AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #1 Skrevet 29. mars 2022 Det er ca 6 mnd siden konfirmasjonen og hun fikk endel kontanter, ca 50 0000, samt andre ting som smykker, bunad osv. Vi har hele tiden sagt at pengene skal spares og brukes fornuftig, dette skjønte hun den gangen. Hun fikk 5000kr av dem for å bruke som hun ville, også har hun fått et par tusen til, slik at hun har brukt 8000-9000 kr tilsammen. Nå vil hun ha mer penger, til frisør, klær ol. Hun får nok klær av oss, får velge selv, men hun får ikke ubegrenset. Frisør betaler vi også, men ikke 4000 som hun nå vil bruke. Så jeg sier nei, hun får ikke tilgang på pengene, men hun mener hun bestemmer selv, siden det er hennes penger.. Hvem har rett? Anonymkode: 9f367...bf9
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #2 Skrevet 29. mars 2022 Vanskelig å si. Det er jo hennes penger som hun har fått i gave så sånn sett burde hun få disponere litt. Samtidig kommer hun til å takke dere for å ha holdt igjen pengene til noe fornuftig når den dagen kommer. Hun er jo heller ikke myndig slik at dere nok er i full rett i å være restriktive. Men jeg er usikker på hva sin er rettferdig og rett her. Anonymkode: da32e...524 6
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #3 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ca 6 mnd siden konfirmasjonen og hun fikk endel kontanter, ca 50 0000, samt andre ting som smykker, bunad osv. Vi har hele tiden sagt at pengene skal spares og brukes fornuftig, dette skjønte hun den gangen. Hun fikk 5000kr av dem for å bruke som hun ville, også har hun fått et par tusen til, slik at hun har brukt 8000-9000 kr tilsammen. Nå vil hun ha mer penger, til frisør, klær ol. Hun får nok klær av oss, får velge selv, men hun får ikke ubegrenset. Frisør betaler vi også, men ikke 4000 som hun nå vil bruke. Så jeg sier nei, hun får ikke tilgang på pengene, men hun mener hun bestemmer selv, siden det er hennes penger.. Hvem har rett? Anonymkode: 9f367...bf9 Det er teknisk sett jentas penger, men jeg er helt enig med deg i at disse ikke skal sløses bort på klær og fjas! Jeg var heldigvis fornuftig med mine penger (tror jeg brukte kanskje en tusenlapp), og satte de på sparekonto og fond. Dette hjalp meg siden med å komme med inn på boligmarkedet. Når mine barn blir konfirmert om noen år tenker jeg å ta en samtale i forkant for å bli enige med barna om at de kan få litt til morro, men at resten skal settes i fond. Snakke godt med de om økonomi, og viktigheten av å spare rett og slett. Anonymkode: a1ef0...2d5 3 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #4 Skrevet 29. mars 2022 Stå imot. Det er ikke uvanlig at ungdommer føler seg "rike" etter konfirmasjon og har lyst til å unne seg det ekstra etter å ha blitt overøst med kontanter. Det tror jeg vi alle kjenner på. Hadde du vunnet f.eks 200 000 så ville du også ha brukt noen kroner på fjas for å unne seg selv noe, på tross av at du var full av gjeld. Så stå imot. Dette er en fase. La ungdommen venne seg til at pengene er utilgjengelige og "avglemte" til fasen er over. Og når unne-seg-fasen er over, så vil de gjerne spare enda mer fordi de har så mye Anonymkode: 5bb8e...b51 19 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #5 Skrevet 29. mars 2022 Jeg ville fortsatt med å si nei om jeg var deg. Jeg ville tenkt at om jeg gav noen penger til konfirmasjon så skulle de brukes til noe viktig, ikke til klær og hår.. Anonymkode: b0bf9...50f 6 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #6 Skrevet 29. mars 2022 Si nei. Er det noe jeg angrer på som voksen eller siden jeg var 23 var at jeg brukte opp pengene på unyttige ting. Er 33 nå og angrer fortsatt Be hun sparer pengene til å ta førerkortet. Greit det er hennes penger, men da burde hun lære seg verdien av dem. 4000 på har som varer i 3 måneder og så må hun bruke 4000 mer. Bare helt tåpelig. Anonymkode: 52852...d2d 6 2
Thyra Skrevet 29. mars 2022 #7 Skrevet 29. mars 2022 Strengt tatt har vel barn over 15 rett til å selv bestemme over penger de selv har tjent eller fått i gave. Men det er jo dumt å bruke opp alle konfirmasjonspengene på tull og fjas. 3
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 29. mars 2022 #8 Skrevet 29. mars 2022 Som flere skriver så er det juridisk sett hun som har rett til å bestemme over pengene. Men det trenger du jo ikke fortelle henne... Hun kommer til å takke dere seinere om dere nekter henne å bruke mer, selv om hun blir sur nå.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #9 Skrevet 29. mars 2022 Si nei, og grunnen til det er at hun vil bruke pengene på overfladiske ting. Har en 18 åring her som bruker det på billappen. Ikke alle har råd til å bare cashe ut og betale lappen for barna sine Anonymkode: 17652...501 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #10 Skrevet 29. mars 2022 Tja. Er pengene først og fremst fra dere eller andre slektninger? Er de gitt med "forbehold"? Dersom en onkel med dårlig råd hadde skrapt sammen en større sum i håp om at hun hadde penger til lappen, så hadde jeg ikke latt henne gå til frisøren med de pengene. Dersom pengene bare er gitt som "gave", så kan man egentlig ikke si noe på det. Jeg brukte ikke konfirmasjonspengene på noe spesielt fornuftig, dog jeg fikk betraktelig mindre enn din datter. Like fullt - det var en erfaring. Jeg så jo at pengene gikk fort unna. Jeg jobbet en del ved siden av vgs da jeg var 18, så jeg lærte meg hvor mye som skulle til for å tjene tilbake tilsvarende. Anonymkode: fe582...e2e 2
Mitral Skrevet 29. mars 2022 #11 Skrevet 29. mars 2022 Si nei. Synes løsningen dere har kommet til hittil med at hun allerede har brukt 9000 er bra nok. 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #12 Skrevet 29. mars 2022 De 4.000 kronene til frisøren kommer hun til å angre som en hund på at hun brukte om noen år. Det er en dårlig investering, men en tenåring ser jo ikke det. Så stå på ditt. Anonymkode: dc708...77b 4 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #13 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Det er ca 6 mnd siden konfirmasjonen og hun fikk endel kontanter, ca 50 0000, samt andre ting som smykker, bunad osv. Vi har hele tiden sagt at pengene skal spares og brukes fornuftig, dette skjønte hun den gangen. Hun fikk 5000kr av dem for å bruke som hun ville, også har hun fått et par tusen til, slik at hun har brukt 8000-9000 kr tilsammen. Nå vil hun ha mer penger, til frisør, klær ol. Hun får nok klær av oss, får velge selv, men hun får ikke ubegrenset. Frisør betaler vi også, men ikke 4000 som hun nå vil bruke. Så jeg sier nei, hun får ikke tilgang på pengene, men hun mener hun bestemmer selv, siden det er hennes penger.. Hvem har rett? Anonymkode: 9f367...bf9 hennes penger så hun bør få de, tenker at jeg lot mine selv bestemme , 3 var fornuftig 2 var det ikke, synes de må lære selv. største som nå er 29 : han fikk 150.000, valgte og bruke 20k på hva han ville ( han er alenebarn hos meg og faren hans , vi gikk fra hverandre når han var baby, og faren hans og 13 søsken, så derfor ble det så mye penger ) Nest største som nå er snart 24, han fikk 65.000 og brukte som han ville, på nesten bare tull vil jeg si, kjøpte gaming stol og gaming data mellomste som nå er snart 22 : hun fikk 35.000 i penger,men mye andre gaver, brukte det på hesteutsyr nest yngste som er snart 19 nå hun fikk 35.000 og mye gaver slik som søsteren ,brukte også alt på hestutstyr lillebror som snart er 16 fikk ca 75.000 og han skal spare til bil lappen Anonymkode: 962c4...cb3 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #14 Skrevet 29. mars 2022 det er vel fullstendig unødvendig å bruke 4 000 kroner til frisør??! Anonymkode: 549e6...946 3 1
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 29. mars 2022 #15 Skrevet 29. mars 2022 Er du under 15 år, kan foreldrene dine nekte deg å bruke penger du har fått, hvis de mener du bruker pengene på noe som ikke er bra for deg. Jo eldre du blir, jo mer skal du kunne bestemme hva du kan bruke pengene på. Er du over 15 år, skal det mye til for at foreldrene dine kan nekte deg å bruke pengene som du vil. https://www.barneombudet.no/for-barn-og-unge/dine-rettigheter/penger-og-jobb
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #16 Skrevet 29. mars 2022 Min fikk 4000 kroner totalt. Vi bor i et dyrt område og venninnene fikk mye mer. Tre år senere var det hun som hadde sparekonto, de andre hadde brukt opp alt de fikk og alt de tjente senere. Anonymkode: f9798...801 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #17 Skrevet 29. mars 2022 Jeg hadde sagt hva jeg mente, forsøkt å påvirke så mye jeg kunne, men jeg hadde ikke bestemt over 15åringens penger. Det går jo an å være litt kjip uansett, si at hvis du bruker konfirmasjonspengene, så trenger du ikke ukepenger f.eks. Anonymkode: 316a8...a7f
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #18 Skrevet 29. mars 2022 Foreldrene mine sa til meg: «bruk 20% på det du vil, spar resten. Vi matcher det du sparer». Altså, jeg sparte da 10.000 og de gav meg 10.000 senere. Så det var en god deal syntes jeg der og da. Så prøv dette? Dette forutsetter jo selvsagt at du har tenkt å gi henne litt penger senere i livet også, selvsagt. Ikke alle har mulighet til det. Mine foreldre gav meg de 10.000 da jeg kjøpte min første leilighet. Perfekt. Anonymkode: ce5e5...de4 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #19 Skrevet 29. mars 2022 Såklart hadde jeg nektet barnet mitt å bruke opp pengene på fjas som frisør og klær!!! De er ikke myndige enda, og jeg bryr meg fint lite om det barneombudet mener. De er ikke voksne og modne nok til konsekvenstenking!!! Anonymkode: 233a8...1fa 5 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #20 Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Såklart hadde jeg nektet barnet mitt å bruke opp pengene på fjas som frisør og klær!!! De er ikke myndige enda, og jeg bryr meg fint lite om det barneombudet mener. De er ikke voksne og modne nok til konsekvenstenking!!! Anonymkode: 233a8...1fa Hun har jo brukt mye allerede, så da kan hun spare resten. Med velsignelse fra meg! Anonymkode: 233a8...1fa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå