Gå til innhold

Har dere startet hamstring av enkelte matvarer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Nei, det har ingenting med hamstring. Det er økte energikostnader, økte transportkostnader, økte priser på kunstgjødsel osv, flere land må kjøpe på markeder de ikke pleier å kjøpe på grunn av krigen i Ukraina. Norge importer svært lite hvete derfra, det er mest de fattige landene som nå må kjøpe fra andre land.

Tror det var fra Tunisia på tv her om dagen, de merket godt krisen. De har innført makspris på brød. Mel var vanskelig å få tak i. 

Anonymkode: 12f68...4e2

Ja men alle kriser eksploderer når det hamstres, ja det er råvaremangel akkurat nå, men det retter seg og prisene stabiliseres. Om mange hamstrer derimot går prisen til himmels. 

Anonymkode: 73814...c8e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor skal man hamstre hvis det blir krig? Hvis du må forlate hjemmet, eller det blir bomba? Men det er vel ikke sannsynlig at det går så langt? Hvis Russland hadde invadert Norge, hadde jo de andre Nato-landene hjulpet oss?

Anonymkode: 1078c...47a

Skrevet

Jeg hamstrer ikke, jeg kjøper litt og litt av gangen. Jeg anbefaler sterkt å gjøre dette før matprisene skyter i været. Det sies at det skal bli ganske høye priser og noe har allerede steget kraftig. Man må ikke kjøpe 10 sekker mel eller 15 hermetikkbokser på en handletur. Man kan faktisk kjøpe litt hver gang man handler, så slipper det å bli fritt for varer så fort. Og så får man samtidig samlet opp mat i boden. :) Så lenge man ikke bruker av maten i boden (før de er gått ut på dato) så fylles det opp der.

Jeg skal i alle fall ikke angre på å ha enn full matbod. Det er greit å ha uansett på året. Er det søndag og vi glemte å handle inn noe til middag? Vi har det i boden. Fått en stor regning og har lite matpenger? Vi har en bod. Det er så greit å ha, spesielt med barn i bildet!! :) 

• Liker 4
Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hvorfor skal man hamstre hvis det blir krig? Hvis du må forlate hjemmet, eller det blir bomba? Men det er vel ikke sannsynlig at det går så langt? Hvis Russland hadde invadert Norge, hadde jo de andre Nato-landene hjulpet oss?

Folk hamstrer av forskjellige grunner:

1: Fordi de tror det kommer til å bli krig i Norge (svært lite sannsynlig)

2: Forventet prisøkning på hvete (meget sannsynlig)

3: Fordi de liker å ha et lager hjemme og dermed slipper å gå på butikken så ofte.

Jeg er både type 2 og 3, men regner nesten med at jeg kommer til å bli behandlet som en "doomsday-prepper" og "egoist" dersom jeg kjøper en 10 kg pakke med mel på butikken i disse dager.

Endret av Knirke
  • Liker 1
Skrevet

Hamstret 4 pakninger med 2 kg hvetemel når det var på tilbud for litt siden på obs 😊det gjør jeg hver år uansett. det pleier alltid å være meltilbud på 4 pak ca 4 gang i året . 4 pakker mel for 39 kr er mye bedre enn 82 kr. Baker mye brød, rundstykker of mye forksjellige .

Regner med jeg har hvetemel nå for 6-7 mnd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

4 poser sukker, og 5 posesupper. Sunt kosthold😅

Det var bare et eksempel 😅 Hermetikk, basisvarer og mat med lang holdbarhet har vi nede i matboden. Praktisk å gå ned der og hente ved behov. Altså et lager, men ikke kjempestort. På kjøkkenet har vi «hovedmaten»

Anonymkode: a9bf9...c4f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid hamstret, og har ikke hørt snakk om at det er egoistisk før koronaen kom. Foreldrene mine hamstret også, og besteforeldre. Foreldrene mine hadde en bod med tørrvarer og hermetikk. Det kom godt med de gangene vi ble innestengt på grunn av uvær eller rasfare. Besteforeldrene mine hadde en potetkjeller full med poteter og grønnsaker, og oppbevarte all slags mat for å komme seg gjennom vinteren. Det var ikke snakk om å dra til butikken hver dag. Hvorfor skal vi absolutt leve fra dag til dag bare for å liksom ikke være egoistisk?

Anonymkode: 86a06...2c0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har alltid hamstret, og har ikke hørt snakk om at det er egoistisk før koronaen kom. Foreldrene mine hamstret også, og besteforeldre. Foreldrene mine hadde en bod med tørrvarer og hermetikk. Det kom godt med de gangene vi ble innestengt på grunn av uvær eller rasfare. Besteforeldrene mine hadde en potetkjeller full med poteter og grønnsaker, og oppbevarte all slags mat for å komme seg gjennom vinteren. Det var ikke snakk om å dra til butikken hver dag. Hvorfor skal vi absolutt leve fra dag til dag bare for å liksom ikke være egoistisk?

Hamstring er overkjøp av en vare som er eller snart blir mangel på eller ekstrem prisøkning. De som har matbod hjemme handler jo ikke plutselig 100 kg mel selvom de har 100 kg mel i boden. De bruker 10 kg av sine 100 kg og så kjøper de 10 nye og er tilbake på 100 kg. De rullerer bare i lageret sitt. Å være forberedt å måtte forsyne seg selv en periode er ikke dumt, jeg syns at ordet "prepping" er litt negativ ladet.

Anonymkode: 31dd8...600

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil ikke kalle dette for hamstring, egentlig. Det var/er slik folk ute i distriktene levde før (og noen gjør enda).   Er oppvokst med velfylt matbod i kjelleren. Når det var to mil til butikken så hadde man hjemme det man kunne komme til å trenge. Bare melk kjøpte vi ofte. 

Anonymkode: 9564c...bf4

Skrevet

Startet hamstrongen for mange år siden, jeg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal på butikken senere å hamstre alt de har av påskemarsipan 

Anonymkode: 231b1...929

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 3/29/2022 at 6:55 PM, AnonymBruker said:

Hvor mye dopapir kjøpte du siden du ikke har brukt det opp enda🤔🙄?

Anonymkode: f6587...e51

Ikke den du siterer, men her har vi nylig brukt opp dopapiret vi kjøpe rett før pandemien. En dugnadssekk med dopapir som en ungdom i familien solgte. Man trenger altså ikke ha "hamstret" så veldig mye for at det skal vare en stund. :)

Har egentlig ikke hamstret noe som helst, men siden vi bor på en øy er det ikke alt vi får tak i. Har derfor et lager av matvarer vi jevnlig bruker, men som ikke selges på nærbutikken. I tillegg har vi en matbod med en del basisvarer og tørrvarer, men ikke mer enn jeg tenker man bør ha. Er veldig glad vi ikke lenger bor på 25 kvm midt i Oslo, det er veldig fint med god skapplass. 

Anonymkode: e4e3d...92d

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg kjøpt 4 tonn hvete mel og 3 fat med solsikkeolje

Anonymkode: 6428f...364

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei, det har ingenting med hamstring. Det er økte energikostnader, økte transportkostnader, økte priser på kunstgjødsel osv, flere land må kjøpe på markeder de ikke pleier å kjøpe på grunn av krigen i Ukraina. Norge importer svært lite hvete derfra, det er mest de fattige landene som nå må kjøpe fra andre land.

Tror det var fra Tunisia på tv her om dagen, de merket godt krisen. De har innført makspris på brød. Mel var vanskelig å få tak i. 

Anonymkode: 12f68...4e2

Jeg kjenner jeg blir litt irritert av alle disse som avfeier dette med "hvete er ikke sunt" og "det er da bare å spise noe annet". Ja, i rike Norge er det så enkelt. Ikke spiser vi så mye hvete heller. I mange andre land er hvete en av hovedkomponentene i kostholdet og folk har rett og slett ikke råd til å "bare kjøpe noe annet". Der blir det krise hvis prisene øker mye.

Anonymkode: 11719...ade

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.3.2022 den 18.49):

Jeg snakket med en slektning som bor i Tyskland og hun var i 5 (!!!) butikker på lørdag. Alle var utsolgt for matolje. Solsikke, raps, soya. Kun svindyr olivenolje og nøtteolje igjen, som ikke kan brukes til mye da de ikke tåler høy varme.

Ukraina produserer visst 70% av all solsikkeolje i verden så selvfølgelig vil prisen skyte i været. Sammen med andre oljer som raps og soya.

Jeg har handlet 10 flasker de siste 3 uker, de har holdbarhet på ca 1,5 år. Jeg bruker ikke så enorme mengder og klarer meg med det jeg har stående til høst neste år.

Anonymkode: 31dd8...600

Olivenolje er noe av det beste man kan steke i. Solsikke og soya er noe av det værste å steke i helsemessig.

Anonymkode: b0df3...002

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (13 timer siden):

Logikken din svikter. At noen fyller boden sin med hvetemel går ikke ut over noen andre. Prisene kommer til å øke uansett, hvis det blir svikt i produksjonen. Hvete er ingen livsnødvendighet, tvert imot, de fleste har godt av å kutte det ut.

Vi har meget god matvaretilførsel til Norge, og i tillegg har den Norske Stat nødlagre som sikrer mattilførsel i flere måneder i tilfelle krig. Om krig mot formodning bryter ut så er det ingen som sulter, hverken hamstere eller andre.

Nødlagre? Har du link, for dette tror jeg ikke stemmer. 

Anonymkode: a2428...4e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Philomena skrev (23 timer siden):

Nei. 

Men jeg har et lite beredsskapslager, med det staten anbefalte. Pluss en del salt (så jeg får salta ned det jeg skal fange selv) og ei uke med vann. Og et velfylt medisinskrin pluss sunne tenner. 

Jeg har flere fiskestenger og kniv. Jeg har flere safe space i tre forskjellige bygder (i nord, i sør og i vest). Og kunnskap. Det er mye mer verdt enn 40 kg hvetemel og 10 liter solsikkeolje. 

Og ja, jeg har noe (pandemi) overvekt å tære på til jeg får omstilt meg. 

Det mest fornuftigste og intelligente svaret i denne tråden. Hjelper ikke med 10L vann og 5sekker sukker om man ikke har kunnskapene for å overleve/være selvberget. Jeg er ikke det selv, har få kunnskaper om hvordan jeg skulle greid med både i naturen og ved hjelp av enkle få hjelpemidler hjemme.  velger glatt en haug finslipte kniver, rifle, pil og bue hehe etc fremfor mel! 

• Hjerte 1
Gjest Philomena
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det mest fornuftigste og intelligente svaret i denne tråden. Hjelper ikke med 10L vann og 5sekker sukker om man ikke har kunnskapene for å overleve/være selvberget. Jeg er ikke det selv, har få kunnskaper om hvordan jeg skulle greid med både i naturen og ved hjelp av enkle få hjelpemidler hjemme.  velger glatt en haug finslipte kniver, rifle, pil og bue hehe etc fremfor mel! 

Takk skal du ha. 

Skrevet

Nei, har ikke kjøpt mel på årevis, fordi jeg aldri baker likevel. Har liggende flere sånne kakemikser fra over 5 år siden som antakelig ble kjøpt på salg en gang fordi "kjekt å ha".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.3.2022 den 23.55):

Neppe. Gitt at det bryter ut sult så bryter det ut plyndring. 
Logikken til folk som hamstrer er feil. Bryter samfunnet sammen i slik grad at en trenger et stort matlager så er faren for å bli drept fordi noen vil ha det samme matlageret så stor at en ikke ønsker å ha et matlager. Folk tar aldri høyde for at de selv ikke er den verste i flokken.

Anonymkode: 1eabb...0c1

Jepp. Og noen av de som kommer til å plyndre og drepe folk for en halvkilo havregryn eller en boks med lapskaus, sitter her i tråden og skryter av at det er overlevelsesplanen deres for en eventuell krise, for noen annen plan er de stolte over å ikke ha... 

Anonymkode: 153c5...96d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...