AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #21 Skrevet 29. mars 2022 Nei, hamstrer ikke. Regner med at om verden blir så gale at jeg vil ha behov for lagret mat for flere år, så er det andre ting enn bare mat som blir ett problem🙄 Anonymkode: d0f23...94e 9
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #22 Skrevet 29. mars 2022 Det har jeg forsåvidt alltid gjort på basisvarer med lang holdbarhet. Bor litt unna butikken så har et skap med litt ekstra i. Om jeg har glemt noe, og ikke får laget middag feks, så har jeg da er par bokser med lapskaus feks. Jeg er ikke i toppform heller, så ikke alltid jeg klarer å komme meg til butikken ukentlig. Kjøper feks alltid sekk med toalettpapir på europris. Når det nermer seg tomt. Og det har jeg gjort i mange år før pandemien startet. Hater å gå tom Anonymkode: ec847...ec2 5
Mooza Skrevet 29. mars 2022 #23 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg venter ingen krig i Norge. Hvordan skal du få med deg lageret ditt om du må flykte fra hjemmet? Det må vel være atomkrig, om den kommer hit, og da har jeg ikke tenkt å flykte noen sted. Bare holde meg inne i påvente av hva myndiheter sier. Ikke at jeg tror det kommer til å skje, og ikke at jeg heller har hamstret. Men jeg forstår godt dem som i lys av de siste år faktisk tar ansvar for å sikre seg selv og sine barn. Det synes jeg ikke uansvarlig, det synes jeg kan være lurt. Det blir jo meg og deg som sitter med skjegget i postkassa om noe skulle skje. Jeg har råd å kjøpe mel til tredobbel pris, og regner ikke med at det skal være et problem uansett. Men jeg har mine røtter fra landet, og min mormor reiste med båten hvert år og kjøpte det hun trengte av mel, sukker, kaffe og diverse. Resten hadde hun selv på gården. Det er noe både bærekraftig og greit med det. Jeg baker ikke selv, så det hadde hjulpet meg lite med mel sånn om det ikke skulle skje noe. Det blir i så fall mye pannekaker. Men jeg skal ikke sette meg til doms over hva andre mennesker tar av trygghetshensyn. Det kan jo faktisk hjelpe deg også om katastroften faktisk er ute at en god del mennesker kan sørge for seg selv og har tatt hensyn til ting. Kanskje naboen kan gi deg litt mel 3
Anononyma Skrevet 29. mars 2022 #25 Skrevet 29. mars 2022 Vi har kjøpt inn det som står på dsb sin liste pluss litt ekstra matvarer. Synes ikke det er noe hysterisk eller problematisk ved det å ta ansvar for egen husstand i en evt krisesituasjon. Den hermetikken vi har stående i kjelleren plager ingen 😊 6
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #26 Skrevet 29. mars 2022 Nei, har fortsatt dopapir og tomatbønner på lager etter hamstringa våren 2020... Anonymkode: 1476e...686 2 1
Mooza Skrevet 29. mars 2022 #27 Skrevet 29. mars 2022 Anononyma skrev (1 minutt siden): Vi har kjøpt inn det som står på dsb sin liste pluss litt ekstra matvarer. Synes ikke det er noe hysterisk eller problematisk ved det å ta ansvar for egen husstand i en evt krisesituasjon. Den hermetikken vi har stående i kjelleren plager ingen 😊 Ja, og jeg kan vel begynne med det. Det er jo faktisk anbefalt av våre myndigheter, så det er jo direkte uansvarlig å ikke følge det. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #28 Skrevet 29. mars 2022 Folk som hamstrer månedsvis forbruk av hvetemel, olje, gjær osv er simple mennesker. Nei, det kommer ingen atomkrig. Nei, Norge kommer ikke til å bli innblandet. Eneste du gjør er å ødelegge for alle andre, ta fra andre muligheten til hverdagslig matlaging i tillegg presser prisene opp pga supply/demand. Dere er idioter. Anonymkode: cc125...c08 7
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #29 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, det kommer ingen atomkrig. Nei, Norge kommer ikke til å bli innblandet. Anonymkode: cc125...c08 Hvem snakker om atomkrig? Anonymkode: e3735...124
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #30 Skrevet 29. mars 2022 49 minutter siden, AnonymBruker said: Bor 20 min unna grensen til Sverige så vil tro at vi klarer oss uten å hamstre foreløpig. Anonymkode: ee1a6...a95 Den skjønte jeg ikke. Du tror Sverige er mindre påvirket av høye priser/mangel på råvarer i verden? Anonymkode: e599e...907 11
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #31 Skrevet 29. mars 2022 Mooza skrev (29 minutter siden): Det må vel være atomkrig, om den kommer hit, og da har jeg ikke tenkt å flykte noen sted. Bare holde meg inne i påvente av hva myndiheter sier. Ikke at jeg tror det kommer til å skje, og ikke at jeg heller har hamstret. Men jeg forstår godt dem som i lys av de siste år faktisk tar ansvar for å sikre seg selv og sine barn. Det synes jeg ikke uansvarlig, det synes jeg kan være lurt. Det blir jo meg og deg som sitter med skjegget i postkassa om noe skulle skje. Jeg har råd å kjøpe mel til tredobbel pris, og regner ikke med at det skal være et problem uansett. Men jeg har mine røtter fra landet, og min mormor reiste med båten hvert år og kjøpte det hun trengte av mel, sukker, kaffe og diverse. Resten hadde hun selv på gården. Det er noe både bærekraftig og greit med det. Jeg baker ikke selv, så det hadde hjulpet meg lite med mel sånn om det ikke skulle skje noe. Det blir i så fall mye pannekaker. Men jeg skal ikke sette meg til doms over hva andre mennesker tar av trygghetshensyn. Det kan jo faktisk hjelpe deg også om katastroften faktisk er ute at en god del mennesker kan sørge for seg selv og har tatt hensyn til ting. Kanskje naboen kan gi deg litt mel Blir det atomkrig så er det ikke et lager med mel som kan hjelpe meg. Jeg lever heller i nuet og tar ting som det kommer. Jeg bekymrer meg ikke for ting som kan skje. Men det som irriterer meg er at hyllene blir tomme pga egoister. Du tror en nabo som har hamstret mel deler med andre? 😂 Da hadde det vel vært bedre om de lot være å hamstre så andre fikk kjøpt i butikken. Anonymkode: c74b2...139 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #32 Skrevet 29. mars 2022 Matvareprisene øker og øker. Jeg kjøper inn litt ekstra av basisvarer jeg bruker mye av pga prisene, IKKE pga krig. Tipper det er derfor TS og andre som handler inn litt ekstra gjør også. Det betyr altså ikke at vi har et stort lager med hermetikk og dopapir fordi vi er redde for en atomkrig nå. Anonymkode: 4088c...0af 1
Mooza Skrevet 29. mars 2022 #33 Skrevet 29. mars 2022 (endret) AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Blir det atomkrig så er det ikke et lager med mel som kan hjelpe meg. Jeg lever heller i nuet og tar ting som det kommer. Jeg bekymrer meg ikke for ting som kan skje. Men det som irriterer meg er at hyllene blir tomme pga egoister. Du tror en nabo som har hamstret mel deler med andre? 😂 Da hadde det vel vært bedre om de lot være å hamstre så andre fikk kjøpt i butikken. Nei, det spørs om det hjelper deg. Men la oss si at det blir anbefalt å holde seg inne, butikker blir stengt osv. Da vil det jo i en overgangsfase være greit å kunne ha mat, vann og det myndigheter anbefaler hjemme. Elektrisiteten er borte, de sier at du ikke skal drikke vannet du har i springen, grunnet usikkerhet med spredning av atomavfall. Det trenger jo ikke være en atombombe, det kan jo være en av disse atomreaktorene til Ukraina som blir truffet av en missil, som fører til spredning. Det var ingen som trodde at et virus skulle få oss til å frykte å gå ut. Det er ingen som tror at det blir atomkrig, selv om Putin selv sitter i en atomkjeller og har stilt opp våpen. Jeg tror heller ikke det- men vi ser jo at verden er ustabil. Det å kunne greie seg noen dager tror jeg er bra. Det er i tillegg anbefalt. Så er det familier med ulike økonomi. Melprisene vil stige uansett- så da vil jo noen kjøpe før det blir dyrere. Det er bare økonomi. Du kaller det soldaritet, men jeg regner ikke med at du deler av lønna di ellers (utenom skatt) med de som har minst? Jeg hadde delt litt mel med de trengende. Endret 29. mars 2022 av Mooza 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #34 Skrevet 29. mars 2022 Slutt å hamstre. Å kjøpe med en ekstra er greit, men tenk på at andre også trenger produktene. Anonymkode: 722b1...993 5
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #35 Skrevet 29. mars 2022 Jeg snakket med en slektning som bor i Tyskland og hun var i 5 (!!!) butikker på lørdag. Alle var utsolgt for matolje. Solsikke, raps, soya. Kun svindyr olivenolje og nøtteolje igjen, som ikke kan brukes til mye da de ikke tåler høy varme. Ukraina produserer visst 70% av all solsikkeolje i verden så selvfølgelig vil prisen skyte i været. Sammen med andre oljer som raps og soya. Jeg har handlet 10 flasker de siste 3 uker, de har holdbarhet på ca 1,5 år. Jeg bruker ikke så enorme mengder og klarer meg med det jeg har stående til høst neste år. Anonymkode: 31dd8...600 1
Million Skrevet 29. mars 2022 #36 Skrevet 29. mars 2022 Nei, jeg hamstrer ikke. Har vel mat for en uke eller to i fryser og kjøkkenskap uansett. Bare sånn jeg pleier å ha det. Men har ingen planer om å hamstre.
Kaptein Klein Skrevet 29. mars 2022 #37 Skrevet 29. mars 2022 (endret) Begynte å hamstre melk for et par uker siden, men den har allerede blitt sur. Hva gjør jeg galt? Endret 29. mars 2022 av Kaptein Klein 5 4
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #38 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Matvareprisene øker og øker. Jeg kjøper inn litt ekstra av basisvarer jeg bruker mye av pga prisene, IKKE pga krig. Tipper det er derfor TS og andre som handler inn litt ekstra gjør også. Det betyr altså ikke at vi har et stort lager med hermetikk og dopapir fordi vi er redde for en atomkrig nå. Anonymkode: 4088c...0af AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg snakket med en slektning som bor i Tyskland og hun var i 5 (!!!) butikker på lørdag. Alle var utsolgt for matolje. Solsikke, raps, soya. Kun svindyr olivenolje og nøtteolje igjen, som ikke kan brukes til mye da de ikke tåler høy varme. Ukraina produserer visst 70% av all solsikkeolje i verden så selvfølgelig vil prisen skyte i været. Sammen med andre oljer som raps og soya. Jeg har handlet 10 flasker de siste 3 uker, de har holdbarhet på ca 1,5 år. Jeg bruker ikke så enorme mengder og klarer meg med det jeg har stående til høst neste år. Anonymkode: 31dd8...600 Prisene øker fordi idioter som dere hamstrer. Anonymkode: cc125...c08 6
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #39 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Bor 20 min unna grensen til Sverige så vil tro at vi klarer oss uten å hamstre foreløpig. Anonymkode: ee1a6...a95 Tror du at matmangel i Europa vil gjøre unntak for Sverige? Anonymkode: 81e23...3bf 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #40 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei, har fortsatt dopapir og tomatbønner på lager etter hamstringa våren 2020... Anonymkode: 1476e...686 Hvor mye dopapir kjøpte du siden du ikke har brukt det opp enda🤔🙄? Anonymkode: f6587...e51 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå