Gå til innhold

Har dere startet hamstring av enkelte matvarer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi kjørte fra butikk til butikk i går og kjøpte så mye mel vi kunne, har 375kg stående i garasjen nå.

Anonymkode: 231b1...929

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har alltid tørrvarer, 20 kg hvetemel, sukker og basisvarer til sikkert tre mnd forbruk. Plukker bær og fyller fryseren med fisk og kjøtt i sesong. Poteter og gulrøtter kjøpes på høsten i sekker. Vann har vi også på dunk. Samt gass, batterier og stearinlys/fyrstikker.

Er oppvokst på et sted hvor vi måtte i båt for å komme på butikk, det var ikke hver uke på vinterstid at vi kom oss ut pga været. Strømmen var også ustabil.  Så vi hadde alltid et lager. 

Anonymkode: 81e23...3bf

• Liker 1
Skrevet

Jeg går vell under kategorien hamstrer..

Spesielt etter vi fikk barn har vi kjøpt inn store mengder mel. Pasta. Tomathakk. Ris o.l ikke for hamstre men for og lette på ukeshsndlingen.. vi baker feks alt brød selv og det hjelper og ikke ha 6kg mel i posen annen hver uke så vi kjøper mel til ca 6-12 mnd å får det lever på døren gjør bare hverdags logistikken letter og handle sjelden. 

Har stor bod å handler kunn ferskvarer hver uke.. resten kjøper vi i bulk. Fordi det er praktisk.. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Prisene øker fordi idioter som dere hamstrer. 

Anonymkode: cc125...c08

Prisene på olje øker fordi det ikke vil være mye solsikkeolje igjen pga solsikkemangel. Det skjer helt uavhengig av hamstring.

Anonymkode: 31dd8...600

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Prisene på olje øker fordi det ikke vil være mye solsikkeolje igjen pga solsikkemangel. Det skjer helt uavhengig av hamstring.

Nei, prisene øker også fordi folk hamstrer av det som er igjen.

Anonymkode: cc125...c08

• Liker 6
Skrevet

Selvsagt ikke

• Liker 2
Skrevet

Nei jeg har ikke hamstret noe, tenkte kanskje litt hvetemel med tiden, men ikke større lager enn at det kan rulleres greit innen holdbarhet.

Det blir ikke hvetemangel før enn det skal høstes, men prisen kan jo gå opp.

Gjest Villfisker
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg snakket med en slektning som bor i Tyskland og hun var i 5 (!!!) butikker på lørdag. Alle var utsolgt for matolje. Solsikke, raps, soya. Kun svindyr olivenolje og nøtteolje igjen, som ikke kan brukes til mye da de ikke tåler høy varme.

Ukraina produserer visst 70% av all solsikkeolje i verden så selvfølgelig vil prisen skyte i været. Sammen med andre oljer som raps og soya.

Jeg har handlet 10 flasker de siste 3 uker, de har holdbarhet på ca 1,5 år. Jeg bruker ikke så enorme mengder og klarer meg med det jeg har stående til høst neste år.

Så folk kjøpte alle drittoljene. Det er bra. Håper folk i Norge som hamstrer er like dumme, så de gode oljene fremdeles finnes i hyllene når jeg skal ha dem :lur: 

Endret av Villfisker
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg innrømmer at jeg tok med noen kilo ekstra hvetemel og et par ekstra liter solsikkeolje i går...

Anonymkode: e3735...124

Nei. Jeg har aldri brukt solsikkeolje - hva bruker du det egentlig til? Og hvetemel hadde vi alle hatt godt av å kutte ut uansett 🤷🏼‍♀️

Har dog hamstret inn litt ekstra av min faste livsviktige medisin.

Anonymkode: 66b36...694

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke dette bare en konspirasjonsteori som dere fint kalte alle som SÅ dette komme??? 

Kjøpte alt inn i 2020 og lever fint enda. Masse mat, ved og penger i madrassen. 0 vaksiner og frisk som en fisk. 

Anonymkode: a6d1a...c96

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg innrømmer at jeg tok med noen kilo ekstra hvetemel og et par ekstra liter solsikkeolje i går...

Anonymkode: e3735...124

Hvetemel er det ingen vits å hamstre. Du får snart insekter der ...

Nei, jeg hamstrer ikke noe. Jeg har nok mat, vann, dopapir og sånt til ca 10 dager nå og synes at det holder. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg snakket med en slektning som bor i Tyskland og hun var i 5 (!!!) butikker på lørdag. Alle var utsolgt for matolje. Solsikke, raps, soya. Kun svindyr olivenolje og nøtteolje igjen, som ikke kan brukes til mye da de ikke tåler høy varme.

Ukraina produserer visst 70% av all solsikkeolje i verden så selvfølgelig vil prisen skyte i været. Sammen med andre oljer som raps og soya.

Jeg har handlet 10 flasker de siste 3 uker, de har holdbarhet på ca 1,5 år. Jeg bruker ikke så enorme mengder og klarer meg med det jeg har stående til høst neste år.

Og hvorfor tror du butikkene i Tyskland er tomme for enkelte varer? 🐹🐹🐹

Du har handlet olje så det holder til høsten neste år? Jeg har ikke ord for hvor egoistiske folk er. 

Anonymkode: c74b2...139

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og hvorfor tror du butikkene i Tyskland er tomme for enkelte varer? 🐹🐹🐹

Du har handlet olje så det holder til høsten neste år? Jeg har ikke ord for hvor egoistiske folk er. 

Anonymkode: c74b2...139

Jeg har latt være å handle inn olje da jeg knapt har kjøpt en flaske olje i mitt 40-årige liv, og ikke ser at det skal bli livsnødvendig i nærmeste fremtid heller.

Hvete kjøper jeg, men det er guilty pleasure som jeg fint klarer meg uten.

Anonymkode: 66b36...694

Skrevet

Har ikke begynt med det, men har begynt å kjøpe mye ved til neste år. Nå som strømprisene går opp. 

AnonymBruker
Skrevet
Mooza skrev (7 timer siden):

..men de er mette når krigen kommer. 😄

Hva hjelper det med ett lager av mat hvis huset ditt blir bombet?😅

Anonymkode: 1078c...47a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal man med all den matoljen? Om jeg kjøper en flaske olje, har jeg den minst et halvt år. Hvetemel bruker jeg veldig lite av, da jeg heller baker grovere bakst. Dopapir kan jeg ha en viss forståelse for, men om det skulle bli helt krise, får en heller bruke vaskeklut der bak :P 

Anonymkode: bf6bc...d68

• Liker 1
Gjest Mysticgirl
Skrevet

Nei, jeg hamstrer ikke. Jeg kjøper kun det jeg trenger der og da og lever i nuet. Under pandemien var det tomt i alle hyller for tørrvarer og boksmat, så jeg vil ikke bidra til at andre ikke får mat fordi noen hamstrer.

AnonymBruker
Skrevet

Dei smarte er dei som klarer seg når krisen setter inn, noe den gjør ganske snart. Etter sommer vil man merke det.

Det står jo i aviser at det kommer matkrise i hele Europa. 
Les dere opp 😋

Anonymkode: c6982...b84

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...