AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #1 Skrevet 29. mars 2022 Hvordan skal jeg klare å spare penger, men samtidig leve et helt normalt interessant liv? Jeg er 25 år og vil være med på kino, dra på resturant eller drikke øl en gang i blant med vennene mine. Jeg jobber 100%, men får ganske dårlig lønn og nesten halve lønna går til leie (jeg finner ikke billigere i den byen jeg bor). Jeg vil heller ikke kutte ned på maten slik at jeg må spise makaroni og frysepizza når jeg helst vil spise grønnsaker og sunnere mat. Jeg lever ikke luksuriøst nå, men helt normalt. Og nå går jeg i 0 på slutten av måneden. Det eneste jeg kan se at jeg kan spare inn på er å shoppe mindre. Jeg shopper ikke veldig mye eller dyrt, men jeg kjøper meg jo et par klesplagg i måneden selv om jeg strengt tatt ikke trenger det. Jeg har jo klær liksom. Er det noen om har noen lure sparetips? Anonymkode: 6b28c...d16
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #2 Skrevet 29. mars 2022 Invester i utdanning. Da får du bedre lønn, og da kan du spare. Å spare av småpenger går ikke. Anonymkode: 9cbb6...c5a 12
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #3 Skrevet 29. mars 2022 Den beste måten er å øke inntekten din. Kan du skifte jobb, ta mer utdanning eller skaffe deg en ekstrajobb? Anonymkode: 0c283...b4a 2
newman01 Skrevet 29. mars 2022 #4 Skrevet 29. mars 2022 Dropp kaffe på kafé. Småpenger, men et fint sted å starte. Ut over det blir det som nevnt over: øk lønna. 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #5 Skrevet 29. mars 2022 Frossenpizza er jo det motsatte av sparesmart da... Mye billigere å lage skikkelig mat fra bunnen. Et par klesplagg i måneden er det ingen som trenger. Anonymkode: 23a1b...de5 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #6 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det eneste jeg kan se at jeg kan spare inn på er å shoppe mindre. Jeg shopper ikke veldig mye eller dyrt, men jeg kjøper meg jo et par klesplagg i måneden selv om jeg strengt tatt ikke trenger det. Jeg har jo klær liksom. Der har du ditt beste sparetips. Ikke kjøp ting du faktisk ikke trenger. Lag mat fra bunnen, lag store kvanta og frys ned porsjonsvis. Også utdannelse selvsagt, det er en investering som lønner seg stort. Anonymkode: fbbf7...871 7
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #7 Skrevet 29. mars 2022 - Spiser plantebasert (bønner, linser og grønnsaker erstatter kjøtt) - Kjøper datovarer (vurderer også dumpster diving) - Ta ekstra vakter i helseomsorgen / meld deg som støttekontakt - Ta småjobber som lufting av hund og pass av barn, evt hagearbeid lett opppussing om du liker det - Lei ut et rom eller vurder å leie sammen med noen - Legg ut ting på finn som du ikke bruker / trenger - Kjøp brukt og lei bøker på biblioteket Anonymkode: b239d...94a 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #8 Skrevet 29. mars 2022 Vel, slutt å kjøpe klær du ikke trenger. Du har garantert det du trenger for et år eller to. Ikke gå i butikker, ikke nettshopping. Bli kvitt tilbudsmail og sms. Spis vegetarisk et par dager i uka, uten kjøtterstatning men med linser/kikerter/egg som protein. Mitt aller beste tips: full shoppestopp i 6 mnd (utenom mat og aktiviteter om det er din greie). Kun kjøpe nytt om du er helt tom. F.eks de fleste har mer enn en shampo. Bruk opp alt før du kjøper ny. Samme med sminke. Og klær. Ryker favorittbuksa? Klarer du deg uten? Anonymkode: 485bd...e0e 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #9 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vel, slutt å kjøpe klær du ikke trenger. Du har garantert det du trenger for et år eller to. Ikke gå i butikker, ikke nettshopping. Bli kvitt tilbudsmail og sms. Spis vegetarisk et par dager i uka, uten kjøtterstatning men med linser/kikerter/egg som protein. Mitt aller beste tips: full shoppestopp i 6 mnd (utenom mat og aktiviteter om det er din greie). Kun kjøpe nytt om du er helt tom. F.eks de fleste har mer enn en shampo. Bruk opp alt før du kjøper ny. Samme med sminke. Og klær. Ryker favorittbuksa? Klarer du deg uten? Anonymkode: 485bd...e0e Enig i dette med å bruke opp før du kjøper nytt. Det er så fort gjort å ville prøve ut en ny sjampo, selv om man allerede har tre forskjellige hjemme. Eller en ansiktsmaske, eller lipgloss. Regelen her er at jeg ikke «får lov» til å kjøpe noe slikt når jeg har noe som kan brukes. Anonymkode: 049e0...ba4
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #10 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Vel, slutt å kjøpe klær du ikke trenger. Du har garantert det du trenger for et år eller to. Ikke gå i butikker, ikke nettshopping. Bli kvitt tilbudsmail og sms. Spis vegetarisk et par dager i uka, uten kjøtterstatning men med linser/kikerter/egg som protein. Mitt aller beste tips: full shoppestopp i 6 mnd (utenom mat og aktiviteter om det er din greie). Kun kjøpe nytt om du er helt tom. F.eks de fleste har mer enn en shampo. Bruk opp alt før du kjøper ny. Samme med sminke. Og klær. Ryker favorittbuksa? Klarer du deg uten? Anonymkode: 485bd...e0e Smart dette, jeg skal prøve å tenke slik. Har jo en del body lotions osv liggende, men det er lett om man ser at Body Shop har billigsalg og man finner en fantastisk duftende krem at man bare kjøper den, for "den koster jo bare 100 kr". Jeg lar det aldri gå over styr, men jeg skal ærlig innrømme at jeg blir lykkelig av å shoppe noe nytt 😂 Synes det er gøy å føle seg fin og fresh med en ny genser eller en ny leppefarge. Men kjøper aldri dyre merker da. Men ja, jeg tror at jeg må innse at de små summene til slutt blir en stor sum. Anonymkode: 6b28c...d16
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #11 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Smart dette, jeg skal prøve å tenke slik. Har jo en del body lotions osv liggende, men det er lett om man ser at Body Shop har billigsalg og man finner en fantastisk duftende krem at man bare kjøper den, for "den koster jo bare 100 kr". Jeg lar det aldri gå over styr, men jeg skal ærlig innrømme at jeg blir lykkelig av å shoppe noe nytt 😂 Synes det er gøy å føle seg fin og fresh med en ny genser eller en ny leppefarge. Men kjøper aldri dyre merker da. Men ja, jeg tror at jeg må innse at de små summene til slutt blir en stor sum. Anonymkode: 6b28c...d16 Ja, de små summene blir absolutt mye du kan jo gå gjennom det siste året og regne på det, tipper det blir mer motiverende Du kan se fresh ut med alt du har fra før, du trenger ikke noe nytt. Det er bare psykologisk. Vi blir utsatt for så mye markedsføring som hevder at denne tingen gjør livet bedre, men det er jo ikke det som skjer. Du blir lykkelig i kanskje en time, så er du lei og ser etter neste nye ting. Anonymkode: 485bd...e0e 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #12 Skrevet 30. mars 2022 Da jeg sparte til å kjøpe bolig sparte jeg som vanlig en fast sum, men i tillegg satte jeg på den funksjonen at hver gang jeg dro kortet mitt ble det "trukket" 50 kr som gikk rett inn på sparekontoen. Dermed kjøpte jeg som regel lite og de gangene jeg handlet sparte jeg jo litt samtidig også. Men som flere skriver er det lurt å kutte ned på ting, lage mange porsjoner med mat osv. Anonymkode: 328fd...fc3 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #13 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Smart dette, jeg skal prøve å tenke slik. Har jo en del body lotions osv liggende, men det er lett om man ser at Body Shop har billigsalg og man finner en fantastisk duftende krem at man bare kjøper den, for "den koster jo bare 100 kr". Jeg lar det aldri gå over styr, men jeg skal ærlig innrømme at jeg blir lykkelig av å shoppe noe nytt 😂 Synes det er gøy å føle seg fin og fresh med en ny genser eller en ny leppefarge. Men kjøper aldri dyre merker da. Men ja, jeg tror at jeg må innse at de små summene til slutt blir en stor sum. Anonymkode: 6b28c...d16 La rett og slett være å gå inn på butikker både vanlige og på nett om det ikke er noe du absolutt trenger der. Hvis det er noe du MÅ ha så kjøper du bare det. Anonymkode: 23a1b...de5
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #14 Skrevet 30. mars 2022 Du sier det jo selv. Du er ikke ville til å kutte kino. Du er ikke villig til å kutte spise ute. Du er ikke villig til å kutte øl på byen. Du er ikke villig til å kutte mat. Om du ikke er villig til å kutte noe av forbruket, så må du øke inntekt. Jeg går på kino, men ikke hver måned. Jeg spiser sjeldent ute, og spiser aldri frossenpizza. Jeg har relativt lavt matbudsjett, fordi jeg hovedsakelig spiser grønnsaker og sunne ting... Jeg drikker øl med venner ute hver eneste uke, men jeg holder meg til 2-3 øl pr gang. Jeg og mine nærmeste venner synes alle det er mye koseligere lage middag sammen og ta en flaske vin, enn å gå ut å spise for 3-4 ganger så høy sum... Anonymkode: dda62...498
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #15 Skrevet 30. mars 2022 Spis vegetarisk! En pakke kjøttdeig koster vel snart 60 kroner, en pakke bønner under 10. Rotgrønnsaker, løk, hermetiske grønnsaker kan brukes til masse billige middager. Anonymkode: ccfea...a0a 3
Nysgjerrig_bris Skrevet 30. mars 2022 #16 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hvordan skal jeg klare å spare penger, men samtidig leve et helt normalt interessant liv? Jeg er 25 år og vil være med på kino, dra på resturant eller drikke øl en gang i blant med vennene mine. Jeg jobber 100%, men får ganske dårlig lønn og nesten halve lønna går til leie (jeg finner ikke billigere i den byen jeg bor). Jeg vil heller ikke kutte ned på maten slik at jeg må spise makaroni og frysepizza når jeg helst vil spise grønnsaker og sunnere mat. Jeg lever ikke luksuriøst nå, men helt normalt. Og nå går jeg i 0 på slutten av måneden. Det eneste jeg kan se at jeg kan spare inn på er å shoppe mindre. Jeg shopper ikke veldig mye eller dyrt, men jeg kjøper meg jo et par klesplagg i måneden selv om jeg strengt tatt ikke trenger det. Jeg har jo klær liksom. Er det noen om har noen lure sparetips? Anonymkode: 6b28c...d16 etter jeg har dekket alle faste kostnader, deler jeg beløpet på antall gjenværende dager til neste lønning. Da har jeg et dagsbudsjett som jeg prøver å holde. For hver dag jeg ikke bruker hele,overfører jeg resterende rett inn på sparekonto. Det funker veldig bra for meg. Når beløpet er stort nok kan du investere det og få bedre avkastning enn renta i banken. Jeg har også et fast trekk på spareavtale, men det kan du vente med om du ikke har høy nok lønn akkurat nå. Det hjelper også å printe ut kontoutskrifter for det siste året, være ærlig med seg selv på all bullshit man bruker penger på og prøve å kutte på det som ikke er nødvendig. Så 1) Sett et dagsbudsjett 2) Kutt der du kan. Og se noen videoer om "minimalism" 😜 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #17 Skrevet 30. mars 2022 Du kan kjøpe det du likevel ville kjøpt på tilbud, dra nytte av de fordelene en kan få fra kredittkort og øke inntekten, dersom du vil spare penger uten å forbruke mindre Anonymkode: 4b4fd...14f
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #18 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Du sier det jo selv. Du er ikke ville til å kutte kino. Du er ikke villig til å kutte spise ute. Du er ikke villig til å kutte øl på byen. Du er ikke villig til å kutte mat. Om du ikke er villig til å kutte noe av forbruket, så må du øke inntekt. Jeg går på kino, men ikke hver måned. Jeg spiser sjeldent ute, og spiser aldri frossenpizza. Jeg har relativt lavt matbudsjett, fordi jeg hovedsakelig spiser grønnsaker og sunne ting... Jeg drikker øl med venner ute hver eneste uke, men jeg holder meg til 2-3 øl pr gang. Jeg og mine nærmeste venner synes alle det er mye koseligere lage middag sammen og ta en flaske vin, enn å gå ut å spise for 3-4 ganger så høy sum... Anonymkode: dda62...498 Jeg har dratt på kino 2 ganger det siste året. Spiser ute kanskje 2 ganger i måneden. Drikker øl en helg eller to i måneden. Jeg prøver å begrense meg så mye jeg kan på matbutikken, spiser nesten bare vegetarisk. Anonymkode: 6b28c...d16
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #19 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Da jeg sparte til å kjøpe bolig sparte jeg som vanlig en fast sum, men i tillegg satte jeg på den funksjonen at hver gang jeg dro kortet mitt ble det "trukket" 50 kr som gikk rett inn på sparekontoen. Dermed kjøpte jeg som regel lite og de gangene jeg handlet sparte jeg jo litt samtidig også. Men som flere skriver er det lurt å kutte ned på ting, lage mange porsjoner med mat osv. Anonymkode: 328fd...fc3 Smart! Prøver dette, men har bare kokeplater i leiligheten så får ikke laget store porsjoner i ovnen, får i så fall bli gryter. Har også bare et lite kjøleskap med en fryserhylle, så kan ikke fryse ned så mye heller. Anonymkode: 6b28c...d16
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #20 Skrevet 30. mars 2022 Nysgjerrig_bris skrev (8 minutter siden): etter jeg har dekket alle faste kostnader, deler jeg beløpet på antall gjenværende dager til neste lønning. Da har jeg et dagsbudsjett som jeg prøver å holde. For hver dag jeg ikke bruker hele,overfører jeg resterende rett inn på sparekonto. Det funker veldig bra for meg. Når beløpet er stort nok kan du investere det og få bedre avkastning enn renta i banken. Jeg har også et fast trekk på spareavtale, men det kan du vente med om du ikke har høy nok lønn akkurat nå. Det hjelper også å printe ut kontoutskrifter for det siste året, være ærlig med seg selv på all bullshit man bruker penger på og prøve å kutte på det som ikke er nødvendig. Så 1) Sett et dagsbudsjett 2) Kutt der du kan. Og se noen videoer om "minimalism" 😜 dette var sykt smart! Anonymkode: 6b28c...d16 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå