AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #61 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dei smarte er dei som klarer seg når krisen setter inn, noe den gjør ganske snart. Etter sommer vil man merke det. Det står jo i aviser at det kommer matkrise i hele Europa. Les dere opp 😋 Anonymkode: c6982...b84 Hvorfor kommer det matkrise tror du? Fordi folk kjøper 100 kilo hvetemel. Anonymkode: cc125...c08 5
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #62 Skrevet 29. mars 2022 Synes det er så korttenkt når folk kaller de som hamstrer litt/har et lite lager for egoistiske. Det er mer egoistisk å ikke ha noe liggende, slik kan man bli en belastning for andre om en krise skulle oppstå. F.eks hvis et av atomkraftverkene eksploderer og radioaktive stoffer drar i retning Norge med vinden. Da bør alle lukke vinduer og holde seg innendørs i kanskje flere dager/uker. Alle bør ha et lite lager med livsnødvendig medisin og mat for et par uker. Eller forventer de som synes det er egoistisk og handle inn litt ekstra at andre skal ordne dette for dem om en krise oppstår? Selv har jeg sikkert 25 pakker knekkebrød, medisiner, vedlager og noe hermetikk liggende. Tar ikke helt av men har så vi klarer oss hvert fall 3 uker. Anonymkode: bd148...adf 4 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #63 Skrevet 29. mars 2022 Vi har en matbod, men dette har vi hatt i flere år. Synes det er praktisk å ha basisvarer der. Har ikke enormt store mengder, men kanskje 4 poser sukker og hvetemel, 10 bokser hakkede tomater, 5 posesupper osv. Alt blir brukt og fylles på jevnlig Anonymkode: a9bf9...c4f 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #64 Skrevet 29. mars 2022 Har ikke hamstret og kommer ikke til å gjøre det. Anonymkode: 8d47f...445 2
Gjest Philomena Skrevet 29. mars 2022 #65 Skrevet 29. mars 2022 Nei. Men jeg har et lite beredsskapslager, med det staten anbefalte. Pluss en del salt (så jeg får salta ned det jeg skal fange selv) og ei uke med vann. Og et velfylt medisinskrin pluss sunne tenner. Jeg har flere fiskestenger og kniv. Jeg har flere safe space i tre forskjellige bygder (i nord, i sør og i vest). Og kunnskap. Det er mye mer verdt enn 40 kg hvetemel og 10 liter solsikkeolje. Og ja, jeg har noe (pandemi) overvekt å tære på til jeg får omstilt meg.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #66 Skrevet 29. mars 2022 Mooza skrev (10 timer siden): ..men de er mette når krigen kommer. 😄 Neppe. Gitt at det bryter ut sult så bryter det ut plyndring. Logikken til folk som hamstrer er feil. Bryter samfunnet sammen i slik grad at en trenger et stort matlager så er faren for å bli drept fordi noen vil ha det samme matlageret så stor at en ikke ønsker å ha et matlager. Folk tar aldri høyde for at de selv ikke er den verste i flokken. Anonymkode: 1eabb...0c1 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #67 Skrevet 29. mars 2022 Handlet 100 kg kjøtt som nå ligger i fryseren min. Klarer meg en stund da hvis jeg bare har strøm. Burde kanskje investere i et dieselaggregat og diesel i tilfelle... Anonymkode: c4fc1...20f 1
Loboto Skrevet 29. mars 2022 #68 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvorfor himler du? Les deg litt opp først. Anonymkode: e3735...124 Det er vel du som bør lese deg opp. I de fleste tilfeller når enkeltvarer ender opp med tredobbel pris er det ikke råvaremangel som er årsaken. Råvaremangel klarer de å dekke opp i stort sett alle tilfeller. Det du og andre gjør er årsaken til økningen i pris. Når du og andre tar mer enn dere vanligvis bruker øker etterspørselen etter den gitte varen. Men tilbudet til å dekke den ekstra etterspørselen eksisterer ikke, noe som driver prisene dramatisk opp. Så takk for at DU bidrar til at peiser på mel og olje vil øke betraktelig! 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #69 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor kommer det matkrise tror du? Fordi folk kjøper 100 kilo hvetemel. Anonymkode: cc125...c08 Ehm nei ?? Les deg opp om hva som skjer i verdens import 🤦🏻♀️ Anonymkode: c6982...b84 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #70 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Neppe. Gitt at det bryter ut sult så bryter det ut plyndring. Logikken til folk som hamstrer er feil. Bryter samfunnet sammen i slik grad at en trenger et stort matlager så er faren for å bli drept fordi noen vil ha det samme matlageret så stor at en ikke ønsker å ha et matlager. Folk tar aldri høyde for at de selv ikke er den verste i flokken. Anonymkode: 1eabb...0c1 Det forutsetter at 1) noen vet om det jeg har lagret og 2) de klarer ta det fra meg. Tror du seriøs at preppere ikke er klar over at folk i panikk er mer som ville dyr? Ikke mye vits å bruke penger og energi å lagre mat for et år når man ikke tar høyde for å forsvare det. Anonymkode: 31dd8...600 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #71 Skrevet 30. mars 2022 Jeg har helt ærlig ikke mye av noe. Jeg handler inn for en uke og har ikke lager. Hadde heller ikke det da korona brøt ut og folk klikket mongo. Anonymkode: dd673...3b0
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #72 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ehm nei ?? Les deg opp om hva som skjer i verdens import 🤦🏻♀️ Anonymkode: c6982...b84 Verdens import kunne fint vært ordnet med litt tid. Men nå når det hamstres blir etterspørselen så stor at det faktisk utvikler seg til en reell krise med resultatet tomme hyller og dobble priser ++ Du bør lese litt kanskje, på årsakene til slike kriser tidligere. Anonymkode: 73814...c8e 3
Knirke Skrevet 30. mars 2022 #73 Skrevet 30. mars 2022 18 hours ago, AnonymBruker said: Slutt å hamstre. Å kjøpe med en ekstra er greit, men tenk på at andre også trenger produktene. Anonymkode: 722b1...993 Logikken din svikter. At noen fyller boden sin med hvetemel går ikke ut over noen andre. Prisene kommer til å øke uansett, hvis det blir svikt i produksjonen. Hvete er ingen livsnødvendighet, tvert imot, de fleste har godt av å kutte det ut. Vi har meget god matvaretilførsel til Norge, og i tillegg har den Norske Stat nødlagre som sikrer mattilførsel i flere måneder i tilfelle krig. Om krig mot formodning bryter ut så er det ingen som sulter, hverken hamstere eller andre. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #74 Skrevet 30. mars 2022 Har ikke plass. Her har jeg dopapir over hele huset etter landet stengte i 2020. Så nei, jeg hamstrer ikke! Anonymkode: bdffe...bf6
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #75 Skrevet 30. mars 2022 Hvorfor ikke hamstre? Prisene går opp mnd for mnd og hvorfor ikke spare der du kan? Flere land har stoppet å eksportere korn og kustgjødsdel. OT så har teslaen vi kjøpte i desember 2021 steget med 60.000,- foreløpig..... Anonymkode: 7d6f4...d12 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #76 Skrevet 30. mars 2022 Knirke skrev (4 minutter siden): Logikken din svikter. At noen fyller boden sin med hvetemel går ikke ut over noen andre. Prisene kommer til å øke uansett, hvis det blir svikt i produksjonen. Hvete er ingen livsnødvendighet, tvert imot, de fleste har godt av å kutte det ut. Vi har meget god matvaretilførsel til Norge, og i tillegg har den Norske Stat nødlagre som sikrer mattilførsel i flere måneder i tilfelle krig. Om krig mot formodning bryter ut så er det ingen som sulter, hverken hamstere eller andre. Det største prishoppet kommer allikevel av hamstring. Bare å se tilbake på lignende tilfeller bakover i historien. Dette har et navn, men jeg husker ikke nå. Det er forsket på denne effekten. Blir en selvoppfyllende profesi. Mennesker leser avisen, vi vil få en hvetekrise - folk hamstrer - den egentlige hvetekrisen stabiliseres - etterspørsel øker grunnet hamstring - vi går en faktisk hvetekrise. Den egentlige krisen skyldes i nesten alle tilfeller i hovedvekt hamstring. Anonymkode: 73814...c8e 2
Knirke Skrevet 30. mars 2022 #77 Skrevet 30. mars 2022 13 minutter siden, AnonymBruker said: Det største prishoppet kommer allikevel av hamstring. Bare å se tilbake på lignende tilfeller bakover i historien. Dette har et navn, men jeg husker ikke nå. Det er forsket på denne effekten. Blir en selvoppfyllende profesi. Mennesker leser avisen, vi vil få en hvetekrise - folk hamstrer - den egentlige hvetekrisen stabiliseres - etterspørsel øker grunnet hamstring - vi går en faktisk hvetekrise. Den egentlige krisen skyldes i nesten alle tilfeller i hovedvekt hamstring. Anonymkode: 73814...c8e Jo, men verdens produksjon av hvete stopper ikke opp. De som mener hamstrere er egiostiske idioter får det til å høres ut som man tar maten ut av munnen på fattige, trengende mennesker. Prisen på hvete kommer til å gå opp uansett, det er bare et spørsmål om tid, så hvete blir en på en måte en luksusvare sammenlignet med nesten gratis som den har vært før. Fortsatt er ikke hvete noen livsnødvendighet, så å si at det er trengende folk som lider av mangel på hvete blir helt feil. "Hvetekrisen" er et luksusproblem, på lik linje med den store smørkrisen for noen år siden. 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #78 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vi har en matbod, men dette har vi hatt i flere år. Synes det er praktisk å ha basisvarer der. Har ikke enormt store mengder, men kanskje 4 poser sukker og hvetemel, 10 bokser hakkede tomater, 5 posesupper osv. Alt blir brukt og fylles på jevnlig Anonymkode: a9bf9...c4f 4 poser sukker, og 5 posesupper. Sunt kosthold😅 Anonymkode: 1078c...47a
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #79 Skrevet 30. mars 2022 Hamstrere har jeg ikke mye til overs for nei. Tenker mange kanskje er litt enkle folk som blir i overkant påvirket av det de leser/ser/hører. Får jeg ikke tak i hvetemel på 5 år så skal jeg faktisk overleve det helt fint. Det samme gjelder olje. Da spiser jeg noe annet og livet går videre. Hamstret ikke så mye som en eneste dassrull eller noe annet under pandemien heller. Og gjett hva? Det gikk heeelt fint! Anonymkode: a9664...e94 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #80 Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Det største prishoppet kommer allikevel av hamstring. Bare å se tilbake på lignende tilfeller bakover i historien. Dette har et navn, men jeg husker ikke nå. Det er forsket på denne effekten. Blir en selvoppfyllende profesi. Mennesker leser avisen, vi vil få en hvetekrise - folk hamstrer - den egentlige hvetekrisen stabiliseres - etterspørsel øker grunnet hamstring - vi går en faktisk hvetekrise. Den egentlige krisen skyldes i nesten alle tilfeller i hovedvekt hamstring. Anonymkode: 73814...c8e Nei, det har ingenting med hamstring. Det er økte energikostnader, økte transportkostnader, økte priser på kunstgjødsel osv, flere land må kjøpe på markeder de ikke pleier å kjøpe på grunn av krigen i Ukraina. Norge importer svært lite hvete derfra, det er mest de fattige landene som nå må kjøpe fra andre land. Tror det var fra Tunisia på tv her om dagen, de merket godt krisen. De har innført makspris på brød. Mel var vanskelig å få tak i. Anonymkode: 12f68...4e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå