Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært sammen i mange år, og god kommunikasjon er på et lavmål. Det har blitt slik at vi istedet hakker på hverandre, finner feil, skylder på den andre osv.  I perioder ganske dårlig stemning, men alt er liksom på stell ellers. Vi er på en måte venner under samme tak? Eller vet ikke, kanskje ikke det heller, vi er som to gamle gretne og jeg lurer på hvordan andre folk har det? Er det kanskje vanlig at det blir slik? Hvor mange av dere har "dårlig stemning" hjemme og er gretne på hverandre, men fortsetter sammen? 
Skjønner dere hva jeg mener? Vi bor sammen og fortsetter med det, men er nesten hverandres fiender innimellom? Er det helt rart? Eller er det vanlig? Er det slik at man har det rosenrødt for det meste, eller for det meste krangler, men kun perioder med gode tider?
Hvordan vet man liksom at forholdet er i en fase der det er unormalt mye krangling? 

Anonymkode: 52e56...2c8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ikke noe hyggelig ut å være i deres forhold. 

Anonymkode: 74928...e89

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det er uvanlig, dessverre. Men ingen ønsker vel å ha det sånn? 
jeg tenker det er kjempeviktig å snakke ordentlig til hverandre, med respekt. Ikke «små-nagge» og forsøke å «ta» den andre. Kanskje dere burde ta en samtale om hvordan dere faktisk skal snakke til, og med hverandre? 

Anonymkode: fb921...21e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er vanlig. Har sett det hos mange her i familien i alle fall. 

Anonymkode: a6309...48e

AnonymBruker
Skrevet

Når du har kommet i en situasjon hvor forholdet gir deg en overvekt av dårlige dager kontra gode dager iløpet av en uke, hver uke hele året, så er det på tide å enten ta seg en prat sammen eller forlate. 

Dere har kommet inn i en destruktiv bane hvor dere mest sannsynlig har bygd dere opp mye "usagt" mot hverandre. Dette må ut og fram slik at dere kan finne løsninger slik at dere kan fungere bedre. Utrolig nok så er den ene praten nok til å gjøre hverandre oppmerksom på dette, og sørge for at dere "tar dere sammen" hver for dere når dere omgås. 

Eventuelt så ødelegger en slik prat enda mer for dere, men det kan være en god løsning det også, for da er det lettere å gjøre det slutt å gå videre. 

Anonymkode: 42f12...f42

• Liker 3
Gjest Suzanne
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi har vært sammen i mange år, og god kommunikasjon er på et lavmål. Det har blitt slik at vi istedet hakker på hverandre, finner feil, skylder på den andre osv.  I perioder ganske dårlig stemning, men alt er liksom på stell ellers. Vi er på en måte venner under samme tak? Eller vet ikke, kanskje ikke det heller, vi er som to gamle gretne og jeg lurer på hvordan andre folk har det? Er det kanskje vanlig at det blir slik? Hvor mange av dere har "dårlig stemning" hjemme og er gretne på hverandre, men fortsetter sammen? 
Skjønner dere hva jeg mener? Vi bor sammen og fortsetter med det, men er nesten hverandres fiender innimellom? Er det helt rart? Eller er det vanlig? Er det slik at man har det rosenrødt for det meste, eller for det meste krangler, men kun perioder med gode tider?
Hvordan vet man liksom at forholdet er i en fase der det er unormalt mye krangling? 

Anonymkode: 52e56...2c8

Man behandler hverandre med respekt.

Forelskelsen går jo over i noe annet, samhold, kjærlighet. Sexlivet blir kjedeligere med årene, eller det går i faser.

Man blir mer som venner, et team. Det oppstår selvfølgelig krangling og uenigheter, som i alle nære relasjoner. Å stadig nagge/ hakke på hverandre er bare slitsomt. Det er dessuten fort gjort å havne i det sporet, så det blir en uvane. 

Kommunikasjon er selvfølgelig viktig, men noen ganger er det best å ikke oversnakke. 

Jeg tror det er viktig å ha en felles interesse (utenom barn osv). I tillegg er det lurt å ha tid fra hverandre, så man kjenner på et savn.

Skrevet

Hvor gamle er dere? Det er jo relativt vanlig å ha vært for mye på hverandre, at man trenger litt pusterom og tid til å savne hverandre for å kunne vise følelser og takknemlighet ovenfor hverandre. Kommunikasjon er alt, og dette må dere øve på både alene og sammen. Sett deg ned sammen med kjæresten og si at du ikke føler deg så bra for tiden og at dette påvirker hvordan du f.eks snakker til han, og at du gjerne vil at dere skal samarbeide mer for å minne hverandre på hvorfor dere i det hele tatt ble sammen. Ta litt tid fra hverandre og bruk tid på andre ting, og snakk sammen om hva dere forventer og trenger i forholdet. 

Det er ganske normalt å være nebbete mot hverandre når man har vært sammen en stund fordi man åpenbart er komfortable med hverandre, men om man er god på å kommunnisere burde man heller lære seg å ta ting opp på en ordentlig måte, selvom det kan være vanskelig når dere f.eks er slitne, trøtte, har hatt en dårlig dag. Bruk 5 min og tenk på "Er dette noe jeg hadde blitt oppgitt / sint på hvis en venninne / kompis gjorde?" Dette endret min tankegang helt. Før ble jeg ofte oppgitt over om han mista noe i gulvet (knuste noe o.l), roter, sånne små, helt ubetydelige ting egentlig. Vi tok pause fra hverandre i rundt 3 uker hvor vi ikke var spesielt mye sammen, han fokuserte på det han ville med sine venner, og jeg gjorde mine ting. Jeg brukte denne tiden til å tenke over ting. Jeg hadde jo ikke blitt irritert om min venninne for eksempel droppa et egg på kjøkkengulvet, hadde jo mest sannsynlig ledd det bort og bare tørka opp, gått videre med dagen, mens med han hadde jeg blitt irritert om jeg var sliten og trøtt. Dette stoppet jeg med etter vi tok litt tid fra hverandre. Han er ikke bare kjæresten din, han er jo en person og en "venn" også. Er veldig normalt at man bare føles som venner når man bor sammen og er sammen hele tiden eller generelt har vært sammen i mange år. Bruk egentiden deres, og plei forholdet, det er så viktig. Sett av mye tid til dere selv, men sørg for å også dekke partneren sine behov og ikke minst å pleie forholdet. Ta f.eks en helg hvor dere går ut å spiser sammen, drar på en weekend trip osv. Sett dere  ned sammen og snakk om hva dere trenger i forholdet og hva deres forventninger er, det blir så mye bedre :) Husk at dere ble sammen for en grunn, og at det kreves to personer for å fikse et forhold - begge skal strekke seg like langt for å "vanne" forholdet!

• Liker 2
Skrevet (endret)

Tja, hva skal man egentlig svare på det? Det er 20 år siden vi traff hverandre, og vi har behandlet hverandre både godt og dårlig i ulike tidsperioder. For 5-6 år siden så dårlig at det nesten ble skilsmisse. Da var vi vel omtrent der dere er, til det ble brudd. 

Vi fant sammen igjen, og vi har lært mye av hvor galt det gikk når vi ikke var grei med hverandre. Ingen av oss hadde det godt da. Vi hadde det fælt begge to. Dit vil vi ikke igjen. 

Nå de siste årene har vi vel egentlig behandlet hverandre bedre enn noen gang før. Kanskje til og med bedre enn da vi var nyforelsket, for vi forsto hverandre ikke på samme måte da som nå. Selv om vi da begge ønsket å virkelig være gode mot hverandre var vi så ulike at det ble feil innimellom. Nå kjenner vi hverandre så godt at vi også kjenner og respekterer hverandres virkelige behov. 

Vi har jobbet mye med oss selv begge to, og sammen. Vi har aldri hatt så åpen dialog om absolutt alt som etter vi fant tilbake til hverandre, og vi er veldig rause med bekreftelser og kjærlighet begge to nå. Alt av "konkurranse " og maktspill er historie. Vi ønsker hverandre godt, og ønsker å ha det godt sammen, og behandler hverandre deretter. Om vi er uenige, eller det blir misforståelser, så snakker vi ordentlig om det, med tydelig ønske om å rydde opp i det. 

Etter mange år sammen behandler vi hverandre som et par bør behandle hverandre, med gjensidig respekt, gjensidig omtanke og tydelig kjærlighet. 

Vi har lært... men det har ikke vært slik hele tiden. 😆

Endret av Trolltunge
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi har det fint. Det kan vi nok takke våre ekser for. Det er mye læring i tidligere trollkarer og trollkjærringer. 

Det finnes myyye værre der ute. 

Anonymkode: 79871...aba

AnonymBruker
Skrevet

Vært sammen i mange mange år. Snakker aldri grettent til hverandre,

Anonymkode: 5657c...c49

• Liker 1
Skrevet

Ett forhold skal være mer positivt enn negativt. Hvis ikke er det på tide å avslutte 

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normalt. Man blir jo lei av å se samme idioten hver eneste dag. Innerst inne lengter man etter å omgås og møte nye mennesker - rent biologisk sett. 

Så har du de som sier de lever i flotte forhold og alt er fryd og gammen. Men disse innser bare ikke at de bor med en kompis, og de har gått all-in på dette fordi de ikke har noen andre reelle valg. Mennesker som har muligheten til å få andre attraktive mennesker kommer aldri til å være 100% tilfreds i et forhold over tid. Uansett hvor mye tøysete anekdotisk bevisførsel man kommer med. 

Anonymkode: b94fd...ab2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er helt normalt. Man blir jo lei av å se samme idioten hver eneste dag. Innerst inne lengter man etter å omgås og møte nye mennesker - rent biologisk sett. 

Så har du de som sier de lever i flotte forhold og alt er fryd og gammen. Men disse innser bare ikke at de bor med en kompis, og de har gått all-in på dette fordi de ikke har noen andre reelle valg. Mennesker som har muligheten til å få andre attraktive mennesker kommer aldri til å være 100% tilfreds i et forhold over tid. Uansett hvor mye tøysete anekdotisk bevisførsel man kommer med. 

Du har kanskje ikke andre reelle valg enn å være kynisk? 

Anonymkode: 74928...e89

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du er voldsomt opphengt i utseende og sex, tror jeg. Ser du ingen verdi i andre sider ved et langvarig forhold? 

Anonymkode: 52d33...494

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes faktisk ikke at jeg lever med en idiot, men det betyr ikke at alt er fryd å gammen. Livet skjer med de fleste. Muligheter har man jo alltid, det handler mer om hva man velger. Din oppfatning sier uansett mer om dine erfaringer,  enn om dem du omtaler.

Anonymkode: f4e96...9df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...