Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Søker nye jobber. Det er ingen hemmelighet på jobb da jeg skal søke på mer relevante stillinger for det jeg nå er utdannet ferdig til. Men hvem på arbeidsplassen er best og mest troverdig som referanse? Sjefen best? Eller en annen med litt mer ansvar som kjenner meg godt, eller en helt jevnbyrdig kollega?

Anonymkode: 94791...38a

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vanligvis nærmeste leder, hvis det ikke er en veldig faglig tung stilling hvor en fagansvarlig kan gi deg en bedre referanse.

Anonymkode: 8cd5c...6a6

Et det greit å velge to, leder pluss en til? Det hender jo de vil ringe flere?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

leder eller fagansvarlig. 

Vi ønsker ikke kollegaer. 

Anonymkode: 31a0e...4b9

Med fagansvarlig tenker jeg også eks teamleder med mer ansvar. (helt avhengig av hvilken type jobb du har). Egentlig er den som står rett over deg i hierarkiet best :)

• Liker 2

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Med fagansvarlig tenker jeg også eks teamleder med mer ansvar. (helt avhengig av hvilken type jobb du har). Egentlig er den som står rett over deg i hierarkiet best :)

Det høres fornuftig ut. Tusen takk! :) 

AnonymBruker

Du bør ha flere å velge mellom, altså spørre flere om de kan være referanse, og så velge blant disse når du skal oppgi referanse.

Ta en liten sjekk på linked-in og/eller fb. F.eks hvis det viser seg at din nye arbeidsgiver har jobbet sammen med din kollega Anne tidligere, så lønner det seg jo for deg å oppgi kollega Anne som referanse i stedet for kollega Per. Da vil arb-giver føle at han kjenner deg litt, og Annes meninger vil veie tyngre enn det Pers ville ha gjort.

På neste søknad kan det hende det er kollega Per som er mest hensiktsmessig å oppgi. Så du bør spørre begge, og bruke dem etter behov.

Jeg har hatt flere jobber i ulike bransjer, og har ti-femten referanser jeg veksler på å bruke, alt ettersom hva slags jobb jeg søker på.

Anonymkode: 51021...c7f

• Liker 5
AnonymBruker

Venter på svar selv nå, og oppga både sjef og en kollega.

Jeg og kollega er jevnbyrdige med tanke på oppgaver, men hun har lengre erfaring. Vi jobbet i samme team når jeg startet, og hun var delvis med på opplæringen min. Hun kunne dermed både fortelle om hvordan jeg fungerer i team, hvordan jeg er som kollega, og hvordan jeg lærer nye rutiner og maskiner.

Jeg har ikke tidligere oppgitt kollega, men nå var de på intervju veldig interessert i dette med å jobbe både selvstendig og i team, så da virket kollega relevant. Hun ble oppringt bare en times tid etter jeg oppga referanser.

Anonymkode: 4205f...c23

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Venter på svar selv nå, og oppga både sjef og en kollega.

Jeg og kollega er jevnbyrdige med tanke på oppgaver, men hun har lengre erfaring. Vi jobbet i samme team når jeg startet, og hun var delvis med på opplæringen min. Hun kunne dermed både fortelle om hvordan jeg fungerer i team, hvordan jeg er som kollega, og hvordan jeg lærer nye rutiner og maskiner.

Jeg har ikke tidligere oppgitt kollega, men nå var de på intervju veldig interessert i dette med å jobbe både selvstendig og i team, så da virket kollega relevant. Hun ble oppringt bare en times tid etter jeg oppga referanser.

Oppga du referansene på intervjuet, eller ga du dem etterpå? Jeg må spørre en av de andre som ikke er sjef, men det er mye covid om dagen, så jeg vet ikke om jeg rekker det. 

Jeg har hatt et godt forhold til sjefen, før hun plutselig snudde. Noe hun er beryktet for.... Derfor er det viktig å ha en som kan komme med en potensielt annen  versjon av hvordan jeg er. Og som dessuten vet mer enn sjefen om hvordan jeg er å samarbeide med i arbeidsoppgavene. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Mange slutter jo pga konflikt med sjefen. Da er det vel naturlig at de ikke kan bruke sjefen som referanse. 

Anonymkode: d5ef2...5f2

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Oppga du referansene på intervjuet, eller ga du dem etterpå? Jeg må spørre en av de andre som ikke er sjef, men det er mye covid om dagen, så jeg vet ikke om jeg rekker det. 

Jeg har hatt et godt forhold til sjefen, før hun plutselig snudde. Noe hun er beryktet for.... Derfor er det viktig å ha en som kan komme med en potensielt annen  versjon av hvordan jeg er. Og som dessuten vet mer enn sjefen om hvordan jeg er å samarbeide med i arbeidsoppgavene. 

Jeg oppgir aldri på intervju.
Jeg ventet til jeg ble forespurt om referanser, så kontaktet jeg sjef og kollega, og de sa ja.

Jeg avventer avklare/oppgi referanser, fordi mine referanser ikke trenger vite om alle intervjuer jeg blir innkalt til, og alle jobber jeg søker på. Jeg venter til etter intervju, sånn at jeg kan snakke med referansene, og fortelle både om stillingen jeg har søkt, og om hvordan jeg opplevde intervjuet.

En sjef du ikke har godt forhold til er ikke nødvendigvis en god referanse.

• Liker 1

Annonse

Annonse
AnonymBruker
On 3/29/2022 at 4:48 PM, AnonymBruker said:

Hvem er "vi"? Dette vil jo være veldig bransje- og stillingsavhengig. Til enkelte stillinger vil man f.eks. ha tre ulike referanser: én leder, én kollega og én underordnet. 

Anonymkode: 166a2...a1e

• Liker 1
AnonymBruker

hva om en person har hatt stadige konfrontasjoner med sjefen sin, og hele tiden har havnet i krangler med ledelsen.

Så forsøker man å søke arbeid en helt annen plass, og ønsker å bruke den eneste andre kollegaen som støttet deg litt fra den forrige arbeidsplassen. Denne ene kollegaen gir ikke nødvendig noen "ordentlig" beskrivelse på hvordan en arbeidssøker egentlig er. Dersom en potensiell ny arbeidsplass hadde kontaktet hvilket som helst annen kollega (eller sjefen) så ville de sannsynligvis fått ett helt annet perspektiv. 

Anonymkode: 769cb...0e3

AnonymBruker

Jeg jobber i helsevesenet og vært på noen intervjuer de siste månedene, og alle ville ha 2 ledere (nåværende og tidligere) som referanser… de aksepterte ikke kollega 

Anonymkode: 2fde4...448

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...