AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #1 Del Skrevet 29. mars 2022 Er barnet gutt eller jente? Hvor gammelt var barnet da det fikk diagnosen, og hvordan var deres reise i systemet? Anonymkode: 2b46a...5c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #2 Del Skrevet 29. mars 2022 Svært høytfungerende barneautisme her. Ved 2årsalder uttrykte pedagog bekymring, og ville ha vårt samtykke til utredning. Vi opplevde akkurat selve prosessen som problematisk med denne aktuelle. Men vi fikk altså henvisning til sykehus først, barnehabilitering. De fant ikke noe spesielt så tidlig. Vi hadde dialog med helsestasjon, som tilbød besøk av fysio i bhg for motorisk trening. Veldig fornøyde med det. Så var vi hos PPT, som ikke kunne se noe så tidlig og måtte irettesette pedagog for ekstremt høye forventninger til en 2åring. De gir aldri «nei-vedtak» og sa de alltid tilbød timer med ressurs. Så det takket vi ja til, ca 11 timer i uka i grupper for å øve på sine utviklingsbehov. Og deltakelse i gymgruppe i bydelen - veldig fornøyde med begge deler. Ressursen var type student på bhgstudie, de mer erfarne ble nok prioritert til de med sterkere behov. Fysio synes ved 3årsalder at progresjonen var bra, og trakk seg ut. Språklig hadde han veldig stor fremgang, og fra 2,5+ ble det tydelig at han lå et lite stykke foran andre på det «faglige» (tall, bokstaver, språkrepertoar osv). Vi fikk aldri svar på det VI lurte på - som var en form for stimming, kroppslige lyder og bevegelser ved positivt engasjement. Så bydelen tipset oss om et sted vi kunne ringe og mente det var «ett fett» om vi valgte PPT eller BUP. Vi avtalte med den tjenesten at de kunne komme på en halv dags observasjon i bhg, og gi oss råd derfra. De sa at det ikke var noe sikkert i deres øyne, men kamskje en utredning kunne være OK. Så ved 4års alder begynte vi på BUP med samtaler, sjekker, øvelser osv. Når det var 6 mnd igjen til skolestart sa jeg at jeg ikke orket å dra prosessen lengre - enten fikk vi runde av og avslutte, eller få et konkret svar. Så prosessen ble dermed kvalitetssikret en ekstra runde da vår kontaktperson fortsatt ikke var helt sikker. De landet på svært høytfungerende barneautisme, og satte diagnosen slik at vi fikk rett på ressurs også i skole. Om diagnosen endrer seg eller vedvarer får vi se, vi merker foreløpig ved 8års alder veldig lite til dette. Men etterhvert blir jo de sosiale kravene større, så vi får se. Til nå har han klart seg veldig godt faglig og sosialt, har ingen 1-1 oppfølging. Men han blir fortere sliten enn andre av mye lyd og inntrykk, og har derfor muligheten til å trekke seg litt tilbake med aktiv hvile(for ham tegning eller noe annet) innimellom. Dette med å føle seg sliten uttrykte han fra tidlig alder. Veldig aktiv og normalt konsentrert osv - men trenger litt pauser. Kan jo legge til at jeg fortsatt er usikker på diagnosen selv, men om jeg ikke ser skauen for bare trær vet jeg jo ikke. Jeg forstår liksom bare ikke at det skal være en spekterforstyrrelse. Men om det utvikler seg mer spisset vil jeg vel skjønne det bedre kanskje. Anonymkode: d47b8...69c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #3 Del Skrevet 29. mars 2022 Vi har et barn som blir utredet nå, autismespekterdiagnose, er litt eldre enn det du kanskje er interessert i, men her er prosessen vår: -Barnet er 9-10 år: Det blir mer og mer vanskelig på hjemmesituasjonen pga dette barnet Vi har koblet inn helsesøster på skolen for å snakke med barnet, og Jeg og mannen min oppsøker aktivt kommunal instans for å prate om problemene i familihverdagen. Psykologen/pedagogen nevner etter samtale nr 3 at vi kanskje bør få barnet utredet for asperger syndrom. -Avtaler time hos fastlegen, han sier at skolen må henvise til BUP. -Avtaler time med helsesøster, hun sier at fastlegen må henvise. -Helsesøster skriver brev til fastlegen, som han sender inn sammen med henvisning. Dette tar så lang tid, helsesøstere skiftes ut, covid gjør fastlegen utilgjengelig. Vi går til familievernkontoret imens vi venter, for å bare få snakke med noen, hvordan overleve i hverdagen, men det er det virkelig NULL hjelp i. -Barnet er blitt 11 år. Vanskene tiltar. Jeg går rundt på sammenbruddets rand, og vi må flytte småsøsken ut av huset innimellom for å skjerme dem fra storesøskenet. Vi har endelig fått brev fra BUP med informasjon om utredningsplan som skal starte etter noen måneder, og er lettet over å ha kommet inn i systemet. -Venting, utsetting pga covid. Vi får beskjed fra BUP, dagen før vi skal på første samtale, at behandler er langtidssykemeldt, og assistenten har sluttet i jobben. De må finne nye behandlere til oss, og vi havner tilbake på ventelista. Jeg ringer desperat rundt til alle instanser jeg kommer på, fritt sykehusvalg/HELFO, PPT, HABU, men systemet er overbelastet. Vi holder ut og venter. -Barnet er blitt 12 år. Utredningen kom i gang! Vi skal inn for å få resultatet om et par mnd. Selv er jeg mest spent på det som skjer etterpå. Vil vi få hjelp? Er det egentlig noe poeng med utredningen? Det blir spennende å se. Anonymkode: 4ea18...7da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #4 Del Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Vi har et barn som blir utredet nå, autismespekterdiagnose, er litt eldre enn det du kanskje er interessert i, men her er prosessen vår: -Barnet er 9-10 år: Det blir mer og mer vanskelig på hjemmesituasjonen pga dette barnet Vi har koblet inn helsesøster på skolen for å snakke med barnet, og Jeg og mannen min oppsøker aktivt kommunal instans for å prate om problemene i familihverdagen. Psykologen/pedagogen nevner etter samtale nr 3 at vi kanskje bør få barnet utredet for asperger syndrom. -Avtaler time hos fastlegen, han sier at skolen må henvise til BUP. -Avtaler time med helsesøster, hun sier at fastlegen må henvise. -Helsesøster skriver brev til fastlegen, som han sender inn sammen med henvisning. Dette tar så lang tid, helsesøstere skiftes ut, covid gjør fastlegen utilgjengelig. Vi går til familievernkontoret imens vi venter, for å bare få snakke med noen, hvordan overleve i hverdagen, men det er det virkelig NULL hjelp i. -Barnet er blitt 11 år. Vanskene tiltar. Jeg går rundt på sammenbruddets rand, og vi må flytte småsøsken ut av huset innimellom for å skjerme dem fra storesøskenet. Vi har endelig fått brev fra BUP med informasjon om utredningsplan som skal starte etter noen måneder, og er lettet over å ha kommet inn i systemet. -Venting, utsetting pga covid. Vi får beskjed fra BUP, dagen før vi skal på første samtale, at behandler er langtidssykemeldt, og assistenten har sluttet i jobben. De må finne nye behandlere til oss, og vi havner tilbake på ventelista. Jeg ringer desperat rundt til alle instanser jeg kommer på, fritt sykehusvalg/HELFO, PPT, HABU, men systemet er overbelastet. Vi holder ut og venter. -Barnet er blitt 12 år. Utredningen kom i gang! Vi skal inn for å få resultatet om et par mnd. Selv er jeg mest spent på det som skjer etterpå. Vil vi få hjelp? Er det egentlig noe poeng med utredningen? Det blir spennende å se. Anonymkode: 4ea18...7da Vil du dele om det er en gutt eller jente du har?❤️ Anonymkode: 2b46a...5c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #5 Del Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vil du dele om det er en gutt eller jente du har?❤️ Anonymkode: 2b46a...5c1 Jente. Fram til 9-10-årsalderen var det bare små tegn på at hun var litt "spesiell", vi tenkte at dette var en egenart med henne, og ikke så mye mer. Men så kom puberteten og hormonene ... hjelpe meg... Anonymkode: 4ea18...7da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #6 Del Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Svært høytfungerende barneautisme her. Ved 2årsalder uttrykte pedagog bekymring, og ville ha vårt samtykke til utredning. Vi opplevde akkurat selve prosessen som problematisk med denne aktuelle. Men vi fikk altså henvisning til sykehus først, barnehabilitering. De fant ikke noe spesielt så tidlig. Vi hadde dialog med helsestasjon, som tilbød besøk av fysio i bhg for motorisk trening. Veldig fornøyde med det. Så var vi hos PPT, som ikke kunne se noe så tidlig og måtte irettesette pedagog for ekstremt høye forventninger til en 2åring. De gir aldri «nei-vedtak» og sa de alltid tilbød timer med ressurs. Så det takket vi ja til, ca 11 timer i uka i grupper for å øve på sine utviklingsbehov. Og deltakelse i gymgruppe i bydelen - veldig fornøyde med begge deler. Ressursen var type student på bhgstudie, de mer erfarne ble nok prioritert til de med sterkere behov. Fysio synes ved 3årsalder at progresjonen var bra, og trakk seg ut. Språklig hadde han veldig stor fremgang, og fra 2,5+ ble det tydelig at han lå et lite stykke foran andre på det «faglige» (tall, bokstaver, språkrepertoar osv). Vi fikk aldri svar på det VI lurte på - som var en form for stimming, kroppslige lyder og bevegelser ved positivt engasjement. Så bydelen tipset oss om et sted vi kunne ringe og mente det var «ett fett» om vi valgte PPT eller BUP. Vi avtalte med den tjenesten at de kunne komme på en halv dags observasjon i bhg, og gi oss råd derfra. De sa at det ikke var noe sikkert i deres øyne, men kamskje en utredning kunne være OK. Så ved 4års alder begynte vi på BUP med samtaler, sjekker, øvelser osv. Når det var 6 mnd igjen til skolestart sa jeg at jeg ikke orket å dra prosessen lengre - enten fikk vi runde av og avslutte, eller få et konkret svar. Så prosessen ble dermed kvalitetssikret en ekstra runde da vår kontaktperson fortsatt ikke var helt sikker. De landet på svært høytfungerende barneautisme, og satte diagnosen slik at vi fikk rett på ressurs også i skole. Om diagnosen endrer seg eller vedvarer får vi se, vi merker foreløpig ved 8års alder veldig lite til dette. Men etterhvert blir jo de sosiale kravene større, så vi får se. Til nå har han klart seg veldig godt faglig og sosialt, har ingen 1-1 oppfølging. Men han blir fortere sliten enn andre av mye lyd og inntrykk, og har derfor muligheten til å trekke seg litt tilbake med aktiv hvile(for ham tegning eller noe annet) innimellom. Dette med å føle seg sliten uttrykte han fra tidlig alder. Veldig aktiv og normalt konsentrert osv - men trenger litt pauser. Kan jo legge til at jeg fortsatt er usikker på diagnosen selv, men om jeg ikke ser skauen for bare trær vet jeg jo ikke. Jeg forstår liksom bare ikke at det skal være en spekterforstyrrelse. Men om det utvikler seg mer spisset vil jeg vel skjønne det bedre kanskje. Anonymkode: d47b8...69c Når begynte han å snakke? Anonymkode: f13ea...9af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #7 Del Skrevet 29. mars 2022 Følger denne. Har gått hos Familieteam i kommunen av og på i 2 år og etter mye frem og tilbake avgjorde de idag at de skulle skrive rapport, som igjen skal legges ved henvisningen til Bup som legen må skrive. Legen har motvillig gått med på henvisning, da han tror den blir avvist pga lite problemer på skolen og at barnet er for lite (7 år). Men med grundig utfylt firfoting skjema +rapport fra Familieteam så håper vi på å komme gjennom «nåløyet». Noen som har hatt samme problemstilling (velfungerende på skolen/lav alder) men allikevel kommet gjennom hos Bup? Anonymkode: 510d7...f91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #8 Del Skrevet 30. mars 2022 Jente med språkvansker, ADHD og en del autistiske trekk (uten at det når helt opp til diagnosekriteriene). Utredet av PPT første gang som toåring, av habilitering som femåring og fikk språkforstyrrelsesdiagnosen, viderehenvist BUP og fikk ADHD-diagnose som seksåring. Barnehagen var ganske fagsvak og helt ubekymret hele tiden. Skolen og PPT ser behov for omfattende tiltak der. Anonymkode: 174d0...be6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #9 Del Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jente med språkvansker, ADHD og en del autistiske trekk (uten at det når helt opp til diagnosekriteriene). Utredet av PPT første gang som toåring, av habilitering som femåring og fikk språkforstyrrelsesdiagnosen, viderehenvist BUP og fikk ADHD-diagnose som seksåring. Barnehagen var ganske fagsvak og helt ubekymret hele tiden. Skolen og PPT ser behov for omfattende tiltak der. Anonymkode: 174d0...be6 Hvordan fanger man opp en språkforstyrrelse? Mange barn med autisme er non-verbale, kan det tenkes at de har en språkforstyrrelse isteden? Anonymkode: 76fb9...3f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #10 Del Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Svært høytfungerende barneautisme her. Ved 2årsalder uttrykte pedagog bekymring, og ville ha vårt samtykke til utredning. Vi opplevde akkurat selve prosessen som problematisk med denne aktuelle. Men vi fikk altså henvisning til sykehus først, barnehabilitering. De fant ikke noe spesielt så tidlig. Vi hadde dialog med helsestasjon, som tilbød besøk av fysio i bhg for motorisk trening. Veldig fornøyde med det. Så var vi hos PPT, som ikke kunne se noe så tidlig og måtte irettesette pedagog for ekstremt høye forventninger til en 2åring. De gir aldri «nei-vedtak» og sa de alltid tilbød timer med ressurs. Så det takket vi ja til, ca 11 timer i uka i grupper for å øve på sine utviklingsbehov. Og deltakelse i gymgruppe i bydelen - veldig fornøyde med begge deler. Ressursen var type student på bhgstudie, de mer erfarne ble nok prioritert til de med sterkere behov. Fysio synes ved 3årsalder at progresjonen var bra, og trakk seg ut. Språklig hadde han veldig stor fremgang, og fra 2,5+ ble det tydelig at han lå et lite stykke foran andre på det «faglige» (tall, bokstaver, språkrepertoar osv). Vi fikk aldri svar på det VI lurte på - som var en form for stimming, kroppslige lyder og bevegelser ved positivt engasjement. Så bydelen tipset oss om et sted vi kunne ringe og mente det var «ett fett» om vi valgte PPT eller BUP. Vi avtalte med den tjenesten at de kunne komme på en halv dags observasjon i bhg, og gi oss råd derfra. De sa at det ikke var noe sikkert i deres øyne, men kamskje en utredning kunne være OK. Så ved 4års alder begynte vi på BUP med samtaler, sjekker, øvelser osv. Når det var 6 mnd igjen til skolestart sa jeg at jeg ikke orket å dra prosessen lengre - enten fikk vi runde av og avslutte, eller få et konkret svar. Så prosessen ble dermed kvalitetssikret en ekstra runde da vår kontaktperson fortsatt ikke var helt sikker. De landet på svært høytfungerende barneautisme, og satte diagnosen slik at vi fikk rett på ressurs også i skole. Om diagnosen endrer seg eller vedvarer får vi se, vi merker foreløpig ved 8års alder veldig lite til dette. Men etterhvert blir jo de sosiale kravene større, så vi får se. Til nå har han klart seg veldig godt faglig og sosialt, har ingen 1-1 oppfølging. Men han blir fortere sliten enn andre av mye lyd og inntrykk, og har derfor muligheten til å trekke seg litt tilbake med aktiv hvile(for ham tegning eller noe annet) innimellom. Dette med å føle seg sliten uttrykte han fra tidlig alder. Veldig aktiv og normalt konsentrert osv - men trenger litt pauser. Kan jo legge til at jeg fortsatt er usikker på diagnosen selv, men om jeg ikke ser skauen for bare trær vet jeg jo ikke. Jeg forstår liksom bare ikke at det skal være en spekterforstyrrelse. Men om det utvikler seg mer spisset vil jeg vel skjønne det bedre kanskje. Anonymkode: d47b8...69c Så de måtte irettesette pedagogen som ved 2 års alder ville ha en utredning ? Når barnet nå har fått diagnosen høytfungerende barnautisme, er det tydelig at hun så noe som dere andre ikke klarte/ville å se. Anonymkode: 50708...9c3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #11 Del Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Når begynte han å snakke? Anonymkode: f13ea...9af Han hadde normal språkutvikling og ligger egentlig foran sitt alderssnitt, så der hadde ikke vi noen tegn. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Så de måtte irettesette pedagogen som ved 2 års alder ville ha en utredning ? Når barnet nå har fått diagnosen høytfungerende barnautisme, er det tydelig at hun så noe som dere andre ikke klarte/ville å se. Anonymkode: 50708...9c3 Mja, det var ikke dette som ble irettesatt Vi var hos det beste fagmiljøet i hovedstaden, så vi stoler på dem. Anonymkode: d47b8...69c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #12 Del Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Følger denne. Har gått hos Familieteam i kommunen av og på i 2 år og etter mye frem og tilbake avgjorde de idag at de skulle skrive rapport, som igjen skal legges ved henvisningen til Bup som legen må skrive. Legen har motvillig gått med på henvisning, da han tror den blir avvist pga lite problemer på skolen og at barnet er for lite (7 år). Men med grundig utfylt firfoting skjema +rapport fra Familieteam så håper vi på å komme gjennom «nåløyet». Noen som har hatt samme problemstilling (velfungerende på skolen/lav alder) men allikevel kommet gjennom hos Bup? Anonymkode: 510d7...f91 Ja, vi hadde særs lite utfordringer hjemme og veldig lite i bhg. Fikk gjennom alt av henvisninger uten problemer, dette i Oslo. Andre jeg kjenner i andre landsdeler har ikke alltid samme erfaring dessverre og må kjempe for absolutt alt. Anonymkode: d47b8...69c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #13 Del Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, vi hadde særs lite utfordringer hjemme og veldig lite i bhg. Fikk gjennom alt av henvisninger uten problemer, dette i Oslo. Andre jeg kjenner i andre landsdeler har ikke alltid samme erfaring dessverre og må kjempe for absolutt alt. Anonymkode: d47b8...69c Takk for svar. Godt ikke malen er at det må være problemer på alle arenaer i livet for å få hjelp😊 Dette er ikke i Oslo da, men krysser fingrene for at det går…men ja, kjenner allerede på følelsen at her kommer en ikke langt uten å kjempe. Anonymkode: 510d7...f91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå