Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan skal jeg klare å spare penger, men samtidig leve et helt normalt interessant liv? 
Jeg er 25 år og vil være med på kino, dra på resturant eller drikke øl en gang i blant med vennene mine. 
Jeg jobber 100%, men får ganske dårlig lønn og nesten halve lønna går til leie (jeg finner ikke billigere i den byen jeg bor).
Jeg vil heller ikke kutte ned på maten slik at jeg må spise makaroni og frysepizza når jeg helst vil spise grønnsaker og sunnere mat. 

Jeg lever ikke luksuriøst nå, men helt normalt. Og nå går jeg i 0 på slutten av måneden. 
Det eneste jeg kan se at jeg kan spare inn på er å shoppe mindre. Jeg shopper ikke veldig mye eller dyrt, men jeg kjøper meg jo et par klesplagg i måneden selv om jeg strengt tatt ikke trenger det. Jeg har jo klær liksom. 

Er det noen om har noen lure sparetips? 

Anonymkode: 6b28c...d16

Skaff deg en utdannelse. Du er fortsatt ung, og du får fortsatt støtte fra Lånekassen. Det er garantert ikke det du vil høre, men det er det beste tipset du kan få.

Hvis du har lyst til å fortsette å tjene dårlig resten av livet kan du jo spare inn på mat ved å handle mest mulig fra billigkurven. Klær og sports/friluftsutstyr kan du kjøpe på Finn.no til en brøkdel av prisen av nye. Søk på "klespakke str (din størrelse)" og kjøp 50 plagg for 500 kr istedenfor ett.

Et annet tips er å skaffe seg passiv inntekt. Selv har jeg utbytteaksjer, samt jeg tjener litt på en hobby jeg har (folk betaler for å laste ned PDF'er fra nettet, uten at jeg trenger å gjøre noe).

AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (1 minutt siden):

Skaff deg en utdannelse. Du er fortsatt ung, og du får fortsatt støtte fra Lånekassen. Det er garantert ikke det du vil høre, men det er det beste tipset du kan få.

Hvis du har lyst til å fortsette å tjene dårlig resten av livet kan du jo spare inn på mat ved å handle mest mulig fra billigkurven. Klær og sports/friluftsutstyr kan du kjøpe på Finn.no til en brøkdel av prisen av nye. Søk på "klespakke str (din størrelse)" og kjøp 50 plagg for 500 kr istedenfor ett.

Et annet tips er å skaffe seg passiv inntekt. Selv har jeg utbytteaksjer, samt jeg tjener litt på en hobby jeg har (folk betaler for å laste ned PDF'er fra nettet, uten at jeg trenger å gjøre noe).

det som er surt er at jeg har en utdannelse haha :)
Innen musikk og medieproduksjon. Men det er vanskelig å få jobb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har dratt på kino 2 ganger det siste året. Spiser ute kanskje 2 ganger i måneden. Drikker øl en helg eller to i måneden. 
Jeg prøver å begrense meg så mye jeg kan på matbutikken, spiser nesten bare vegetarisk. 

Men det er jo veldig vanskelig gi deg sparetips, når du poengterer at nettopp kino ting du nekter kutte, så antar man jo at dette er noe du bruker litt penger på...

At du prøver begrense deg sier egentlig absolutt ingenting om forbruket ditt, og det eneste du oppgir er at du ikke vil spise frossenpizza. Når du oppgir at du ikke ønsker kutte ned på mat, og spise frossenpizza, så må man anta at frossenpizza som koster 50-70 kr er å anse som billig middag for deg. Jeg spiser som sagt sunt og rimelig, og mye grønnsaker, en typisk middag for meg koster 15-20 kr... 

Du drikker øl 2 ganger i måneden, men det sier heller absolutt ingenting... Drikker du 2 øl pr gang, så er det lite spare inn der, men om du drikker 20, så burde du klare kutte litt... Drikker du kun fancy og dyr øl, så kan du spare mye på å gå over til pils, men igjen, du gir absolutt ingen info som gjør at man kan gi deg noen konkrete tips.

Anonymkode: dda62...498

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

det som er surt er at jeg har en utdannelse haha :)
Innen musikk og medieproduksjon. Men det er vanskelig å få jobb

Skaff deg en utdannelse du kan nytte deg av.

Anonymkode: fbbf7...871

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Men det er jo veldig vanskelig gi deg sparetips, når du poengterer at nettopp kino ting du nekter kutte, så antar man jo at dette er noe du bruker litt penger på...

At du prøver begrense deg sier egentlig absolutt ingenting om forbruket ditt, og det eneste du oppgir er at du ikke vil spise frossenpizza. Når du oppgir at du ikke ønsker kutte ned på mat, og spise frossenpizza, så må man anta at frossenpizza som koster 50-70 kr er å anse som billig middag for deg. Jeg spiser som sagt sunt og rimelig, og mye grønnsaker, en typisk middag for meg koster 15-20 kr... 

Du drikker øl 2 ganger i måneden, men det sier heller absolutt ingenting... Drikker du 2 øl pr gang, så er det lite spare inn der, men om du drikker 20, så burde du klare kutte litt... Drikker du kun fancy og dyr øl, så kan du spare mye på å gå over til pils, men igjen, du gir absolutt ingen info som gjør at man kan gi deg noen konkrete tips.

Anonymkode: dda62...498

skal sies at jeg bor i Sverige og en frossenpizza koster 30 kr her. 

Hva er det du spiser som koster så lite som 15-20 kr? Kan du gi meg noen konkrete forslag?

Øl i Sverige koster 40-60 kr, kjøper max 4 stk per ølrunde. Det er da vel ingen som drikker 20 øl? Drikker billig pils. 

Men det er greit, jeg har fått masse gode tips av andre over her!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

skal sies at jeg bor i Sverige og en frossenpizza koster 30 kr her. 

Hva er det du spiser som koster så lite som 15-20 kr? Kan du gi meg noen konkrete forslag?

Øl i Sverige koster 40-60 kr, kjøper max 4 stk per ølrunde. Det er da vel ingen som drikker 20 øl? Drikker billig pils. 

Men det er greit, jeg har fått masse gode tips av andre over her!

Du har vel stammiskort på matbutikkene du handler i? Lidl appen, Willys plus osv? 

Anonymkode: f3bc4...e86

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du har vel stammiskort på matbutikkene du handler i? Lidl appen, Willys plus osv? 

Anonymkode: f3bc4...e86

Yes! 

Skrevet

Mitt beste tips er å tenke over alt man bruker penger på. For min del er det alle småsummene som utgjør flere tusen kroner, slik som småe handleturer, shopping, fast food, kantinemat, abonnement osv. Ved å bare tenke litt mer gjennom prisen på ulike ting kan man spare mye. Her er enkelte av de tingene jeg gjør for å spare penger:

-Ved kafe- og restaurantbesøk kan jeg spare opptil 50 kroner på å drikke vann istedenfor iskaffe eller brus.

-Har alltid med meg vannflaske.

-Betaler kun for et streaming-abonnement, som jeg deler med min kjæreste. Får også tilgang på hans streaming-tjenester.

-Prøver å ha med meg god lunsj slik at jeg ikke drar så ofte innom kantinen.

-Ukeshandler. Sparer mye penger på å planlegge middagene.

-Tenker alltid gjennom hva jeg trenger før jeg kjøper noe. Prøver å bruke et par dager på å tenke gjennom om jeg faktisk trenger det jeg fikk lyst på når jeg var på shopping, og ofte kommer jeg frem til at jeg ikke trenger det. 

-har innsett at jeg ofte vil prøve beauty-produkter bare for å prøve dem. Så jeg prøver alltid å tenke gjennom om jeg faktisk har behov for det og er overbevist om at det kommer til å funke for meg, eller om jeg bare vil ha det fordi det er populært. Og jeg prøver å bruke opp produktene jeg har før jeg kjøper nye.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kom på et triks til.

Betal regninger og sett av beløp til sparing før du gir deg selv litt penger å bruke. Kanskje 500-1000 kr i mnd til sosialt eller shopping. Da har du spart først som er din nye viktige prioritet, og så kan du bruke litt etterpå. Gjør det lettere å spare, men da må du ikke ta ut penger igjen. Husk å sette av penger til legetime/gaver osv også.

Anonymkode: 485bd...e0e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode tips!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Smart dette, jeg skal prøve å tenke slik. 
Har jo en del body lotions osv liggende, men det er lett om man ser at Body Shop har billigsalg og man finner en fantastisk duftende krem at man bare kjøper den, for "den koster jo bare 100 kr". 

Jeg lar det aldri gå over styr, men jeg skal ærlig innrømme at jeg blir lykkelig av å shoppe noe nytt 😂
Synes det er gøy å føle seg fin og fresh med en ny genser eller en ny leppefarge. Men kjøper aldri dyre merker da. 
Men ja, jeg tror at jeg må innse at de små summene til slutt blir en stor sum. 

https://www.nrk.no/klima/eu-med-strengere-kleskrav-_-kun-de-mest-holdbare-varene-skal-selges-i-europa-1.15913816

Husk at det handler om planeten vår også da, overkonsum er faktisk ett av de aller største utfordringene vi har!

Du kan også farge klær forresten, det er kjempeenkelt, og da blir de freshe og "nye"

Og du kan selvsagt handle brukt, selv om det er litt dårlig utvalg av bruktbutikker som holder prisene nede i Norge, så er det ofte verdt det å stikke innom å se altså! Mye kult som man ikke finner i vanlige butikker også på bruktbutikker!

Jeg har også sydd om noen klær, litt mer tiltak for mange, men det kan bli veldig bra om man øver seg litt!

Når du nevner at du blir lykkelig av å shoppe.. vel.. det er bare en av de mange illusjonene som samfunnet har skapt.

To videoer til deg:

Anonymkode: d9447...6ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du hørt om cash stuffing? Veldig populært i andre land hvor de bruker mer kontanter, men kan absolutt brukes i Norge også. Denne metoden har hjulpet meg SÅ mye. Nå er jeg veldig bevisst over hva jeg bruker penger på og jeg synes det er gøy å spare.

Du kan starte med konvolutter. Skaff deg en oversikt over hva du bruker penger på i hverdagen. F.eks mat, underholdning, klær, sminke osv. Skriv en kategori på hver konvolutt. Når du får lønn lar du det nødvendige stå på konto (penger til husleie, strøm o.l som du ikke vil ta ut i kontanter). Resten tar du ut i kontanter og fordeler i de ulike konvoluttene. Prøv å fordele ut ifra det du tror du bruker frem til neste lønning i hver kategori. Jeg legger f.eks 2500 kr i mat-konvolutten og 500 kr i spise-ute-konvolutten. Hvis jeg har noe til overs når neste lønning kommer, velger jeg selv om jeg lar det stå sånn at jeg har litt ekstra å rutte med, eller om jeg setter det av til sparing. Klær- og sminke-kategorier pleier jeg å legge inn litt kontanter i hver måned så kjøper jeg noe når jeg har samlet en større sum. 

Når du har kommet litt inn i det kan du kjøpe cash binders og lage "sparekontoer" med kontanter. Jeg pleier å overføre de til banken når det blir mye cash. Alt dette kan du så klart også gjøre via bankkontoen din, men for min egen del synes jeg det er gøyere og mer oversiktlig å kontantene foran meg. 

Anonymkode: 72fb5...46d

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker
Skrevet

Skal slutte å kuppe tråden med videoer etter denne :P

AnonymBruker
Skrevet

Rydd i klesskapet ditt. Da ser du hva du har - og forhåpentligvis dukker det opp noen glemte skatter slik at du er komfortabel med å utsette neste innkjøp. Bruk klærne du har lenger. Bare kjøp noe nytt når du faktisk trenger det og det er nødvendig. 

Anonymkode: bd1d8...2b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.3.2022 den 13.25):

Hvordan skal jeg klare å spare penger, men samtidig leve et helt normalt interessant liv? 
Jeg er 25 år og vil være med på kino, dra på resturant eller drikke øl en gang i blant med vennene mine. 
Jeg jobber 100%, men får ganske dårlig lønn og nesten halve lønna går til leie (jeg finner ikke billigere i den byen jeg bor).
Jeg vil heller ikke kutte ned på maten slik at jeg må spise makaroni og frysepizza når jeg helst vil spise grønnsaker og sunnere mat. 

Jeg lever ikke luksuriøst nå, men helt normalt. Og nå går jeg i 0 på slutten av måneden. 
Det eneste jeg kan se at jeg kan spare inn på er å shoppe mindre. Jeg shopper ikke veldig mye eller dyrt, men jeg kjøper meg jo et par klesplagg i måneden selv om jeg strengt tatt ikke trenger det. Jeg har jo klær liksom. 

Er det noen om har noen lure sparetips? 

Steg en er å tjene mer. Steg to å bo billigere. Steg tre er å slutte å blindt kjøpe salgstriks fra reklamer. Nei, du «fortjener» ikke verken klær, parfyme, sminke, dilldall eller sko. Dette er forbruksvarer. Å si man «fortjener» klær er like dumt som å si man fortjener bleier eller dopapir. Konseptet kalles markedsføring, eller reklame. De som sier du fortjener tingene du bruker dine hardt tjente penger på? Selger de ting? Ja, det gjør de.

Når du føler du «fortjener» noe - spør deg selv hvorfor du fortjener det. Forlang av deg selv minst tre gode grunner (nei, «har lyst på» eller «kompisen har sånn» er, som moren din sa, ikke gode grunner). Har du ikke tre gode grunner? Fortsett med livet ditt uten dette «noe». Gjenta dette hver gang du har lyst på noe som helst. 

Og bruk fritida på å utdanne deg. Og vipps så har du og råd til enebolig og to tyrer til Paris per år.

Anonymkode: 32046...c77

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper mye brukt. Arver klær. Folk jeg kjenner vet at jeg tar imot brukt, så jeg blir ofte spurt. 

Innimellom kjøper jeg klær fra butikk, men bare på salg. Venter til sånt som Black friday eller andre perioder det er masse salg, også handler jeg da. Trenger jeg noe spesielt, som nye vintersko fks, er det oftere salg på det om sommeren. Ikke midt på vinteren når alle skal ha. Kjøper merker jeg kjenner fra før, eller prøver i butikk. Også ser jeg etter tilbud på nett. 

Hamstrer ofte forbruksvarer på tilbud. Var 5 kr for håndsåpe på en butikk, da kjøpte jeg en haug. Har ikke kjøpt tannkrem til full pris på mange, mange år. 

Jeg har en app med mattilbud. Følger med på den, og planlegger middager etter hva som er på tilbud. Er 40% på Tacoingredienser på butikken her noen ganger i året. Samme med asiatisk og gryteretter/ supper og sauser. Da kjøper jeg fks masse til Taco når det er tilbud på det. Ikke utenom. 

Så, planlegging og følge med på tilbud er mine tips

Anonymkode: 2090b...0b8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

https://www.nrk.no/klima/eu-med-strengere-kleskrav-_-kun-de-mest-holdbare-varene-skal-selges-i-europa-1.15913816

Husk at det handler om planeten vår også da, overkonsum er faktisk ett av de aller største utfordringene vi har!

Du kan også farge klær forresten, det er kjempeenkelt, og da blir de freshe og "nye"

Og du kan selvsagt handle brukt, selv om det er litt dårlig utvalg av bruktbutikker som holder prisene nede i Norge, så er det ofte verdt det å stikke innom å se altså! Mye kult som man ikke finner i vanlige butikker også på bruktbutikker!

Jeg har også sydd om noen klær, litt mer tiltak for mange, men det kan bli veldig bra om man øver seg litt!

Når du nevner at du blir lykkelig av å shoppe.. vel.. det er bare en av de mange illusjonene som samfunnet har skapt.

To videoer til deg...

Jeg er klar over det, det er bare så lett å "falle" for det når man konstant ser influensere, modeller, kjendiser, reklamer, butikker osv overalt, lett å gli inn i "ojj den der genseren var syyykt fin, jeg hadde følt meg såå fin i den". Men jeg vet jo at det egentlig er en falsk lykke. 

Jeg er på veg i hvert fall da - i klesskapet mitt er nok 30% av klærne handlet brukt. Og jeg har begynt å sy ganske mye, så da kan jeg kjøpe tøy på second hand også. Bor i Sverige og her er det maaange bra og billig second hand butikker. 

Skal sjekke ut alle de videoene dine. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har du hørt om cash stuffing? Veldig populært i andre land hvor de bruker mer kontanter, men kan absolutt brukes i Norge også. Denne metoden har hjulpet meg SÅ mye. Nå er jeg veldig bevisst over hva jeg bruker penger på og jeg synes det er gøy å spare.

Du kan starte med konvolutter. Skaff deg en oversikt over hva du bruker penger på i hverdagen. F.eks mat, underholdning, klær, sminke osv. Skriv en kategori på hver konvolutt. Når du får lønn lar du det nødvendige stå på konto (penger til husleie, strøm o.l som du ikke vil ta ut i kontanter). Resten tar du ut i kontanter og fordeler i de ulike konvoluttene. Prøv å fordele ut ifra det du tror du bruker frem til neste lønning i hver kategori. Jeg legger f.eks 2500 kr i mat-konvolutten og 500 kr i spise-ute-konvolutten. Hvis jeg har noe til overs når neste lønning kommer, velger jeg selv om jeg lar det stå sånn at jeg har litt ekstra å rutte med, eller om jeg setter det av til sparing. Klær- og sminke-kategorier pleier jeg å legge inn litt kontanter i hver måned så kjøper jeg noe når jeg har samlet en større sum. 

Når du har kommet litt inn i det kan du kjøpe cash binders og lage "sparekontoer" med kontanter. Jeg pleier å overføre de til banken når det blir mye cash. Alt dette kan du så klart også gjøre via bankkontoen din, men for min egen del synes jeg det er gøyere og mer oversiktlig å kontantene foran meg. 

Anonymkode: 72fb5...46d

Smart tips, takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...