi lufta var så forsøplet av denne brenningen. Er det innafor å be han slutte med dette? Det er snakk om daglig. Anonymkode: e3df2...6cf
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #2 Skrevet 29. mars 2022 Brente han hele sommeren i fjor? Anonymkode: 448bf...c15
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #3 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi leier en enebolig, han har bygd eget hus i hagen til boligen vi leier. Greit nok det, men han vil ikke spandere på seg en container, og brenner søppel, tre, plast, glava, all mulig drit rett utenfor vinduene til soverommet vårt og barnas. Vi kunne ikke sitte ute i sola på terrassen i hele fjor sommer fordi lufta var så forsøplet av denne brenningen. Er det innafor å be han slutte med dette? Det er snakk om daglig. Anonymkode: e3df2...6cf Det er ulovlig. Ring brannvesen el politi neste gang. Anonymkode: b66f9...87b 14 8
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #4 Skrevet 29. mars 2022 Det er ulovlig å brenne sånne ting. Bare å melde. Anonymkode: 65474...26b 6 7
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #5 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Brente han hele sommeren i fjor? Anonymkode: 448bf...c15 Ja hele sommeren brant bokstavelig talt opp, iallfall terrasselivet. Synes det bør gå an å sitte på sin egen leide eiendom uten å bli forpestet av røyk. Er redd hvis vi tilkaller politiet vil vi bli kastet ut av en eller annen grunn (skal plutselig lage hage der huset vårt står osv), det er ikke lett det her... men det er altså ulovlig? Tre og planker også? Er som sagt daglig, 5 m unna soverommsvinduet. Får faen ikke luftet ut en gang. Anonymkode: e3df2...6cf
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #6 Skrevet 30. mars 2022 Sjekk reglene i din kommune men generelt er det lov å brenne hageavfall og rent (dvs ikke malt eller impregnert trevirke) i hagen. Alt annet søppel er ulovlig å brenne. Det er miljøskadelig. Jeg hadde meldt det anonymt til kommunen og eventuelt også til brannvesenet hvis det virker som om han ikke har kontroll på bålet. PS. Røyk fra søppel er ekstra farlig å puste inn. Den inneholder mange skadelige stoffer. Anonymkode: e83d9...654 4 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #7 Skrevet 30. mars 2022 Sjekk kontrakten. Hvis du disponerer eiendomen har jo ikke han nødvendigvis tilgang hele tiden. Anonymkode: 9a67e...e4a 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #8 Skrevet 30. mars 2022 Vi kjører ofte ut en tur når han brenner, ungene kan aldri leke i hagen.. Kontroll og kontroll, han brenner i en metalltønne, og går fra det, inn i huset for å bygge og sikkert samle mer rask å hive oppi tønnen sin... Betaler latterlig høy husleie for å bo her, så det burde jo gå an å oppholde seg i hagen man betaler for. Anonymkode: e3df2...6cf
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #9 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sjekk kontrakten. Hvis du disponerer eiendomen har jo ikke han nødvendigvis tilgang hele tiden. Anonymkode: 9a67e...e4a Nei, det er lufta på eiendommen som blir forpestet. Det er vel ca 7m hage mellom vårt og hans hus, delt på midten, tønna står rett inne på hans side. Anonymkode: e3df2...6cf
Drizzt Skrevet 30. mars 2022 #10 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det er ulovlig. Ring brannvesen el politi neste gang. Anonymkode: b66f9...87b Dette. Det er ulovlig å brenne sånt i egen hage. Han burde skaffet seg kontainer eller disse posene man kaster avfall i, så de blir destruert på en forsvarlig måte. Ring politi neste gang. TS. 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #11 Skrevet 30. mars 2022 Men hvis han bare brenner plank og tre da? Det kommer jo svart røyk og stinker helt forjævlig for det om.. Anonymkode: e3df2...6cf
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #12 Skrevet 30. mars 2022 Som flere sier, sjekk reglene for din kommune. Her jeg bor er det ikke lov å brenne avfall i det hele tatt, heller ikke rent trevirke. Til og med sankthansbål i fjæra må søkes om her. Anonymkode: 0df53...00d 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #13 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men hvis han bare brenner plank og tre da? Det kommer jo svart røyk og stinker helt forjævlig for det om.. Anonymkode: e3df2...6cf Det er kun små mengder hageavfall som er tillat å brenne i de fleste kommunene. Anonymkode: 65474...26b 2
Mamajune11 Skrevet 30. mars 2022 #14 Skrevet 30. mars 2022 Jeg ville snakket med han om det. Det burde dere gjort allerede i fjor. Når du ikke sier i fra vet han jo ikke det plager dere heller. 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #15 Skrevet 30. mars 2022 Jeg hadde sagt opp og flyttet, rett etter en anmeldelse. Anonymkode: a42ff...d7f 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #16 Skrevet 30. mars 2022 16 hours ago, AnonymBruker said: Ja hele sommeren brant bokstavelig talt opp, iallfall terrasselivet. Synes det bør gå an å sitte på sin egen leide eiendom uten å bli forpestet av røyk. Er redd hvis vi tilkaller politiet vil vi bli kastet ut av en eller annen grunn (skal plutselig lage hage der huset vårt står osv), det er ikke lett det her... men det er altså ulovlig? Tre og planker også? Er som sagt daglig, 5 m unna soverommsvinduet. Får faen ikke luftet ut en gang. Anonymkode: e3df2...6cf Hva er egentlig verst i denne saken? Å risikere å bli kastet ut i et forsøk på å løse saken, eller bli boende i et helvete? Dere har lite å tape på å si ifra, tenker jeg. Anonymkode: ab74d...54c 4
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #17 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men hvis han bare brenner plank og tre da? Det kommer jo svart røyk og stinker helt forjævlig for det om.. Anonymkode: e3df2...6cf Uansett hvilken kommune man bor i har man kun lov til å brenne en mindre mengde tørt hageavfall (kvister, løv, gress etc). Ubehandlet trevirke har man lov å brenne i vedovn. Forøvrig er alt annet avfall ulovlig å brenne ute og i vedovn. Anonymkode: b66f9...87b 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #18 Skrevet 30. mars 2022 Neste gang han brenner noe, meld fra til brannvesenet. Kanskje de kan ta seg en tur og ta en prat med han. Er det andre naboer eller forbipasserende som kunne rapportert brenningen, så er det ikke sikkert han tror det er dere som har meldt fra til brannvesenet? Anonymkode: ab3de...d42 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #19 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva er egentlig verst i denne saken? Å risikere å bli kastet ut i et forsøk på å løse saken, eller bli boende i et helvete? Dere har lite å tape på å si ifra, tenker jeg. Anonymkode: ab74d...54c Nei det er lite å leie her i området, med plass til alle oss, kan ikke bli stående på gata heller. Men det er et helvete ja. Anonymkode: e3df2...6cf
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #20 Skrevet 30. mars 2022 Mamajune11 skrev (3 timer siden): Jeg ville snakket med han om det. Det burde dere gjort allerede i fjor. Når du ikke sier i fra vet han jo ikke det plager dere heller. Han spurte mannen min i fjor om vi var plaget av røyken, han sa da at det var litt i overkant og vi ikke kunne sitte ute. Etter det ble det kun på dagtid da han trodde vi ikke var hjemme (jeg som jobber kveld skjønte jo det) selv om bilen min sto der. Nå er det igang for fullt igjen fra formiddag til sent på kveld, og han holder på med sirkelsag midt på natta og vekker ungene. Anonymkode: e3df2...6cf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå